Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing mot allergi?


Jeanettee
 Share

Recommended Posts

Hei :-)

Jeg har noen spørsmål ang hundemat og sopp på potene.

Jeg har en tibetansk spaniel på 9 år, som jeg alltid har foret med en blanding av V&H og tørrfor.

De 2 siste vinterene har Oliver fått tover/klumper under beina, vi har da vært hos dyrlegen og fått barbert bort dette.

I går var vi hos dyrlegen for å få fjernet tovene, og dyrlegen (ikke vår faste dyrlege) sa at det var sopp og lurte på om det kunne være

maten hans. Så da fikk jeg beskjed om å kjøpe ett allergi fòr og teste dette i 2 mnd og ingenting annet for å se om  ble potene ble bedre.

Men over til spørsmålet mitt: Er det ikke bedre om jeg fòrer med bare V&H ? og kutter ut alt som heter tørrfòr ? Og finnes det en av V&H typene som man kan gi som gjør at hunden får i seg alt 

den trenger? 

Han er overhodet ikke interessert i og spise dette svindyre tørrfòret.

 

Vi fikk også en malaseb såpe som vi skal vaske med 2 ganger i uka 

 

Håper på gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg :D Jeg bare lurer på om han i det hele tatt er allergisk iom at det dukker opp stortsett på vinteren? Har jo stortsett fòret med V&H ,rart at det plutselig dukker opp nå?

Endret av Jeanettee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan få sopp uten at det er allergi i bildet, ja. Og årstidene spiller inn, det er vel sannsynlig at han er mer våt på potene om vinteren, for eksempel. Særlig hvis hunden får tover der det legger seg snø og drit, og som tar lang tid å tørke.

Hvorfor klipper du ikke bort pelsen under potene før det tover seg i utgangspunktet, i stedet for å vente til det blir et problem?

Når en dyrlege mener at jeg MÅ kjøpe det dyre fôret de har for å fikse et eller annet sier jeg takk, men jeg vil sjekke litt mer rundt fôr først, og gjør nettopp det. Men som andre her sier, det hjelper lite å fôre mot allergi om man ikke vet hva hunden eventuelt er allergisk mot, selv om det nok er vanligere med korn-allergi enn mye annet. I tørrfôr forekommer også mer støv- og lagermidd enn i råfôr naturlig nok, så det er ikke nødvendigvis bedre, men V&H er åpenbart ikke bedre om hunden er allergisk mot enkelte typer kjøtt og protein.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke har fått klipp bort pelsen under potene, er fordi jeg ikke var flink nok til å vende han til å bli tatt på potene når han var liten, men vi jobber nå med saken så det er iallefall en av tilltakene jeg skal få til :) 

Synes det er så vanskelig å velge bort V&H for vi har brukt det helt fra han var 1 år gammel, og vi har aldri hatt problemer med verken tannstein eller avføring. ( hadde selvfølgelig valgt dette bort om jeg var sikker på at det var feks storfe han reagerte på)

Følte egentlig at dyrlegen bare nevnte noe for å se om det kunne være årsaken 

Nei dette med fòring er ikke lett altså, føler det er en hel jungel der ute :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som hadde lett for å få sopp mellom tredeputene i fuktig og kaldt vær (dvs mest i vinterhalvåret) uten at det skyldtes allergi. Hun fikk også foreskrevet Malaseb-shampo av veterinæren. Ulempen med behandling med shampo er at det er tidkrevende og litt sitsomt  (hunden skal shamponeres inn flere ganger i uka, og sjampoen skal virke i min 10 minutter før man skyller den av osv). Så hvis hunden stadig har problemer med sopp så anbefaler jeg at du i stedet sprayer potene med Optigen hudspray (fåes hos mange veterinærer eller kan bestilles på nett). Ved sopputbrudd kan man spraye 2-3 ganger om dagen; etter få dager kan man redusere til 1-2 ganger om dagen, og deretter kanskje ett par ganger om uka rent forebyggende når problemet er borte.

Kjempeenkelt å bruke, bikkja slipper å "plages" med masse shampo-bad og det er effektivt. Har du en hund som prøver å sleike det bort så spray potene rett før dere skal ut på tur, så glemmer han å slikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også kanskje tror det kan være. 

Tenkte å gå til innkjøp av en liten barbermaskin slik at jeg enklere kan fjerne pelsen under potene.

Forsøkte å søke etter sprayen du anbefalte, men jeg kunne ikke finne noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jeanettee skrev:

Det er det jeg også kanskje tror det kan være. 

Tenkte å gå til innkjøp av en liten barbermaskin slik at jeg enklere kan fjerne pelsen under potene.

Forsøkte å søke etter sprayen du anbefalte, men jeg kunne ikke finne noe? 

Se https://optima-ph.no/produkt/hudspray-for-dyr/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sunn og frisk hund uten andre symptomer? For meg er det helt logisk at om pelsen tover og klumper seg på vinterstid, så blir det fuktig og tett på huden. Fuktig og tett gjør soppen glad. Om dette er eneste symptom på en ni år gammel frisk hund så hadde jeg slett ikke tenkt allergi, men at det er et spørsmål om riktig stell. Du må få fjernet pelsen før den tover seg og holde potene tørre. Tørk de godt når du kommer inn fra tur og sørg for at hunden ikke slikker seg. Jeg har hatt hund som var mer eller mindre kronisk rustrød av sopp på potene, men hun var aldri plaget av det. Jeg forsøkte å fjerne det, mest fordi det ikke så spesielt pent ut, men fikk det aldri helt vekk. Det var seriøst ikke noen biggie og hunden var like blid. Hold pelsen på potene kort fra nå av og hold de tørre, jeg gjetter at dette vil forsvinne av seg selv.

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre symptomer nei, frisk og glad hund :) Skal nok legge inn litt ekstra tid på trening på kontakt med potene. Kjøpe meg en liten klippemaskin slik at jeg får holdt det kort under der, også skal jeg gå til innkjøp av den hudsprayen i morgen :) 

Jeg blir så glad for at det finnes ett slikt forum hvor man får godt svar og ikke føler seg dum når man spør om ting :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er litt rød i pelsen under potene, og litt svart der hvor tovene satt. Har ikke merket noe til at det har vært noe plagsomt for han, han har ikke slikket på potene eller lignende. Grunnen til at jeg merket at noe var galt nå var at han haltet litt når han gikk pga tovene under poten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer i med quest,  rødsopp er gandke vanlig der det er fuktig, i munnviker og mellom tærne feks er ikke uvanlig.  Så lenge det ikke er plagsomt er det ikke noe å bry seg med.  Mange hunder har nok slik hele livet utwn at man en gang vet om det, pga pelsfargen.  Og ikke bare dem altså.  Malamutene jeg hadde var hvite rundt munnen og de hadde mer eller mindre alltid et snev av det der.  Hun ene var lys på bena også og om det var hele tisen eller ikke er jeg usikker på, men det var iallefall ofte rødlig under potene.  Ingen av de var noen gang plaget med det.

hadde bare fortsatt å fore slik du gjør med mindre du ønsker å gjøre noen endringer av andre årsaker.  Soppen i seg selv er ikke farlig,  men greit å prøve å unngå tover og slikt uansett selvsagt, til senere 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jeanettee skrev:

Han er litt rød i pelsen under potene, og litt svart der hvor tovene satt. Har ikke merket noe til at det har vært noe plagsomt for han, han har ikke slikket på potene eller lignende. Grunnen til at jeg merket at noe var galt nå var at han haltet litt når han gikk pga tovene under poten

Rent bortsett fra å passe på at det ikke blir for mye pels/tover under potene, hadde jeg ikke ville gjort noe som helst, så lenge hunden ser frisk og fin ut ellers. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...