Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissing i søvne og mulig kennelhoste


GoldenSonja
 Share

Recommended Posts

Hei :) 

Jeg har nylig fått meg en Golden Retriever tispe, hun er nå blitt 4 mnd og storkoser seg i sitt nye hjem. Hun er svært tillitsfull og jeg har ikke sett noen tegn til at hun føler seg utrygg, tvert imot. 

Jeg var hos veterinæren med henne i dag fordi jeg mistenker kennelhoste. Hun har ofte brekninger (uten oppkast) og tørrhoste, men er helt fin i formen ellers. Fikk høre fra eieren til en valp fra samme kullet at deres valp også hadde disse brekningene og tørrhosten, den fikk påvist kennelhoste. Så sjansen er stor for at Sonja også har det, da hun har de samme symptomene.

I tillegg til dette nevnte jeg også for veterinæren at hun tisser på seg i søvne, nesten hver kveld. Dette skjer som regel når hun ligger å sover (før vi har lagt oss), og rett etter kveldsturen der hun også tisser. Jeg ser helt klart at dette skjer i søvne. Hun våkner selvsagt av dette og begynner å vaske seg selv, det er da jeg oppdager det og må springe inn i dusjen med henne.

Hun drikker veldig mye vann, og noen ganger ser det ut som det går rett igjennom. Da får hun bare gått noen meter før hun plutselig tisser, og dette tisset er heilt blankt og lukter ikke (akkurat som vannet). Normalt sett når hun må "på do", så gir hun beskjed med å gå til ytterdøren, hun er veldig flink til det. Men i disse tilfellene så ser det ikke ut som hun en gang er klar over at hun må tisse.

Jeg har hatt hunder før, men har aldri vært borti dette her. Når jeg fortalte alt dette til veterinæren, fikk jeg ikke den hjelpen eller rådene jeg hadde håpet på. Han sa kun at han trodde ikke at det var noe galt med henne, og at alt dette sikkert bare skyldes at hun ikkje var helt trygg i hjemmet sitt enda og at det pleide ta litt tid før hunden var stueren.. Da lurer jeg på; Hva har det med brekninger og tørrhoste å gjøre? Og som jeg nevnte tidligere så ser jeg ingen tegn til at hun føler seg utrygg.

Veterinærbesøket gjordet meg ikke noe klokere og resulterte i innkjøp av en spray som skal gjøre at hunden føler seg trygg... what?

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette? og eventuelle tips og råd? :) 

- Tonje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noen tips ifht den misstenkte kennelhosten? Eller ble det avfeid også, sammen med at hun tisser på seg i søvne? Kennelhosten har jeg ikke så mye erfaring med, men for voksne, ellers friske hunder så handler det vell stort sett bare om å hvile og unngå å smitte andre. Litt som med forkjølelse hos oss mennesker. Blir valpen skikkelig dårlig så må du uansett kontakte vetrinær for bistand selvsagt. Usikker på om hun er ekstra utsatt eller noe pga alder. Er hun vaksinert som hun skal osv? 

Om hun drikker mye så vil jeg nok tro at det rett og slett er derfor hun tisser seg ut. Hun burde vell ha våknet, men hun er jo ung så ikke sikkert hun har helt kontroll enda :) Føler du hun drikker for mye? Altså som i at det er noe galt? Eller er det bare fordi hun er veldig aktiv at hun blir litt ekstra tørst? Det finnes vell noen tilstander som kan forårsake økt tørste og pga det også mye tissing, men du må jo nesten avgjøre om du tenker det er et tegn på noe galt eller ikke. Ville startet med blodprøver isåfall, hvor man sjekker ganske bredt for å fange opp om det er noe. Og, er man missfornøyd med svaret man får fra en vetrinær så er det veldig greit å oppsøke en annen vetrinær, evt ringe å høre hva de sier. :) 

 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Fikk du noen tips ifht den misstenkte kennelhosten? Eller ble det avfeid også, sammen med at hun tisser på seg i søvne? Kennelhosten har jeg ikke så mye erfaring med, men for voksne, ellers friske hunder så handler det vell stort sett bare om å hvile og unngå å smitte andre. Litt som med forkjølelse hos oss mennesker. Blir valpen skikkelig dårlig så må du uansett kontakte vetrinær for bistand selvsagt. Usikker på om hun er ekstra utsatt eller noe pga alder. Er hun vaksinert som hun skal osv? 

Om hun drikker mye så vil jeg nok tro at det rett og slett er derfor hun tisser seg ut. Hun burde vell ha våknet, men hun er jo ung så ikke sikkert hun har helt kontroll enda :) Føler du hun drikker for mye? Altså som i at det er noe galt? Eller er det bare fordi hun er veldig aktiv at hun blir litt ekstra tørst? Det finnes vell noen tilstander som kan forårsake økt tørste og pga det også mye tissing, men du må jo nesten avgjøre om du tenker det er et tegn på noe galt eller ikke. Ville startet med blodprøver isåfall, hvor man sjekker ganske bredt for å fange opp om det er noe. Og, er man missfornøyd med svaret man får fra en vetrinær så er det veldig greit å oppsøke en annen vetrinær, evt ringe å høre hva de sier. :) 

 

Nei, fikk ingen tips ang. kennelhoste. Han kjente litt på henne (på magen) og sa at det ikke var det.. Jeg har heller ingen erfaring med dette fra før, men valpen fra samme kullet måtte hvile i 2-3 uker (som du nevnte). Hun er heldigvis ikke dårlig, men den brekningen høres ikke særlig bra ut og jeg føler meg litt hjelpesløs.

Jeg la merke til at hun var svært tørst nesten med en gang jeg fikk henne, og det er andre som også har påpekt dette. Hun er en veldig rolig og behagelig hund (til å være valp), hun leker selvsagt mye, men ingen voldsom leking. Jeg har prøvd å sett etter om det kun er etter kun har lekt eller gått tur at hun drikker så mye vann, men ser ikke noe mønster. Kan så klart hende at hun bare elsker det norske vannet (hun er fra Bosnia) :P. Men siden hun er flink til å gi beskjed når hun må ut å tisse, så blir jeg litt bekymret når hun tisser i søvne og de gangene det går rett igjennom etter hun har drukket. Har googlet et del, men da kommer jo bare skrekkhistoriene opp, det er kanskje ikke det lureste når jeg er nybakt hundemor.. Men jeg tror virkelig ikke at dette har den forklaringen som veterinæren kom med. Jeg vurderer å ringe en annen dyreklinikk, selv om jeg har hatt god erfaring med de tidligere.

Takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GoldenSonja å få en second oppinion trenger ikke å ha noe med hvor flinke vetrinærer er. Noen ganger er det litt flaks rett og slett å treffe på rett vetrinær som har vært borti lignende før osv. Og noen ganger så kan selvsagt kompetansen skorte litt også, generelt eller bare på noen områder som noen andre er bedre på. Det kan jo til og med være en missforståelse, at dyrlegen ikke oppfattet alvorlighetsgraden av det du prøvde å formidle feks e.l. Men uansett så er det helt innenfor å høre med noen andre om man ikke er fornøyd med svaret man fikk :) Det stemmer nok ganske bra vil jeg tro. Kennelhoste er jo som en slags forkjølelse. Det er litt individuelt hvor hardt det rammer, men for normale hunder med normalt immunforsvar og vaksiner i orden så er det som regel ikke ille. Man kan lufte og rusle litt, men selvsagt unngå hard trening osv. Også bør du nok ha noen uker karantene pga smitte, sånt finner du sikkert på nett.

Om du er usikker på tissingen så ville jeg fått tatt blodprøver jeg. Det er nå forholdsvis enkelt og greit og da får du kanskje noen svar. Enten i form av avkrefting eller de finner noe som du da evt kan behandle, mest sannsynlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kennelhoste så er det som oftest TLC (tender loving care) som er det beste. Det er i utgangspunktet virus som herjer og lite man kan gjøre enn å støtte hunden gjennom det, samt unngå å smitte andre. OM hosten går fra tørrhoste til surklehoste, type det kommer opp slim eller du ser hun svelger mye etter en hostekule), så setter man i gang med medisiner.

At hun drikker mer kan være en konsekvens av kennelhosten, da det er en naturlig reaksjon på f.eks feber. Men om du er bekymret for drikkinga (og tissinga) så ville jeg tatt med en urinprøve til veterinæren og få den sjekka, kan ikke skade med en blodprøve heller. En ting som kan være hjelpsomt for dyrlegen er at du måler nøyaktig hvor mye hun drikker i løpet av et døgn. Får ofte inn folk som sier hunden drikker mye, men når jeg spør hvor mye så kan de ikke svare mer nøyaktig enn "to-tre skåler", det sier meg veldig lite da skåler kommer i alle størrelser fra pittesmå til flere liter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

synes det høres rart ut ja, at den tisser på seg i søvne når den også gjør fra seg ute.
har hatt en valp som tisset seg ut en gang, og det var da den sovnet på fanget mitt etter en lang dag med reise da jeg hentet henne. da turte hun ikke å tisse ute, men da hun sovnet og fikk slappe av kom det jo strømmende på.
dersom den derimot var motvillig til å tisse ute kunne jeg ha forstått litt bedre hvorfor den tisser seg ut.

om vet. ikke gidder å hjelpe deg så oppsøk en annen for råd og hjelp. jeg tenker med en gang i retning uvi eller diabetes. men så krisemaksimerer jeg ganske fort, noe som ofte gir utslag i at jeg heller ringer to ganger for mye til vet. en en gang for lite.
hunden har tross alt bare deg til å se etter dens ve og vel.

lykke til med valpen. håper alt ordner seg til det beste.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...