Gå til innhold
Hundesonen.no

Separasjonsangst?


Tins
 Share

Recommended Posts

And here goes..

Jeg har nylig tatt imot en omplasseringshund rundt året. En flott tervhanne på 1 som heter Loke. Han er her på prøveperiode til uke 20. En knall hund, og vi går så utrolig godt overens.. men, ikveld, var første kvelden min på jobb etter å ha fått ham hjem. Var litt urolig for at han kanskje kom til å reagere, men.. Altså, jobbskiftet mitt ikveld varte fra 18.30-23.30. Det er ikke så mange timer, så tenkte at det kom til å bli en soft start. Han har vært hjemme her alene før, men kortere perioder enn det, maks 1t. 

Sendte huseier (han bor i 2 etg, og jeg i 1 etg) en melding en time før jeg var ferdig på jobb, og spurte om det gikk bra. Noe jeg egentlig antok siden han ikke hadde sagt noe, eller ringt meg. Men nånei, Loke hadde bjeffet og hvint konstant siden jeg dro :( 

Litt kontekst som er greit å ha er at forrige eier har sagt at han kan være alene, men ikke så veldig lenge (det var snakk om ca 8 timer.) 

Men det skal sies at jeg har sett litt tendensene, fordi han blir ganske stressa av å være i et annet rom enn meg, men det har ikke vært konstant lyd, og han har roa seg etterhvert. Pluss han er rævdilter delux, og følger etter meg over alt... noe som jeg har fått med meg at er ganske rasetypisk.

Har hatt han inne på et ubrukt soverom, som nå er omgjort til «hunderom»- alle lekene, maten, vannet og pledd ligger der inne. Jeg har trent med ham ift at dette skal være et fint og gøyalt rom å være på. 

Vi har også vært på 2 turer idag før jobb, og han har fått sprunget fra seg ordentlig i skogen, pluss litt miljøtrening i byen (han er ikke vant til byliv.) I tillegg har vi holdt på en god stund med klikkertrening- så jeg vil tro han var sliten når jeg dro. Skal på jobb tidlig imorgen, til ca midt på dagen. Da er heldigvis huseier på jobb, og barna hans er på skolen. Naturligvis virket han ganske irritert over hunden, og jeg er så fortvila, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Forstår at det er en ny plass, men konstant bjeffing/piping går bare ikke. 

Noen som har tanker/erfaringer? Er det noe jeg kan gjøre for ham? Tror dere det er bare i starten nå, og at det er uvant? 

 

Endret av Tins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nylig er nylig og har du kjørt gradvis hjemme-alenetrening? Fordi hunden kan være alene hos forrige eier, så betyr ikke det at han kan det hos deg. I tillegg må han få tid til å slå seg til ro i nytt hjem.

Du kan prøve å la han gå løs? Kanskje han trenger å ha kontroll på ytterdøra f.eks. Noen hunder blir roligere når de kan se ytterdøra. Jeg har to som kan finne på å lage bråk om de stenges inne noe sted. De foretrekker definitivt å kunne gå løse. Heller bli stengt ute enn stengt inne. I tillegg har jeg økt gradvis tiden de skal kunne være alene alt etter som de har vist at de takler det. Noe som har gjort at de har blitt veldig trygge på å være alene. Jeg ser stor forskjell på mine og sambo sin hund som "bare måtte være alene" fra han var 3 mnd. gammel. Han bråker ikke nødvendigvis når han er alene, men er ikke veldig rolig heller og tåler dårlig endringer i alenesituasjonen. 

Alternativt kan du ha han med i bilen, hvis du har bil. Mange hunder er tryggere på å være alene i bilen i stedet for hjemme. Hvert fall inntil du får trent mer på å være alene. 

Alternativ 3 er å finne dagpass til han når du er på jobb.

Det burde ikke være noe "heldigvis" at huseier ikke er hjemme og kan irritere seg over hunden, fordi hunden har det like ille selv om han blir hørt eller ikke. Så dette må du finne en løsning på, på den ene eller den andre måten. Evt. levere den tilbake. En hund som ikke takler å være alene bør heller ikke være alene. Men, i og med at han kunne være alene hos forrige eier, så kan det godt være han bare trenger litt mer og gradvis tilvenning. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hvor nylig er nylig og har du kjørt gradvis hjemme-alenetrening? Fordi hunden kan være alene hos forrige eier, så betyr ikke det at han kan det hos deg. I tillegg må han få tid til å slå seg til ro i nytt hjem.

Du kan prøve å la han gå løs? Kanskje han trenger å ha kontroll på ytterdøra f.eks. Noen hunder blir roligere når de kan se ytterdøra. Jeg har to som kan finne på å lage bråk om de stenges inne noe sted. De foretrekker definitivt å kunne gå løse. Heller bli stengt ute enn stengt inne. I tillegg har jeg økt gradvis tiden de skal kunne være alene alt etter som de har vist at de takler det. Noe som har gjort at de har blitt veldig trygge på å være alene. Jeg ser stor forskjell på mine og sambo sin hund som "bare måtte være alene" fra han var 3 mnd. gammel. Han bråker ikke nødvendigvis når han er alene, men er ikke veldig rolig heller og tåler dårlig endringer i alenesituasjonen. 

Alternativt kan du ha han med i bilen, hvis du har bil. Mange hunder er tryggere på å være alene i bilen i stedet for hjemme. Hvert fall inntil du får trent mer på å være alene. 

Alternativ 3 er å finne dagpass til han når du er på jobb.

Det burde ikke være noe "heldigvis" at huseier ikke er hjemme og kan irritere seg over hunden, fordi hunden har det like ille selv om han blir hørt eller ikke. Så dette må du finne en løsning på, på den ene eller den andre måten. Evt. levere den tilbake. En hund som ikke takler å være alene bør heller ikke være alene. Men, i og med at han kunne være alene hos forrige eier, så kan det godt være han bare trenger litt mer og gradvis tilvenning. 

Jeg startet for èn og en halv uke siden med alene-hjemmetreningen. Vi har måttet reise en del siden jeg fikk ham også, så det har ikke vært så bra trening som det egentlig skal være, dessverre. Men jeg har tatt det gradvis, og han har vært veldig flink. Som sagt, sutra litt i starten og så roa seg. Men det har jo vært mens jeg har vært hjemme.

Takk for tips, jeg har sikra leiligheta for div. ting nå, så det skal jeg prøve i dag. I tillegg lar jeg telefonen ligge hjemme med «recordern» så får jeg se hvordan det går. 

Misforstå meg rett, hehe :P Ikke «heldigvis» som at «yes, de er borte, så jeg kan ignorere problemet idag.» Jeg vet at han ikke har det noe bra med denne situasjonen, ellers hadde jeg ikke skrevet her. Jeg får trene og legge tilrette, og hvis det ikke går så må jeg sende ham tilbake. Noe som gjør meg utrolig trist. 

Spent på hvordan det går i dag. Takk for svar! 

Endret av Tins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg alenetrente min gikk jeg superforsiktig frem. For meg var det et mål å aldri være så lenge borte at hun ble urolig, fordi jeg ikke ville at hun skulle forbinde det å være alene med noe ubehagelig. Så i starten var det bare snakk om sekunder. Jeg tenker du må se an hunden og starte på det nivået han er på, blir det fem minutter så blir det fem minutter. Jeg ville i alle fall ikke presset en hund med separasjonsangst, da er det bedre å skynde seg langsomt og ta den tiden det tar, forhåpentligvis med det resultatet at hunden kan trives alene hjemme. 5 timer alenetid etter halvannen uke trening er i alle fall alt annet enn en "soft start".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilhelmina skrev:

Da jeg alenetrente min gikk jeg superforsiktig frem. For meg var det et mål å aldri være så lenge borte at hun ble urolig, fordi jeg ikke ville at hun skulle forbinde det å være alene med noe ubehagelig. Så i starten var det bare snakk om sekunder. Jeg tenker du må se an hunden og starte på det nivået han er på, blir det fem minutter så blir det fem minutter. Jeg ville i alle fall ikke presset en hund med separasjonsangst, da er det bedre å skynde seg langsomt og ta den tiden det tar, forhåpentligvis med det resultatet at hunden kan trives alene hjemme. 5 timer alenetid etter halvannen uke trening er i alle fall alt annet enn en "soft start".

Okei, da har jeg nok gått litt for fort frem... Slapp han ut i leiligheten idag, istedenfor hunderommet. Hadde også på TV’en. Men ifølge recordern hadde han bjeffet nesten konstant i dag også. Afff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forresten ikke latt han dilte etter meg hele tiden, gi han beskjed om å ligge der han var når du går på do og på sånne ærend i huset som han ikke trenger å være med på :) Enig i det de andre sier, 5 timer er alt for fort frem! Ta han med deg i bilen nå fremover så øver du når du har tid og er hjemme :) Finnes vel også sånne kameraer med høytaler som du kan snakke til hunden med hvis den blir urolig, men det har jeg ingen erfaring med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Dog monitor! Da får du pushmelding på telefonen når det er støy hjemme, og kan snakke til,  og med,  hunden. Funket veldig fint på min da hun plutselig i en periode fikk det for seg at det var ugreit å være aleine (aller mest av kjedsomhet, tror jeg) og på hunden til en venninne som fikk litt trøbbel da de flyttet for en liten stund siden. Jeg har koblet laptop (hjemme) og smarttelefon, men du kan bruke nettbrett og alle mulige kombinasjoner av de tre (og flere kan logge seg på og sjekke, så lenge de har knyttet maskinene sammen tidligere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han litt tid, det kan godt hende dette går seg til. Jeg overtok min belger da han var 6 mnd og han ulte også veldig i begynnelsen, selv om jeg forsøkte å gå sakte frem med treningen. Nå var en en årsakene til at jeg ikke kjøpte valp at jeg ikke hadde mulighet til å bruke flere måneder på denne typen trening, og jeg var rimelig fortvilt en stund. Har ikke bil så kunne ikke tilrettelegge med å ta han meg meg heller (men om du har bil anbefaler jeg det veldig, da veldig mange hunder som ikke trives alene syns det er helt greit å være i bil). Han roet seg betraktelig etter en måneds tid. Han er riktignok fremdeles ikke helt komfortabel med å være alene, og uler alltid noen minutt når jeg drar fra han, men så sover han resten av dagen. Jeg har begrenset et område til han i gangen ved ytterdøren (ikke bur), for om han har mer plass så løper han frem og tilbake hele dagen. Det hjelper også å gi han noe å holde på med når jeg drar, som et lite godbitsøk eller lignende. Om han er sliten når jeg drar fra han er han også mye roligere. 

Så, ikke gi opp var vel egentlig poenget mitt :) Håper det løser seg for dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...