Gå til innhold
Hundesonen.no

Moderering / tillegg til retningslinjene


Recommended Posts

Alle moderatorer har nå lest og diskutert tilbakemeldingene og vi ønsker å komme med noen presiseringer vedrørende moderering.

  • Vi har kommet frem til at vi ønsker at moderatorene skal være anonyme, da i hovedsak grunnet moderatorenes trivsel på forumet. Vi vil derfor være anonyme fra nå, og dere får et felles "ansikt" utad å forholde dere til, denne kontoen heter Moderator. Det nye moderatorteamet består av både noen gamle og noen nye moderatorer.

  • Vi har tatt selvkritikk etter det som er kommet frem, og ønsker å få mer system i modereringen. Tidligere har vi diskutert og vurdert grundig alle rapporter som har kommet inn, men vi har vært for dårlige til å gi tilbakemeldinger, i hovedsak grunnet lite ressurser og tid.

  • Vi har blitt enige om noen felles kjøreregler:

    • Tilbakemelding: Alle rapporter skal få en tilbakemelding. Enten på PM eller som en melding fra moderator i den aktuelle tråden som har blitt rapportert. Grunnen til at tilbakemeldingen noen ganger gis i tråden er fordi vi får inn flere rapporter på én tråd.

    • Advarsler og utestengelse: Vi har over lengre tid forsøkt å løse konflikter ved bruk av andre virkemidler enn advarsler og utestengelser. Vi har nå bestemt oss for å i større grad benytte advarsler og påfølgende midlertidig utestengelse som et mer aktivt virkemiddel. Vi har laget følgende system for advarsler og utestengelse: Det  gis hovedsakelig advarsel for brudd på § 1.1, § 1.5, § 1.9, § 1.10 og § 4.2, men det kan også gis advarsel for gjentakende brudd på de andre paragrafene. Tre advarsler fører til utestengelse i 2 uker. Ved hver påfølgende advarsel etter dette øker utestengelsen med én uke, det vil si at ved 4. advarsel blir brukeren utestengt i 3 uker  også videre. Grove regelbrudd vil kunne føre til umiddelbar utestengelse. Ved 10. advarsel vil tiltak vurderes i moderatorteam. Advarslene nullstilles hvert andre år. Vi har som hovedregel at vi ikke ønsker å utestenge brukere permanent.

    • Orientering: Vi har aldri, og kommer heller ikke fremover til å orientere andre når brukere har fått advarsel eller har blitt utestengt. Det er viktig at dere husker på at det er mye som blir gjort uten at dere nødvendigvis vet det.

    • Splitting av/rydding i tråder: Vi ønsker å få tråden tilbake til tema eller splitte ut i egen tråd så raskt som mulig. Dette avhenger av at dere er flinkt til å rapportere raskt, har diskusjonen sporet av parallelt med opprinnelig diskusjon over flere sider blir det vanskelig å rydde tråden på en god måte.

      • Ved splitting av tråder lages det et nytt hovedinnlegg som informerer om at denne tråden er splittet fra en spesifikk tråd, da dette har vært noe usikkerhet rundt tidligere.

    • Presisering av ordensregler: Man skal ikke bedrive brukerdebatt. Det skal ikke dras inn medlemmer som ikke deltar, eller meninger som ikke er uttalt i aktuell tråd.  

 

Annet enn disse utbroderingene av reglene som allerede eksisterer skal vi følge retningslinjene så godt det lar seg gjøre. Til sist vil vi oppfordre alle til å bidra til bedre stemming på forumet. Det har kommet flere tilbakemeldinger på at brukere oppfatter debattklimaet som for tøft og vegrer seg for å bidra. Vi oppfordrer derfor alle til å tenke seg om en ekstra gang før de trykker post, og være så konstruktive som mulig i sine bidrag.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kaja locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...