Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "ser" du år, måneder og uker?

Recommended Posts

Jeg synes det er litt interessant. 
Hvordan ser dere for dere året, måneder og uker? 

Jeg ser for meg året som en oval sirkel som går mot klokken. Juli er til venstre klokken 9 mens slutten av desember og begynnelsen av januar er til høyre klokken tre. Mars er mellom 3 og 2 og mai er 12. 
Uken og måneden er langstrakt og går i samme retning som året. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser både dager og måneder som en halvbue som aldri møtes. Altså en strek med buing. Med klokka. Uendelig.

Endret av Lola Pagola
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Ser året som en kalender, med måneder og uker. Ingen ting annet enn det som er vanlig.

Som hvilken kalender? De er jo ulike. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Antropologen i meg synes det er fryktelig interessant at det finnes syklisk tidsforståelse også i moderne samfunn, utover det har jeg ingen kommentar :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser det som en rund klokke jeg også! Men med Desember på kl 12, januar på 1. Juni på kl 6 og september på kl 9, det er ikke tall der, men ser for meg vinter og snø rundt desember, og varme og en solstrand rundt juni. Bra det ikke bare er meg, haha!

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser for meg året som årstider som avløser hverandre, men ikke som en klokke eller noe, mer som en rett linje :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser månedene som en klokke. Januar er 1, februar er 2 osv. årstidene har hver sin farge. 

Ser for meg uker og dager som en rett linje, og alle dagene har egne farger. :P Søndag er svart, mandag er oransj, tirsdag er gul, onsdag er blå, torsdag er grønn, fredag er hvit og lørdag er rød. 

Jeg er rar :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutes ago, Valentina said:

Ser månedene som en klokke. Januar er 1, februar er 2 osv. årstidene har hver sin farge. 

Ser for meg uker og dager som en rett linje, og alle dagene har egne farger. :P Søndag er svart, mandag er oransj, tirsdag er gul, onsdag er blå, torsdag er grønn, fredag er hvit og lørdag er rød. 

Jeg er rar :P

Vel, gründonnerstag er jo en ting, så grønn torsdag er ikke så rart :P 

https://de.wikipedia.org/wiki/Gründonnerstag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående dager i uka og farger. Da jeg bodde i Bergen var den en dame litt utenom det vanlige som kledde seg i en farge, og kun denne ene fargen, per dag i uka.  
Dere som bor i Bergen, farter hun fortsatt rundt i sentrum? (var i alle fall der jeg så henne). 
Jeg snakket aldri med henne eller noe slikt, men synes jo hun var en artig fargeklatt i menneskemengden :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Angående dager i uka og farger. Da jeg bodde i Bergen var den en dame litt utenom det vanlige som kledde seg i en farge, og kun denne ene fargen, per dag i uka.  
Dere som bor i Bergen, farter hun fortsatt rundt i sentrum? (var i alle fall der jeg så henne). 
Jeg snakket aldri med henne eller noe slikt, men synes jo hun var en artig fargeklatt i menneskemengden :) 

Jeg er blitt fortalt om, men ikke sett, fenomenet :lol: Sist sett for et år siden sies det i sofaen her 

• Like 1
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Snøfrost skrev:

Joda, ser hun innimellom når jeg venter på bussen :)

Ser også for meg året som en sirkel, som en klokke. Men med januar på 12, april på 3, juli på 6 osv. Dager og uker ser jeg bare for meg som en vanlig kalender med ruter for hver dag, og en ny linje for hver uke.

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver dag har sin egen farge og året er rundt. 

Til mitt forsvar er jeg kunstutdannet :P

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Mud skrev:

Hver dag har sin egen farge og året er rundt. 

Til mitt forsvar er jeg kunstutdannet :P

Samme her, men jeg er ikke kunstutdannet og eier heller ikke talenter i den retning :lol:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på det som en vanlig kalender.  Jobber på kontor, så har mange kalendere omkring. Både store halvårskalendere på veggen, til dag for dag kalender på bordet. Og vanlig kalender på kjøpelskapet.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser året som en kalender jeg også, eventuelt en klokke. Men midten oppe/klokka 12 er 1. januar. Så hver time er hver måned. Og månedene går med klokka.

Uka er en rett linje, begynner med mandag og går mot høyre med dagene.

Ingenting hos meg har spesielle farger :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser på året som 9 mnd med vinter og 3 mnd med sommer der kroppen fungerer sånn noenlunde.

Nå er jeg veldig klar for sommer, kjenner jeg...

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er skikkelig interessant. Vi snakket om dette med norsk læreren vår på videregående en gang. Jeg var visst et kreativt menneske utifra mitt svar, sa han. 

Jeg og ser det som en klokke, men i motsetning til mange andre, så er sommer, rettere sagt juli, klokken 12. Desember er klokken 6. Klokken har også litt farger etter årstidene, men det er mindre klart i hodet enn «klokkeslettene». Typiske årstidsfarger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Året er delt i tids-strekker, omtrent som tunneler. Januar til ca mars/april går nedover, så en liten knekk/sving før fortsatt nedover mai, juni-august er en ny tunell som går rett frem. September til oktober er en svak stigning, så en knekk før bratt stigning opp til nyttår.  

Kvartaler er vanskelige, de må jeg telle meg frem til. Mine skiller i året er i april, i mai, i september og i oktober (ikke tre og tre mnd altså).

Endret av Mira2.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser både ukene og månedene som en lang remse fra venstre mot høyre. Likevel møtes søndag og mandag, desember og januar. 

Jeg ser også tallrekken som en lang remse. Men den gjør flere svinger, sånn at 1000 ligger til venstre og ovenfor 1. 

Morsom tråd, jeg har trodd at det bare var meg som "ser" sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min hannhund markerer inne hos andre dersom det bor hund der eller dersom hunder har vært på besøk der for ikke altfor lenge siden. Problemet løses enkelt med at han holdes i bånd eller i min umiddelbare nærhet når vi er hos andre. Det er veldig lett å se når han har tenkt å markere, så det går fint an å stoppe han. Men han gjør det uansett ikke når jeg er rett ved siden av. Han markerer aldri hjemme hos oss. Hadde han gjort det, hadde jeg vurdert Belly Band, men på besøk trenger han ikke gå fritt omkring uansett.
    • Jeg vet, veldig fine bilder  Vi har jo gjort litt siden sist også da, så kan jo oppdatere litt  I vår gikk vi nosework kurs, som vi begge likte veldig godt. Utrolig nesten, hvor gøy hun synes det er å søke etter bjørk (og anis). Vi har trent med litt ujevne mellomrom. Plutselig nå i september så jeg annonse på LGT, å da måtte vi jo bare slenge oss med!  Ja, å det fikk da ganske så fint det! Hun travet fort og systematisk opp den første rekken med esker, hun begynte raskt på rekke to, og plutselig markerte hun som en helt på en eske!  Hun brukte rundt 10 sekunder, og hørte noen rykter om at hun var hunden med raskest funn den dagen! På agility fronten løp hun i september inn sitt siste napp i hopp2 og kan nå rykke opp til klasse 3 hopp. Så mumler vi noe om at vi ikke har ett eneste napp i agility.. ...vi har også blitt ambassadør for team bissevov! Det tror jeg blir gøy, og vi skal kose oss med masse gøye triks fremover . Fremgang og hva vi får til blir nok dokumentert, å du skal ikke se bort i fra at jeg legger det ut her også! Om noen har lyst til å gå vinteren i møte med triksetrening får dere 10% rabatt ved å skrive inn KRISTIN10 ved påmelding. For å se hvilke kurs man kan velge mellom besøk https://www.bissevov.no/online-kurs. Det er en fin ryddig hjemmeside (man får sin egen bruker), og man får servert alt man trenger av filmer og tekst for å sette igang treningen! Det er også tilknyttede facebook-grupper for å holde kontakten med instruktør, de andre på kurset og vise frem fremgang/spørre om råd. 
    • Hør med retrieverklubben angående fugl  (Mat)Blod får du kjøpt på litt større matbutikker, f eks Meny og OBS. Finnes i frysedisken, små bokser på ca halv liter. Kan være retrieverklubben kan hjelpe med det også. 
    • Hei, vi har en tollervalp på 4 måneder som vi ønsker å bruke til andejakt og ettersøk.
      Han er svært flink på å søke spor og veldig engasjert. 
      Dessverre har vi ikke fått tak i noen ender i år og ønsker å prege han så tidlig som mulig.
      Har sett at folk selger levende ender på finn.no men det blir jo ren henrettelse...
      Vi kjenner heller ingen som har drevet noe særlig med andejakt og har ender i fryseren. 
      Er det noen som vet hvor man kan få tak i ender som er skutt? (Og blod til blodsporsøk?)

• Nylig opprettede emner