Gå til innhold
Hundesonen.no

Endret oppførsel på eldre hund


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Er det noen av dere som har eldre hunder som dere har sett har endre oppførsel på sine eldre dager?

Nitro har alltid vært en veldig stille hund, men nå bjeffer han ganske mye. Han bjeffer av den minste ting utendørs ( sånn når han blir giret: ser en fugl, et menneske, bjeffer mot Mynte) eller han kan stå å bjeffe bare for å bjeffe. Sånn type voff, voff "prate" aktig, men ikke står å nibjeffer eller noe slikt.  Det værste er at han bjeffer når han er alene hjemme også (men Mynte er der da), bjeffer hver gang jeg kommer fra jobb. Han står med labbene i vinduet og bjeffer.  Liker dette minst, for synes det er dumt for Myntes sin del at han bråker sånn :/

Jeg skjønner ikke hvorfor. Er det alderen som kan gjøre det? Kan man gjøre noe, eller er det ikke vits? Synes ikke korreksjon har så god effekt. Han tar meg ikke så seriøs lengere :P  Egenrådig pensjonist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ikke unormalt, og blant annet en konsekvens av at de hører dårligere (og dermed kanskje ikke hører så godt hva det faktisk er?). Odin er jo en bjefferase, men han bjeffer også mye mer enn før.

I tillegg har han blitt ekstremt kosete, har aldri vært noen kosehund før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midas ble også sånn, men i takt med at han ble svakere (selv om han ikke var så gammel). Han bjeffet mer og var mer på vakt liksom. Tenker at det kan ha med hørsel å gjøre og at de føler de må være mer føre vár når de blir eldre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund var stødig som bare det helt til han begynte å bli eldre. Han ble veldig lydsensitiv, både høye lyder fra tv og andre ting kunne han reagere på. Nyttårsaften ble helt krise. 
I tillegg ble han skeptisk til barn og ville helst bare være sammen med kjentfolk. 

Ok, nå ser jeg det ble litt dramatisk, men ja. Når hørselen f.eks. går ned, så tror jeg absolutt de kan bli mer på vakt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, simira skrev:

Det er visst ikke unormalt, og blant annet en konsekvens av at de hører dårligere (og dermed kanskje ikke hører så godt hva det faktisk er?). Odin er jo en bjefferase, men han bjeffer også mye mer enn før.

I tillegg har han blitt ekstremt kosete, har aldri vært noen kosehund før.

Ser akkurat det samme med Hampus, som straks er 12 år.

Innimellom skjønner vi ikke helt hva han bjeffer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...