Gå til innhold
Hundesonen.no

Reptiltråden


julnil
 Share

Recommended Posts

8 minutes ago, QUEST said:

Please continue! :) 

 

Ja, jeg ser jo på endel fbprofiler at folk har skjeggiser nærmest som hund, altså har de gående løse inne. Nå aner jeg jo ikke hvordan disse folkene har det hjemme og hva slags temperaturer de har innendørs men jeg har jo også stusset på at de tilsynelatende er så mye utenfor terrariet. 

Skilpadder ja..jeg er jo så gammel at jeg hadde skilpadder som barn ( de ble kalt greske landskilpadder i handel) og jeg husker faktisk at de kostet hele 25 kr.. Disse var jo ganske populære og levde stort sett livende sine subbende rundt på gulvet i hjemmet, foret med det som måtte være for hånden. De fleste ble vel ikke så gamle, tilslutt endte de opp ien krok eller under sofaen,,der de gikk i 'dvale', hvilket jo er en penere omskriving for kreperte..

 

 

Jepp.. Dette med hunde-skjeggis er en stor kultur i USA, hvor dette er ganske akseptert. Folk har med seg øgla på kino, på matbutikken i handlevognen, de sover under dyna sammen med dem om natten... Utenlandske skjeggagamgrupper er en av veldig få grupper jeg rett og slett ikke orker å være medlem i pga nettopp dette, jeg blir bare sur av å få sånt på FB-feeden min.

Dette er heldigvis ikke et så bredt problem i Norge, og både Sverige og Norge har regler mot å poste slikt i gruppene sine. Det er ihvertfall et steg i riktig retning. Så får vi håpe amerikanerne og britene snart følger etter på samme mentalitet..

Ja, skilpadder er noe mange på et eller annet tidspunkt har vært borti. Mine foreldre hadde sumpskilpadder løst på gulvet (hadde en balje de kunne bade i...), til de en dag ble funnet helt inntørket under sofaen. De visste jo ikke bedre, og det var nok tilfellet for ekstremt mange på 60-90-tallet. De siste 10 år syns jeg ikke folk har noen unnskyldning til å feilholde skilpaddene sine, da det finnes så mange gode informasjonssider på nettet.

Mange har jo det inntrykket at en greker som har levd i 40 år har hatt et langt liv, men... Dersom jeg bare hadde levd i 40 år så hadde jeg blitt rimelig skuffa. Grekerne skal jo gjerne leve 80-90 år, minimum. Dit kommer de ikke av å konstant gå på stuegulv, få overvokst nebb og klør, feil benstilling fordi beina deres ikke er laget for å gå på hard, glatt parkett, puste inn støv og få luftveisinfeksjoner pga kaldt trekk, og aldri tilgang til UV lys eller riktig luftfuktighet, som da sakte, men sikkert ender med pyramidering av skall. Konstant matet på salat, frukt og grønnsaker som gjør de syke. 

Ironiske her er at greske landskilpadder er kanskje det billigste og enkleste dyret en kan ha. Alt de trenger er et stort utehegn med variert terreng som de kan gå ute i hele sommerhalvåret (dag og natt), her spiser de gress og ugress som naturlig vokser og du slipper omtrent å mate de ekstra og UV lys får de jo fra den beste produsenten - sola! , og når det blir kjøligere ute så er det bare å starte dvaleprosessen og få lagt skilpadda i kjøleskapet i vinterhalvåret. 

På bildet (som er lånt fra Skilpaddemottaket på vestlandet, landskilpadde.no ) så ser du hvordan greske og russiske landskilpadder burde ha det. Drivhus kan også brukes. De er rett og slett som en liten rar hest man ikke kan ri på eller trene, men som spiser omtrent det samme og trenger en "paddock" de ikke klarer å rømme ut av. 

14051671_1040843856031659_450914297850541567_n.jpg

Endret av Cams
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kongepyton extravangza!  Først ute, noen av ungene jeg klekket frem. Noen er normalfarget, mens de kremete grå er mojave. Jeg har beholdt to stykk fra dette kullet, en normal og en mojave.  

Kan jo dele litt fra mitt første kongepyton kull i fjor. 8 egg totalt, men ett egg døde. Få ting er mer spennende enn å se de første hodene poppe frem etter 65 dager i klekkeren.  D

Reptiler er fasinerende skapninger, og jeg har forelsket meg i kornsnoken. Etter at reptilforbudet ble opphevet, skaffet jeg meg min første kornsnok. Den er i morphen (fargen/tegningen) «normal/v

Posted Images

Min oldefar hadde visst en landskilpadde som han hadde hatt med seg fra en av sine sjøreiser. Den gikk løs hele sommerhalvåret i hagen på Biodden i Grimstad. Desverre ble den glemt ute da min oldefar døde og frøs ihjel :(  

Skulle gjerne hatt en sånn, men vi bor for høyt og kaldt til å kunne ha den ute, og inne er det for trekkfullt og støvete, gitt. :aww: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cams skrev:

og når det blir kjøligere ute så er det bare å starte dvaleprosessen og få lagt skilpadda i kjøleskapet i vinterhalvåret. 
 

"Hva har vi i kjøleskapet i dag, tro? Jo, melk, leverpostei, ei skilpadde, agurk og Thousand Island-dressing" :D

  • Like 1
  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesing @Cams! :D 

Jeg sitter med samme inntrykket som det du skriver, at det er like greit for juvenile slanger å ha dem i rack system, og så vente med "skikkelig" terrarium til de er voksne nok. 
Ang glass vs plast. Vil det være bedre med terrarium i f.eks plexi glass istedenfor? Aner ikke om det er noe å ha dyr i, men sånn rent varmemessig tenker jeg. 

Jeg har ikke satt meg altfor mye inn i hold av snok enda, da jeg vet det nok er en god stund før jeg potensielt anskaffer en, men er spennende å følge med i div grupper, og ikke minst lese det du skriver her! :D Jeg sier som quest, please do continue! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cams!! Nå er jeg rimelig irritert altså..:sleep: Jeg var senest tidligere i dag og kikket på herptilforeningens sider og skulle  skryte av artiklene dine men nå..! Nå skulle jeg jo gå inn og kikke på siden igjen men uansett på hvilke ulike sider som kom opp ( noen funker ikke) så finner jeg ikke igjen den samme siden som jeg kikket på.flere ganger , både i går og i dag..:hmm: Når jeg trykket på positivlista mener jeg, så kom det opp flere bilder , som man kunne trykke på, for info om de ulike  artene. Noen bilder hadde 'kommer' med rød skrift tvert over. Har noen vært og 'pillet' på siden i dag eller er detvmeg det er noe galt med, siden jeg ikke finner igjen den 'riktige' siden? ( uhørt tanke det altså, at det skulle være noe galt med meg..:sleep:

 

edit... Hm, hm..altså..mulig jeg kan ha trykket på feil undermeny.. Jaja, selv de aller beste kan jo slumpe til å gjøre feil en sjelden gang..:icon_redface:

 

http://herpetologisk.org/positivlisten-hold/

Endret av QUEST
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Rocket said:

Spennende lesing @Cams! :D 

Jeg sitter med samme inntrykket som det du skriver, at det er like greit for juvenile slanger å ha dem i rack system, og så vente med "skikkelig" terrarium til de er voksne nok. 
Ang glass vs plast. Vil det være bedre med terrarium i f.eks plexi glass istedenfor? Aner ikke om det er noe å ha dyr i, men sånn rent varmemessig tenker jeg. 

Jeg har ikke satt meg altfor mye inn i hold av snok enda, da jeg vet det nok er en god stund før jeg potensielt anskaffer en, men er spennende å følge med i div grupper, og ikke minst lese det du skriver her! :D Jeg sier som quest, please do continue! :D 

Plexiglass riper noe helt sykt fort, så dessverre er det ingen god løsning på det. Ihvertfall ikke som jeg hittil har sett. Dvs, alternativet er noe ala Herptek bur, men ikke er de bare uhorvelig stygge, men forbanna upraktiske med tunge glass i front som man omtrent brekker fingrene på når du skal åpne, og elendige lysløsninger både for varme og generelt. #NotAFan...

Bare å spørre mer om du skulle snuble over flere spørsmål!

 

9 minutes ago, QUEST said:

@Cams!! Nå er jeg rimelig irritert altså..:sleep: Jeg var senest tidligere i dag og kikket på herptilforeningens sider og skulle  skryte av artiklene dine men nå..! Nå skulle jeg jo gå inn og kikke på siden igjen men uansett på hvilke ulike sider som kom opp ( noen funker ikke) så finner jeg ikke igjen den samme siden som jeg kikket på.flere ganger , både i går og i dag..:hmm: Når jeg trykket på positivlista mener jeg, så kom det opp flere bilder , som man kunne trykke på, for info om de ulike  artene. Noen bilder hadde 'kommer' med rød skrift tvert over. Har noen vært og 'pillet' på siden i dag eller er detvmeg det er noe galt med, siden jeg ikke finner igjen den 'riktige' siden? ( uhørt tanke det altså, at det skulle være noe galt med meg..:sleep:

 

edit... Hm, hm..altså..mulig jeg kan ha trykket på feil undermeny.. Jaja, selv de aller beste kan jo slumpe til å gjøre feil en sjelden gang..:icon_redface:

 

http://herpetologisk.org/positivlisten-hold/

Haha, du kan trøste deg med at du er ikke den første som har opplevd det der... :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Cams skrev:

Haha, du kan trøste deg med at du er ikke den første som har opplevd det der.

Det var  da enda godt..følte meg en smule dum kan man si..:P Jeg må gi creds for info'arkene' om hver art, så langt! Her er det ikke gitt inntrykk av at det er 'null stress' med å ha arten ( det dreier seg om) og det er ganske fyldig informasjon om både viltlevende dyr og hold i fangenskap. Her kunne utvilsomt en hel del andre arter i zoobransjen hatt nytte av like fyldig info. :) 

 

 

Ikke reptiler men amfibier; hvor mange visste at klofrosker ble brukt som graviditetstest for kvinner tidligere? :) 

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/doctors-used-to-use-live-african-frogs-as-pregnancy-tests-64279275/

 

Har selv hatt både stor og liten klofrosk, ildsalamandre  og klokkefrosk for mange år siden. Flere andre her som har hatt amfibier? :) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 5.4.2018 at 1:35 PM, Cams said:

og når det blir kjøligere ute så er det bare å starte dvaleprosessen og få lagt skilpadda i kjøleskapet i vinterhalvåret. 
 

Jeg dævver. :lol:  

 

Dyrebutikken jeg jobbet i, hadde veldig mye kunnskap, og passet på at de til enhver tid hadde ansatte som til sammen dekket opp alle dyrene de hadde. Nå er det ny daglig leder der, så jeg vet ikke hvordan det er der lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, QUEST said:

Det var  da enda godt..følte meg en smule dum kan man si..:P Jeg må gi creds for info'arkene' om hver art, så langt! Her er det ikke gitt inntrykk av at det er 'null stress' med å ha arten ( det dreier seg om) og det er ganske fyldig informasjon om både viltlevende dyr og hold i fangenskap. Her kunne utvilsomt en hel del andre arter i zoobransjen hatt nytte av like fyldig info. :) 

 

 

Ikke reptiler men amfibier; hvor mange visste at klofrosker ble brukt som graviditetstest for kvinner tidligere? :) 

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/doctors-used-to-use-live-african-frogs-as-pregnancy-tests-64279275/

 

Har selv hatt både stor og liten klofrosk, ildsalamandre  og klokkefrosk for mange år siden. Flere andre her som har hatt amfibier? :) 

Jo takk for det! Vi har fått masse gode tilbakemeldinger på faktaarkene våre, og det varmer godt. Noen av de faktaarkene har vi jo brukt mange, mange titalls timer på, så godt å høre de blir satt pris på. :ahappy:

Ang amfibier, så hadde jeg to white's trefrosk noen år tilbake. Tøffeste froskene noensinne, og de var originalt på positivlista, frem til Miljødirektoratet fikk noia for Chytridsopp. White's er dessverre en av de artene som viser seg å være bærere av Chytrid, så noiaen gir mening.. Det gjelder jo isåfall kun viltfangede individer, og det ville ikke vært lovlig i Norge uansett.

11 hours ago, julnil said:

Håper hognosen en dag blir lovlig i Norge ?

Sitter å ruger på en tanke på å skaffe meg kornsnok nr 2, må bestemme meg i helga ??

 

Hognose blir nok ikke lovlig, med mindre Norge bestemmer seg for en negatlivliste fremfor en positivliste. Men jeg ser ikke det skje med det første. Hognosen er jo mildt giftig, og det å få politikere til å akseptere "giftslanger" sitter nok langt inne hos de fleste. Selv om giften er på nivå med et vepsestikk, og det ikke finnes noen restriksjoner på andre giftige dyr som selges i zoobransjen, slik som dødelig fisk, koraller, insekter eller leddyr. Fullt lovlig med sort enke, vandreedderkopp og funnelweb spider..

Endret av Cams
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en økende interesse for reptiler de siste årene, og den økte enda litt mer etter at forbudet ble opphevet. Jeg synes pytonen er vanvittig stilig, men kornsnoken er kanskje en bedre førstegangsslange - nydelig den også! 

Nå vet jeg ca. ingenting om hold eller behandling av reptiler, så det tar nok flere år med forberedelser og research før jeg er komfortabel med å eie en. Sånn sett er jeg veldig glad for denne tråden! Håper den holder seg aktiv, og at jeg får se mange bilder både av reptiler og terrarium-løsninger :) 

Hvordan er det med handling av kornsnok. Kan den trives med å holdes for eksempel? Hva med kranset/leopardgekkoen? Hvordan gjør dere det med mat til slangene deres? Kjøper dere og avliver rotter fra dyrebutikk liksom? Avler selv?

Endret av Dachslys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dachslys skrev:

Har hatt en økende interesse for reptiler de siste årene, og den økte enda litt mer etter at forbudet ble opphevet. Jeg synes pytonen er vanvittig stilig, men kornsnoken er kanskje en bedre førstegangsslange - nydelig den også! 

Nå vet jeg ca. ingenting om hold eller behandling av reptiler, så det tar nok flere år med forberedelser og research før jeg er komfortabel med å eie en. Sånn sett er jeg veldig glad for denne tråden! Håper den holder seg aktiv, og at jeg får se mange bilder både av reptiler og terrarium-løsninger :) 

Hvordan er det med handling av kornsnok. Kan den trives med å holdes for eksempel? Hva med kranset/leopardgekkoen? Hvordan gjør dere det med mat til slangene deres? Kjøper dere og avliver rotter fra dyrebutikk liksom? Avler selv?

Kjøper ferdig døde, frosne. Å kjøpe rotter fra dyrebutikk som selges som kjæledyr, blir veldig dyr kost for å mate en slange ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Dachslys said:

Har hatt en økende interesse for reptiler de siste årene, og den økte enda litt mer etter at forbudet ble opphevet. Jeg synes pytonen er vanvittig stilig, men kornsnoken er kanskje en bedre førstegangsslange - nydelig den også! 

Nå vet jeg ca. ingenting om hold eller behandling av reptiler, så det tar nok flere år med forberedelser og research før jeg er komfortabel med å eie en. Sånn sett er jeg veldig glad for denne tråden! Håper den holder seg aktiv, og at jeg får se mange bilder både av reptiler og terrarium-løsninger :) 

Hvordan er det med handling av kornsnok. Kan den trives med å holdes for eksempel? Hva med kranset/leopardgekkoen? Hvordan gjør dere det med mat til slangene deres? Kjøper dere og avliver rotter fra dyrebutikk liksom? Avler selv?

Jeg startet med kongepyton som første slange, og jeg angrer ikke. Det var helt klart litt utfordringer i starten, men dersom man er en seriøs og dedikert dyreeier som setter sitt dyrs behov fremfor sine egne så er det ingen "nybegynner-problemer" man ikke skal klare å takle helt fint. Les, og snakk med erfarne folk, så bygger man tilslutt opp sin egen erfaring når dyret er i hus.

Dersom du egentlig ønsker en pyton, så syns jeg ikke at du skal kjøpe kornsnok først. Jeg er hardbarka pyton/boaentusiast, og syns snoker er noe av det kjedeligste i verden, med noen veldig få unntak. Vanskelighetsgraden mellom artene er ikke så enorm. Det blir litt som å heller kjøpe seg mus selv om du aller helst hadde lyst på en rotte eller hamster. 

Handling, mener du håndtering? De fleste slangene på positivlisten takler å bli holdt i ny og ne, men husk at all kontakt med disse dyrene er for din egen del - ikke for dyrets. F.eks, hunder ser på eieren sin som trygghet, de ønsker å være med oss, de søker seg til oss for å oppleve kos og hygge, kroppen deres frigjør endorfiner når vi klør de bak ørene - dette skjer ikke hos reptiler.

Det er forøvrig lurt å lære reptilene at håndtering ikke er farlig, for det vil sikkert komme en dag hvor den må til veterinæren eller du må holde den litt fast for å se nærmere på et problem. Ved å håndtere dyret ditt noen ganger i måneden så  (legg merke til at jeg ikke sier "hver dag") så vil dyret være mer rolig og aksepterende når situasjonen krever det. 

Med det sagt, så er reptiler hobbydyr, ikke kjæledyr. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg også håndterte reptilene mine mye i starten, det tror jeg de fleste gjør - men dette er jo over 11 år siden nå og kunnskapen på den tiden var noe annet enn hva den er i dag. Jeg hadde forøvrig problemer med matvegring hos min kongepyton de første månedene, og når jeg fikk surra meg rundt til å skjønne at det kunne være på grunn av håndteringen og sluttet med det så begynte slangen å spise. Og har ikke sluttet å spise siden. :)

 

Billigeste og beste alternativet er å kjøpe frossenmat. Det kan enten gjøres i dyrebutikken, eller via nyåpnede firmaer, slik som reptilfor.no eller https://zooticus.no/nettbutikk.html#!/frosne-fôrdyr 

Just now, Meg said:

hvordan blir sånne rotter avlivet?


C02 gass eller nakkestrekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle slanger er flotte men jeg tror jeg hadde vært en smule usikker på å ha en stor slange i hus..:P * kommer hjem en dag og ser at det mangler en chi..og at slangen som har kommet seg ut av terrariet  har fått en mistenkelig bul på kroppen* 

Nå begynte jeg jo selvsagt å lure på om noe slikt har skjedd i hobbyhold av reptiler? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Jeg syns alle slanger er flotte men jeg tror jeg hadde vært en smule usikker på å ha en stor slange i hus..:P * kommer hjem en dag og ser at det mangler en chi..og at slangen som har kommet seg ut av terrariet  har fått en mistenkelig bul på kroppen* 

Nå begynte jeg jo selvsagt å lure på om noe slikt har skjedd i hobbyhold av reptiler? :P

Hehe, ja, det har det nok, men det er isåfall takket være uansvarlige eiere som ikke har sikret terrariet skikkelig. Jeg kommer forøvrig kun på slike tilfeller når det gjelder ville slanger som treffer på katter eller småhunder i hagen. 

Det er forøvrig et langt større problem at katter lirker opp terrariet og "goes to town" med stakkaren som bor der. Jeg kan telle titalls tilfeller jeg personlig har hørt om, både i Norge og utlandet, hvor eiere kommer hjem til skada slanger og øgler. Et nylig tilfelle i Norge hvor katta spiste halve øgla på bare et øyeblikk mens eierne var ute av rommet i 5 minutter. (øgla var i terrariet, men katta fant ut hvordan komme inn til den)

...Forøvrig èn av grunnene til at jeg får så fnatt av reptiler og andre kjæledyr på samme bilde. "Katten min elsker øglen, de kan ligge å kose i sofaen i timesvis!" Nei.... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cams skrev:

Jeg startet med kongepyton som første slange, og jeg angrer ikke. Det var helt klart litt utfordringer i starten, men dersom man er en seriøs og dedikert dyreeier som setter sitt dyrs behov fremfor sine egne så er det ingen "nybegynner-problemer" man ikke skal klare å takle helt fint. Les, og snakk med erfarne folk, så bygger man tilslutt opp sin egen erfaring når dyret er i hus.

Dersom du egentlig ønsker en pyton, så syns jeg ikke at du skal kjøpe kornsnok først. Jeg er hardbarka pyton/boaentusiast, og syns snoker er noe av det kjedeligste i verden, med noen veldig få unntak. Vanskelighetsgraden mellom artene er ikke så enorm. Det blir litt som å heller kjøpe seg mus selv om du aller helst hadde lyst på en rotte eller hamster. 

Handling, mener du håndtering? De fleste slangene på positivlisten takler å bli holdt i ny og ne, men husk at all kontakt med disse dyrene er for din egen del - ikke for dyrets. F.eks, hunder ser på eieren sin som trygghet, de ønsker å være med oss, de søker seg til oss for å oppleve kos og hygge, kroppen deres frigjør endorfiner når vi klør de bak ørene - dette skjer ikke hos reptiler.

Det er forøvrig lurt å lære reptilene at håndtering ikke er farlig, for det vil sikkert komme en dag hvor den må til veterinæren eller du må holde den litt fast for å se nærmere på et problem. Ved å håndtere dyret ditt noen ganger i måneden så  (legg merke til at jeg ikke sier "hver dag") så vil dyret være mer rolig og aksepterende når situasjonen krever det. 

Med det sagt, så er reptiler hobbydyr, ikke kjæledyr. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg også håndterte reptilene mine mye i starten, det tror jeg de fleste gjør - men dette er jo over 11 år siden nå og kunnskapen på den tiden var noe annet enn hva den er i dag. Jeg hadde forøvrig problemer med matvegring hos min kongepyton de første månedene, og når jeg fikk surra meg rundt til å skjønne at det kunne være på grunn av håndteringen og sluttet med det så begynte slangen å spise. Og har ikke sluttet å spise siden. :)

Mente håndtering ja :) Kan se for meg at det kan kreve litt viljestyrke å holde fingrene av fatet, men vil jo så klart det beste for slangen og at den skal trives best mulig! Jeg hadde jo håpet at det å bli håndtert og det å få komme ut av terrariumet av og til ville være berikende for slangen, men det er kanskje ikke sånn for reptiler? 

Tror jeg har tenkt at siden pytonen er større så krever den automatisk mer, men kjekt å høre at det ikke faktisk er sånn. Helt utseendemessig synes jeg pytonen er penest både i farger, fasong og ansikt. Har dog fått med meg at kornsnoken visstnok beveger seg litt mer, klatrer, og er litt mer nysgjerrig, slik jeg har forstått det. Det synes jo jeg høres litt artig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Cams skrev:

Hognose blir nok ikke lovlig, med mindre Norge bestemmer seg for en negatlivliste fremfor en positivliste. Men jeg ser ikke det skje med det første. Hognosen er jo mildt giftig, og det å få politikere til å akseptere "giftslanger" sitter nok langt inne hos de fleste. Selv om giften er på nivå med et vepsestikk, og det ikke finnes noen restriksjoner på andre giftige dyr som selges i zoobransjen, slik som dødelig fisk, koraller, insekter eller leddyr. Fullt lovlig med sort enke, vandreedderkopp og funnelweb spider..

 

Håper at det vil snu til en "negativliste" en eller annen gang fremtiden, for da skal jeg ha meg en slik.
Mye kan skje på 40 år :P Ser for dere meg flytte på gamlehjem, med hognosen drassende med på flyttelasset :D

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sanne skrev:

Her er mine to skjønninger! :heart: 

Hashtag
5ac96092cc192_2018-02-04016.JPG.018bf0dd779b6e7bae17ccfeeded9313.JPG

Og Glitch
5ac96093ab25a_2018-02-16002.JPG.d2e5c1798ddde5ab27160c153627b505.JPG

Fine bilder :) Dere som har reptiler hjemme i stua(?) er dere av den varmeelskende sorten? Her kan det fort komme ned i 14-15 grader i løpet av natten på vinterstid og maksimum vil nok være 20 grader ( over det syns jeg det blir ubehagelig varmt inne) . Det er hovedgrunnen til at jeg har avstått fra insekter og edderkopper rent  bortsett fra de som helt frivillig flytter inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I leiligheten jeg bodde i før hadde jeg ett reptil i stua, resten av dyrene var på soverommet. Ingen av rommene ble voldsomt kalde, 16-17 grader på det laveste kanskje, så det holdt med varmematte/lampe til terrariene. Nå bor jeg i et gammelt hus hvor det ofte har blitt 7 grader i stua i løpet av natta denne vinteren, så jeg har et eget lite dyrerom hvor det er enklere å holde en jevn temperatur, og som minimerer risiko for møte mellom katt og tarantell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Banshee skrev:

I leiligheten jeg bodde i før hadde jeg ett reptil i stua, resten av dyrene var på soverommet. Ingen av rommene ble voldsomt kalde, 16-17 grader på det laveste kanskje, så det holdt med varmematte/lampe til terrariene. Nå bor jeg i et gammelt hus hvor det ofte har blitt 7 grader i stua i løpet av natta denne vinteren, så jeg har et eget lite dyrerom hvor det er enklere å holde en jevn temperatur, og som minimerer risiko for møte mellom katt og tarantell.

 

Jeg leser brannfare når jeg ser ordene varmematte og varmelampe..Jo kaldere rommet er ,jo mer må jo disse 'arbeide' og jo mer øker jo brannfaren tenker jeg? Kanskje særdeles med varmematter som jo skal ligge under terrariet og således får lite lufting og vil jo også være i kontakt med underlaget under terrariet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tanken på brann i bakhodet , men tror faren er helt minimal med tanke på hvor vanlig slikt utstyr er. Man hører uhyre sjeldent om ulykker. Kjøper man kvalitetsutstyr (altså ikke hva som helst av kinaræl på wish) og wattstyrke etter hva man behøver, passer på at det er avstand mellom matte og terrarie, og selvsagt at det ikke er lett brennbart materale under matta går det helst bra. SÅ varmt blir det ikke ved rett bruk.
Jeg besøkte en gang noen som hadde fleeceteppe mellom varmematta og terrariet, uten lufting. Det hadde gått bra i flere år annet enn en sprekk i glasset, jeg kan ikke skjønne annet enn at det var flaks, men det viser at det nok skal litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Fine bilder :) Dere som har reptiler hjemme i stua(?) er dere av den varmeelskende sorten? Her kan det fort komme ned i 14-15 grader i løpet av natten på vinterstid og maksimum vil nok være 20 grader ( over det syns jeg det blir ubehagelig varmt inne) . Det er hovedgrunnen til at jeg har avstått fra insekter og edderkopper rent  bortsett fra de som helt frivillig flytter inn.

Stua holder jevnt 24 grader på dagtid og 22-23 på natten. Før reptilene kom i hus lå det på 16 grader :lol: 
Jeg takla ikke høy temperatur inne før, men nå er innetemperatur på 22 grader eller mindre kaldt:huh:

Har også taranteller og fôrdyr. Tarantellene har vel døgntemperatur på rundt 22:) Men disse er på eget rom altså, vi fikk smertelig oppleve at kombinasjonen katt + tarantell var dårlig. Gikk heldigvis bra med tarantellen, men siden den dagen har alle tarantellene vært på eget rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...