Gå til innhold
Hundesonen.no

Reptiltråden


julnil
 Share

Recommended Posts

Reptiler er fasinerende skapninger, og jeg har forelsket meg i kornsnoken.

Etter at reptilforbudet ble opphevet, skaffet jeg meg min første kornsnok. Den er i morphen (fargen/tegningen) «normal/viltfargen».

Det vil med tiden komme flere kornsnoker i hus, i andre morpher.

Reptiler er ikke kjæledyr, men mer en «hobby» på linje med akvariehold. Dog er det enklere å håndtere reptiler kontra fisker ?

Her er vår Snorre Kornsnok, ca 50 m lang og 9 mnd

70ACBB07-07FB-474C-ADFD-5ECD70FEBF40.thumb.jpeg.1e9fd2b1781b3a2ed0e835754a1d1f06.jpeg

 

33362EAA-4449-498D-B0FA-AAC412EFCE10.thumb.jpeg.edd8395229ea404f1f4895cadbcf58ce.jpeg

 

2162A27E-5084-4FD0-AE40-562241C5F869.thumb.jpeg.fdd61942ee4143db29e0817886877dcc.jpeg

 

Hvilke flere reptileiere finnes på sonen?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kongepyton extravangza!  Først ute, noen av ungene jeg klekket frem. Noen er normalfarget, mens de kremete grå er mojave. Jeg har beholdt to stykk fra dette kullet, en normal og en mojave.  

Kan jo dele litt fra mitt første kongepyton kull i fjor. 8 egg totalt, men ett egg døde. Få ting er mer spennende enn å se de første hodene poppe frem etter 65 dager i klekkeren.  D

Reptiler er fasinerende skapninger, og jeg har forelsket meg i kornsnoken. Etter at reptilforbudet ble opphevet, skaffet jeg meg min første kornsnok. Den er i morphen (fargen/tegningen) «normal/v

Posted Images

Nå er det vel ingen hemmelighet direkte, at jeg ikke er noen stor tilhenger av at forbudet ble opphevet..:P Men jeg tenker jo som så at siden det nå er tillatt, så får vi gjøre det beste ut av det. Dvs, mest mulig god info om krav til stell, foring og oppholdplass/terrarium. Her skorter det endel rundt omkring, ikke minst hos endel forhandlere.. 

@Cams har kanskje noe å bidra med i så måte ? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååh jeg har også kjempelyst på kornsnok en dag! :D 
Ønsker meg en skikkelig rød morph. Kanskje Amel Bloodred eller såkalte "fires". :D Egentlig generelt de blodrøde liker jeg. Miami er også stilig. Synes også noen av de grå morphene er stilige, f.eks charcoal! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rocket skrev:

Ååååååh jeg har også kjempelyst på kornsnok en dag! :D 
Ønsker meg en skikkelig rød morph. Kanskje Amel Bloodred eller såkalte "fires". :D Egentlig generelt de blodrøde liker jeg. Miami er også stilig. Synes også noen av de grå morphene er stilige, f.eks charcoal! :) 

Ja charcoal synes jeg også er veldig fin!! Kommer jeg over en slik en dag, så blir jeg å kjøpe. Ønsker meg også blazzard (med blå/sorte øyne) og en lekker palmetto ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nå er det vel ingen hemmelighet direkte, at jeg ikke er noen stor tilhenger av at forbudet ble opphevet..:P Men jeg tenker jo som så at siden det nå er tillatt, så får vi gjøre det beste ut av det. Dvs, mest mulig god info om krav til stell, foring og oppholdplass/terrarium. Her skorter det endel rundt omkring, ikke minst hos endel forhandlere.. 

@Cams har kanskje noe å bidra med i så måte ? :)

Tror ikke infoen om reptiler er noe dårligere enn infoen om akvariefisk, fugler og gnagere. Så om det er «argumentet» mot disse dyrene, vil jeg si det gjelder alle dyr. For ikke å snakke om andre dyr som hester som ungjenter uten penger og kunnskap kjøper billig rett fra travbanen.

Snoken er en veldig «enkel» slange å holde, og krever lite spesialkompetanse. Vil faktisk si at det var mer krevende å holde korrekte vannverdier i mitt 500-liters akvarium, kontra i et kornsnok-terrarie.

De andre lovlige slangetypene (pyton og boa), er noe mer «kresne» på fukt/temp/oppsett, men langt fra avskrekkende.

Det jeg liker med kornsnoken, er at den er enkel å håndtere, og lite aggressiv. Ganske «brukervennlig» hobbydyr vil jeg påstå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne veldig gjerne tenke meg en skilpadde, men er skeptisk mtp f.eks salmonella og sånn. Og vi har jo små nieser og nevøer. Hakke peiling om det ""nye"" huset holder temp greit eller om det blir mye opp og ned heller. 
Men åh, en rødfotet skogskilpadde da gitt :wub: 
carbonaria_04RedFoot.preview1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, julnil skrev:
14 minutter siden, QUEST skrev:

 

Tror ikke infoen om reptiler er noe dårligere enn infoen om akvariefisk, fugler og gnagere. Så om det er «argumentet» mot disse dyrene, vil jeg si det gjelder alle dyr. For ikke å snakke om andre dyr som hester som ungjenter uten penger og kunnskap kjøper billig rett fra travbanen.

Ja og nei :) Når det kommer til info ( og nå holder jeg meg for enkelhets skyld til de arter man normalt sett kan kjøpe på en dyrebutikk) så er det dessverre veldig varierende.. Det kommer veldig an både på innehaver/ansattes kunnskaper ( og her varierer det også veldig..) og det faktum at alle butikker lever av sine salg.. Det siste medfører jo at det er i selgers interesse å få solgt og det gjør man nødvendigvis ikke, hvis man gir faktisk info om hva som kreves for godt stell/hold.. Mange kunder stoler merkelig nok nokså blindt på det som oppgis av selger på dyrebutikken, de sjekker veldig lite selv på nett f.eks.  Kunde; 'Kan jeg ha denne ( elefantfisk) sammen med disse ( juvelcichlider) ? ' Selger; 'Jada, det går helt fint..' :hmm:

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, for en søt, liten slange :wub:

Kornsnok er definitivt på lista over slanger jeg ønsker meg. Aller først ønsker jeg meg en kranset gecko, men akkurat nå er penga litt snaue. Men jeg vil ha ;) Etter hvert har jeg også lyst til å prøve slange, og kornsnok deler førsteplassen med kongesnok, men jeg tror nok det i så fall blir kornsnoken. Liker aller best villfargen, og de morphene som ligner, jeg digger de rød-oransje kombinasjonene. Var liksom det jeg falt for, det utrolig vakre fargespillet, da jeg så bilde av en for ørti år siden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kunnskap angår, så vil Norsk Herpetologisk Forening sine sider, www.herpetologisk.org , ha mye god informasjon om reptilhold av de lovlige artene. Det finnes allerede faktaark på halvparten av positivlista. Målet er å få faktaark på alle artene iløpet av et par måneder. 

At forhandlere sier mye rart har det vært mange tilfeller av hittil, og det er svært synd.. men kanskje som forventet. Det som gjør akkurat den situasjonen litt komisk er jo at god informasjon om hold finnes så lett tilgjengelig - men så har man et par butikker som absolutt skal finne på hjulet på nytt. Forstår ikke helt hvorfor. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cams skrev:

Hva kunnskap angår, så vil Norsk Herpetologisk Forening sine sider, www.herpetologisk.org , ha mye god informasjon om reptilhold av de lovlige artene. Det finnes allerede faktaark på halvparten av positivlista. Målet er å få faktaark på alle artene iløpet av et par måneder. 

At forhandlere sier mye rart har det vært mange tilfeller av hittil, og det er svært synd.. men kanskje som forventet. Det som gjør akkurat den situasjonen litt komisk er jo at god informasjon om hold finnes så lett tilgjengelig - men så har man et par butikker som absolutt skal finne på hjulet på nytt. Forstår ikke helt hvorfor. 

 

Ja forhandlere sier mye rart..og det gjelder slett ikke bare reptiler men forsåvidt alle arter som blir 'berørt' av zoobransjen. Jeg tror det som nevnt over det er flere årsaker, selger har lite kunnskap/er ikke interessert i å tilegne seg basic kunnskap og at 'for mye' krav kan virke negativt inn på salg. I tillegg kommer jo det faktum at kjøper i mange tilfeller er foru derlig lite interessert i å søke kunnskap selv, selv nå når kunnskap er så lett tilgjengelig for alle. 

Jeg vet ikke hvor gjennomførbart  noe slikt hadde  vært i praksis men det hadde jo vært fint om om alle butikker som selger reptiler hadde tilgjengelige faktaark til hver enkelt kunde som kjøpte reptil ( der også foreningens nettadresse var) pluss en større plakat i butikken med oppfordring om å søke info og kontakte foreningen ved spørsmål/melde seg inn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaja skrev:

Det gjelder alle dyr som selges i dyrebutikk. Det er ikke noe mer hokus pokus å ha en rotte, enn en kornsnok. 

 

Jeg savner å ha reptiler! Men det passer seg ikke inn i livet mitt nå! 

Akkurat, og derfor undres jeg på hvorfor noen er imot reptiler av den årsaken, og da ikke mot gnagere, fugler, fisker.
Er argumentet at det gis for dårlig info ved salg, så bør det gjelde alle arter, og ikke bare en utvalgt art

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, julnil skrev:

Akkurat, og derfor undres jeg på hvorfor noen er imot reptiler av den årsaken, og da ikke mot gnagere, fugler, fisker.
Er argumentet at det gis for dårlig info ved salg, så bør det gjelde alle arter, og ikke bare en utvalgt art

Jeg skal ikke snakke for andre enn meg selv her selvsagt men jeg er i høyeste grad mot salg av svært mange av de arter som selges i zooohandelen pr.i dag. ( Norge) 

Når det kommer til fugler burde svært mange arter vært fjernet fra 'tillattlista', man kan begynne med alle papegøyer og parakitter større enn undulater. Med mangeårig bakgrunn i zoohandel, så har jeg sett og hørt mer enn nok, kan man  trygt si.. Man kan jo i alle fallbegynne med å forby salg av bur  under en viss størrelse og å påby at alle fugler skal ha tilgang til dagslys( og nå snakker vi ikke lysrør..) hver eneste dag..her syndes det ganske så kraftig, bare der.

Smådyr som hamstere, mus, marsvin m.flere ender gjerne opp som billig levende leketøy for barn, når barnet har gått lei eller 'lekt leken til døde', så skaffer man bare en ny..

Fisk..der er det enorme tapstall..både før de kommer til forhandler, mens de er hos forhandler og ikke minst hos kjøper. Kunnskapsnivået og interessen hos de ulike forhandlere varierer enormt og dessverre og (veldig merkelig syns jeg) tar gjerne kjøpere det de får presentert av 'fakta' fra forhandler/selger for 'god fisk' og søker lite kunnskap selv. Fiskesuppe både hos forhandlere og hos 'akvarister' er ikke noe ukjent begrep dessverre..

Endret av QUEST
  • Like 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Jeg skal ikke snakke for andre enn meg selv her selvsagt men jeg er i høyeste grad mot salg av svært mange av de arter som selges i zooohandelen pr.i dag. ( Norge) 

Når det kommer til fugler burde svært mange arter vært fjernet fra 'tillattlista', man kan begynne med alle papegøyer og parakitter større enn undulater. Med mangeårig bakgrunn i zoohandel, så har jeg sett og hørt mer enn nok, kan man  trygt si.. Man kan jo i alle fallbegynne med å forby salg av bur  under en viss størrelse og å påby at alle fugler skal ha tilgang til dagslys( og nå snakker vi ikke lysrør..) hver eneste dag..her syndes det ganske så kraftig, bare der.

Smådyr som hamstere, mus, marsvin m.flere ender gjerne opp som billig levende leketøy for barn, når barnet har gått lei eller 'lekt leken til døde', så skaffer man bare en ny..

Fisk..der er det enorme tapstall..både før de kommer til forhandler, mens de er hos forhandler og ikke minst hos kjøper. Kunnskapsnivået og interessen hos de ulike forhandlere varierer enormt og dessverre og (veldig merkelig syns jeg) tar gjerne kjøpere det de får presentert av 'fakta' fra forhandler/selger for 'god fisk' og søker lite kunnskap selv. Fiskesuppe både hos forhandlere og hos 'akvarister' er ikke noe ukjent begrep dessverre..

Ja synes også det er mye "feil" å finne i mange dyrebutikker, der kunnskapen ikke er 100% på topp, og folk som kjøper på impuls. 
Men reptilarter er ikke like "plasskrevende" som en papegøye f.eks. Fiskesupper liker jeg ikke, halve morroa er jo å finne et godt oppsett og etterligne naturlige omgivelser

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke blodfan av konseptet bak zoobransjen selv, og det er særlig to ting som ødelegger det for min del: 1) de ansatte kommer med mye bizarr informasjon som kundene stoler 100% på, uten å gjøre sin egen research først. og 2) det er for få dyrebutikker som nekter useriøse kunder å kjøpe levende dyr. 

Ikke alle forstår ansvaret ved å ta vare på et levende dyr. Ikke alle har de beste intensjoner når de ønsker å kjøpe et dyr.

Som privatoppdretter av kongepyton, så var det nok av folk jeg måtte luke ut fordi jeg ikke anså de som seriøse da jeg hadde kull til salgs. Den luksusen har ikke de fleste dyrebutikkansatte. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cams skrev:

Jeg er ikke blodfan av konseptet bak zoobransjen selv, og det er særlig to ting som ødelegger det for min del: 1) de ansatte kommer med mye bizarr informasjon som kundene stoler 100% på, uten å gjøre sin egen research først. og 2) det er for få dyrebutikker som nekter useriøse kunder å kjøpe levende dyr. 

Ikke alle forstår ansvaret ved å ta vare på et levende dyr. Ikke alle har de beste intensjoner når de ønsker å kjøpe et dyr.

Som privatoppdretter av kongepyton, så var det nok av folk jeg måtte luke ut fordi jeg ikke anså de som seriøse da jeg hadde kull til salgs. Den luksusen har ikke de fleste dyrebutikkansatte. 

Der synes jeg min lokale dyrebutikk er veldig flink, for de nekter å selge dyr til folk de ikke føler har nok kunnskap eller korrekte intensjoner, det gjelder alle type dyr de har til salgs (fisk, reptiler, fugler og gnagere). Blant annet selger de ikke sosiale gnagere til et liv alene, eller fisk som krever større akvarium når kunden har for lite antall liter for å huse arten.

De er også godt oppdatert på dyreholdet, og kjenner store deler av kundemassen sin

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, julnil said:

Der synes jeg min lokale dyrebutikk er veldig flink, for de nekter å selge dyr til folk de ikke føler har nok kunnskap eller korrekte intensjoner, det gjelder alle type dyr de har til salgs (fisk, reptiler, fugler og gnagere). Blant annet selger de ikke sosiale gnagere til et liv alene, eller fisk som krever større akvarium når kunden har for lite antall liter for å huse arten.

De er også godt oppdatert på dyreholdet, og kjenner store deler av kundemassen sin

Ja, heldigvis så finnes de! Og de heier jeg på. :) Så får man bare håpe at alle andre følger etter på det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke hatt så mye annet å styre med, og en gubbe som nekter slanger, så hadde det blitt både skjeggagam og kornsnok her. :wub:  Vært forelska i skjeggagamen siden jeg fikk holde et par i oslo reptilpark for sånn ca hundre år siden :lol:  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang habitat til slanger, hvordan har dere som har eller har hatt slanger løst dette? Ser det er forskjellige meninger ang dette på div facebook grupper. Noen som har pene og "store" terrarier hvor slangene ikke trives og andre som har "hyllesystem" med enklest mulig løsninger hvor slangene virker å stortrives. Og alt midt i mellom såklart. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, QUEST said:

Ja forhandlere sier mye rart..og det gjelder slett ikke bare reptiler men forsåvidt alle arter som blir 'berørt' av zoobransjen. Jeg tror det som nevnt over det er flere årsaker, selger har lite kunnskap/er ikke interessert i å tilegne seg basic kunnskap og at 'for mye' krav kan virke negativt inn på salg. I tillegg kommer jo det faktum at kjøper i mange tilfeller er foru derlig lite interessert i å søke kunnskap selv, selv nå når kunnskap er så lett tilgjengelig for alle. 

Jeg vet ikke hvor gjennomførbart  noe slikt hadde  vært i praksis men det hadde jo vært fint om om alle butikker som selger reptiler hadde tilgjengelige faktaark til hver enkelt kunde som kjøpte reptil ( der også foreningens nettadresse var) pluss en større plakat i butikken med oppfordring om å søke info og kontakte foreningen ved spørsmål/melde seg inn. 

Har jobbet i zoobransjen i noen år selv og jeg er SÅ glad for at jeg jobbet i en butikk hvor sjefen også gjorde det beste for dyrene konstant. Vi hadde faktaark med basic kunnskap om alle dyr vi hadde i butikken, disse fikk kundene med seg om de kjøpte et dyr hos oss. I tillegg så informerte vi godt og vi nektet også enkelte kunder å kjøpe dyr fra oss fordi vi alltid fisket etter informasjon om kunnskapen de hadde om dyr og dyrehold generelt. Har du lite akvarium? Ja da blir det lite fisk på deg. Ja datteren din vil ha kanin ja? Du er klar for å ta over ansvaret om noen mnder da? Og du vet at du må ha STORT bur og at kaninen må ut å løpe hver dag?

Jeg husker en dag det kom inn ei dame med en ungem og ungen ville ha kanin. Ungen HYLGREIN fordi hun ville ha, og moren hade tydeligvis ikke PEILING på hva en kanin trengte, så nei det ble "desverre" ikke kanin på de... :P

Desverre så sluttet jeg rett før reptilene kom inn i butikken, skulle likt å få litt erfaring med disse også. Jeg var litt imot det å lovliggjøre reptiler, da det allerede finnes nok dyr som selges for vår "underholdning", og det er mange av disse jeg skulle ønske ikke ble solgt i butikk. Desverre har salg veldig mye å si for en butikk og ikke alle tar dyrehold seriøst selv om de jobber i dyrebransjen. Jeg har sett nok av inkompetente folk som jobber for dem og det gjør meg trist. Er man usikker på noe så kan man faktisk som ansatt, spørre en annen ansatt som sitter med bredere kunnskap innabords, om hjelp.

Skulle jeg hatt reptil ville jeg nok også hatt kornsnok, de er ufattelige fine! Dangernoodles! :lol::wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rocket skrev:

Ang habitat til slanger, hvordan har dere som har eller har hatt slanger løst dette? Ser det er forskjellige meninger ang dette på div facebook grupper. Noen som har pene og "store" terrarier hvor slangene ikke trives og andre som har "hyllesystem" med enklest mulig løsninger hvor slangene virker å stortrives. Og alt midt i mellom såklart. 
 

Store, velinnredede terrarier vil alltid være å foretrekke som permanent oppholdssted foran små plastbokser. Om dyret mistrives er det noe som ikke stemmer, som f.eks. temperatur, fuktighet, eller mangel på skjulesteder. Reptiler flest er enkle vesener, men har også godt av av stimuli og miljøberikelse, på samme måte som pattedyr. Det er gjort noen få studier på området, her er en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16956315

Dessverre mistet jeg alle bokmerkene mine for noen måneder siden, men det skal ikke være for vanskelig å finne informasjon om dette temaet.
 

Link til fil på Facebook: Environmental enrichment and cognitive complexity in reptiles and amphibians: Concepts, review, and implications for captive populations.

 

 

Endret av Banshee
Feil i link.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt å høre at det er noen med positive erfaringer/opplevelser med zoobutikker også, etter å ha vært litt rundt og kikket, så må jeg jo dessverre si at det er mye ymse..

Manglende kunnskaper/interesse for annet enn å få solgt, omtrent samma hva og mye skrale forhold for de skapningene de har i butikken.. Manglende vannkar/vannkar fulle av skitt, muggent underlag og vissent/muggent for ( og derav halvdøde dyr..) Tidligere nevnte fiskesuppe og alt for små bur til både fugler og dyr +++ 

Det ansettes folk som har som kvalifikasjon at de 'syns det er artig å jobbe i dyrebutikk'.. Altså, jeg syns det er veldig praktisk med bil og endel er jo riktig stilige også men jeg betviler at jeg hadde fått jobb som bilmekaniker på det grunnlag..

En ganske stor del av problemet ligger nok i at det er ofte en motsetning mellom mest mulig inntjening og siling av egnede kjøpere.

 

Men altså..tilbake til reptilene , holder en knapp på skjeggiser jeg, ikke minst blir det jo litt størrelse på dyra, så om jeg nå skulle glemme meg et øyeblikk ved lufting, så ville de ikke være lost forever.. *neitilminimalisme*..:P I tillegg er de jo flotte og se på og noe mer interaktive med eier. Dog ville et par terrarier av passende størrelse kreve en hel vegg og noe slikt som en ledig vegg.,det er absolutt mangelvare her i huset..:P

@Cams; hvis du skulle gjette litt og rangere la oss si de 5 mest holdte artene i Norge, hvordan ville den lista sett ut? :) 

 

Så forresten et bilde på foreningas side tror jeg, av en skjeggis som var ute i hagen. ( Sverige) . Er det overhodet ikke lov å ha reptiler ute her i Norge? Selv i en passende 'innhegning' , hvis jeg nå skulle  mene at dyret hadde godt av litt direkte sol? 

I så fall så har jo ikke disse fjompene som spaserer rundt i byen med en halvvissen reptil på jakkeslaget lov til det heller da? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rocket said:

Ang habitat til slanger, hvordan har dere som har eller har hatt slanger løst dette? Ser det er forskjellige meninger ang dette på div facebook grupper. Noen som har pene og "store" terrarier hvor slangene ikke trives og andre som har "hyllesystem" med enklest mulig løsninger hvor slangene virker å stortrives. Og alt midt i mellom såklart. 
 

Det kommer helt an på arten, og spesielt hvordan man innreder terrarier.

For de aller, aller fleste artene på lista så vil naturlige terrarier helt klart være best. Spesielt for øgler og aktive slanger.

Jeg bruker rack-system ("bokser") til juvenile slanger (og et par voksne), da det er både lettere å få de til å trives, samt billigere med tanke på at de vil vokse og bli større, og det blir tullete  å kjøpe terrarium hver gang slangen har vokst 10 cm. Det å putte små slanger i et terra ment for en voksen en lager bare problemer for deg, da du må innrede terrariet skikkelig godt (maaaange gjemmesteder i form av huler og vegetasjon), hvilket gjør det umulig for deg å finne en liten, tynn mark på 40 cm i et terra på 150cm. Stresset ved å grave frem og flytte rundt på innredningen for å finne dyret hver 5 dag for fôring vil gjøre slangen så stresset at den ikke vil spise, og det å få juvenile slanger til å spise trumfer helt enkelt eierens følelser rundt det å ha dyr i boks. Ihvertfall slik jeg ser det. :)

Plastikkbokser holder også bedre på varmen, da glass blir kaldt å ligge inntil dersom rommet terrariet står i er kjøligere enn hva dyret opprinnelig skal ha. Slanger liker å ligge trangt og inntil vegger, så selv om termometeret ditt viser 26-33 grader, så vil glasset allikevel kjøle ned slangen dersom rommet terrariet står i er 20-23 grader. Dette skjer ikke med plastikk. (eller bare gjøre som meg - gjøre om et helt rom til dyrerom og ha konstant temp på 26 grader)

Forøvrig, bare fordi det er en boks så betyr det jo ikke at miljøet inni den skal være bart og kjedelig. Det kan dekoreres med plastikkplanter og slikt oppi der for å berike miljøet litt, og sånn sett er det jo ett fett for slangen om veggene er laget av glass eller plastikk.

Kongepyton, en av artene på positivlisten som også er blant de mest populære, har en slik natur at de helst trives i områder som er veldig mørkt og trangt, og et rack-system klarer fint å mimikere det miljøet. Kongepyton vil ikke trives i åpne, belyste terrarier, og i mange tilfeller vil de matvegre.

Så, f.eks: Jeg syns det er helt innafor å ha juvenile slanger i rack-system frem til de er rundt halvvoksne. Dette gjelder igrunn alle slangene på positivlisten. Jeg er ikke fan av rack-system til fullvoksne boaer eller snoker og de fleste pytoner på lista, enten fordi de er for store til at det er forsvarlig, eller at de er for nysgjerrige og aktive og trenger derfor et mer berikende miljø.

 

2 hours ago, QUEST said:

Men altså..tilbake til reptilene , holder en knapp på skjeggiser jeg, ikke minst blir det jo litt størrelse på dyra, så om jeg nå skulle glemme meg et øyeblikk ved lufting, så ville de ikke være lost forever.. *neitilminimalisme*..:P I tillegg er de jo flotte og se på og noe mer interaktive med eier. Dog ville et par terrarier av passende størrelse kreve en hel vegg og noe slikt som en ledig vegg.,det er absolutt mangelvare her i huset..:P

@Cams; hvis du skulle gjette litt og rangere la oss si de 5 mest holdte artene i Norge, hvordan ville den lista sett ut? :) 

 

Så forresten et bilde på foreningas side tror jeg, av en skjeggis som var ute i hagen. ( Sverige) . Er det overhodet ikke lov å ha reptiler ute her i Norge? Selv i en passende 'innhegning' , hvis jeg nå skulle  mene at dyret hadde godt av litt direkte sol? 

I så fall så har jo ikke disse fjompene som spaserer rundt i byen med en halvvissen reptil på jakkeslaget lov til det heller da? 

Hvis jeg tolker setningen din rundt "lufting" riktig, så ønsker jeg bare å presisere det at disse dyrene skal i all hovedsak ikke trenge "lufting". Terrariet deres skal være stort nok og berikende nok, da en løpetur på gulvet faktisk kan gjøre mye er skade enn godt selv om eierne som gjør dette kun ønsker dyrene sine godt. Dette har med kaldt trekk langs gulv å gjøre, at øgler liker å slikke og smake på alt (og får derfor i seg mye støv og hår som ikke er bra for dem), og det faktum at dette er øgler som bor naturlig i et miljø hvor det er 40 + varmegrader hele dagen. Selv en halvtime utenfor terrariet betyr at øglen blir ganske kraftig nedskjølt, og det sier seg selv ikke er bra. 

Dessverre så er skjeggagamer veldig utsatt for å bli behandlet som en hund eller et barn, og det er helt klart et enormt seriøsitetsskille mellom folk som kjøper seg skjeggis som kjæledyr og duller og koser med de daglig, og de som faktisk respekterer dem for det dyret de faktisk er.

Samme problem har man forøvrig også hos skilpadder..

 

Jeg vil tippe den lista ser noe ala slik ut:

1) Skjeggagam

2) Kornsnok

3)Kranset gekko

4) Kongepyton

5) Leopardgekko

 

De minst vanlige på lista er soleklart pigghaleagamen, rett og slett fordi underarten som har havnet på positivlista er særdeles vanskelig å få tak i akkurat nå. (Den var ikke det da positivlista ble utarbeidet 10-12 år siden..), samt jeg ser ikke altfor mange av hagetreboa, regnbueboa, perlefirfisle eller rødfotet skogsskilpadde enda. Boaene er nok kun pga CITES-reglene, selv kunne jeg veldig gjerne tenkt meg både regnbue og hagetreboa. 

 

 

Og ja, det stemmer at det er forbudt i Norge å ha reptiler utendørs. Fjomper med reptiler i jakka er idioter som ikke burde hatt dyra, da de setter sitt eget ego ovenfor dyrets velferd.

Det er forøvrig akkurat like forbudt å ha eksotiske fugler utendørs i Norge også, men det finnes folk som allikevel har utevolier til fuglene sine, og driver med friflyving. Temperaturene i Norge er forøvrig stort sett ikke høye nok til at det er forsvarlig å ha de fleste positivlistedyra ute, selv i 10-15 min - MEN unntaket er gresk landskilpadde, som helst egentlig bør kun være ute, hele sommeren. Men dersom du skal gjøre det, så må du søke til Miljødirektoratet om tillatelse, og de vil mest sannsynligvis si nei.

Sånn sett kan man vel spørre seg om landskilpadder i det hele tatt burde være lov. Landskilpadder er et underlig tema i Norge.. Da reptiler generelt var ulovlig i Norge, så var det allikevel mulighet for å søke om lov til landskilpadde dersom man var allergiker. Ironien her er at landskilpadder er desidert de vanskeligste dyrene av reptilene å ha! Og skilpadder er det dyret veterinærer har sett MEST vannskjøtsel og feilhold hos, selv om det var minst like mange som hadde slanger og øgler før i tiden også. Skilpadder er generelt veldig misforståtte dyr, og lider i stor grad på grunn av det. 

Endret av Cams
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cams skrev:

(og blaaa blaaa bla, nå har reptil-kranen til Cams blitt satt på, gitt. :icon_redface: )

Please continue! :) 

 

Ja, jeg ser jo på endel fbprofiler at folk har skjeggiser nærmest som hund, altså har de gående løse inne. Nå aner jeg jo ikke hvordan disse folkene har det hjemme og hva slags temperaturer de har innendørs men jeg har jo også stusset på at de tilsynelatende er så mye utenfor terrariet. 

Skilpadder ja..jeg er jo så gammel at jeg hadde skilpadder som barn ( de ble kalt greske landskilpadder i handel) og jeg husker faktisk at de kostet hele 25 kr.. Disse var jo ganske populære og levde stort sett livende sine subbende rundt på gulvet i hjemmet, foret med det som måtte være for hånden. De fleste ble vel ikke så gamle, tilslutt endte de opp ien krok eller under sofaen,,der de gikk i 'dvale', hvilket jo er en penere omskriving for kreperte..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...