Gå til innhold
Hundesonen.no

Pubertets-tispe


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Lurer på hvordan dere med tisper har opplevd puberteten på disse?

Altså tenker på væremåte, gemytt og atferd. 

Hvor gammel var hunden når det begynte og hvor lenge varte det?

Var forberedt på løpetid samt kanskje noen hormonelle reaksjoner i den forbindelse.

Forutenom det hadde jeg ikke enset pubertet en tanke. Men til nå har hun igrunn vært værre enn hannhund. Det vil si. Motsatt. Han skulle teste mer grenser. Hun ser litt spøkelser og barn og menn er blitt litt skummelt helt ut av det blå. 

Så lurer på deres erfaringer. Hvordan opplevde dere pubertet på tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt så mye pubertal atferd på mine tisper. Joda, malamutetispene har hoppe, biti i armer og bein, vært litt apekatter osv, men utover det, var det ingen særlig forskjell på de. Retrievertispa mi var rolig og snill hele livet fra vi fikk hu :P Eller, hun reagerte på menn med mørke stemmer osv, men det reagerte hun på hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke så veldig mye i forhold til meg og omgivelsene generelt, men kan legge merke til at de tester litt mer grenser mot de andre hundene i flokken. 
Litt døve i perioder. Et par har sett litt spøkelser, men det har vært individer som kanskje er litt forsiktige til å starte med. Dog synes jeg det er mer koblet til løpetid enn pubertet, men kanskje litt forsterket før/rundt første løpetid på de jeg har som har hatt denne adferden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Litt stressa ifht om dette skal vedvare eller ikke å hvorfor hun plutselig er blitt usikker på menn/barn... 

Men har ikke dere reagert på at hun har vært litt usikker tidligere? Mener å huske dere hadde noen tråder her om usikkerhet da hun var valp også. 

Det er jo noen som ikke er så trygge på fremmede innen rasen også, så det er jo ikke et helt ukjent fenomen. Dere får vel bare jobbe litt med det, og ikke sette henne i situasjoner som hun syns blir for vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heidihj skrev:

Men har ikke dere reagert på at hun har vært litt usikker tidligere? Mener å huske dere hadde noen tråder her om usikkerhet da hun var valp også. 

Det er jo noen som ikke er så trygge på fremmede innen rasen også, så det er jo ikke et helt ukjent fenomen. Dere får vel bare jobbe litt med det, og ikke sette henne i situasjoner som hun syns blir for vanskelig. 

Hun var litt usikker på andre hunder ja. Dette gikk kjappt over.  Men generelt trygg på folk har hun alltid vært. Helt til nå nylig plutselig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...