Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight Pull


MaritaS
 Share

Recommended Posts

@Meg foreslo en egen weight-pull tråd, så man ikke drukner hundekjøre-tråden, så da prøver vi på det!

Hva er weight-pull?

Det er en konkurranse-bit som går ut på at hunden skal dra en vogn med vekt over en bane på fem meter. Dette kan man lese mer om på Norwegian Weightpull Club sine nettsider.

Men det er mye mer som er weight-pull. Før hunden kan spennes for en tung vogn er det mye trening som ligger bak. Man jobber mye med samarbeid, motivasjon, teknikk (f.eks stopp og start), variert trening og trekk.

Så dette er tråden for ALT weight-pull: vogn, utstyr, seletøy, kjettingtrekk, osv.

 

Selv er vi hobby-trekkere, det vi sliter mest med er motivasjonen - blir kjettingen mer enn et par kg. så forsvinner motivasjonen ganske så raskt. MEN så snart snøen forsvinner skal vi gjøre et nytt forsøk på å bli weight-pull champions of Stryken (starter smått).

12998654_10208244344921513_847147671285506007_n.jpg.c11174e7afda2c724967114bd8e80ff0.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wachita said:

Jeg har lyst å begynne med det med hvertfall Leela. Men litt usikker på om vi kan bruke selen vi har. Det er et relativt greit weight-pull miljø her i Bergen. 

Hvilken sele er det dere har da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, MaritaS said:

Med en pinnedel (fås kjøpt hos Yukon f.eks) i sideringene så kan du godt dra kjetting, men for vogn blir det nok fort litt for lite polstring

Vogn blir det nok ikke trekking med. Er vel helst kjetting vi tenkte for å bygge muskler. Men da kan vi prøve med den selen etterhvert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til treningsmiljø i Oslo? Vi trener noe kjetting, men det er mest for vedlikeholdstrening hos voksen tispe. Kunne vært gøy å trene målrettet mot konkurranse med den yngre garden, men da vil jeg ha ett treningsmiljø rundt meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jankaa skrev:

Er det noen som kjenner til treningsmiljø i Oslo? Vi trener noe kjetting, men det er mest for vedlikeholdstrening hos voksen tispe. Kunne vært gøy å trene målrettet mot konkurranse med den yngre garden, men da vil jeg ha ett treningsmiljø rundt meg :ahappy:

Norwegian Weight Pull Club har egen Facebook side, og igjen enda en egen for avd Oslo (Nwpc treningsgruppe Oslo) :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på Norges første nybegynnerkurs, og trakk masse kjetting med hundene før. :) Fikk aldri konkurrert. Det året jeg hadde tenkt til å begynne å fokusere mot konkurranse med Damien ble han syk. :( Har ikke fått surra meg til å kjøpe sele til Aya enda. Men det er jo utrolig bra trening. 

Her er noen bilder fra jeg holdt på med Damien. Har også masse bilder fra konkurranser og kurs ett eller annet sted. Kanskje jeg skal rote frem noen en dag :ahappy: 

182524_10152805379965414_1346177695_n.jpg.f3ef503c10b635fc9beb931f3a5d7d89.jpg

 

10625165_10154641451070414_2827748989354967850_n-2.thumb.jpg.d103211332718792a172d369d76b0be2.jpg

 

484076_10151995242355414_785872083_n.thumb.jpg.bfeb700a282a25cfef77ef8e89096cfc.jpg

 

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Vi startet med weightpull høsten 2018. Har drevet en del med kjettingtrekk før vi begynte med vogntrening. Dette er utrolig god trening for hunden, både mentalt og fysisk. Et stort pluss er at samtlige av folkene vi har møtt i dette miljøet har vært hyggelige og hjelpsomme. Jeg er også veldig fornøyd med at alle slags hunder er velkommen, uansett rase(r) og størrelse. Bikkjene mine elsker denne sporten og det gjør jeg også!

Akira bestilte jeg egen sele til allerede etter første vogntrening. Hun har hatt en enorm fremgang siden vi begynte og har en nydelig teknikk når hun trekker. Hun har fått mye bedre selvtillit og er tøffere når det gjelder å hilse på fremmede mennesker. Planen er å komme i gang med konkurranser dette året. 

Mira har jeg tatt det veldig med ro med, med tanke på tidligere skader. Men etter rolig opptrening har vi nå kommet ordentlig i gang og jeg tenker å bestille egen sele til hun riktig så snart. Teknikken hennes under trekk kommer seg. Mira er egentlig med bare fordi hun syns det gøy, men jeg skal ikke legge skjul på at det hadde vært gøy å prøvd seg på konkurransebanen med hun også. 

Det hadde vært veldig hyggelig å bli kjent med flere som driver med dette, enten du konkurrerer og/eller trekker kjetting for å variere treningen av hunden? 

FB_IMG_1553375270779.jpg

FB_IMG_1553374034310.jpg

Endret av Fjellhammer
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 3/24/2019 at 11:30 AM, Fjellhammer said:

@MaritaS For en nydelig hund du har?Hvordan går det med kjettingtrekk for deres del? Er motivasjonen bedre nå? 

Ser du nevner "Champions of Stryken", er det Stryken på Harestua du holder til?

 

 

Er ikke så ofte her inne lenger, som du kanskje har skjønt ? 

Motivasjonen er det lite av for tiden, men det er nok mest meg det står på. Har begynt med rallylydighet og er litt småhekta på det om dagen. 

Er Stryken på Harestua, ja. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, MaritaS skrev:

Er ikke så ofte her inne lenger, som du kanskje har skjønt ? 

Motivasjonen er det lite av for tiden, men det er nok mest meg det står på. Har begynt med rallylydighet og er litt småhekta på det om dagen. 

Er Stryken på Harestua, ja. ?

Regnet med det var noe sånt ja?

Skjønner! Rallylydighet virker morsomt det også. 

Ganske sikker på at jeg møtte dere på tur for en stund tilbake. Vet ikke om du husker en liten hissig jämthundblanding med grønn trekksele?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Fjellhammer said:

Regnet med det var noe sånt ja?

Skjønner! Rallylydighet virker morsomt det også. 

Ganske sikker på at jeg møtte dere på tur for en stund tilbake. Vet ikke om du husker en liten hissig jämthundblanding med grønn trekksele?? 

Husker jeg møtte to jämthundlignende hunder for en liten stund siden, kan det stemme? 

Du får hilse litt ekstra om du ser meg igjen, alltid veldig hyggelig å skravle hund og tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/8/2019 at 4:53 PM, MaritaS skrev:

Husker jeg møtte to jämthundlignende hunder for en liten stund siden, kan det stemme? 

Du får hilse litt ekstra om du ser meg igjen, alltid veldig hyggelig å skravle hund og tur ;)

Det stemmer! 

Ja, skal gjøre det? Så lenge villdyret er under kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som driver med kjettingtrekk, hvor tungt henger dere på? Hva veier hunden og hvor langt går dere? Trekker hunden hele tiden eller gir dere pauser? For min del er det ikke interessant med veldig tungt trekk og korte intervaller, vi sikter mer på utholdenhet, grunnform, sterk kropp å slank hund(hun er for lat ellers så må henge på litt vekt). Bølla er på 22 kg og i god form selv om akkurat dette er nytt for henne. Jeg har også lite erfaring og lite referanser rundt hvilken vekt som er bra og hva man ble tenke på når det blir mer seig jobbing som dette. Startet med ca 3.5 kg og har gått rundt 1.5 time. 

Ifht weightpull, hvor mye vekt trekker de der? Går resultater på hvor mye hunden trekker ifht egen vekt? Er det forskjellige klasser som i andre sporter? Og hvor mye og tungt trener dere som konkurrerer? Hvordan er det ifht skader/slitasje og så tung belastning?

?

received_693917187695916.thumb.jpeg.f61c46630fc9d6f52012fbb37a748898.jpeg

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/11/2019 at 1:31 PM, Malamuten skrev:

Dere som driver med kjettingtrekk, hvor tungt henger dere på? Hva veier hunden og hvor langt går dere? Trekker hunden hele tiden eller gir dere pauser? For min del er det ikke interessant med veldig tungt trekk og korte intervaller, vi sikter mer på utholdenhet, grunnform, sterk kropp å slank hund(hun er for lat ellers så må henge på litt vekt). Bølla er på 22 kg og i god form selv om akkurat dette er nytt for henne. Jeg har også lite erfaring og lite referanser rundt hvilken vekt som er bra og hva man ble tenke på når det blir mer seig jobbing som dette. Startet med ca 3.5 kg og har gått rundt 1.5 time. 

Ifht weightpull, hvor mye vekt trekker de der? Går resultater på hvor mye hunden trekker ifht egen vekt? Er det forskjellige klasser som i andre sporter? Og hvor mye og tungt trener dere som konkurrerer? Hvordan er det ifht skader/slitasje og så tung belastning?

?

received_693917187695916.thumb.jpeg.f61c46630fc9d6f52012fbb37a748898.jpeg

Hunden jeg driver aktivt med er 3 år gammel og veier ca 22kg. Nå trekker hun 6kg på barmark og i vinter trakk hun fra 9kg - 15kg på vinterføre. På noen turer gir jeg hunden pauser, andre ganger ikke. Når hun trekker kjetting går vi turer på 20 - 45 minutter + oppvarming. 

Hvor mye de trekker foran vogn kommer helt ann på den enkelte hunden. Resultater i konkurranser går på hvor mye de trekker i forhold til sin egen kroppsvekt og hvem som trekker mest i den og den vektklassen. Det er forskjellige klasser ja, noen eksempler er -15, -20 , -25, -30. Hunden jeg skal konkurrere med havner da i vektklasse -25. Per nå er vi på vogntrening en gang - og trekker kjetting et par ganger i uka. Ut i fra hva jeg har hørt, er det relativt lite skader og slitasje i sporten, antagelig fordi trekkene foregår under veldig kontrollerte omstendigheter? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/11/2019 at 11:00 AM, Debbie skrev:

Her går det i kjettingtrekk. Vi har vært oppi 7 kg, men er nå nede i 3kg igjen da hun er på rehab for skade i ryggen. Hun elsker det.

 

Så gøy at hunden din elsker det! Synd å høre at hun har/har hatt skade i ryggen. Håper rehabiliteringen går bra? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...