Gå til innhold
Hundesonen.no

Skiforeningen oppfordrer til "dulte borti hunder" så lærer de å passe seg


Meg
 Share

Recommended Posts

Hvis det står en hund midt i løypa og faktisk ikke flytter seg, så ser jeg problemet. Første bud er selvfølgelig at eier må ta ansvar, men om det ikke er noen eier der så er jeg ikke sikker på om jeg har noen bedre råd.

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Hvis det står en hund midt i løypa og faktisk ikke flytter seg, så ser jeg problemet. Første bud er selvfølgelig at eier må ta ansvar, men om det ikke er noen eier der så er jeg ikke sikker på om jeg har noen bedre råd.

så godt det går- bremse. IKKE dulte borti om man ikke MÅ. Skal man dulte borti barn som står i veien? Pulk?  

 

Endret av Meg
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Meg said:

så godt det går- bremse. IKKE dulte borti om man ikke MÅ. Skal man dulte borti barn som står i veien? Pulk?  

 

Det står "bremse godt ned"? Nå er det ofte gjerne plass til å gå forbi, men jeg ser ikke noe poeng i at de skal bli stående på stedet og vente til hunden finner det for godt å flytte seg heller. Både unger og pulk (som oftest med et voksent menneske koblet til) er vanligvis ganske greie å snakke til for å få flyttet. Om en hund ikke flytter seg ved tilsnakk og oppbremsing så ser jeg ikke noe problem med å dytte den litt ut av veien, så lenge det ikke gjøres for å være voldsom.

Så lenge folk ikke tolker dette til å sette opp farta og dra til hunden med skistaven på vei forbi så ser jeg ikke problemet. Utfordringen er nok at noen gjør nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Det står "bremse godt ned"? Nå er det ofte gjerne plass til å gå forbi, men jeg ser ikke noe poeng i at de skal bli stående på stedet og vente til hunden finner det for godt å flytte seg heller. Både unger og pulk (som oftest med et voksent menneske koblet til) er vanligvis ganske greie å snakke til for å få flyttet. Om en hund ikke flytter seg ved tilsnakk og oppbremsing så ser jeg ikke noe problem med å dytte den litt ut av veien, så lenge det ikke gjøres for å være voldsom.

Så lenge folk ikke tolker dette til å sette opp farta og dra til hunden med skistaven på vei forbi så ser jeg ikke problemet. Utfordringen er nok at noen gjør nettopp det.

"flytt hunden din" kan jo også brukes?  Jeg hadde blitt ganske lei meg om noen dulter borti hunden min fordi JEG ikke klarer å holde styr på den. det skal faktisk ikke store dulten til før du risikerer en muskelskade som kan sette hunden ut i lang tid (ene hunden min hadde et lite "dult" av en slede under en forbikjøring på smalt spor der eier ikke styrte sleden helt ut, og måtte stå over hele løpssesongen...treffer du maks uheldig med det "Lille dultet" så skader du hunden). For ikke snakke om det at for å "dulte borti" må du jo nærme hunden, med ski og staver. resultat = hund som er redd ski og staver, om du er uheldig. 

Det er en veldig egosentrisk verden. Meg, meg, meg. Jeg blir faktisk provosert. Folk slår med skistaver etter røde kors, freser til unger som har ramla i løypa (de er i veien og de ødelegger sporet), og hunder de slås etter med staver - og skal nå "dultes til så de lærer". Å la hunden være til ulempe for andre er heller ikke særlig ok, men det er søren ikke bikkja sin feil at den har en idiot til eier. Kan hende er det bare et hendelig uhell også, som gjør at hunden står i veien den ene gangen du kommer i nærheten av den. 

Endret av Meg
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, simira said:

Hvis det står en hund midt i løypa og faktisk ikke flytter seg, så ser jeg problemet. Første bud er selvfølgelig at eier må ta ansvar, men om det ikke er noen eier der så er jeg ikke sikker på om jeg har noen bedre råd.

om det står en enslig hund i løypa uten eier i nørheten så er det godt gjort å ikke få til å kjøre utenom. 

Med unntak  av veldig usikre hunder så er det neppe noe problem sånn alt i alt, så lenge det er en dult og ikke noe mer.  Men nå er det for det første neppe spesielt konstruktivt eller nyttig,  hverken på sikt eller der og da.  Og potensielt sett så risikerer jo de det gjelder å bli bitt i verste fall. 

Og hyggelig er det uansett ikke.  

Man går jo liksom ikke rundt å "dulter" i unger som står i løypa heller uten at foreldrene følger med bra nok,  eller andre voksne som har parkert på et litt uheldig sted for den del . Det er kanskje irriterende,  men det er dessverre en del av å leve blant andre.  Ikke alle tar hensyn, ikke alle tenker like langt og ikke alle har like behov eller ønsker som en selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

om det står en enslig hund i løypa uten eier i nørheten så er det godt gjort å ikke få til å kjøre utenom. 

 

Står det en hund uten eier i skiløypa, så er det jo ikke engang forbi man skal, da har man plikt til å hjelpe hunden ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Med slike råd som gis er det virkelig ikke rart at det er mye negative holdninger til skiløpere, joggere, syklister, osv. 

Normalt sammenskrudde folk sier i fra i god tid ved å rope til eier at de kommer bak. Eventuelt så sørger de for å skape avstand slik at de ikke trenger å dytte til verken hund, barn, eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å finne ei løype hvor det er for trangt til å GÅ RUNDT hindringer. Hva gjør disse stakkarne om det har falt ei grein over løypa? Må de stå å vente på at skiforeninga kommer og fjerner den, må de hentes ut av redningsmannskaper? 

  • Like 6
  • Haha 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hadde jeg vært på skitur og kommet over en hund som sto alene midt i løypa, så ville vel det første jeg gjorde vært å rope etter eieren. For alt man vet kan jo eieren ligge skada utenfor løypa. Da er det jo ikke noe særlig ålreit å dytte bort bikkja og gå videre...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MaritaS said:

Jeg har enda til gode å finne ei løype hvor det er for trangt til å GÅ RUNDT hindringer. Hva gjør disse stakkarne om det har falt ei grein over løypa? Må de stå å vente på at skiforeninga kommer og fjerner den, må de hentes ut av redningsmannskaper? 

De står nok der fortsatt og slår på dem med stavene sine

  • Like 1
  • Haha 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Malamuten said:

Man går jo liksom ikke rundt å "dulter" i unger som står i løypa heller uten at foreldrene følger med bra nok,  eller andre voksne som har parkert på et litt uheldig sted for den del . Det er kanskje irriterende,  men det er dessverre en del av å leve blant andre.  Ikke alle tar hensyn, ikke alle tenker like langt og ikke alle har like behov eller ønsker som en selv. 

Det drøye er jo at det er det faktisk en del som gjør, dulter borti både voksne og barn, altså, når de synes at de er i veien. Jeg har ikke opplevd det selv, men har observert at løpere (innendørs på Bislett stadion) gjør det og fått gjenfortalt av flere på jobben at det har skjedd i skisporet. Uten å, eeeh, generalisere alt for mye så går beskrivelsen «mann, ca. 45» igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus skrev:

Det drøye er jo at det er det faktisk en del som gjør, dulter borti både voksne og barn, altså, når de synes at de er i veien. Jeg har ikke opplevd det selv, men har observert at løpere (innendørs på Bislett stadion) gjør det og fått gjenfortalt av flere på jobben at det har skjedd i skisporet. Uten å, eeeh, generalisere alt for mye så går beskrivelsen «mann, ca. 45» igjen...

Røde Kors har jo blitt slått og sparket etter i løypene i år, med skadde folk i pulk! "Mann 45 som også går Birken" burde gå litt i seg selv... 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Røde Kors har jo blitt slått og sparket etter i løypene i år, med skadde folk i pulk! "Mann 45 som også går Birken" burde gå litt i seg selv... 

...og når snøen smelter henter han frem sykkelen :P .. (og resten av det jeg tenker om dette skal jeg dele i en frustrasjonstråd til sommeren ;) )

  • Haha 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nimbus said:

Det drøye er jo at det er det faktisk en del som gjør, dulter borti både voksne og barn, altså, når de synes at de er i veien. Jeg har ikke opplevd det selv, men har observert at løpere (innendørs på Bislett stadion) gjør det og fått gjenfortalt av flere på jobben at det har skjedd i skisporet. Uten å, eeeh, generalisere alt for mye så går beskrivelsen «mann, ca. 45» igjen...

Ja, helt utrolig. Har selv blitt nedgått, både meg og bikkja,  i de bredeste løypene man finner,  til tross for at jeg og mitt turfølge var de eneste i løypa bortsett fra idioten som måtte trampe oss ned, til tross for at vi holdt kanten på den ene siden.. At folk heller ikke evmer å kontrollere srg rundt barn osv er dessverre ingen overaskelse 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Ja, helt utrolig. Har selv blitt nedgått, både meg og bikkja,  i de bredeste løypene man finner,  til tross for at jeg og mitt turfølge var de eneste i løypa bortsett fra idioten som måtte trampe oss ned, til tross for at vi holdt kanten på den ene siden.. At folk heller ikke evmer å kontrollere srg rundt barn osv er dessverre ingen overaskelse 

Jeg blir stadig vekk gått på i sentrum. Lar tvilen komme folk til gode ved å forklare det med at jeg nokså lav og at folk er stressa. Man skulle tro folk hadde litt bedre sikt og tid når de beveger seg i skogen? Jeg har egentlig slutta å bli overraska over hva noen mennesker ser ut til å synes er akseptabel oppførsel, men jeg tenker at mye her i verden hadde løst seg om folk begynte å ta litt hensyn. Tenk om § 3 av Veitrafikkloven kunne vært en generell rettesnor for allmenn oppførsel!

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Evig optimist, jeg veit.

Just now, mushi said:

Røde Kors har jo blitt slått og sparket etter i løypene i år, med skadde folk i pulk! "Mann 45 som også går Birken" burde gå litt i seg selv... 

:vegg:

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shokata skrev:

...og når snøen smelter henter han frem sykkelen :P .. (og resten av det jeg tenker om dette skal jeg dele i en frustrasjonstråd til sommeren ;) )

Døh, det er bare å dele. Skrullingene er ute for fullt, har allerede nesten kjørt ned to, hvis den ene fant ut at det var skikkelig smart å plutselig legge seg ut til midtstripa mens jeg kjørte forbi, og den andre av en eller annen grunn tenkte at det var glupt å starte litt tidlig, som den dagen i forrige uke da det snødde katter og bikkjer :o 

*mumlenoeomtosketefolkpåtohjulutenvettogoverlevelsesinstinkt*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken! Dette var nyttig info! :thumbsup: Som sur gammal  røy, så irriterer jeg meg jo stadig over disse kondomfantomene som kommer i hundreoghælvette rett bak deg, rundt en sving eller ned en bakketopp, uten å ta det minste hensyn til at de ikke er alene i løypa. De bruker så visst ikke hverken 'løype' eller 'hei' , nei her er det full guffe rett frem! 'Løypa er for meg og KUN meg!' ser ut til å være disses motto..

Hittill har jeg bare mumlet noen velvalgte ord inni meg mens jeg kommer meg over overraskelsen og fortsatt videre. Riktignok utvikler jeg jo ofte kink i nakken, siden hodet virrer frem og tilbake som på en annen nikkedukke , i forsøk på å holde oversikt over både hvem som kommer både foran og bak meg, hele tiden. 

Men nå! Nå er det jo med denne damens velsignelse helt innafor å gi disse kondomfantomene en dult, så kanskje de lærer til neste gang? Siden de kommer i en veldig fart, så rekker jeg jo ikke å si 'hei' , jeg må gå direkte på steg to, en dult.. For jeg går jo selvsagt ut fra at dette rådet er ment å kunne brukes begge veier? :sleep:

  • Like 3
  • Haha 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det er jo litt morsomt at de foreslår å rope HEI til hunder som er foran dem også. 
Hadde jeg vært i nærheten av et skispor, og noen ropte det til Sjef så hadde de jo ikke kommet forbi. 
De hadde fått en overlykkelig tulling rasende i mot seg, og hadde mest sannsynlig endt opp med å ligge strekk ut mens de fikk en rundvask :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *Kat84* skrev:

Det er jo litt morsomt at de foreslår å rope HEI til hunder som er foran dem også. 
Hadde jeg vært i nærheten av et skispor, og noen ropte det til Sjef så hadde de jo ikke kommet forbi. 
De hadde fått en overlykkelig tulling rasende i mot seg, og hadde mest sannsynlig endt opp med å ligge strekk ut mens de fikk en rundvask :P 

 

Samme med Tequila :P Hun er så sosial at det gjør vondt, så hun hadde bykset rett på med en så tydelig invitasjon som "hei" er for henne :lol:

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...