Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt familiemedlem, hvilken rase passer meg?


GamerWithDog
 Share

Recommended Posts

Etter betenkningstid har eg kommet fram til at eg har tid, overskudd og økonomi til å skaffe meg livspartner nummer to ein gang i relativt nær framtid (innen 2-3 år vil eg si). Derfor kunne eg tenkt meg å høre om noen av dere her på forumet har forslag til raser som kan passe til meg, for eg er blank på hvilken rase eg vil ha (har naturligvis noen tanker, men ingenting konkret enda), og eg liker å være forberedt god tid i forveien. Men eg tenker at raser som er avlet med veldig spesifikke formål, som feks jakthunder, er uaktuelle for meg, siden eg er mest ute etter "selskapshund", turkompanjong.

Eg er, naturligvis, ingen førstegangseier, har hatt hund i familien min (dvs at eg har eid de og hatt det meste av ansvaret) de siste 13+ årene, og har da hatt to hunder av gangen det meste av tiden. Eg er voksen og eier bolig, har heile dagene til å disponere som eg selv vil, er relativt aktiv og glad i å være ute, og fra før deler eg livet mitt med ei sprek og spretten bullefrøken på snart 8 mnd.

Om hundeholdet mitt, vel, eg deler heile livet mitt med hunden, vi leker både inne og ute, vi koser oss masse, vi chiller foran TVen med snacks og vi slapper av på terrassen når været tillater det, vi tilbringer omtrent all vår tid sammen hver dag og vi sover inntil hverandre på nettene, og vi går mange fine turer sammen, både på asfalt og på stier i skog og fjell, korte og lange, og eg lar bullefrøkna gå å snuse seg ferdig nå som ho har utviklet interesse for det. Det er det samme den fremtidige nykomlingen vil være med på, men eg er selvfølgelig villig til å strekke meg langt for at den skal trives dersom det er ein rase som krever litt mer aktivitet eller mental stimulering enn den eg har nå, om det så betyr at eg må lære meg å drive med hundesport eller sporing eller noe annet, så gjør eg det.

Eg sier nei takk til raser som er:

❌ superdupermega aktive ❌ veldig krevende ❌ under 15 kg ❌ krever mye pelsstell eller som har veldig lang pels ❌ avlet for spesifikke formål (jakthund f.eks)

Eg sier ja takk til raser som er:

✔️ medium stor til stor av størrelse - minimum 15 kg som fullt utvokst (men kanskje ikkje over 50 kg) ✔️ kan ha ein litt rolig dag ein sjelden gang i blant uten å gå på veggene ✔️ går greit overens med hunder av samme kjønn, katter og barn, samt hunder som kanskje er mindre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Sånn utover de kriteriene du lister opp, er det noen konkrete raser du er innom? Det er jo veldig mange raser som passer inn her. 

Eg sikter bredt, ser fram til å få mange forslag ? Neida, eg har altså ingen konkrete enda, men eg har vurdert å ta ein av rasene eg har hatt tidligere igjen, siden eg veit sånn ca hvordan de er, da nærmere bestemt rottweiler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GamerWithDog skrev:

Eg sikter bredt, ser fram til å få mange forslag ? Neida, eg har altså ingen konkrete enda, men eg har vurdert å ta ein av rasene eg har hatt tidligere igjen, siden eg veit sånn ca hvordan de er, da nærmere bestemt rottweiler.  

Rottweiler er kanskje ikke den rasen som er mest kjent for å mangle samkjønns og hundeaggresivitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preferanser ifht pelslengde/type, pelsstell, liten eller større radius,  lett trent og førerorientert eller mer selvstendig? Du treffer som nevnt et rimelig bredt spekter med de få ønskene du har nevnt samt hva du kan tilby så kanskje greit å få snevret inn litt.  Noen raser som ikke tiltaler deg ifht utseende eller væremåte? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, QUEST skrev:

Rottweiler er kanskje ikke den rasen som er mest kjent for å mangle samkjønns og hundeaggresivitet? 

Kanskje ikkje, men det har aldri vært eit problem hos mine (1 renraset, 2 blandinger).

23 timer siden, Malamuten skrev:

Preferanser ifht pelslengde/type, pelsstell, liten eller større radius,  lett trent og førerorientert eller mer selvstendig? Du treffer som nevnt et rimelig bredt spekter med de få ønskene du har nevnt samt hva du kan tilby så kanskje greit å få snevret inn litt.  Noen raser som ikke tiltaler deg ifht utseende eller væremåte? 

Pelsen kan godt være kort til medium lengde, glatt og mjuk, men eg utelukker ingen raser pga pels typen da. Som skrevet; eg vil helst ikkje ha ein rase som krever pelsstell daglig eller som eg må få opplæring i hvordan eg skal klippe/nappe (barbermaskin-klipp eller å gre pelsen med ein børste er greit). Lett trent er selvfølgelig det beste, men intet krav. Midt på treet av førerorientert/selvstendig, eg liker at de kan tenke litt selv egentlig.

Eg vil, som sagt, ikkje ha veldig små raser. Eg er ikkje så veldig begeistret for utseendet på mynder, eller mange av de veldig små rasene (chinese crested, shih tzu, chihuahua, etc). 

34 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Hva med en av retriever rasene? Eller kanskje collie?

Takk for forslag. 

Collie er vel egentlig gjeterhund, om eg ikkje tar heilt feil, og selv om eg syns de er veldig pene, så er eg bittelitt skeptisk til å skaffe meg ein hund som er avlet for gjeterarbeid (særlig siden eg bor på eit sted med mye sau i utmarka på sommerstid), men eg skal lese litt mer om de. Retriever skal eg også se litt nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt veldig bredt, men kan jo slenge ut noen forslag da.  Rottis kan jo for all del passe godt,  men som nevnt over her så er det ikke uvanlig at de ikke er begeistret for hunder av samme kjønn og at de gjerne barker sammen om muligheten byr seg.  

Collie er langt ifra noen renavlet bruks/arbeidshund nå lengre.  De fleste er nok familiehunder med moderat aktivitetsnivå /driv og de er stort sett veldig milde og greie.  Også ifht andre dyr, noe jeg vil tro er en fordel og sikkerhet om det er sau i nærområdet og man er redd for uhell.  

Retrieverne er jo fine potethunder.  Er med på det meste,  stort sett omgjengelige og trivelige.  Hakket mer selvstendig  enn gjeterne .

Noen jeg ikke skal påstå å ha veldig inngående kunnskap om,  men som jeg tror kan passe

Dalmatiner 

Pincher 

Bullterrier (dog med forbehold om samkjønnsagresjon) 

Om du er åpen for gigantene så har du jo grand danois,  berner sennen,  new foundland, sanktbernard, leonberger  bla. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...