Gå til innhold
Hundesonen.no

Moderering / tillegg til retningslinjene


Recommended Posts

Alle moderatorer har nå lest og diskutert tilbakemeldingene og vi ønsker å komme med noen presiseringer vedrørende moderering.

  • Vi har kommet frem til at vi ønsker at moderatorene skal være anonyme, da i hovedsak grunnet moderatorenes trivsel på forumet. Vi vil derfor være anonyme fra nå, og dere får et felles "ansikt" utad å forholde dere til, denne kontoen heter Moderator. Det nye moderatorteamet består av både noen gamle og noen nye moderatorer.

  • Vi har tatt selvkritikk etter det som er kommet frem, og ønsker å få mer system i modereringen. Tidligere har vi diskutert og vurdert grundig alle rapporter som har kommet inn, men vi har vært for dårlige til å gi tilbakemeldinger, i hovedsak grunnet lite ressurser og tid.

  • Vi har blitt enige om noen felles kjøreregler:

    • Tilbakemelding: Alle rapporter skal få en tilbakemelding. Enten på PM eller som en melding fra moderator i den aktuelle tråden som har blitt rapportert. Grunnen til at tilbakemeldingen noen ganger gis i tråden er fordi vi får inn flere rapporter på én tråd.

    • Advarsler og utestengelse: Vi har over lengre tid forsøkt å løse konflikter ved bruk av andre virkemidler enn advarsler og utestengelser. Vi har nå bestemt oss for å i større grad benytte advarsler og påfølgende midlertidig utestengelse som et mer aktivt virkemiddel. Vi har laget følgende system for advarsler og utestengelse: Det  gis hovedsakelig advarsel for brudd på § 1.1, § 1.5, § 1.9, § 1.10 og § 4.2, men det kan også gis advarsel for gjentakende brudd på de andre paragrafene. Tre advarsler fører til utestengelse i 2 uker. Ved hver påfølgende advarsel etter dette øker utestengelsen med én uke, det vil si at ved 4. advarsel blir brukeren utestengt i 3 uker  også videre. Grove regelbrudd vil kunne føre til umiddelbar utestengelse. Ved 10. advarsel vil tiltak vurderes i moderatorteam. Advarslene nullstilles hvert andre år. Vi har som hovedregel at vi ikke ønsker å utestenge brukere permanent.

    • Orientering: Vi har aldri, og kommer heller ikke fremover til å orientere andre når brukere har fått advarsel eller har blitt utestengt. Det er viktig at dere husker på at det er mye som blir gjort uten at dere nødvendigvis vet det.

    • Splitting av/rydding i tråder: Vi ønsker å få tråden tilbake til tema eller splitte ut i egen tråd så raskt som mulig. Dette avhenger av at dere er flinkt til å rapportere raskt, har diskusjonen sporet av parallelt med opprinnelig diskusjon over flere sider blir det vanskelig å rydde tråden på en god måte.

      • Ved splitting av tråder lages det et nytt hovedinnlegg som informerer om at denne tråden er splittet fra en spesifikk tråd, da dette har vært noe usikkerhet rundt tidligere.

    • Presisering av ordensregler: Man skal ikke bedrive brukerdebatt. Det skal ikke dras inn medlemmer som ikke deltar, eller meninger som ikke er uttalt i aktuell tråd.  

 

Annet enn disse utbroderingene av reglene som allerede eksisterer skal vi følge retningslinjene så godt det lar seg gjøre. Til sist vil vi oppfordre alle til å bidra til bedre stemming på forumet. Det har kommet flere tilbakemeldinger på at brukere oppfatter debattklimaet som for tøft og vegrer seg for å bidra. Vi oppfordrer derfor alle til å tenke seg om en ekstra gang før de trykker post, og være så konstruktive som mulig i sine bidrag.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kaja locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...