Gå til innhold
Hundesonen.no

Reining?


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Driver ikke med reining pr i dag, fordi jeg nå temmer og trener unghester som skal selges. Men når det er gjort, da kan jeg konsentrere meg om reining. Er du aktiv i sporten? 
Hvilken dato er det igjen? Jeg har planer om å komme dersom jeg er i Norge da. Jeg vet bare ikke om jeg kommer i mai eller ikke ennå. 

Hadde vært koselig å treffe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
5 timer siden, Hundefrik skrev:

Driver ikke med reining pr i dag, fordi jeg nå temmer og trener unghester som skal selges. Men når det er gjort, da kan jeg konsentrere meg om reining. Er du aktiv i sporten? 
Hvilken dato er det igjen? Jeg har planer om å komme dersom jeg er i Norge da. Jeg vet bare ikke om jeg kommer i mai eller ikke ennå. 

Hadde vært koselig å treffe deg :)

Nope, jeg gamle gubben driver ikke med reining men har kjentfolk i miljøet og liker å følge med,  se på og ta noen bilder om det passer seg slik :)

Snowslide gjennomføres 10. - 12. mai på TP Ranch på Auli ved Vormsund..

Koselig å treffe meg? Det finns Sure Gamle Tanter og det finns Sure Gamle Gubber. Jeg tilhører sistnevne kategori. Definitivt :)

 

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, vivere said:

Nope, jeg gamle gubben driver ikke med reining men har kjentfolk i miljøet og liker å følge med,  se på og ta noen bilder om det passer seg slik :)

Snowslide gjennomføres 10. - 12. mai på TP Ranch på Auli ved Vormsund..

Koselig å treffe meg? Det finns Sure Gamle Tanter og det finns Sure Gamle Gubber. Jeg tilhører sistnevne kategori. Definitivt :)

 

I see, artig å  være tilskuer også.

Husker nå at det var den helgen der, vel jeg tenker å dra om jeg er i landet så da ses vi kanskje uansett om vi vil eller ikke  :aww:

Ja det er jeg klar over altså. Men skulle du bli for grinete så får jeg heller holde litt avstand og la deg få frese i fred mens jeg koser meg med de andre. Gi deg noen sure smukker og føtter og skygge banen :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tror det går helt greit jeg :)

Fascinert av miljøet, hestene og antrekket i reining. Pleier ta noen bilder (lyset i hallene er tidvis rimelig problematisk og kan være utfordrende) og legge de ut på gruppas fb-side. Enkelte ber til og med å få bruke noen av de redigerte bildene, det synes jeg er moro, da kan de ikke være så ille som jeg synes de er :) Noen av folka er også aktive i "gammeldags" svartkruttskyting med tidsriktige våpen og skikkelig westernantrekk. Bildene fra den årlige western-gallaen på et av hotellene på Gardermoen  er moro å se på :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, vivere said:

Tror det går helt greit jeg :)

Fascinert av miljøet, hestene og antrekket i reining. Pleier ta noen bilder (lyset i hallene er tidvis rimelig problematisk og kan være utfordrende) og legge de ut på gruppas fb-side. Enkelte ber til og med å få bruke noen av de redigerte bildene, det synes jeg er moro, da kan de ikke være så ille som jeg synes de er :) Noen av folka er også aktive i "gammeldags" svartkruttskyting med tidsriktige våpen og skikkelig westernantrekk. Bildene fra den årlige western-gallaen på et av hotellene på Gardermoen  er moro å se på :)

Det tror jeg også :)

Ja westernkulturen er noe helt annet enn den typiske english style. Stilig at de har gammeldagse "revovlere" da! 

Jeg har de antrekkene selv siden jeg bor her in the wild west og lever side om side med cowboyene. Blir som regel det man rir i.  Da jeg dro over hit så var ikke jeg klar over at det fantes et såppas stort westernmiljø i Norge som det har blitt. Ikke at det er så stort, men jeg var med på en tilstelning en gang og trodde vel bare at det var veldig lokale greier. Så det skal bli artig å se det irl. 
Det er mye roping her jeg er, og hester i annet rancharbeid. Men jeg er mer interessert i reining og horsemanship generelt. Bor på ranch så det har blitt en del riding som jobb, men jeg har faset meg ut og driver kun med hest som min egen greie.

Det er jo et stort kompliment at de ønsker å bruke noen av bildene dine, et godt tegn på at de antagelig er mye bedre enn du gir de kred for :ahappy: 

 

1 hour ago, Jankaa said:

Jeg er en strandet hval uten økonomiske midler til å drive med reining, men har flere venner og bekjente som skal dit, om ikke annet!

Synd det da, men det koster jo flesk med hest i seg selv, så det er jo i grunn ikke noe rart. Vet om flere som skal jeg også så jeg håper jeg kommer meg dit. 

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Hundefrik skrev:

Det tror jeg også :)

Ja westernkulturen er noe helt annet enn den typiske english style. Stilig at de har gammeldagse "revovlere" da! 

Jeg har de antrekkene selv siden jeg bor her in the wild west og lever side om side med cowboyene. Blir som regel det man rir i.  Da jeg dro over hit så var ikke jeg klar over at det fantes et westernmiljø i Norge. Så det skal bli artig å se det irl. 
Det er mye roping her jeg er, og hester i annet rancharbeid. Men jeg er mer interessert i reining og horsemanship generelt. Bor på ranch så det har blitt en del riding som jobb, men jeg har faset meg ut og driver kun med hest som min egen greie.

Det er jo et stort kompliment at de ønsker å bruke noen av bildene dine, et godt tegn på at de antagelig er mye bedre enn du gir de kred for :ahappy: 

Høres fascinerende ut, livet ditt pr nå :)

Her har du den norske varianten av young man, go west Texas Longhorn shooters :) (Foto tatt av medlemmene).

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Høres fascinerende ut, livet ditt pr nå :)

Her har du den norske varianten av young man, go west Texas Longhorn shooters :)

Så artig!! 

Jeg esker antrekkene, de er jo helt tatt ut av histiorien! :w00t:

Da trekker jeg det tilbake, jeg har ikke så gammeldagse antrekk til daglig altså. Nåtidens cowboys and cowgirls har olabukse, skjorte, skjerfene er like, cowboyhatt, boots og western sporer, chinks og alkohol. Ja det tror jeg nesten går innunder antrekk :lol:
Jeg tror jeg må få meg en sånn fin dame kjole jeg, med flott hatt og greier. Må få noen bilder av meg i det kjenner jeg :ahappy:

Jeg er litt i overkant opptatt av historie så dette var kult! Takk for at du delte!

Edit: Jeg glemte vest! Vesten lever i beste velgående ennå. Jeg har flere selv og de er veldig praktiske.  Alle cowboyene får fliptelefonene sine lett nedi lommene mens jeg sliter med min moderne smart phone. Så jeg har egne salvesker til stæsjet mitt om sommern når man ikke orker å ha på annet enn tynne filler.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir frisk... da skal jeg kjøpe småbruk og ha 2-3 westernridde hester. Da jeg var på westernrideferie tenkte jeg at jeg aldri ville sitte i en klassisk sal igjen, men når man ikke eier egen hest og orker å ri en gang annethvert år så er salvalget underordnet.

@Hundefrik Det er jo masse westernmiljø i Norge, og det er voksende. Og jeg har ikke prøvd å sjekke altfor mye rundt det heller, siden det er særdeles lite aktuelt for meg. Men gud bedre... en godt innridd reining-hest... ach.

Mye av det tradisjonelle cowboyutstyret var vel mer for å være praktisk enn fancy, så det er vel praktisk enda. Men MÅ man ha sporer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, simira skrev:

Når jeg blir frisk... da skal jeg kjøpe småbruk og ha 2-3 westernridde hester. Da jeg var på westernrideferie tenkte jeg at jeg aldri ville sitte i en klassisk sal igjen, men når man ikke eier egen hest og orker å ri en gang annethvert år så er salvalget underordnet.

@Hundefrik Det er jo masse westernmiljø i Norge, og det er voksende. Og jeg har ikke prøvd å sjekke altfor mye rundt det heller, siden det er særdeles lite aktuelt for meg. Men gud bedre... en godt innridd reining-hest... ach.

Mye av det tradisjonelle cowboyutstyret var vel mer for å være praktisk enn fancy, så det er vel praktisk enda. Men MÅ man ha sporer?

NRHA  Norway https://www.facebook.com/groups/nrha.norway/ (har også egen webside i tillegg til facebook)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, simira said:

Når jeg blir frisk... da skal jeg kjøpe småbruk og ha 2-3 westernridde hester. Da jeg var på westernrideferie tenkte jeg at jeg aldri ville sitte i en klassisk sal igjen, men når man ikke eier egen hest og orker å ri en gang annethvert år så er salvalget underordnet.

@Hundefrik Det er jo masse westernmiljø i Norge, og det er voksende. Og jeg har ikke prøvd å sjekke altfor mye rundt det heller, siden det er særdeles lite aktuelt for meg. Men gud bedre... en godt innridd reining-hest... ach.

Mye av det tradisjonelle cowboyutstyret var vel mer for å være praktisk enn fancy, så det er vel praktisk enda. Men MÅ man ha sporer?

Ja nå vet jeg det, men jeg var ikke klar over det for 4 år siden. 

Ja ustyret er laget for en funksjon.

Ang sporer, så er det et praktisk hjelpeverktøy som brukes ved behov. Og når høyre hånda til en westernrytter må være fri til å kunne svinge ropet iløpet av sekunder (kan du ikke rope er du verdiløs som cowboy, det er ingen her som får jobb om de ikke kan rope) og venstrehånda holder tøylene, så funker ikke for eksempel pisk.  I dresur og sprang brukes pisk ofte, i høyrere programmer i dressur bruker man vel bare sporer. 

Man må vel strengt tatt ikke ha sporer, men om du skulle trenge det og ikke får til jobben din fordi du mangler et nyttig hjelpeverktøy slik at andre kanskje må trå til for deg eller at du forsinker alle litt, så er ikke det godt mottatt her altså. Du risikerer å ikke få mer jobb.
(Jobb vil si håndtering av cattle til hest. Kort for talt. Det være seg fra pens med åpning og lukking av porter til hest og alt går fort, dette må man rett og slett bare kunne til fingerspissene, eller samle inn hundrevis av cattle på enorme områder i forskjellig type terreng osv. Det er ofte jobb som kan ta hele dagen).
Tid er penger for den som ansetter, og western riding er kultur og man har etikette, regler og forventinger til hvor folk skal være til en hver tid og at man får jobben systematisk gjort. Uansett. Dette er noe alle vet, en uskrevel regel, og kan. Da møter man ikke opp uten sporer, i tilfelle man trenger dem.

(Dette er en ren forklaring på hvordan det fungerer i praksis etter mine erfaringer). 

Siden reining er western/ranch/cowboy-riding satt i konkurransesammenheng, så kunne man selvsagt ha fjernet sporer fordi man ikke skal svinge noen rope, man er ikke på jobb men i konkurranse i stedet,  og heller bruke en tøyle som pisk eller what not. Eller ikke bruke noen ting annet enn sjenkler. Men det er jo ikke spesielt effektivt å ikke ha noen ekstra hjelpemidler.
Man har valgt å holde sporten så lik sånn det ris i virkeligheten. 

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassisk ridning er det også heldigvis en voksende gruppe som går bort fra bruk av pisk og sporer og generelt over på mer positiv trening der også. Av en eller annen grunn trodde jeg westernfolka var på samme sporet der (pga NH?)... den gang ei, altså.

Jeg mener bestemt at de som drev stedet jeg var på ikke brukte sporer, men det er jo "bare" turistgreier, så muligens et litt annet nivå (selv om de også drev med reining, og hadde konkurrert tidligere, usikker på om de fortsatt gjorde det da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, simira said:

I klassisk ridning er det også heldigvis en voksende gruppe som går bort fra bruk av pisk og sporer og generelt over på mer positiv trening der også. Av en eller annen grunn trodde jeg westernfolka var på samme sporet der (pga NH?)... den gang ei, altså..

Det var jeg ikke klar over faktisk. Det har du sikkert helt rett i, men det vet jeg ikke noe om når det gjelder i Norge.

Hva er NH?
Hvis du sikter til NRHA eller roping etc, så kan jeg ikke reglene for konkurranser, men jeg vet hva som foregår i praksis rundtomkring.


Den gang ei.
Jeg kan telle på en kvart hånd de gangene jeg i de delstatene jeg har vært i, sett noen uten sporer  (rodeo, roping som jobb for en rancer eller i konkurranse, barrel racing etc Jeg har reist litt rundt også og  ikke bare vært her hjemme hvor jeg bor. Reining er det fint lite av akkurat her jeg bor og ingen som har interesse for så det ser jeg ikke så ofte på nært hold, Men de jeg kjenner til som driver med det rir med sporer) . En av dem var meg selv da jeg rei en hest som jeg overhodet ikke trengte det noen gang. 

Hva westernmiljøet i Norge gjør vet jeg ikke, men de immiterer det som er en livvstil her i USA og må forholde seg til Norske regler ihht dyrehold og roping av levende dyr osv. Og så har nordmenn (og andre fra Europeiske land) et helt annet tankesett enn folk i rural USA generelt, ikke bare i westernlivet. Jeg fikk meg en del overraskelser og litt sjokk da jeg kom hit ja. Var overhodet ikke klar over hva jeg hadde begitt meg ut på :P Jeg har bare måttet ta meg en del boller og overse og drive med mitt. 
Å prøve å komme med nytenking på bondelandet er nesten selvmord, så det er det ikke vedt etter mine erfaringer.

 

2 hours ago, simira said:

Jeg mener bestemt at de som drev stedet jeg var på ikke brukte sporer, men det er jo "bare" turistgreier, så muligens et litt annet nivå (selv om de også drev med reining, og hadde konkurrert tidligere, usikker på om de fortsatt gjorde det da).

Det kan godt være at de på den ranchen du var på ikke brukte sporer, men det er ikke representativt for hvordan westernmiljøet er i USA etter mine erfaringer. Det har jeg aldri sett og aldri hørt om, men det er en forskjell på westernlivet (der det er jobben til folk og der innunder kommer cowboyer, ranchere og andre som er oppvokst i de miljøene), og andre som har en hva jeg kan kalle en helt vanlig jobb i byen og har ikke vokst opp i westernmiløet, og har for eksempel roping som hobby på si og konkurrerer i dette. Det er ikke en god gammeldags (ekte/ordentlig) cowboy (som er et  yrke) , de immiterer også, og det kan være at det finnes andre miljøer med mer positiv trening (hvis man skal begegne bruk av sporer som det motsatte) blant disse personene. Det vet jeg ikke noe om.

Jeg kjenner folk her (amerikanere født i rural westernland om jeg får kalle det det) som har ranch for besøkende fra hele verden, mest Europa, som kommer på ranch ferie. Og de forteller meg at som regel får Europeerne helt sjokk over hvor fælt dyrene blir behandlet, ingen rir med hjelm, ting er så røft og tøft osv osv. 
Det er en helt annen kultur her borte, det ER røft og tøft, og man holder dyr på en annen måte. Jeg sikter til for eks. å ha cattle løs ute som gresser hele livet der en og annen som trenger tilsyn må ropes. Det være om noen trenger injeksjoner for fotråte, blindhet (de får tilbake synet ved behandling èn gang), en som er i ferd med å sprekke som følge av for mye luft på wheat pasture osv. Det hadde jo aldri vært tilfelle i Norge, men dette er hverdagen her og ingen reagerer på det. Samme med sporer. 
Der noen synes det er dyremisshandling å rope cattle, synes andre det er bedre å rope en og annen sjel innimellom som trenger hjelp, mot at alle får være fri på enorme området hele livet kontra å ha de i mer kontrollerte miljøer som i fjøs. Nå er jo norske kyr ute om sommeren da, men du forstår kanskje hva jeg mener. 

Jeg vet om nordmenn som har ranch her i USA men bor i Norge, og de arrangerer westernferie for nordmenn når de selv er her. Det blir heller ikke det samme som å for eksempel komme på besøk til meg og være med meg ut på ordentlig jobb. Det er da du ser hva som egentlig foregår. 

Det er ulike metoder å trene hest på i westernmiljøet her i USA også, men fellesnevner for de ekte westernfolkene (altså ikke de som har westernliv som hobby og egentilg bor i storbyer for eksempel, men de som er født og oppvokst med dette og kan jobbe med det), er etter mine erfaringer så langt fra såkalte tree huggers og politisk korrekthet som mulig. Westernlivet i USA er konservativt og gammeldags ennå, etter min menning. Og jeg tålererer nok mye mer enn hva folk som aldri har vært her ville ha gjort. Fordi jeg har blitt vant til det og faktisk må om jeg skal bli her. Jeg har dog mine personlige meninger som stort sett er på linje med nordmenn.

Jeg var et eksempel på en som viste tegn på å være mer tree hugger da jeg bestemte meg for å trene hest på egenhånd istedet for å jobbe som cowgirl. For jeg bruker litt andre metoder enn hva jeg er vant til å se, og de prinsippene jeg har i bakgrunn for min horsemanship og riding, er i større grad basert på mer positiv trening,  i noen tilfeller rettferdig og mildere trening av hest enn hva som er vanlig blandt cowboy/westernmiljøet. Men fordi jeg har klart å vise til gode resultater så har jeg blitt godtatt og enkelte av cowboyer har deretter innrømmet at de har respekt for metoden. Som forøvrig ikke er min egen, jeg fant meg en trener i Texas jeg bruker som mentor. Ut over det bruker jeg hodet selv og fikser ting med sunn fornuft. Og går på en smell i ny og ne (jeg har ingen godt voksne og innridde hester men trener colts som er født ville og aldri har vært rørt av mennesker. Har fått den eldste på god vei til å bli en godt innridd hest) og lærer og vokser på den måten selvsagt. 

Westernlivet i USA er sett i forhold til Norge og land som Norge, ennå veldig gammeldags, holder på gamle tradisjoner og liker ikke forandring og modernisering på en del områder. Sporer er ikke et tema å slutte med så vidt meg bekjent, da ville du blitt ledd av og kalt tree huggers med en gang, og ***** byfolk som ikke skjønner en dritt. Ja faktisk, sånn er det mange steder. 

(Dette her må også ses som en beskrivelse av mine erfaringer her ute (i flere delstater) og ikke en personlig menig om hvordan det skal være).

Jeg personlig var ikke klar over at man går bort fra å bruke sporer og pisk i Norge, det har ikke vært sånn de stedene jeg har ridd. Men ting kan jo ha endret seg siden da. Folk har gjerne hatt enten pisk med seg, eller sporer på seg. Noen ganger ble de brukt. Men jeg kan jo også ha vært en del av noe veldig lite et sted i Norge der de ikke fulgte med i utvilinken for alt jeg vet.

I en perfekt verden har ikke sporer og pisk noe for seg om man bruker de hver gang man blir frustert (frustration comes when knowledge ends) fordi man ikke vet hva annet man skal gjøre. Eller hvis man bruker det som straff ved å dunke de i siden på hesten når den ikke gjør som forventet, har en attitude du ikke liker etc. Og som mennesker har vi ulik oppfatning av hva som er greit, hvor vi setter grenser for oss selv og i hvor stor grad vi er i stand til å se oss selv utenifra og innrømme at i dag var jeg urettferdig og satt og maste med sporene noe jeg har som prinsipp at jeg ikke skal gjøre. Kanskje ubevvist, kanskje fordi man ikke er god nok til å ri med sporer. Hva vet jeg. Vi gjør alle feil og for mange er det nok et etisk spørsmål om man i det hele tatt skal bruke sporer. 

Westernsporer skiller seg ut vet at de ruller, og det er forskjellig strørrelse på dem. Jeg har testet de på meg selv, bare for å få en følelse og jo større de er jo bedre er det for meg. De små som blir mer tynne tupper men som kan rulles på, de er vondest å få inn i siden eller klemt inn hvor som hest på kroppen min. De med større hjul ser mer bad ass ut fordi hjulet er større, men er ikke så ubehagelige fordi de ikke er så spisse. Om du skjønner hva jeg mener. Men igjen, vi har alle ulik oppfatning. Helt ok.  
Ikke det at jeg vet hva hesten mener, men jeg lurte litt på forskjellen og testet litt på meg selv for moro skyld. 

Personlig har jeg ikke noe i mot bruk av sporer ved hva jeg vil kalle riktig bruk. Jeg personlig tror ikke at hesten lider av det, men samtidig ønsker jeg over hode ikke å gå inn i noen sporer-ikke sporer debatt, bare så det er sagt :P
(Jeg bruker det til presisjon innimellom, og ikke for å øke farten eller som straff etc. mange er ikke bevisste på hvorfor de har sporer og hva de øsnker å bruke det til, men bare mæler de i siden på hesten eller sitter sånn irriterende og maser litt og litt for eksempel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH = Natural horsemanship.

For all del, norske ridemiljøer har en lang vei å gå, og det er mange, særlig av godt voksne folk, som fnyser av disse nye idéene til særlig yngre. Du har jo fått med deg noen av diskusjonene her bare rundt sal og bittbruk, det går jo på det samme. Og så er det jo vanskelig for de som ikke har egen hest, om man rir en hest som er vant til å gå for sporer og/eller pisk kan det være en utfordring å ri uten to dager i uka. :P

Og akkurat som du beskriver er mye som forventet, jeg er ikke et fnugg overrasket over at det "ekte" westernmiljøet som faktisk lever av dette er mye hardere enn norske hobbyentusiaster. Spørsmålet mitt burde kanskje være litt annerledes, men jeg tror du svarte på det. Jeg kan ikke mye om westernriding og slettes ikke nok til å vite om man faktisk kan utføre jobben uten sporer som hjelpemiddel (selv om jeg er rimelig overbevist om det, så lenge man har hest som er trent riktig).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH er så vidt meg bekjent ikke representativt for westerfolk. Men at det eksisterer her det gjør det ja. Her i USA altså. 

Ja skjønner hva du mener :) 
 

Du kan sikkert få gjort jobben din uten sporer, det kommer jo mye an på hesten også det. Noen hester er enklere enn andre å håndtere. Men sånn jeg opplever det så er det ikke et tema at sporer er noe man ikke skal bruke. Det er ikke et generelt fokus på det rett og slett. Og den bruken av sporer ute i felten her er nok ikke på bølgelengde med tree huggers i Norge (sorry men det er det vi bli kalt enten vi liker det eller ikke :lol:). Jeg har sett mye rart. Men også mye fint!

Jeg anser meg selv som moderat i forhold til hjelpemidler og treningsmetoder generelt, og er hverken ekstrem på den ene eller andre siden. Eller som jeg vil anse som ytterpunkter.


Legger til:
Ang røft og tøft miljø, så kan jo det være så mangt da. Det var ikke så forklarende. Folk jobber generelt mye mer og har et hardere liv enn hva jeg er vant med at folk flest har i Norge, og i dette miljøet er det tøft fysisk og psykisk. En ting er mye stygg ordbruk som ofte ikke er ment personlig men det er bare en ukultur (min mening) at det skal være sånn og har blitt sånn, men det er også fysisk tøft i form av det å håndtere cattle til hest og andre ting. Og det vet man jo ikke hvis man ikke har sett og opplevd det selv. Så det er ikke så rart at andre ikke helt kobler det av seg selv haha.

Nå er jo cowboying  og ranch-virksomhet (dyrehold i hovedsak i form av cattle og hest) en del av amerikansk arbeidsliv som mange lever av og er innenfor amerikanske lover. (Så kan man i en annen sammenheng diskutere hvorvidt det skulle vært slik osv) .

For å ta et konkret ekspempel, ett av mange; Jeg har hjulpet til med roping og det er faktisk med livet som innsats. Der en må ropes fordi den har fått fotråte, så roper èn hodet og èn bakbena til den ender på siden med benene strakt ut. Deretter gjør headeren seg klar til å hoppe av og sette en sprøyte med middel som kurrerer dette og smerten til cattle går over og den kan gå ordentlig igjen. Helst blir dette oppdaget før det har gått så langt da, så den antagelig ikke har så vondt ennå. Uansett, headeren hopper av og da er det helt avgjørende at hesten kan jobben sin på egenhånd, med å holde tauet stramt nok, ikke sove i timen og ikke begynne med andre ting. Det er fartlig for mennesker å være på bakken i dette tilfellet. Cattle vet ikke at de blir hjulpet og de er overhode ikke tamme. 

Heeleren, som har vært meg i de tilfellene jeg har hjulpet til, har samme jobb men der har du ihvertfall en person som kan kontrollere hesten. Men hester er ikke roboter selv om de er trent til å gjøre spesielle ting og både rytter og hester kan gjøre litt feil, og dersom en spore i siden hadde fått hesten til å gjøre det den skal så personen på bakken fortsatt er trygg, så må jeg ærlig innrømme at det er bedre enn at du kanskje må til med sjenkler gjentatte ganger eller at hesten misforstod osv. og så kanskje ende opp i en farlig situasjon. Eller at header-rytteren kommer seg opp på hesten sin i tide men at cattle kommer seg løs og man må gjøre jobben igjen.  Det er både dumt for cattle og bortkasta tid og ressurser. (Man må nesten se på det sånn også når det er levende dyr OG en business. Dette er fulltidsjobb til folk). 
I trenignssammenheng er ikke dette et problem med liv i fare for da hopper man ikke av hesten sin, men det er ofte snakk om sekunder og finarbeid som MÅ være på  plass for sikkerhet av mennesker når man er på jobb. Da må jeg ærlig si at jeg ikke synes det er så farlig at en hest kanskje får en spore i siden og våkner opp i en situasjon som kunne ha blitt kritisk. 

Det har skjedd! Det skjer, men det er ikke dagligdags. Det skjer ikke hver gang. Men det er et konkret eksempel på at det kan være greit å ha sporer i tilfelle man ikke får gjort jobben sin. 


 

Endret av LXT
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...