Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt nødnummer for dyr - 114

Recommended Posts

 

Sitat

En fersk undersøkelse viser at 9 av 10 ikke vet hvor de skal henvende seg dersom eget eller andre kjæledyr trenger hjelp. DNB tar derfor initiativet til Norges første nødnummer for dyr, «Ja til 114», og etablerer inntil videre et midlertidige nødnummer 222 00 114 .  Dyrevernalliansen erfarer at mange nordmenn er usikre på hvor de skal ringe.

 

https://dnbfeed.no/privatokonomi/dnb-tar-initiativ-til-nodnummer-for-dyr/

  • Like 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Maria_ skrev:

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra FB:
 

Sitat

Til alle dere med en 4-beint hjemme!
NØDNUMMER TIL DYR

DNB jobber på spreng for å få lansert sitt nye nødnummer til dyr ...114.

Så fantastisk tenker du kanskje, men før du blir for overbegeistret:

Jeg har stilt en del kritiske spørsmål til dette og ble fredag kontaktet av reklamebyrået til DNB, TRY. 
De har overhodet ingen oversikt over hvilke klinikker rundt om i landet som faktisk tilbyr vakt. De ante ingen ting om at vi på Jessheim Dyreklinikk er den eneste klinikken i Ullensaker som tilbyr akutthjelp til smådyr på natta, eller at Hønefoss Dyrehospital også har et akuttvakt-tilbud til smådyr, bare for å nevne noen. 
Før dette forarbeidet er gjort er det vel strengt tatt ingen god idé av DNB å få dere dyreeiere til å bruke tid på å ringe et nummer der det sitter personer i andre enden som ikke har minste peiling på hvor nærmeste hjelp befinner seg. 
De har per dags dato null oversikt over akuttvakttilbudet utover de 50 klinikkene de selv samarbeider med, som for det meste består av AniCura (Hva har de betalt for dette mon tro?). 
Og hva er planen? Dagen dette ble lansert hadde de ingen slik det hørtes ut...

Og hvilke interesser har DNB oppi det hele. Når folk ringer inn til dette nummeret huker de tak i kontaktinformasjon. Jeg antar at de kan benytte dette til å sende ut reklame for sin dyreforsikring i ettertid.

Så inntil videre, lagre og ring ditt lokale vaktnummer eller risiker å miste dyrebar tid på å ringe DNB først!!!

Det er lov å dele, så folk blir informert.

 

  • Like 5
  • Thanks 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Ja jeg leste det etter jeg svarte. Om det er slik det er er jo det skuffende. Men på generell basis synes jeg et nødnummer hadde vært veldig bra, så fremt det er organisert slik at de som tar telefonen har full oversikt.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det derimot fungerer som AMK gjør for folk, så er jo tanken super.

Å raskt etablere kontakt med en fagkyndig som kan veilede dyreeier gjennom den kritiske fasen til veterinær ankommer/man selv ankommer veterinær, det er jo helt konge.

Det bare virker ikke helt som om det er tanken, og da ser jeg heller ikke verdien. Alt det overstående får man jo ved å ringe direkte til vakthavende. 

Bare en tanke på sidelinjen- ingen av mine venner, bekjente eller kollegaer i veterinærbransjen har hørt om dette prosjektet før nå. Det synes jeg sier mye. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Kristiin skrev:

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Har hatt dnb, kjempefornøyd med hundeforsikring. Aldri noe tull og utbetaler uten problemer. Byttet dessverre nå pga vi byttet alle andre forsikringer (må ha minimum 3 forsikringer for å forsikre hunden), men hadde vi hatt muligheten hadde vi beholdt dnb. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Jankaa skrev:

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

Det er jo ikke bare når man reiser med dyr dette kan være en ressurs (selvfølgelig må kvaliteten heves til et nivå som gjør at det faktisk er en ressurs). F.eks.: Min kone er lastebilsjåfør, og rett som det er treffer hun på skadde eller døde dyr langs veien, ofte katter, på steder hvor hun ikke kjenner til lokale klinikker. En gang kjørte bilen foran henne over en katt, uten å stoppe, selvfølgelig, men det gjør kona. Fortvilet prøvde hun å få finne hjelp mens hun forøkte å ta seg av katten. Ringte til slutt politiet, som kjørte en "ikke vårt bord"-holdning. Nå døde denne katten i armene hennes, og hun hadde nok ikke rukket frem noe sted uansett, men det kunne vært håp i andre tilfeller. Og da hadde et slikt nummer vært kjekt å ha. 

I tillegg, ikke alle er like organiserte, og planlegger hvor nærmeste dyreklinikk er om de er på dagstur med bikkja for å besøke bestemor noen mil unna. Med hester vil jeg tro man ofte planlegger langt mer om man reiser med hunder, og det er langt færre dyrleger som behandler hester, noe jeg vil tro de fleste som reiser med hester vet veldig godt, og derfor tar med i beregninga. Sånt tenker nok ikke folk flest på når det gjelder hunder, da vil enhver dyrlege som er ledig duge. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Er veldig fornøyd isåfall :) Ikke hørt noe negativt om de enda. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

  • Like 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Som jeg sa..billig reklamejippo..:thumbsdown:

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 hours ago, Lene_S said:

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Rent teoretisk har du rett, men det virker da mot sin hensikt om man skal settes over til en slags sentral med evt. ventetid og at et annet menneske skal google seg fram til vakthavende veterinær, når du kan gjøre det selv? :P Altså... Jeg ser overhodet ingen praktisk hensikt med mindre dette var en tjeneste som automatisk via et slags "geografisk filter" (men igjen... personvern osv..) satte deg over til vakthavende veterinær sitt telefonnummer så fort du ringte samlenummeret. Evt. må alle vakthavende veterinærer hele tiden sende inn aktuelt nummer til tjenesten slik at den konstant er oppdatert med vakthavendes telefonnummer på sekunder (men igjen, den tiden du bruker på å ringe inn kunne du jo evt. ha brukt på å ha googla tlfnret selv. Evt. henta det fram i adresselista på telefonen din, slik jeg har..

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det fungerer veldig fint å finne ut hvem som har vakt i det området jeg måtte befinne meg med mine hunder utenfor normal åpningstid hos veterinær. 

Kjører jeg på elg, ville jeg ringt viltnemd eller politi., Ser jeg vanskjøttede dyr, ja da ringer jeg mattilsynet. SÅ vanskelig er det vel ikke?? 

Endret av Meg
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Problemet er at det selges som en heltegjerning, når det egentlig bare er en salgsjippo for hundeforsikring. DnB selger det som om de har bragt noe vidunderlig til verden, det de egentlig gjør er å kjøre en reklamekampanje som lever på folks omtanke og nestekjærlighet. Det er kynisk og bedritent. Ingen ting galt i å selge noe gjennom reklame, men vær ærlig om det.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Problemet er vel at de som sitter der, ikke nødvendigvis har den nødvendige kunnskapen for å faktisk hjelpe vedkommende som ringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dette er jo forsåvidt ikke noe jeg kommer til å få svar på, men synes det er greit å spesifisere:

      Jeg, og de andre som har vært kritiske til salget av menneskliggjøring av hunder gjennom virale bilder på facebook, instagram og andre sosiale medier, har aldri sagt at vi sitter på det ultimate svar på hva et godt hundehold er. Det vi har gjort er å ta et standpunkt mot, og kritisert, en unødvendig og etter vår mening potensielt farlig trend. Det skaper ingen nytte å kle opp en hund som ei gammel bestemor, og det er tydelig at folk gjør det for å få oppmerksomhet i sosiale medier. Som interaksjon mellom menneske og hund er det verdiløst og potensielt farlig. Det må være lov å diskutere kritisk rundt et fenomen man er skeptisk til, med konkrete eksempler, begrunnelser og årsaker for sitt syn, uten at man blir anklaget for å være ovenifra og ned  
    • Jeg lo godt av beskrivelsen din om full fart og ingen fører.  Det passer på veldig mange raser... 

      Nå er det lengesiden jeg har hatt med labradorer å gjøre, men jeg har gjennomgående møtt trivelige labradorer. Hanhundene har nok kanskje vært litt "mye" hanhund i perioder. Men stort sett har de vært trivelige og greie å ha med å gjøre. Kan selvsagt hende at dette har endret seg siden jeg hadde med labbiser å gjøre, men jeg har heldigvis ikke helt det samme intrykket.  

       
    • Ikke fornærmet, det er jo sånn folk kan oppfatte det og det må man jo tåle   For å ta det litt del for del: Kan du spesifisere når(tid) du mener det? Type, mener du at hundene gir deg dette inntrykket hele tiden? Eller spesifikke tidspunkter (f.eks under raptus)? Jeg forstår hvor du vil uten at jeg aksepterer nøyaktig det du skrev (men mer jeg kjenner til problemstillingen så jeg skjønner hva du forsøker å si  ). Jeg oppfatter Labradoren som en rase som må lære å begrense seg, i større grad enn hva andre hunderaser kanskje må. Den må lære å hilse pent, den må lære å beherske seg. Labradoren kan gå veldig høyt i intensitet som kan få andre hunder til å reagere negativt (Luna ble utbjeffa på lydighetskurs en gang, fordi hun ble ekstremt hyper av en tennisball som motivator). Jeg har aldri opplevd Labradoren som å mangle sosial intelligens, det er den alt for intelligent til å få påskrevet. Den er ikke en miniatyrhund uten kart og kompass. Labradoren mangler selvkontroll. Både på spising, og på entusiasme/glede. Og det er da de fort kan oppfattes som sosialt retarderte, selv om de egentlig leser både hunder og mennesker ekstremt godt. Korte små eksempler: Labradoren min er ekstremt god med valper (legger seg ned og leker med de), hun er meget hard mot overkåte hannhunder (setter i dem HØYT men ikke overdrevent aggressivt, bare "ROARRRR" og ferdig. Ikke nødvendigvis bitt, men et glefs og et knurr / bjeff). Hun holder seg unna hunder UTEN sosial intelligens (hun har møtt noen jack russels som var helt klin kokos, da trakk hun seg unna og ønsket kontakt med eier). Labradoren min kan hilse på mennesker på en hyggelig måte fordi hun har lært det. Da får det heller være så at når hun først går "opp" i ekstrem glede, så vipper hun over i raptus og ukontrollert glede. Typisk når jeg kommer hjem, og når pappa kommer på besøk. Da blir hun så stressaglad at hun nesten kollapser på gulvet om vi ikke "tvangsroer" litt innimellom. Det er ikke nødvendigvis sunt, men sånn er det. Altså: jeg skjønner hva du mener, men jeg oppfatter de overhodet ikke som manglende i sosial intelligens. Det er heller at de må lære å kontrollere - "contain the happiness". Ja det er et ganske ekstremt matauk. Det synes jeg blir veldig feil framstilling. Jeg oppfatter Labradoren min som den smarteste hunden jeg har hatt noe med å gjøre, det inkluderer Schäferhunder, Border Collies og andre. MULIG at andre labradorer er kortere, men jeg har aldri hatt en hund som er så smart. Hun forstår håndtegn (f.eks om jeg peker mot et område), hun forstår speil (hun forstår at hun ser seg selv i speilet, og bruker speil som hjelpemiddel), hun er en problemløser av rang, hun har konsentrasjon og tålmodighet mer enn jeg noen sinne har hatt i noen hund, og vet hvordan hun skal manipulere for å få det hun vil. Å kalle en multikunstner på den måten for "kort" eller "tjukk i huet" blir veldig feil for meg. Da tror jeg du har misforstått hva som er Labradorens problem. Labradoren er vel vitenskaplig bevist (kremt, BEKLAGER jeg mener: forskere har skrevet artikler om temaet som altså da er en teori med tung vitenskaplig bevispose på ryggen) at har en genfeil som gjør at de mangler kontroll på matbehovet. Jeg tror at dette genet ofte kan bidra til at Labradorer dertil mangler andre "inhibitorer" som gjør at de ikke klare kontrollere sexbehovet, gledebehovet, hilsebehovet... Altså... mange ting. De mangler kontrollen. Men om man som eier er tålmodig og lærer de gjennom konsekvent hundehold med tydelige rammer at "sånn gjør man det" så tar det ikke mange repetisjone før de forstår det. De er ikke dum, de er bare forferdelig lykkelig   Hvis du vil kan jeg sende deg noen videoer med hunden min som kanskje beskriver det bedre, orker ikke legge det ut offentlig siden min populæritet er noe grumsete  
    • Ja, det var en gang på tur at jeg traff en veldig pågående dame som absolutt skulle ta på han, selv om han rygget unna og viste alle tegn at han ikke ville bli klappet av en overivrig dame, jeg fortalte at han var  reservert og skeptisk og bets å la være, men da bykset hun i han og tok hånden inn på han fra siden , mot magen hans og da glefset han etter henne.  Han er litt uskikker hun, men det har faktisk gått bra at fremmede klapper så lenge de er rolige, han ser de ann virker det som. Han klarer ikke å bi tatt på hos vetrenær , da må han ha munnkurv på.
    • For det første, vær glad for at han knurrer! Det kan høres merkelig ut men det ville vært adskillig verre at han 'hoppet over' knurringen og bet istedet. Jeg ville IKKE straffet hunden på noe vis, det  du risikerer da, er at hunden lar vær å knurre som advarsel og går rett på neste steg , nemlig bitt. Knurring i en slik situasjon betyr rett å slett, 'stopp, la være'. Jeg har selv en tispe i flokken som ikke takler at man kommer med hodet for nært henne. Det er en myk og litt usikker omplasseringshund. Bøyer jeg meg ned over henne og kommer fort nært med hodet , så knurrer hun. Helt uproblematisk, da lar jeg bare være med slikt. Hun har aldri bitt. Jeg respekterer rett og slett at hun ikke er komfortabel med situasjonen.  Det er mulig at din hund er en litt usikker type og at den type 'kos' som dine barn vil gi hunden, får den til å føle seg ukomfortabel/usikker. Nå er jo heldigvis dine barn så pass store, at de rett og slett kan forstå at hunden ikke liker/takler den slags tilnærming. Det hadde vært verre hadde det vært små barn .  Jeg ville dog vært litt obs på hunden i nærheten av mindre barn/folk som ikke tar 'nei for et nei'. Ikke så å forstå at du trenger å bli hysterisk men det beste er nok å ikke presse hunden, eller la den bli utsatt for situasjoner den føler er ubehagelig, uten mulighet for å trekke seg unna. 
  • Nylig opprettede emner

×