Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt nødnummer for dyr - 114

Recommended Posts

 

Sitat

En fersk undersøkelse viser at 9 av 10 ikke vet hvor de skal henvende seg dersom eget eller andre kjæledyr trenger hjelp. DNB tar derfor initiativet til Norges første nødnummer for dyr, «Ja til 114», og etablerer inntil videre et midlertidige nødnummer 222 00 114 .  Dyrevernalliansen erfarer at mange nordmenn er usikre på hvor de skal ringe.

 

https://dnbfeed.no/privatokonomi/dnb-tar-initiativ-til-nodnummer-for-dyr/

  • Like 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Maria_ skrev:

Synes det er superbra jeg! Er jo veldig tydelig at DNB gjør det litt for å promotere sin egen forsikring (som jeg har inntrykket av at ikke er så veldig bra), men uansett er det jo et supert tiltak! De har visst også lagt inn en lyd bare hunder kan høre i reklamen, så hunden reagerer når videoen blir spilt. Morsomt synes jeg :D 

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra FB:
 

Sitat

Til alle dere med en 4-beint hjemme!
NØDNUMMER TIL DYR

DNB jobber på spreng for å få lansert sitt nye nødnummer til dyr ...114.

Så fantastisk tenker du kanskje, men før du blir for overbegeistret:

Jeg har stilt en del kritiske spørsmål til dette og ble fredag kontaktet av reklamebyrået til DNB, TRY. 
De har overhodet ingen oversikt over hvilke klinikker rundt om i landet som faktisk tilbyr vakt. De ante ingen ting om at vi på Jessheim Dyreklinikk er den eneste klinikken i Ullensaker som tilbyr akutthjelp til smådyr på natta, eller at Hønefoss Dyrehospital også har et akuttvakt-tilbud til smådyr, bare for å nevne noen. 
Før dette forarbeidet er gjort er det vel strengt tatt ingen god idé av DNB å få dere dyreeiere til å bruke tid på å ringe et nummer der det sitter personer i andre enden som ikke har minste peiling på hvor nærmeste hjelp befinner seg. 
De har per dags dato null oversikt over akuttvakttilbudet utover de 50 klinikkene de selv samarbeider med, som for det meste består av AniCura (Hva har de betalt for dette mon tro?). 
Og hva er planen? Dagen dette ble lansert hadde de ingen slik det hørtes ut...

Og hvilke interesser har DNB oppi det hele. Når folk ringer inn til dette nummeret huker de tak i kontaktinformasjon. Jeg antar at de kan benytte dette til å sende ut reklame for sin dyreforsikring i ettertid.

Så inntil videre, lagre og ring ditt lokale vaktnummer eller risiker å miste dyrebar tid på å ringe DNB først!!!

Det er lov å dele, så folk blir informert.

 

  • Like 5
  • Thanks 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Jeg finner aldri frem nummer til vakthavende før jeg reiser noe sted, måtte ha googlet det om jeg hadde hatt behov for det her jeg bor og. Kjempeflott med et slikt nummer, så kan man lagre det på mobilen eller legge det i lommeboka. 

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilket nummer? 114? Hvis du leser innlegget til Sprettballen over, så ser du at de så langt ikke har oversikt over vakthavende veterinærer..Hva er poenget da? De fleste greier antagelig å google seg frem til svaret før DNB eventuellt greier å komme opp med det.. Smaker billig reklamejippo dette..:getlost:

Ja jeg leste det etter jeg svarte. Om det er slik det er er jo det skuffende. Men på generell basis synes jeg et nødnummer hadde vært veldig bra, så fremt det er organisert slik at de som tar telefonen har full oversikt.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det derimot fungerer som AMK gjør for folk, så er jo tanken super.

Å raskt etablere kontakt med en fagkyndig som kan veilede dyreeier gjennom den kritiske fasen til veterinær ankommer/man selv ankommer veterinær, det er jo helt konge.

Det bare virker ikke helt som om det er tanken, og da ser jeg heller ikke verdien. Alt det overstående får man jo ved å ringe direkte til vakthavende. 

Bare en tanke på sidelinjen- ingen av mine venner, bekjente eller kollegaer i veterinærbransjen har hørt om dette prosjektet før nå. Det synes jeg sier mye. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Kristiin skrev:

DnB ble best i test på tv2 hjelper deg sin hundeforsikringstest. :) 

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Har hatt dnb, kjempefornøyd med hundeforsikring. Aldri noe tull og utbetaler uten problemer. Byttet dessverre nå pga vi byttet alle andre forsikringer (må ha minimum 3 forsikringer for å forsikre hunden), men hadde vi hatt muligheten hadde vi beholdt dnb. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Jankaa skrev:

Jeg forstår ikke verdien av ett slikt nødnummer - annet enn å eventuelt bli henvist til nærmeste vakthavende veterinær. Det anser jeg dog som dyreeiers plikt å gjøre ved feks reise etc. Som hesteeier gjennom mange år har jeg alltid sørget for å ha nr til nærmeste vakthavende vet lagret ved feks stevner etc, i tilfelle akutt sykdom eller skade. 

Det tar ikke mange minuttene å finne slik informasjon før man reiser til ukjente steder, og jeg ville mye heller brukt tid på å snakke med en veterinær (vakthavende, altså) enn å snakke med DNB hvis det stod om liv/minutter/akutt skade. 

Det er jo ikke bare når man reiser med dyr dette kan være en ressurs (selvfølgelig må kvaliteten heves til et nivå som gjør at det faktisk er en ressurs). F.eks.: Min kone er lastebilsjåfør, og rett som det er treffer hun på skadde eller døde dyr langs veien, ofte katter, på steder hvor hun ikke kjenner til lokale klinikker. En gang kjørte bilen foran henne over en katt, uten å stoppe, selvfølgelig, men det gjør kona. Fortvilet prøvde hun å få finne hjelp mens hun forøkte å ta seg av katten. Ringte til slutt politiet, som kjørte en "ikke vårt bord"-holdning. Nå døde denne katten i armene hennes, og hun hadde nok ikke rukket frem noe sted uansett, men det kunne vært håp i andre tilfeller. Og da hadde et slikt nummer vært kjekt å ha. 

I tillegg, ikke alle er like organiserte, og planlegger hvor nærmeste dyreklinikk er om de er på dagstur med bikkja for å besøke bestemor noen mil unna. Med hester vil jeg tro man ofte planlegger langt mer om man reiser med hunder, og det er langt færre dyrleger som behandler hester, noe jeg vil tro de fleste som reiser med hester vet veldig godt, og derfor tar med i beregninga. Sånt tenker nok ikke folk flest på når det gjelder hunder, da vil enhver dyrlege som er ledig duge. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Maria_ skrev:

Ble de? Må se litt mer på det kjenner jeg, har hørt så mye negativt, men det kan jo være feil.

Er veldig fornøyd isåfall :) Ikke hørt noe negativt om de enda. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

  • Like 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Som jeg sa..billig reklamejippo..:thumbsdown:

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, yurij skrev:

Dette delt av veterinær : "Denne reklamen er et stunt fra DNB, en aktør som ikke har fagkunnskap, og som kan sende dere som kunder på ville veier hvor dere tror dere får godt og kvalitetssikret hjelp. Det er feil! Denne tjenesten er ikke kvalitetssikret av noen innenfor bransjen, noe som betyr at du som kunde kan risikere å hverken kommer til nærmeste vakt, eller komme til kyndig hjelp. Vær obs på dette, virker mer som et pr stunt enn en trygg tjeneste."

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 hours ago, Lene_S said:

Ja, altså, om noe sånt skal fungere, så må det jo være en viss kvalitet på det hele. Som idé er dette smart, synes jeg, og jeg synes ikke hvorvidt det er et reklamestunt eller ikke er det som avgjør om det har noe for seg, for det meste av tjenester er jo til for at noen skal tjene på det. Men det er selvfølgelig helt avgjørende at det ikke begrenses av hvem aktøren samarbeider med, hvem som betaler mest, eller andre forhold, men at den som ringer settes i kontakt med den som faktisk er nærmest og tilgjengelig til en hver tid, og i et hvert område. Om det ender med å fungere sånn, så blåser jeg helt ærlig i hvem som får reklameinntekter av det, eller hva motivasjonen egentlig er, for den er veldig sjelden så idealistisk som man skulle ønske uansett ;)

Rent teoretisk har du rett, men det virker da mot sin hensikt om man skal settes over til en slags sentral med evt. ventetid og at et annet menneske skal google seg fram til vakthavende veterinær, når du kan gjøre det selv? :P Altså... Jeg ser overhodet ingen praktisk hensikt med mindre dette var en tjeneste som automatisk via et slags "geografisk filter" (men igjen... personvern osv..) satte deg over til vakthavende veterinær sitt telefonnummer så fort du ringte samlenummeret. Evt. må alle vakthavende veterinærer hele tiden sende inn aktuelt nummer til tjenesten slik at den konstant er oppdatert med vakthavendes telefonnummer på sekunder (men igjen, den tiden du bruker på å ringe inn kunne du jo evt. ha brukt på å ha googla tlfnret selv. Evt. henta det fram i adresselista på telefonen din, slik jeg har..

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det fungerer veldig fint å finne ut hvem som har vakt i det området jeg måtte befinne meg med mine hunder utenfor normal åpningstid hos veterinær. 

Kjører jeg på elg, ville jeg ringt viltnemd eller politi., Ser jeg vanskjøttede dyr, ja da ringer jeg mattilsynet. SÅ vanskelig er det vel ikke?? 

Endret av Meg
  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Problemet er at det selges som en heltegjerning, når det egentlig bare er en salgsjippo for hundeforsikring. DnB selger det som om de har bragt noe vidunderlig til verden, det de egentlig gjør er å kjøre en reklamekampanje som lever på folks omtanke og nestekjærlighet. Det er kynisk og bedritent. Ingen ting galt i å selge noe gjennom reklame, men vær ærlig om det.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, mara said:

Skjønner ikke helt problemet. Det er helt frivillig å bruke dette nummeret? Hvis det hjelper noen (mange) så kjør på! 

Min vet har døgnvakt hele året og jeg jobber ekstra der, så ikke relevant for meg uansett.. 

Problemet er vel at de som sitter der, ikke nødvendigvis har den nødvendige kunnskapen for å faktisk hjelpe vedkommende som ringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer forvirra, jeg. For sånn jeg forsto startinnlegget, så prøver DNB å få opprettet et nødnummer 114 for akutthjelp til dyr, at det er det de ber folk å å signere opprop for. Tresifrede numre av denne sorten vil jo nødvendigvis være offentlig drevet, tenkte jeg. Av MT f.eks., kanskje med støtte fra private aktører. Og det tenker jeg i grunn fortsatt. At DNB har opprettet et midlertidig nummer ut fra egeninteresse, er en annen sak, og kritikkverdig,  spesielt på den måten det drives nå, ut fra det som har kommet frem. Men jeg forstår ikke kritikken Vetforeningen kommer med i forhold til ideen om et 114-nummer. Om dyrs helse og sikkerhet blir tatt så på alvor at det får eget offentlig nødnummer, så vil jo det bare være positivt, spesielt symbolsk. Det må jo helt klart være av samme kvalitet som man kan forvente for samme tjeneste for mennesker, at telefoner besvares at noen som kan bistå i akuttsituasjoner, til man kommer seg til veterinæren man blir sendt til, som selvfølgelig skal være den nærmeste tilgjengelige. Det vil jo lette jobben for nattevakter, som slipper å bli vekket for hver eneste henvendelse som ikke er så akutt likevel. 
Nei, jeg ser liksom ikke det gale med dette her, som idé...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • For min egen del iallefall så fikser kiropraktoren ting som jeg ikke blir kvitt ved vanlig fysio eller medisiner. Hvorfor? Aner ikke. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva en låsning er heller(eller om det i det hele tatt er noe), men jeg merker iallefall godt når jeg har det jeg kaller låsning som kjennes helt annerledes enn "bare" stive/såre/ømme/stramme muskler. 10 min hos kiropraktor og jeg går ut som et nytt menneske med normal bevegelighet igjen. Skjønte ikke at jeg hadde bekkenlåsning (og ikke bare bekkenløsning) under graviditeten før jeg var hos kiropraktoren etter langt tid med fysio. To helt forskjellige ting som påvirket forskjellig og smertet forskjellig.  På andre ting som stive muskler etc er det mange andre som kan hjelpe like godt, Og mange kiropraktororer er jo også fysioterapeuter og tilbyr en hel del ulike behandlinger. Og det viktigste tror jeg er å huske på at det henger sammen. Nytter ikke å behandle det ene uten å.behandle det andre, da vil det bare falle tilbake igjen.
    • Hvis du får deg en unghest så kan både shaping og klikketrening brukes, men å klikkertrene en hest er litt annerledes enn en hund mtp at hunden er «avlet» for å være menneskets beste venn, mens en hest ikke er avlet på samme måte og ikke har de samme egenskapene som en hund har.  Hester er jo også trent etter å vike for press/sjenkel/sete/hånd, der hesten får belønning for å vike fordi da opphører presset. Med en voksen hest tror jeg det kan vær vanskelig å avlære dette, for å så lære den helt nye metoder. Men ikke umulig altså, det kreves bare mye arbeid. Og i forbindelse med konkurranser, så kan du feks ikke ri bittløs/bomløs i dressurkonkurranser. I sprang kan du dog ri bittløs med feks. en form for hackamore. 
    • Tusen takk for all omtanke ❤️ Nå har det gått en uke siden hun sovnet inn. Jeg kan fortsatt ikke tro det. Innimellom tror jeg at hun plutselig skal komme tilbake til meg 😥 
    • Ettersom våren nærmer seg dukker det opp et nytt problem for oss nybakte hundeeiere: søle, skitt og våt hund 😜 Var liksom så mye enklere når bakken var dekt med snø! Har hørt om en slags blåser/føner til hund. Er det verdt pengene? Brukes den utendørs eller inne? Kun etter dusj, eller også etter en tur ute i regn og søle? Vi har en Golden retriever. 
    • Jo, nå vet vi det: Finnmarksløpet 2019 – sterkt fokus på dyrevelferd Finnmarksløpet 2019 er nylig avsluttet med svært positive tilbakemeldinger fra utøvere, publikum, presse og samarbeidspartnere. I et så stort arrangement vil det alltid kunne oppstå situasjoner som skaper diskusjon. I år har det etter løpet blitt stilt spørsmål om hvorfor juryen diskvalifiserte hundekjører Petter Karlsson fra løpets lengste distanse. For å bidra til størst mulig åpenhet har vi i samråd med kjøreren valgt å gå ut med denne meldingen. Petter Karlsson har tirsdag 19. mars løst juryen og arrangøren fra taushetsplikten. Finnmarksløpet AS er deleid av Alta trekkhundklubb og følger konkurranseregelverket til Norges Hundekjørerforbund (NHF) og Finnmarksløpets egne regler. NHFs regelverk gir retningslinjer for juryens sammensetning og arbeid. Juryen, som ledes av en Teknisk Delegert (TD), har totalt fire medlemmer og består i tillegg av en rennleder, en representant fra arrangøren og en representant oppnevnt av utøverne selv. Juryen er uavhengig av Finnmarksløpet som arrangør og treffer sine beslutninger uten at arrangør er involvert. Juryen har lagt vekt på at man relativt tidlig i løpet kommuniserte en bekymring til Petter Karlsson om et raskt tap av «body score» (veterinærenes begrep for kroppsmasseindeks for hunder) på flere av hans hunder. Deltakeren sto da foran flere tøffe etapper, og ble da anbefalt om å justere kjøringen ut ifra hans hunders tilstand på dette tidspunktet.
      Senere i løpet ble det påpekt overfor deltakeren at det var nødvendig å forbedre dette for å kunne komme seg gjennom den obligatoriske sjekken i Karasjok, og han fikk beskjed om at han ikke ville passere sjekken slik det lå an på dette tidspunktet. Juryens beslutning om å diskvalifisere Petter Karlsson kom i Karasjok, på løpets sjette dag. Fortsatt gjensto 132 kilometer. Ved ankomst Karasjok hadde flere av Karlssons hunder fått lavere «body score». Juryens vurdering var at hundene, selv etter ett døgns hvile, ikke var i en form som gjorde det forsvarlig å tillate løpet videre mot Alta. Det er viktig å understreke at avgjørelsen om diskvalifikasjon skjedde på bakgrunn av en helhetsvurdering av det som skjedde gjennom Petter Karlssons løp. Juryen vektlegger at deltakeren på tross av flere meldinger fra veterinær-teamet valgte å kjøre relativt hardt helt til Karasjok, uten å gjennomføre de nødvendige justeringene for å øke «body score» på sine hunder. Karlsson kjørte altså til Karasjok, hvor regelverket stoppet han gjennom obligatorisk veterinærkontroll. Juryen og arrangøren har gjennom flere møter og samtaler med Karlsson under og etter løpet fått en klar forståelse av at han er enig i at han hadde fôret hundene med for lavt fettinnhold i fôret, samt at dette kombinert med diaré på flere hunder og liten matlyst før løpsstart, kan ha ført til at hundene hadde et relativt hurtig vekttap som ikke var utlignet ved tidspunkt for diskvalifikasjon. Informasjonen om tilstanden i Petter Karlssons team ble kontinuerlig kommunisert til rennledelsen. Når det gjelder veterinærsjekkene i Karasjok, så ble det utført tre sjekker under løpet. Den tredje sjekken ble gjennomført klokken 18 på fredagen. Hundene ble da fortsatt vurdert som ikke godkjent til å fortsette, på grunn av lav «body score». Karlsson ble altså diskvalifisert etter den tredje sjekken, med bakgrunn i helhetsvurderingen gjennom løpet. 
      Etter ønske fra deltakeren selv, gikk veterinærene med på å gjennomføre en fjerde sjekk klokken 02.00, altså etter at han var diskvalifisert. Sjekken ble utført etter å ha vært 26 timer på sjekkpunktet og viste en økning i «body score» på 0,5 poeng. Det bør understrekes at dette ikke var en sjekk som kunne bidra til at Karlsson kunne gå videre i løpet. Alle spann som går ut av løpet får en siste sjekk av veterinærene. Juryens begrunnelse er knyttet til Finnmarksløpets regelverk § 12 Dyrevelferd og – helse: «FL skal gjennomføres med et særlig fokus på hundenes velferd og helse. FL som arrangør og FL deltakere har begge et gjensidig ansvar for løpets hunder. 1) Deltakeren i Finnmarksløpet er til enhver tid ansvarlig for å stelle, fôre og ivareta sine hunders velferd og helse etter hundenes behov. Egne og andre deltakeres hunder skal behandles med respekt og vennlighet. Deltakere skal kjøre og disponere løpet sitt ut ifra eget spann sin kondisjon, fysiske og helsemessige forutsetninger og status, og ta hensyn til hvordan vær og føre påvirker hundene underveis i løpet.
      Brudd på regelen kan medføre at deltakeren blir diskvalifisert.» Juryen vurderte saken opp mot varslingsplikten i dyrevelferdsloven og var enstemmig i at det ikke var grunn til varsling. Finnmarksløpet som arrangør er svært opptatt av en rettferdig konkurranse og god dyrevelferd. Det er i alles interesse at juryen opptrer suverent og uavhengig. Organiseringen og sammensetningen av juryen er vedtatt av forbundets medlemmer og skal ivareta dyrevelferd og interessene til kjørere, hunder og sporten. Arrangøren tar juryens beslutning og begrunnelse til etterretning. Som arrangør er vi alltid opptatt av å forbedre oss. Vi evaluerer hele arrangementet og sender ut spørreskjema til deltakerne hvor alle sider ved løpet vil bil evaluert. I tillegg evaluerer vi sammen med frivillige, veterinærer, forbundet, partnere og egne ansatte. Vi vil bruke de innspill vi får til å forbedre oss og til å stå bedre rustet til fremtidige løp. Vi er lei oss for at en av årets utøvere har reist fra Finnmark med en opplevelse av å være urettferdig behandlet. Både arrangøren og juryen har hatt flere møter og samtaler med Petter Karlsson i Alta etter løpet og på telefon etter hjemkomst for å sikre at det er gitt en fullstendig redegjørelse for juryens beslutning og arrangørens håndtering. Finnmarksløpet har i all kommunikasjon med Karlsson vært tydelig på at vi setter stor pris på han og hans innsats i sporten. Vi ønsker Karlsson og alle andre kjørere tilbake til Alta til starten for Finnmarksløpet 2020!
  • Nylig opprettede emner

×