Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt nødnummer for dyr - 114


mushi
 Share

Recommended Posts

 

Sitat

En fersk undersøkelse viser at 9 av 10 ikke vet hvor de skal henvende seg dersom eget eller andre kjæledyr trenger hjelp. DNB tar derfor initiativet til Norges første nødnummer for dyr, «Ja til 114», og etablerer inntil videre et midlertidige nødnummer 222 00 114 .  Dyrevernalliansen erfarer at mange nordmenn er usikre på hvor de skal ringe.

 

https://dnbfeed.no/privatokonomi/dnb-tar-initiativ-til-nodnummer-for-dyr/

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Maria_ skrev:

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra FB:
 

Sitat

Til alle dere med en 4-beint hjemme!
NØDNUMMER TIL DYR

DNB jobber på spreng for å få lansert sitt nye nødnummer til dyr ...114.

Så fantastisk tenker du kanskje, men før du blir for overbegeistret:

Jeg har stilt en del kritiske spørsmål til dette og ble fredag kontaktet av reklamebyrået til DNB, TRY. 
De har overhodet ingen oversikt over hvilke klinikker rundt om i landet som faktisk tilbyr vakt. De ante ingen ting om at vi på Jessheim Dyreklinikk er den eneste klinikken i Ullensaker som tilbyr akutthjelp til smådyr på natta, eller at Hønefoss Dyrehospital også har et akuttvakt-tilbud til smådyr, bare for å nevne noen. 
Før dette forarbeidet er gjort er det vel strengt tatt ingen god idé av DNB å få dere dyreeiere til å bruke tid på å ringe et nummer der det sitter personer i andre enden som ikke har minste peiling på hvor nærmeste hjelp befinner seg. 
De har per dags dato null oversikt over akuttvakttilbudet utover de 50 klinikkene de selv samarbeider med, som for det meste består av AniCura (Hva har de betalt for dette mon tro?). 
Og hva er planen? Dagen dette ble lansert hadde de ingen slik det hørtes ut...

Og hvilke interesser har DNB oppi det hele. Når folk ringer inn til dette nummeret huker de tak i kontaktinformasjon. Jeg antar at de kan benytte dette til å sende ut reklame for sin dyreforsikring i ettertid.

Så inntil videre, lagre og ring ditt lokale vaktnummer eller risiker å miste dyrebar tid på å ringe DNB først!!!

Det er lov å dele, så folk blir informert.

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Ja jeg leste det etter jeg svarte. Om det er slik det er er jo det skuffende. Men på generell basis synes jeg et nødnummer hadde vært veldig bra, så fremt det er organisert slik at de som tar telefonen har full oversikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det derimot fungerer som AMK gjør for folk, så er jo tanken super.

Å raskt etablere kontakt med en fagkyndig som kan veilede dyreeier gjennom den kritiske fasen til veterinær ankommer/man selv ankommer veterinær, det er jo helt konge.

Det bare virker ikke helt som om det er tanken, og da ser jeg heller ikke verdien. Alt det overstående får man jo ved å ringe direkte til vakthavende. 

Bare en tanke på sidelinjen- ingen av mine venner, bekjente eller kollegaer i veterinærbransjen har hørt om dette prosjektet før nå. Det synes jeg sier mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Har hatt dnb, kjempefornøyd med hundeforsikring. Aldri noe tull og utbetaler uten problemer. Byttet dessverre nå pga vi byttet alle andre forsikringer (må ha minimum 3 forsikringer for å forsikre hunden), men hadde vi hatt muligheten hadde vi beholdt dnb. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jankaa skrev:

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

Det er jo ikke bare når man reiser med dyr dette kan være en ressurs (selvfølgelig må kvaliteten heves til et nivå som gjør at det faktisk er en ressurs). F.eks.: Min kone er lastebilsjåfør, og rett som det er treffer hun på skadde eller døde dyr langs veien, ofte katter, på steder hvor hun ikke kjenner til lokale klinikker. En gang kjørte bilen foran henne over en katt, uten å stoppe, selvfølgelig, men det gjør kona. Fortvilet prøvde hun å få finne hjelp mens hun forøkte å ta seg av katten. Ringte til slutt politiet, som kjørte en "ikke vårt bord"-holdning. Nå døde denne katten i armene hennes, og hun hadde nok ikke rukket frem noe sted uansett, men det kunne vært håp i andre tilfeller. Og da hadde et slikt nummer vært kjekt å ha. 

I tillegg, ikke alle er like organiserte, og planlegger hvor nærmeste dyreklinikk er om de er på dagstur med bikkja for å besøke bestemor noen mil unna. Med hester vil jeg tro man ofte planlegger langt mer om man reiser med hunder, og det er langt færre dyrleger som behandler hester, noe jeg vil tro de fleste som reiser med hester vet veldig godt, og derfor tar med i beregninga. Sånt tenker nok ikke folk flest på når det gjelder hunder, da vil enhver dyrlege som er ledig duge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Som jeg sa..billig reklamejippo..:thumbsdown:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lene_S said:

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Rent teoretisk har du rett, men det virker da mot sin hensikt om man skal settes over til en slags sentral med evt. ventetid og at et annet menneske skal google seg fram til vakthavende veterinær, når du kan gjøre det selv? :P Altså... Jeg ser overhodet ingen praktisk hensikt med mindre dette var en tjeneste som automatisk via et slags "geografisk filter" (men igjen... personvern osv..) satte deg over til vakthavende veterinær sitt telefonnummer så fort du ringte samlenummeret. Evt. må alle vakthavende veterinærer hele tiden sende inn aktuelt nummer til tjenesten slik at den konstant er oppdatert med vakthavendes telefonnummer på sekunder (men igjen, den tiden du bruker på å ringe inn kunne du jo evt. ha brukt på å ha googla tlfnret selv. Evt. henta det fram i adresselista på telefonen din, slik jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fungerer veldig fint å finne ut hvem som har vakt i det området jeg måtte befinne meg med mine hunder utenfor normal åpningstid hos veterinær. 

Kjører jeg på elg, ville jeg ringt viltnemd eller politi., Ser jeg vanskjøttede dyr, ja da ringer jeg mattilsynet. SÅ vanskelig er det vel ikke?? 

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Problemet er at det selges som en heltegjerning, når det egentlig bare er en salgsjippo for hundeforsikring. DnB selger det som om de har bragt noe vidunderlig til verden, det de egentlig gjør er å kjøre en reklamekampanje som lever på folks omtanke og nestekjærlighet. Det er kynisk og bedritent. Ingen ting galt i å selge noe gjennom reklame, men vær ærlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Problemet er vel at de som sitter der, ikke nødvendigvis har den nødvendige kunnskapen for å faktisk hjelpe vedkommende som ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer forvirra, jeg. For sånn jeg forsto startinnlegget, så prøver DNB å få opprettet et nødnummer 114 for akutthjelp til dyr, at det er det de ber folk å å signere opprop for. Tresifrede numre av denne sorten vil jo nødvendigvis være offentlig drevet, tenkte jeg. Av MT f.eks., kanskje med støtte fra private aktører. Og det tenker jeg i grunn fortsatt. At DNB har opprettet et midlertidig nummer ut fra egeninteresse, er en annen sak, og kritikkverdig,  spesielt på den måten det drives nå, ut fra det som har kommet frem. Men jeg forstår ikke kritikken Vetforeningen kommer med i forhold til ideen om et 114-nummer. Om dyrs helse og sikkerhet blir tatt så på alvor at det får eget offentlig nødnummer, så vil jo det bare være positivt, spesielt symbolsk. Det må jo helt klart være av samme kvalitet som man kan forvente for samme tjeneste for mennesker, at telefoner besvares at noen som kan bistå i akuttsituasjoner, til man kommer seg til veterinæren man blir sendt til, som selvfølgelig skal være den nærmeste tilgjengelige. Det vil jo lette jobben for nattevakter, som slipper å bli vekket for hver eneste henvendelse som ikke er så akutt likevel. 
Nei, jeg ser liksom ikke det gale med dette her, som idé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...