Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet kan nå omplassere dyr uten eiers samtykke

Recommended Posts

Flott? Eller ikke flott? Kommer vel helt an på om mattilsynet klarer å gjøre jobben skikkelig! Jeg er positiv, så lenge dyrene blir tatt vare på. Er det et tydelig dyremishandling til stede så er det fint at dyr blir fratatt og eventuelt omplassert. Hvis sakene er grumsete eller mattilsynet feilinformert med manglende bevis så kan det bli værre... Men veldig bra at dyrene får en ny sjanse istedet for å bli avlivet!

https://www.nrk.no/ostfold/na-kan-mattilsynet-omplassere-dyr-uten-eierens-samtykke-1.14000591

Endret av pippin
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, pippin said:

Flott? Eller ikke flott? Kommer vel helt an på om mattilsynet klarer å gjøre jobben skikkelig! Jeg er positiv, så lenge dyrene blir tatt vare på. Er det et tydelig dyremishandling til stede så er det fint at dyr blir fratatt og eventuelt omplassert. Hvis sakene er grumsete eller mattilsynet feilinformert med manglende bevis så kan det bli værre... Men veldig bra at dyrene får en ny sjanse istedet for å bli avlivet!

https://www.nrk.no/ostfold/na-kan-mattilsynet-omplassere-dyr-uten-eierens-samtykke-1.14000591

ja såfremt mattilsynet vet nok om det aktuelle dyret til å finne et godt hjem til det. 

Endret av Meg
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er vel dette alternativet til dyr de ellers avliver, så jeg ser ikke noe stort problem med det, så lenge de skiller på hvem som BØR avlives og hvem som kan omplasseres.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er bra. Jeg er ikke noe tilhenger av at eiere som har vannskjøtt dyrene sine skal få bestemme om dyret skal omplasseres eller avlives, bare fordi noen andre ikke skal få ha glede av dyret. Så lenge det er friskt og kan få det bra i et annet hjem.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
På 12.4.2018 at 6:41 PM, Sprettballen skrev:

Jeg synes det er bra. Jeg er ikke noe tilhenger av at eiere som har vannskjøtt dyrene sine skal få bestemme om dyret skal omplasseres eller avlives, bare fordi noen andre ikke skal få ha glede av dyret. Så lenge det er friskt og kan få det bra i et annet hjem.

Enig! Når man blir dømt for å ha plaget barna sine, så mister man omsorgsretten til dem. Det skulle jo bare mangle at ikke det samme gjelder dyr. Jeg kan ikke se argument mot at denne paragrafen skulle fjernes, og jeg forstår ikke hva MTs egenskaper har med saken å gjøre. Denne paragrafen stred direkte mot §3 i samme lov, den som sier at dyr har egenverdi, for de hadde jo ikke det når den som hadde mishandlet dem kunne dømme dem til døden. Ingenting med det er riktig, på noen måte, uansett hva MT kan eller ikke kan, er flinke til eller ei. 

• Like 2
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kilder er fint. Uten å kommentere innhold, så er det jo ganske vanlig å henvise til hvor en henter tekst fra.
    • a og nu har vi altså fått ulv langt oppi Nordøsterdalen,der de nå er bare noen steinkast unna en av Nord-Europas genetisk mest unike villreinsdyrstamme(knutsø stammen) som lever oppå fjellområdene imellom savalen/Oppdal/Kvikne. Denne stammen har eksistert i flere tusen år,den er ikke stor i antall,men er en av de stammene som har de aller største individene i vill tilstand,,, om ulven kommer hit vil dette bety at den begynner å jakte på disse dyrene,med det resultat at det som forskerene sier i artikkelen her,at stammen på ett tidspunkt kollapser...vil mene denne villreinstammenen burde ha ett høyere vern og bevaringsbehov enn verdens mest tallrike og utbredte rovdyr,,,,videre så er det på oppdalsiden moskus,dette er veldig få dyr og den vil ikke tåle noen form for beskatning av ulver..
    • Råe alternativ... men jeg kan selvfølgelig også anbefale ZiwiPeak (også våtfôr, på boks). Funka gull på min allergihund  
      Er bare muligens ikke så relevant...

• Vi er på besøk hos ‘’bestemor’’, min svigermor. Salka har fått kjørt seg og lekt med tre år gammel jente som syntes hun var sååå søt  Veldig positivt overraska over hvor snill hun var! Man følger jo med og veileder som man kan, men barn vet jo ikke helt hvordan valper fungerer og kan være litt hardhendte. Hun fant seg i det meste og kom bort til meg når hun syntes det ble for mye i stedet for å si ifra med lyd og biting. Ble litt gira mens hele familien og hunden her var sammen, men roet seg med en gang jeg ba henne om det. Nå ligger hun flatt ut på sofaen, og jeg venter på at hun skal våkne så vi kan gå ut og tisse og så dra hjem. Har vært ute med henne to ganger siden vi kom hit, men hun har visst litt bedre blærekapasitet enn jeg tror 😅
    • men litt intr er det jo at de definerer "høyrisiko-konkurranser for hunder: hundeløp over 100 km samt jaktprøver på nasjonalt og internasjonalt nivå". Så... 
  • Nylig opprettede emner