Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med belgisk fårehund?


Lapras
 Share

Recommended Posts

Hei. Har laget et annet emne om rasetips. Men nå har jeg søkt og vurdert litt mer, og har kommet fram til at Tervueren eller Groenendael kan være noe for meg. Er det noen her inne som har erfaringer med disse? Har prøvd å google meg litt fram, men jeg kommer ikke noe lengre. Noen sier det er fine førstegangshunder og andre mener man skal ha mer erfaring. Slik at jeg vil høre litt om hva dere syns? I tillegg kom gjerne med deres erfaringer innenfor pelsstell, mentalitet, osv, osv. Skriv gjerne om deres egne hunder også. Jeg vil vite alt:D  

Setter pris på tilbakemeldinger:ahappy:

Edit: Legger til at jeg er som sagt førstegangshundeeier, og har tenkt å prøve meg på forskjellige hundesporter, samt kanskje utstilling. Derfor jeg vurderer disse rasene. 

Endret av Mrs.Fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må være klar over er at det som oftest er mye energi, som ofte bobler ut uten at hunden nødvendigvis tenker :) Det har ført til noen skader på mine to, bl annet noen knekte tenner og seneskade. Og de har konstant skrubbsår på beina... 
Du får også en hund som stikker nesa borti alt du holder på med, og som mangler fullstendig respekt for intimsoner. Noen kan være litt vanskelige å lære å være alene hjemme. Og sjekk helsa til foreldre/søsken osv. Det har dessverre begynt å dukke opp mer HD/AD og øysykdommer, selv om det generelt er en ganske frisk rase. Epilepsi er også noe å tenke på. 

Ellers er de fine førstegangshunder, bare vær litt obs på hvilke linjer en kjøper fra. Noen har mye mer energi og virketrang enn andre linjer. Vær forberedt på å bruke mye tid på trening og sosialisering, spesielt de første årene. 

Pelsstell; du kan få alt mellom himmel og jord. Ene min må gjennombørstes ukentlig for å ikke bli flokehaug, mens den andre kan gå ukesvis uten børsting uten å få en eneste floke. Det er generelt mer pelsstell på hanner enn tisper. Utenom børsting er det greit å klippe de rundt potene, og gjerne hasene med jevne mellomrom. 

Mentaliteten er nokså varierende, så det er viktig å sjekke oppdretter og linjer godt. Ene min er sosialt trygg, nesten oversosial, og har litt mye stress. Andre er noget mer skeptisk sosialt, og har lite stress i seg. Begge trenes og konkurreres med i lydighet. 

Kunne sikkert skrevet en bok om gutta, men du får heller spørre dersom det er noe spesielt du lurer på :) 

DSC_0066.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingidano skrev:

Det første du må være klar over er at det som oftest er mye energi, som ofte bobler ut uten at hunden nødvendigvis tenker :) Det har ført til noen skader på mine to, bl annet noen knekte tenner og seneskade. Og de har konstant skrubbsår på beina... 
Du får også en hund som stikker nesa borti alt du holder på med, og som mangler fullstendig respekt for intimsoner. Noen kan være litt vanskelige å lære å være alene hjemme. Og sjekk helsa til foreldre/søsken osv. Det har dessverre begynt å dukke opp mer HD/AD og øysykdommer, selv om det generelt er en ganske frisk rase. Epilepsi er også noe å tenke på. 

Ellers er de fine førstegangshunder, bare vær litt obs på hvilke linjer en kjøper fra. Noen har mye mer energi og virketrang enn andre linjer. Vær forberedt på å bruke mye tid på trening og sosialisering, spesielt de første årene. 

Pelsstell; du kan få alt mellom himmel og jord. Ene min må gjennombørstes ukentlig for å ikke bli flokehaug, mens den andre kan gå ukesvis uten børsting uten å få en eneste floke. Det er generelt mer pelsstell på hanner enn tisper. Utenom børsting er det greit å klippe de rundt potene, og gjerne hasene med jevne mellomrom. 

Mentaliteten er nokså varierende, så det er viktig å sjekke oppdretter og linjer godt. Ene min er sosialt trygg, nesten oversosial, og har litt mye stress. Andre er noget mer skeptisk sosialt, og har lite stress i seg. Begge trenes og konkurreres med i lydighet. 

Kunne sikkert skrevet en bok om gutta, men du får heller spørre dersom det er noe spesielt du lurer på :) 

DSC_0066.JPG

Tusen takk for tilbakemelding. Noen utrolig flotte hunder du har. Du har gitt meg et bedre spekter på rasen, og jeg har bare falt enda mer. Dette er nok en rase jeg anskaffer etter hvert, og jeg skal gjøre en grundig sjekk på både linjer og oppdrettere. Igjen - tusen takk:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

På terv er det i alle fall endel skrot når det kommer til mentalitet, så det ville jeg nok ha sjekket grundig før eventuell anskaffelse. 

Mja, jeg syns det har blitt mye bedre nå de siste årene faktisk. Og jeg treffer flere gronniser med ymse mentalitet enn terv.

Jeg har 3 terver, to fra samme oppdretter. Alle 3 er helt forskjellig, og krever forskjellig. Hannhunden vår krever ingenting, får han gå på do ute, og kos i sofaen er han dødsfornøyd. Tispen vår krever en god del, og man merker fort om hun er fornøyd eller ikke :) Han siste er valp, men i samme kaliber som tispen vår.

De to eldste er kjempe sosiale hunder, elsker folk! Miljøsterke hunder som skal mye til for å vippe dem av pinnen. Største problemet vi har med han eldste er at han uler når han er alene hjemme, og vi ikke har dog monitor på og kan gi han beskjed om å være stille. Men ikke noe stress der ellernoe. Tispen vår bjeffer på andre hunder når hun ikke får brukt kroppen og hode nok over lengre tid. 

Vi bor i blokkleilighet med en gutt på 11 mnd også, uten lappen. Så her er det buss for alle penga, vi har tatt dem med på uterestauranter om sommeren og spist mat i byen, og de er generelt med der vi kan ha dem med :P Vi forventer at de skal takle det de er med på, og det har de gjort. For noen uker siden var valpen og eldste med på et kjøpesenter på raseparade, uten noe problem :)
Får mye skryt av at hundene er miljøsterke og sosiale, så det er kjempe hyggelig! 

28872280_10156040334595941_7574161327413788672_n.jpg

29313229_2101953093164840_8577602409453322240_n.jpg

Endret av Wachita
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første belger nå, en groenendael som straks fyller to år. Han er en veldig enkel type, finnes ikke krevende egentlig :P Han har desverre seperasjonsangst og er generelt en litt pysete gutt, men ellers en veldig uproblematisk og trivelig hund :)

Du har allerede fått tips ifht å sjekke oppdrettere og linjer nøye, samt å vektlegge sosialisering og miljøtrening. Gjør du et bra arbeid med de tingene er belgere herlige hunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wachita skrev:

Mja, jeg syns det har blitt mye bedre nå de siste årene faktisk. Og jeg treffer flere gronniser med ymse mentalitet enn terv.

Jeg har 3 terver, to fra samme oppdretter. Alle 3 er helt forskjellig, og krever forskjellig. Hannhunden vår krever ingenting, får han gå på do ute, og kos i sofaen er han dødsfornøyd. Tispen vår krever en god del, og man merker fort om hun er fornøyd eller ikke :) Han siste er valp, men i samme kaliber som tispen vår.

De to eldste er kjempe sosiale hunder, elsker folk! Miljøsterke hunder som skal mye til for å vippe dem av pinnen. Største problemet vi har med han eldste er at han uler når han er alene hjemme, og vi ikke har dog monitor på og kan gi han beskjed om å være stille. Men ikke noe stress der ellernoe. Tispen vår bjeffer på andre hunder når hun ikke får brukt kroppen og hode nok over lengre tid. 

Vi bor i blokkleilighet med en gutt på 11 mnd også, uten lappen. Så her er det buss for alle penga, vi har tatt dem med på uterestauranter om sommeren og spist mat i byen, og de er generelt med der vi kan ha dem med :P Vi forventer at de skal takle det de er med på, og det har de gjort. For noen uker siden var valpen og eldste med på et kjøpesenter på raseparade, uten noe problem :)
Får mye skryt av at hundene er miljøsterke og sosiale, så det er kjempe hyggelig! 

28872280_10156040334595941_7574161327413788672_n.jpg

29313229_2101953093164840_8577602409453322240_n.jpg

Oh så nydelige! Setter utrolig pris på tilbakemelding. Kjekt at du forklarer dine egne hunder også, samt egne erfaringer utenom. Jeg lener meg bare mer og mer på å skaffe meg en belger:wub:

34 minutter siden, MarieR skrev:

Jeg har min første belger nå, en groenendael som straks fyller to år. Han er en veldig enkel type, finnes ikke krevende egentlig :P Han har desverre seperasjonsangst og er generelt en litt pysete gutt, men ellers en veldig uproblematisk og trivelig hund :)

Du har allerede fått tips ifht å sjekke oppdrettere og linjer nøye, samt å vektlegge sosialisering og miljøtrening. Gjør du et bra arbeid med de tingene er belgere herlige hunder :)

Tusen takk for tilbakemelding. Dette skal jeg ta med meg videre:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å være overmenneske for å ha belger, slik det ofte framstilles, men du må være forberedt på at du har en over snittet aktiv hund. Du må like at det er en del sprut og liv, og du må like å holde hunden i aktivitet, både fysisk og mentalt, ellers kan de bli litt vel kreative og legge seg til en del unote. Men en belger som får det den trenger er en veldig behagelig hund. Lett å lære ting, lite lyd, noen merkes nesten ikke innendørs, mens andre er veldig nysgjerrige og følger etter deg overalt hvor du går. Se stikker nesa si borti alt, men det er noe av det jeg liker med dem. Veldig artige, trivelige hunder! 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første belger nå. Jeg har hatt engelsk setter nesten hele livet, men pga stor interesse for trening av hund (som ikke er jakt) hadde jeg lyst på en gjeterhund. Jeg ønsket ikke en like intens hund som mange border collier kan være, og jeg ville ha noe med litt mer trøkk enn collie, og etter å ha satt opp en liste  med ulike "krav" til neste rase falt valget på terv. Jeg har ventet i tre år på dette kullet, og jeg har valgt en oppdretter som har et stort fokus på mentalitet i tillegg til eksteriør.

 

Ivrig er bare 5,5 mnd nå, så jeg vet jo ikke hvordan han blir som voksen, men han virker som en trygg fyr. Han har mye energi, men hittil koker det sjelden over. Han er stort sett lydløs, men lager mye lyd under lek med andre hunder og "freser" når det er noe som ikke behager han :lol: Han lærer fort, men jeg har også trent mye fra jeg fikk han, fordi jeg ønsker en konkurransehund. De første ukene jeg hadde han hadde han mye kortere batteritid på trening enn setterne mine på tilsvarende alder, men han er mer utholden nå. Han følger etter meg overalt hjemme, og liker å ha kontroll og oversikt over hva de andre gjør (om vi feks er hos mamma, jeg bor alene). Om han sover tungt på stua og jeg går fra stua til kjøkkenet så kommer han etter med en gang og lurer på hva jeg driver med, men han legger seg til å sove når han kommer på kjøkkenet. Ofte rekker han å legge seg før han må tusle etter meg igjen tilbake til stua :P Så selv om han følger etter meg så stresser han ikke, han vil bare være der jeg er.  Han er veeeeeeeldig sosial og andre hunder og mennesker er sååååå kult, så vi trener mye på fokus på meg med andre hunder og mennesker som forstyrrelser :)

 

Fra før har jeg et aktivt hundeliv. På høsten/vinteren får hundene noen turer i uka hvor de får løpe flere timer løs i skogen, og så lenge det er bart trener vi også med sykkel. Jeg er også aktiv på trening i hundeklubben en gang eller to i løpet av uka. Ivrig har vært med på disse tingene fra han var 10 uker gammel (ikke sykkel da :p), og jeg tror mitt aktivitetsnivå passer rasen godt. På mange måter er settere og belgere litt like, selv om de også er veldig ulike :)

 

Belgere er veldig lettlærte, på godt og vondt, så man bør vite litt hva man driver med eller være innstilt på å lære seg om hund og hundetrening så man kan få hjelp til eventuelle utfordringer. 

 

Ivrig er veldig glad i mat og ikke så glad i leker, men jeg har fått opp lekelysten hans litt mer, og i går hang han seg fast i saueskinnsleka mens jeg nesten løftet han opp fra bakken med leka :lol: Han har et ressursforsvar rundt mat han selv synes er supergodt (feks rått), så der må jeg passe på litt, men ingen av de andre hundene mine har det, så de trekker seg unna med en gang om han knurrer til de.

 

Det er vanskelig å si mer om han, for jeg har bare hatt han i tre måneder og han er bare en valp enda, men fortsetter han slik han er kommer jeg til å være veldig fornøyd :) Han har vært en enkel valp og behagelig å ha i hus, den ene setteren min var 10 ganger verre da han var liten. Han var en kamuflert malle tror jeg :lol: 

 

Og siden de andre har lagt ut bilder av de fine hundene sine får Ivrig vise seg fram litt også ;)

 

38691568130_82ea040534_k.jpg

 

Han henger med setterne på tur når de løper

40502012201_a9f0d7530f_k.jpg

38691622300_c714d18e9b_k.jpg

40194932655_205e6f92b0_z.jpg

 

Familiebilde

39266808000_4fee33e778_k.jpg

 

Slik ser det egentlig ut når man har ei krokodille :lol: 

40182585875_fa15e2727b_k.jpg

 

Bare for han er vakker :wub: 

41045832572_4b11080f3c_z.jpg

 

 

 

Endret av Frida og fuglehundene
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg har min første belger nå. Jeg har hatt engelsk setter nesten hele livet, men pga stor interesse for trening av hund (som ikke er jakt) hadde jeg lyst på en gjeterhund. Jeg ønsket ikke en like intens hund som mange border collier kan være, og jeg ville ha noe med litt mer trøkk enn collie, og etter å ha satt opp en liste  med ulike "krav" til neste rase falt valget på terv. Jeg har ventet i tre år på dette kullet, og jeg har valgt en oppdretter som har et stort fokus på mentalitet i tillegg til eksteriør.

 

Ivrig er bare 5,5 mnd nå, så jeg vet jo ikke hvordan han blir som voksen, men han virker som en trygg fyr. Han har mye energi, men hittil koker det sjelden over. Han er stort sett lydløs, men lager mye lyd under lek med andre hunder og "freser" når det er noe som ikke behager han :lol: Han lærer fort, men jeg har også trent mye fra jeg fikk han, fordi jeg ønsker en konkurransehund. De første ukene jeg hadde han hadde han mye kortere batteritid på trening enn setterne mine på tilsvarende alder, men han er mer utholden nå. Han følger etter meg overalt hjemme, og liker å ha kontroll og oversikt over hva de andre gjør (om vi feks er hos mamma, jeg bor alene). Om han sover tungt på stua og jeg går fra stua til kjøkkenet så kommer han etter med en gang og lurer på hva jeg driver med, men han legger seg til å sove når han kommer på kjøkkenet. Ofte rekker han å legge seg før han må tusle etter meg igjen tilbake til stua :P Så selv om han følger etter meg så stresser han ikke, han vil bare være der jeg er.  Han er veeeeeeeldig sosial og andre hunder og mennesker er sååååå kult, så vi trener mye på fokus på meg med andre hunder og mennesker som forstyrrelser :)

 

Fra før har jeg et aktivt hundeliv. På høsten/vinteren får hundene noen turer i uka hvor de får løpe flere timer løs i skogen, og så lenge det er bart trener vi også med sykkel. Jeg er også aktiv på trening i hundeklubben en gang eller to i løpet av uka. Ivrig har vært med på disse tingene fra han var 10 uker gammel (ikke sykkel da :p), og jeg tror mitt aktivitetsnivå passer rasen godt. På mange måter er settere og belgere litt like, selv om de også er veldig ulike :)

 

Belgere er veldig lettlærte, på godt og vondt, så man bør vite litt hva man driver med eller være innstilt på å lære seg om hund og hundetrening så man kan få hjelp til eventuelle utfordringer. 

 

Ivrig er veldig glad i mat og ikke så glad i leker, men jeg har fått opp lekelysten hans litt mer, og i går hang han seg fast i saueskinnsleka mens jeg nesten løftet han opp fra bakken med leka :lol: Han har et ressursforsvar rundt mat han selv synes er supergodt (feks rått), så der må jeg passe på litt, men ingen av de andre hundene mine har det, så de trekker seg unna med en gang om han knurrer til de.

 

Det er vanskelig å si mer om han, for jeg har bare hatt han i tre måneder og han er bare en valp enda, men fortsetter han slik han er kommer jeg til å være veldig fornøyd :) Han har vært en enkel valp og behagelig å ha i hus, den ene setteren min var 10 ganger verre da han var liten. Han var en kamuflert malle tror jeg :lol: 

 

Og siden de andre har lagt ut bilder av de fine hundene sine får Ivrig vise seg fram litt også ;)

 

38691568130_82ea040534_k.jpg

 

Han henger med setterne på tur når de løper

40502012201_a9f0d7530f_k.jpg

38691622300_c714d18e9b_k.jpg

40194932655_205e6f92b0_z.jpg

 

Familiebilde

39266808000_4fee33e778_k.jpg

 

Slik ser det egentlig ut når man har ei krokodille :lol: 

40182585875_fa15e2727b_k.jpg

 

Bare for han er vakker :wub: 

41045832572_4b11080f3c_z.jpg

 

 

 

Ivrig er jo bare nydelig!:wub: For en flott familie dere er. Jeg setter utrolig pris på tilbakemeldingen din, samt bildene. Og takk for at du deler din erfaring med rasen. Håper han lever opp til forventningene:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg bare hatt korthår selv da, men de har jo en del like punkter likevel.  Først vil jeg si at det definitivt kan være en fin førstegangshund. Egentlig kan alle hunder det,  det bunner gentlig mest i om man får et godt /stødig individ, hva slags ønsker og planer man har,  hvordan man selv er til å håndtere ting og hvilken oppfølging man får evt.  Belgerne er ikke nødvendigvis de enkleste, men langt ifra uhåndterbart med mindre man får en som er litt knepp (men da blir det jo egentlig litt som å sammenligne med sterk hd eller annen sykdom,  det er ikke alt man rår over og noen sjanser må man ta,  også får man deale med det om nødvendig. 

Det som jeg vil si kjennetegner belgeren på godt og vondt (?) er at ting går fort, det er mye impulser og ikke alltid så mye impulskontroll. De er alltid klare for aktivitet,  og selv om de ikke maser eller stresser nødvendigvis så ligger de ofte med et øre på vakt klar til å hive seg rundt om det skjer noe,  eller de tror det skjer noe. Null intimsone, fotfølger gjerne inne i huset om de får lov osv.  Alt dette kan trenes på og kontrolleres en del,  men jeg tenker det er noe man bør tåle, for jeg synes iallefall det skinner igjennom selv hos voksne, velloppdratte hunder ofte.  Jeg synes det er fryktelig irriterende,  og fortsatt til dels uvant ifht malamutene jeg startet med som definitivt ikke gadd å fotfølge eller ligge oppå deg eller hele tiden var ready for action. Ikke noe problem altså,  jeg blir bare ikke helt vant til det ? ellers er de stort sett fine til å tilpasse seg på rolige dager /perioder de som andre hunder og mine(nåvørende og tidligere)  ligger stort sett på ryggen med alle bena i været når vi er inne. 

det er en lite homogen rase med store linjeforskjeller, så sikkert greit å få noen til å peke deg litt i rett retning etterhvert.  Er jo mange her inne som sikkert kan bidra med det. Og ellers som nevnt så er det noen utfordringer med mentalitet så det er vell det som er viktigst kanskje å være litt kritiak til ifht valg av oppdretter og linjer. 

jeg tror det generelt er vanskelig å gjøre seg opp et godt bilde over nett, siden både tolkning av begreper osv alltid blir veldig subjektivt.  Det er nok uansett en god start, men jeg vil nok anbefale å forsøke å treffe noen belgere og eierne.  Se hundene i praksis  og snakk med eiere live  ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

@Frida og fuglehundene du beskriver en hund som jeg vil ha! Den driven, den lysten til å være med og arbeidslyst/glede. Utrolig skjønn valp! 

Når a´mor skal ha hund da blir nok denne rasen vurdert, altså. (Har en super barnevennlig hund nå, ingenting i veien med henne, men hun mangler alt det du beskriver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mira2.0 skrev:

@Frida og fuglehundene du beskriver en hund som jeg vil ha! Den driven, den lysten til å være med og arbeidslyst/glede. Utrolig skjønn valp! 

Når a´mor skal ha hund da blir nok denne rasen vurdert, altså. (Har en super barnevennlig hund nå, ingenting i veien med henne, men hun mangler alt det du beskriver)

Så hyggelig å høre :)

Ja, belgerne vil veldig gjerne jobbe og de blir med på ting selv om de har gjort masse tidligere på dagen, men de takler også godt rolige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte min første belger for 5 år siden fra kennel revehiet, og eg trur en må leite lenge etter en så flink oppdretter som ho er. Ikkje stress på hundane, enkel å ha med å gjere og trivelige hunder som kan brukes til alt. Og du får heller ikkje velge hund sjølv, men du får velge kjønn så velger oppdretter en hund som vil passe deg. En belger vil passe godt til en aktiv livsstil, om du enten er veldig aktiv ute osv. Eg vil nok ikkje anbefale belger til folk som tenker å rusle seg en tur i nabolaget kvar dag (men da ville eg ikkje anbefalt hund uansett). 

Eg trur alt kommer til kva oppdretter du velger. :-) Eg var kjempeheldig med min første, og har ogaå vert heldig med min andre. Vi har no tre belgere i hus, da den siste blir eid av han som bur sammens med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo fått mange gode svar som forklarer belgern på det beste og verste, men gir et lite input jeg og. :)

Tok over en tervhanne på 1 år for ikke så lenge siden, og det har både vært noen slitsomme, dog artige uker. Nå har jo jeg en hormonell tenåring med masse fluer i hodet og lopper i hodet i hus- så, akkurat nå er han nok kanskje ikke det beste eksempelet, but still.

Loke er en kjælegris av dimensjoner som stikker nesen sin oppi alt jeg driver med. Alltid klar for action, og utrolig morsom å ha med seg på ting. Er evig glad for at pelsballen min er glad i ukjente folk, fordi det er ikke en garanti med den rasen her. 

Skal du ha det en belger må du ha humor, da de finner på veldig mye kreativt... synes det er en del av sjarmen, jeg da. Vi har bl.a trent mye på ro inne, og at han ikke får lov til å mase. Det har han tatt veldig bra! Hormonloppene er heldigvis ikke helt i veien for treningen :D

Har, som sagt, ikke hatt han så veldig lenge men har bare på denne tiden rukket å bli veldig glad i ham, og falt enda hardere for rasen- jeg kunne ikke tenkt meg noe annet. Han sjarmerer alle på sin vei. Fokus, arbeidslyst og oppmerksomhet er noe jeg så etter i en hund, og de kvalitetene har jeg fått med ham. 

Angående pelsstell så har jeg fått inntrykk at det varierer fra hund til hund? Med min egen så må jeg egentlig ikke børste ham så ofte, men jeg gjør det hver dag- da han holder på å miste valpepelsen, og røyter veldig. 

Sorry for rotete skriving, men håper det var forståelig :ahappy: 

Endret av Tins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tins said:

Nå har du jo fått mange gode svar som forklarer belgern på det beste og verste, men gir et lite input jeg og. :)

Tok over en tervhanne på 1 år for ikke så lenge siden, og det har både vært noen slitsomme, dog artige uker. Nå har jo jeg en hormonell tenåring med masse fluer i hodet og lopper i hodet i hus- så, akkurat nå er han nok kanskje ikke det beste eksempelet, but still.

Loke er en kjælegris av dimensjoner som stikker nesen sin oppi alt jeg driver med. Alltid klar for action, og utrolig morsom å ha med seg på ting. Er evig glad for at pelsballen min er glad i ukjente folk, fordi det er ikke en garanti med den rasen her. 

Skal du ha deg en belger må du ha humor, de finner på veldig mye kreativt. En del av sjarmen vil jo jeg si. Vi har trena mye på at inne skal han være rolig, og ikke mase. Det har han tatt veldig bra. Hormonloppene er heldigvis ikke helt i veien for treningen :D

Har, som sagt, ikke hatt han så veldig lenge men har bare på denne tiden rukket å bli veldig glad i ham, å falt enda hardere for rasen- jeg kunne ikke tenkt meg noe annet. Han sjarmerer alle på sin vei. Fokus, arbeidslyst og oppmerksomhet er noe jeg så etter i en hund, og de kvalitetene har jeg fått med ham. 

Angående pelsstell så har jeg fått inntrykk at det varierer fra hund til hund? Med min egen så må jeg egentlig ikke børste ham så ofte, men jeg gjør det hver dag- da han holder på å miste valpepelsen, og røyter veldig. 

Sorry for rotete skriving, men håper det var forståelig :ahappy:  

 

 

Litt off topoc her, men du har ikke tilfeldigvis overtatt hunden din fra en i Indre Sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tins said:

Jo! Kjenner du til Loke altså? :)

Navn og alder passet, så da tenkte jeg kanskje at det var han.

Da har jeg hilst på hunden din. :P Forrige eier er en venn av en venn av meg, så skal ikke skryte på meg at jeg kjenner ham, men jeg har møtt ham. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...