Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekker Agria fjerning av jursvulst?


Recommended Posts

Det ser ut som at Mynte må kastreres, siden hun har så kraftige innbildt perioder og har nå fårr en kul i juret i tillegg. :/   Selve kastreringen må jeg betale selv (dyrt!),  men tenkte også å fjerne kulen samtidig. Dyrlegen mente at forsikringen dekket for fjerning av jursvulst og innsending til analyse. Jeg ringte også Agria og spurte og han sa de ikke kunne love noe over tlf uten journal, men i hovedsak var det uproblematisk å få dekket dette.  Men er livredd for å å den kjemperegninga tilslutt!  For min del er stor forskjell å få dekt halve operasjon enn må måtte betale alt selv. Så da lurer jeg på om noen har fjernet jursvulster og fått det dekket?  (Agria)

Endret av Djervekvinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Djervekvinnen said:

Det ser ut som at Mynte må kastreres, siden hun har så kraftige innbildt perioder og har nå fårr en kul i juret i tillegg. :/   Selve kastreringen må jeg betale selv (dyrt!),  men tenkte også å fjerne kulen samtidig. Dyrlegen mente at forsikringen dekket for fjerning av jursvulst og innsending til analyse. Jeg ringte også Agria og spurte og han sa de ikke kunne love noe over tlf uten journal, men i hovedsak var det uproblematisk å få dekket dette.  Men er livredd for å å den kjemperegninga tilslutt!  For min del er stor forskjell å få dekt halve operasjon enn må måtte betale alt selv. Så da lurer jeg på om noen har fjernet jursvulster og fått det dekket?  (Agria)

Det er vel i essensen bare Agria som kan svare på, har du lest forsikringsvilkårene dine? Hvis du får veterinær til å skrive at det var nødvendig pga svulst og det står i vilkårene at svulst dekkes av forsikring så er det jo greit. Jeg tipper (???) at det er uklarhet rundt hvorvidt det er en cyste eller svulst, men hvis det er en farlig kul så må den jo fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fyren på Agria da, det er lett for eiere å misforstå ting veterinærene sier. Så slik jeg tolker det han sa, så kan han ikke love noe uten journal (i tilefelle misforståelse), men at om det er det du mener det er så vil det være uproblematisk å dekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest igjennom og det står ingen ting  om operasjon av jursvulster. Det står at kastrering ikke dekks pga cyster, svulster, innbildt osv, så det er helt klart utelukket. Blant annet på endring: Vilkårspunkt B.7.D - Kastrering. Forsikringen erstatter ikke lenger cyster i livmor/eggstokker og cystiskendometrihyperplasi.  Men litt uklart om det gjelder kastreing eller fjerning av dem .. :icon_confused:

Men selve den fjerningen av klumpen blir jo egentlig en "egen" operasjon, siden man må fjerne den for å finne ut om det er en cyste, en svulst, farlig eller ikke. Jeg håper det ikke er slik at hvis den sendes inn til analyse og viser seg at det skulle være en cyste eller noe annet ufarlig, så skulle det ikke dekkes :P

Dyrlegen sa at denne svulsten ikke ville forsvinne, og den kan i værste fall bli større, eller det kan spres hvis det er kreft, så jeg vil jo ha den bort okke som. Og kastreinga er et ledd for å forhindre at flere skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at det er vanskelig å si på forhånd. Men det er også vanskelig for meg å skal ta en avgjørelse når man ikke vet det økonomiske aspektet. Det er forskjell på å betale 8000 kr kontra 16000. Litt derfor jeg har forsikring tross alt, for å unngå disse store kostnadene.  Ergelig når det er så mange ting som ikke dekkes. Føles nesten som det ikke er vits å ha forsikring da.

Endret av Djervekvinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at de ikke dekker fjerning av en mistenkt svulst altså. De tilbyr jo direkteoppgjør hos veterinær, da sitter de ikke å venter på prøvesvar. Om veterinæren skriver kastreringen som forebygging mot at hunden skal få flere svulster så er jo det også fint.

Endret av MaritaS
Grammar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Agria (DnB) men når min fikk jursvulster var det ikke noe spørsmål om forsikring ikke dekket fjerning. Arten av svulstene var også ukjent. Under inngrepet fjernet de også livmor (kastrerte), men det ble ikke dekket av forsikring siden hun ikke hadde livmorbetennelse. Kastrering var en anbefaling fra veterinær men fikk det likevel ikke dekket.

Jeg betalte kun for å fjerne livmor under inngrepet, tror det var rundt 2500,- resten tok forsikringen på direkteoppgjør. Tror hele regningen kom på rundt 17 000,- 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut om de ikke dekker det. Inngrepet er jo nødvendig for å finne ut om det er ondartet. Når de først har operert og fått kostnaden av en operasjon, så høres det rart ut at de skal gå tilbake på det og ikke dekke operasjonen hvis svulsten er ondartet.

Vi har Gjensidige og fikk dekket hele 3 operasjoner grunnet jursvulster + kastering. Jeg ringte inne på forhånd og hørte om de ville dekke kastreringen når veterinær anbefalte det. Det gjorde de ? Og godt var det, ettersom at det viste seg at hun hadde en begynnende livmorbetennelse. Kun 1 av svulstene som ble fjernet var ondartet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått dekket fjerning av flere jursvulster på samme hund hos Agria uten problemer.

Er hun operert for noe tidligere, så du vet hvordan hun responderer på div. smertestillende? Myndekrek er jo ikke som de andre barna, hadde en helt forferdelig post-op med Stina en gang, hvor hun ikke responderte at all på opiatene hun fikk, var et rent smertehelvette for henne til vi kunne gi metacam..

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Mumle Mu said:

Har fått dekket fjerning av flere jursvulster på samme hund hos Agria uten problemer.

Er hun operert for noe tidligere, så du vet hvordan hun responderer på div. smertestillende? Myndekrek er jo ikke som de andre barna, hadde en helt forferdelig post-op med Stina en gang, hvor hun ikke responderte at all på opiatene hun fikk, var et rent smertehelvette for henne til vi kunne gi metacam..

Nei har aldri operert henne før.  Så har ingen anelse.  Hun skal få epidural, så antar det virker bra den samme dagen ihvertfall.   Men vet ikke hvilke type smerte stillende jeg får med meg hjem :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, vi fikk dekket pga cyster. Vurderer å bytte forsikringsselskap nå. Det er jo utrolig dårlig å ikke dekke det. Vi fikk beskjed om at de fleste med slike cyster vår hund hadde fikk livmorsbetennelse til slutt. Vår hadde noe tegn på begynnende betennelse, men cystene var grunnen til at det ble dekket. Har også fått dekket jursvulst (ikke ondarter) hos hund en gang før også. Agria begge deler.

 

Post-op og rekonvalesens for min whippet (kastrering, tispe) gikk veldig fint (for henne, vanskeligere for meg som måtte holde henne i ro :P). Håper alt går bra for Mynte.

 

Edit: Her er operasjonstråden til Penny, har skrevet om rekonvalesens. Ser hun fikk metacam. 

 

Endret av Elisabeth00
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elisabeth00 said:

Oj, vi fikk dekket pga cyster. Vurderer å bytte forsikringsselskap nå. Det er jo utrolig dårlig å ikke dekke det. Vi fikk beskjed om at de fleste med slike cyster vår hund hadde fikk livmorsbetennelse til slutt. Vår hadde noe tegn på begynnende betennelse, men cystene var grunnen til at det ble dekket. Har også fått dekket jursvulst (ikke ondarter) hos hund en gang før også. Agria begge deler.

 

Post-op og rekonvalesens for min whippet (kastrering, tispe) gikk veldig fint (for henne, vanskeligere for meg som måtte holde henne i ro :P) Håper alt går bra for Mynte.

Altså jeg vet ikke om hva de dekker eller ikke egentlig. Spurte bare om jursvulst til agria. Men kan jo hende Mynte har noe helt annet, men som noen har skrevet tidligere så vet man jo ikke hva det er før man tester dem etterpå.  

Takk! :)

Endret av Djervekvinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, fikk ikke med meg at Agria ikke dekker kastrering i forbindelse med svulster lenger! Når sluttet de med det? Jeg kastrerte mi i oktober (tror jeg) 2016. Synes at Agria utelukker mer og mer hele tiden, nesten så jeg vurderer å bytte forsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kulen på Mynte gått bort! Veldig rart. Da kan det ikke ha vært noen svulst..   Må ha vært noe med melkekjertelen eller noe da.. Siden hun er innbilt for tiden.

Jeg skal uansett dra til dyrlegen og få en skikkelig sjekk. Og dermed blir det ikke operasjon denne gangen ihvertfall.   Sitter med blandende følelser av lettelse for å slippe operasjon men usikkerheten rundt risikoen med at kuler kan komme. En del av meg tenkte på kastrering som forebygging av kuler og slikt dritt, men igjen så er det jo noe med å utsette en tilsynelatende frisk hund for en slik stor operasjon. Så etter å ha tenkt på dette i evigheter, spurt rundt etter innspill falt jeg på konklusjonen: Vent. Snakk med veterinæren når hunden blir sjekket der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke dekket, da hunden ikke var forsikret sammenhengende gjennom hele livet. Hun var ikke forsikret som valp unghund, og hadde vært forsikret et eller to år da det inntraff. Ingen kunne si når kreften oppstod, så vi måtte betale av egen lomme. En forholdsvis greit priset operasjon for fjerning av jursvulst, men vi har også tatt en jurist en gang. Det ble litt mer kostbart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...