Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for bioposer


mushi
 Share

Recommended Posts

Her kan vi komme med anbefalinger og erfaringer med biologiske poser for avfall! Det går i snitt tre poser hver dag og det blir mye plast i løpet av et år!

Jeg har i det siste kjøpt bioposene til Clas Ohlson. De har god kvalitet, kommer i to str og praktisk liten rull! Synes prisen er litt stiv - 35 kr for 80 medium poser og 40 for 80 store uten håndtak. De medium er på grensen for en mellomstor hund, men går greit!

9287238516766.jpg

 

Jeg så at Kiwi har kommet med en type også. Noen som har prøvd den?

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk hvor mange 100-tusenvis av bærsjeposer som brukes i landet hver dag. Men jeg lurer likevel på om det engang ville være merkbart om så alle hundeeiere skiftet til dette...
Men blir ikke søppel som bærsjeposene havner i brent opp så de ender ikke opp ute i kretsløpet, likevel? (Bortser her ifra idiotene som hiver fra seg bærsjeposene i naturen)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne typen i flere år. https://www.ebay.com/itm/new-eco-friendly-biodegradable-dog-poop-bags-300-large-dogs-waste-bags-poo-bag/360874964792

Jeg liker også de fra Clas og det hender jeg kjøper bæsjeposene fra Rusta https://www.rusta.com/no/hundeposer-p75601386.aspx

https://www.rusta.com/no/hundeposer-p756015300101.aspx  Disse to typene skal være "biodegradable", men de virker veldig solide og ikke fullt så nedbrytbare som andre typer bæsjeposer.. så jeg vet ikke.. 

Det vanskelig å orientere seg i denne jungelen synes jeg, jeg vil jo helst unngå å bruke plast til å pakke inn bæsj, men det er vanskelig å komme utenom virker det som.

Jeg har også kjøpt denne typen og de er et herk. https://www.ebay.com/itm/200-400x-Biodegradable-Dog-Poo-Bag-Pet-Cat-Waste-Poop-Clean-Pick-Up-Garbage-Bags/322322454383?epid=2008491375&hash=item4b0bea576f:m:mQE2aTXUSUz2thMKwTSrT8Q Spesielt på vinteren nå er kaldt ute og du må sette av 10 minutter til å åpne posene hjemme før du går ut på tur eller så kan du risikere å miste fingrene mens du fomler med å finne åpningen. Anbefales ikke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SusanneL skrev:

Ja, tenk hvor mange 100-tusenvis av bærsjeposer som brukes i landet hver dag. Men jeg lurer likevel på om det engang ville være merkbart om så alle hundeeiere skiftet til dette...
Men blir ikke søppel som bærsjeposene havner i brent opp så de ender ikke opp ute i kretsløpet, likevel? (Bortser her ifra idiotene som hiver fra seg bærsjeposene i naturen)

 

Uansett om posene blir brent eller ikke vil det vel gå med mindre plast i produksjon? 

Jeg prøver å bidra litt her og der. Putte varer i veska i stedet for å ta en pose på butikken, bruke nett hvis jeg har litt mange poser liggende hjemme, kjøpe kjøtt fra litt gladere dyr, utnytte epler i hagen etc. Du ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt! Og sammen vil summen gjøre en forskjell. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Uansett om posene blir brent eller ikke vil det vel gå med mindre plast i produksjon? 

Jeg prøver å bidra litt her og der. Putte varer i veska i stedet for å ta en pose på butikken, bruke nett hvis jeg har litt mange poser liggende hjemme, kjøpe kjøtt fra litt gladere dyr, utnytte epler i hagen etc. Du ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt! Og sammen vil summen gjøre en forskjell. :)

Ikke uenig - men det største miljøproblemet mht til plast er vel at den aldri blir borte og ødelegger miljøet bare pga sin tilstedeværelse, ikke selve produksjonen av den?  Men det er for så vidt en del av samme problemstilling bare i hver sin ende, på en måte... 
Jeg tenkte dog at dersom den uansett blir brent opp så ender den ikke kretsløpet ute i naturen -  og om man brenner opp bioposer eller plastposer med hundemøkk/søppel i spiller vel ingen større rolle? Skal den begraves eller legges igjen ute i skogen så er det selvsagt mye smartere med noe som brytes ned.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til rubuste poser av ‘vanlig’ størrelse med håndtak som er enkle å knyte?

Har prøvd endel bioposer, men syntes alle er så tynne og flimsete, ingenting som er så udelikat som at posen sprekker i lomma eller om du setter den på steinete barmark...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, maysofie said:

Tips til rubuste poser av ‘vanlig’ størrelse med håndtak som er enkle å knyte?

Har prøvd endel bioposer, men syntes alle er så tynne og flimsete, ingenting som er så udelikat som at posen sprekker i lomma eller om du setter den på steinete barmark...

Plantasjen sine er gode. Tror det er dogman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste posene jeg virkelig liker er rusta sine med hodeskaller på. Men det er jo bare plast. 
Kjøpte en pakke med Earth Rated som @JTT legger ut over her, foreløpig veldig fornøyd. En av de få bioposene jeg har prøvd som ikke revner bare jeg ser feil på dem. Ganske grei størrelse på de også, men savner hankene. 

Endret av Paranomia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var tråden om biopsier og tenkte det var da sært.

 

Har kjøpt fra chlas olson nå, veldig deilig med bioposer som ikke er alt for tynne og uten håndtak. Litt stiv pris da. Jeg bruker som regel plastikk når jeg går steder med mange søppelbøtter, og bruker bioposer ellers. 

Endret av Lola Pagola
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anooni skrev:

Hvor lang tid tar det før bioposene er brutt ned?:)

De skal ikke kastes i naturen, men sier de ikke fra 3-10 år? Vanlig plast bruker jo flere hundre... Blir bare mindre og mindre biter som regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mushi skrev:

De skal ikke kastes i naturen, men sier de ikke fra 3-10 år? Vanlig plast bruker jo flere hundre... Blir bare mindre og mindre biter som regel. 

Hadde ikke tenkt å kaste de i naturen. Ble bare nysgjerrig på hvor lang tid de bruker kontra vanlige poser :) Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerdmode (delvis):

Forbrenning av plast er reellt, og har en høy kapasitet til varmeproduksjon vs. mengde råstoff. Men fordrer at det finnes et egnet forbrenningsverk (avfallsforbrenningsverk) i området, med tilsvarende egnet søppelsorteringsanlegg.

Problemet er at plastikksøppel krever mye lettolje/olje/gass for å brenne stabilt, dermed er det ikke en prosess som går av seg selv og som er isolert fra "klassisk" hydrokarbonforbrenning. (Plastikkforbrenning er også hydrokarbonforbrenning da plast er laget av biproduktene fra olje). Det andre problemet er mengden utslipp som kommer fra en slik forbrenning, både som bunnaske og som gass med ut av skorsteinen. I bunnasken kan store mengder giftig materiale finnes (ftlater, dioksiner) - samt det kjipeste av alt: tungmetaller. Dette må håndteres og videresendes til andre søppelbearbeidinger. Evt. havner det i landdeponier. Utslippene til luft kan til en viss grad renses (NOx, SOx og støv kan reduseres ganske kraftig vha. moderne renseanlegg), men her kan også store mengder kvikksølv/tungmetaller så vel som PAH (poly...blabla?-aromatiske hydrokarboner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Nerdmode (delvis):

Forbrenning av plast er reellt, og har en høy kapasitet til varmeproduksjon vs. mengde råstoff. Men fordrer at det finnes et egnet forbrenningsverk (avfallsforbrenningsverk) i området, med tilsvarende egnet søppelsorteringsanlegg.

Problemet er at plastikksøppel krever mye lettolje/olje/gass for å brenne stabilt, dermed er det ikke en prosess som går av seg selv og som er isolert fra "klassisk" hydrokarbonforbrenning. (Plastikkforbrenning er også hydrokarbonforbrenning da plast er laget av biproduktene fra olje). Det andre problemet er mengden utslipp som kommer fra en slik forbrenning, både som bunnaske og som gass med ut av skorsteinen. I bunnasken kan store mengder giftig materiale finnes (ftlater, dioksiner) - samt det kjipeste av alt: tungmetaller. Dette må håndteres og videresendes til andre søppelbearbeidinger. Evt. havner det i landdeponier. Utslippene til luft kan til en viss grad renses (NOx, SOx og støv kan reduseres ganske kraftig vha. moderne renseanlegg), men her kan også store mengder kvikksølv/tungmetaller så vel som PAH (poly...blabla?-aromatiske hydrokarboner).

Og ikke minst det som går med til produksjonen av selve plasten også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anooni skrev:

Hvor lang tid tar det før bioposene er brutt ned?:)

3 mnd  under optimale forhold står det på chlas olson sine. Jeg kaster i naturen jeg, trodde liksom det var vitsen? Ikke der folk går såklart. Maisposer bruker jo ikke flere år på å brytes ned, men mulig noen andre typer bioposer gjør det. Noen er jo like tykke som plastposer og kjennes helt like ut og.

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg noen bioposer på nett engang, ebay tror jeg. Tynne, men ellers greie. Men la dem i en skuff som er plassert over en ovn, tok ikke veldig lange tiden før de gikk fullstendig i oppløsning pga varmen :o  

Nå bruker vi plast, mest fordi å få tak i bioposer er vanskelig. Men det er også forbrenningsannlegg på søpla her, så jeg har liksom tenkt at det har vært greit. Men det er det kanskje egentlig ikke? Men hvordan produseres bioposene da? 

 

Endret av Raksha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lola Pagola skrev:

3 mnd  under optimale forhold står det på chlas olson sine. Jeg kaster i naturen jeg, trodde liksom det var vitsen? Ikke der folk går såklart. Maisposer bruker jo ikke flere år på å brytes ned, men mulig noen andre typer bioposer gjør det. Noen er jo like tykke som plastposer og kjennes helt like ut og.

Oi, 3 mnd var jo raskt! Jeg spurte litt for jeg vet av flere her i området som også kaster de i naturen. Litt sånn hvis de bæsjer på asfalten kan de heller slenge posen i skauen. Jeg har ikke slike poser selv, men har jo tenkt litt tanken. Bruker de mange år på å forsvinne derimot så er jo vitsen litt borte, føler jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lola Pagola skrev:

3 mnd  under optimale forhold står det på chlas olson sine. Jeg kaster i naturen jeg, trodde liksom det var vitsen? Ikke der folk går såklart. Maisposer bruker jo ikke flere år på å brytes ned, men mulig noen andre typer bioposer gjør det. Noen er jo like tykke som plastposer og kjennes helt like ut og.

 

16 timer siden, Anooni skrev:

Oi, 3 mnd var jo raskt! Jeg spurte litt for jeg vet av flere her i området som også kaster de i naturen. Litt sånn hvis de bæsjer på asfalten kan de heller slenge posen i skauen. Jeg har ikke slike poser selv, men har jo tenkt litt tanken. Bruker de mange år på å forsvinne derimot så er jo vitsen litt borte, føler jeg :)

Det er ikke meningen å kaste i naturen - det blir til mikroplast. Anbefaler å se forrige episode av forbrukerinspektørene.

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2018 at 1:18 PM, maysofie skrev:

Tips til rubuste poser av ‘vanlig’ størrelse med håndtak som er enkle å knyte?

Har prøvd endel bioposer, men syntes alle er så tynne og flimsete, ingenting som er så udelikat som at posen sprekker i lomma eller om du setter den på steinete barmark...

Har du den i lomma?? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...