Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som gulper


MarieR
 Share

Recommended Posts

Jeg syns jeg opplever ganske ofte at twist gulper, og jeg blir ikke helt klok på hvorfor. Det kan være en god stund siden han har spist eller drukket, og så plutselig gulper han. Da er det som oftest vann med bittelitt matrester i som kommer opp. Det er ikke det at han spyr galle fordi han er sulten, de gangene han har gjort det så brekker han seg i forkant og det som kommer opp er gult slim. Når han gulper kommer det helt uten forvarsel og som sagt ikke i forbindelse med inntak av mat eller vann. 

Er dette noe jeg bør ta opp med veterinær? Noen som har lignende erfaring med egne hunder eller kan si noe om hvorfor han gulper slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det høres ut som noe jeg nettopp har utredet mitt egen hund for. Han gjør som din, regurgituerer, under aktivitet eller hvile. Noen ganger gjør han det også når han får mat. Vi har forsøkt medisiner for slimhinnene i magen, og for lukkemuskelen. Endte opp med en todagers utredning på NMBU uten resultat. Det var dyre 20.000 når de kunne ikke finne noen årsak.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av mine gjorde dette ofte (stort sett daglig) når han ble fôret på en mix av tørrfôr og vom-og-hundemat. Det kunne være gulping av litt mat, vann eller begge deler. Det virket dog ikke som om han plagdes med det på noen måte, men det gikk umiddelbart over når han gikk over på kun tørrfôr (servert med en skvett lunkent vann på). Sånn gul galle-oppkast har noen få av mine vært plaget med dersom de kun har fått mat én gang i døgnet -  en liten brødbit, neve fôrknotter e.l. om morgenen har løst dette for den/de det gjelder.

Så noen fôrendringer kan kanskje løse dette også for din hund - kanskje bare fôringsrutinen, tidspunktet eller temperaturen på maten? 

:-)
Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...