Gå til innhold
Hundesonen.no
Gjest

Interessert i jaktkurs

Recommended Posts

Synd du bor på vestlandet. Hadde du bodd på Østlandet kunne du tatt turen innom Jarmyra på morningene på søndager. Da er det en gjeng som pleier gå samlet opp til treningsplassen de har for å jakte rotter med hundene sine. Vet ikke om det er noe slikt på vestlandet. Også må man være morgenfugl, for siden det ikke er helt etter loven, så møtes man nesten før sola har stått opp. 

• Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Ozzy skrev:

Det er litt vanskelig og fortelle deg hvor man trener det,  da det er forbudt. Det er svært få som åpenlyst reklamerer for at de bryter loven. Selger du heroin putter du det ikke inn på gulesider liksom 

Pfft..alt som skal til er litt kreativ markedsføring..a la; ' Rent  hvite hester selges. Høy prisklasse' :sleep:

Endret av QUEST

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, vestlandsdrengen skrev:

Ærlig talt. Ett skikkelig bitt over nakken er da ikke dyreplageri. Det at de rister dyret etterpå er vel bare en ren refleks etter avlivingen. 

Jeg har jo en liten mistanke om at dette er litt underholdning for din del ..men for å gi deg et seriøst svar; Jeg ser ikke noe galt i det hvis disse rottene hadde dødd øyeblikkelig men ikke alle hunder har teknikk eller styrke nok til å kjapt drepe en rotte. Som du bl.a ser på videoen, så ligger det levende dyr og vrir seg på bakken, en av dem blir plukket opp på gaffelen og kastet avgårde av den ene mannen.

Hvis ikke hunden har den rette teknikk elker styrke i bittet, kan den like godt knekke ryggen på rotta og det medfører langt fra noen øyeblikkelig død, som et kjapt og korrekt utført nakkebitt ville gjort. 

Denne videoen er tydeligvis fra et område med svært mange rotter av noe slag, en slik mengde vil man neppe finne i Norge utendørs, så jeg ser ikke helt behovet for denne typen utryddelse her. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Stella

Ok, kall meg gjerne dust, men hvorfor reageres det med slik intensitet når noen spør om man kan la hundene drepe skadedyr som rotter, når mange av de samme personene har katt? Hunder dreper svært raskt og effektivt, det gir svært liten lidelse eller stress for byttet (når byttet er en mus/rotte og hunden er en terrier el.l), mens katter seigpiner ofte byttene sine i timevis før de til slutt dør av skadene. Samme byttedyr, men når katter gjør det anses de som innmari flinke nyttedyr som tar seg av et stort problem. Det anbefales å skaffe katt om man har et gnagerproblem på en gård f.eks.

Dere kan godt kalle det hetsjakt, men det blir virkelig for dumt å skrike sånn opp om dyremishandling osv om det er hunden som utfører handlingen (raskt og effektivt), men synes det er superfint og nyttig når katten utfører handlingen (langsomt og med stor lidelse involvert).

5abe93e838e48_Stellamusgigant1..jpg.e8a6803fc8f275b51e06e9f53096c3a4.jpg

Ikke terrier, men puddel, og denne musa fikk en svært effektiv død etter 3 sekunders jakt. Jeg har ikke katter, men denne hunden utfyller denne oppgaven så godt hun kan. Museproblemet i et hønsehus kan bli intenst, og verken feller eller gift fungerer. Hunden gjør en svært viktig jobb som skadedyrbekjemper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Stella skrev:

Ok, kall meg gjerne dust, men hvorfor reageres det med slik intensitet når noen spør om man kan la hundene drepe skadedyr som rotter, når mange av de samme personene har katt? Hunder dreper svært raskt og effektivt, det gir svært liten lidelse eller stress for byttet (når byttet er en mus/rotte og hunden er en terrier el.l), mens katter seigpiner ofte byttene sine i timevis før de til slutt dør av skadene. Samme byttedyr, men når katter gjør det anses de som innmari flinke nyttedyr som tar seg av et stort problem. Det anbefales å skaffe katt om man har et gnagerproblem på en gård f.eks.

Dere kan godt kalle det hetsjakt, men det blir virkelig for dumt å skrike sånn opp om dyremishandling osv om det er hunden som utfører handlingen (raskt og effektivt), men synes det er superfint og nyttig når katten utfører handlingen (langsomt og med stor lidelse involvert).

5abe93e838e48_Stellamusgigant1..jpg.e8a6803fc8f275b51e06e9f53096c3a4.jpg

Ikke terrier, men puddel, og denne musa fikk en svært effektiv død etter 3 sekunders jakt. Jeg har ikke katter, men denne hunden utfyller denne oppgaven så godt hun kan. Museproblemet i et hønsehus kan bli intenst, og verken feller eller gift fungerer. Hunden gjør en svært viktig jobb som skadedyrbekjemper.

Du har absolutt et poeng, ingen tvil om det mtp katters jaktmåte. Som sagt, hvis hunden(e) avliver effektivt har jeg personlig ikke noe i mot det. Men ikke alle hunder er like effektive 'killers' og som man så på videoen , så lå det dyr og vred seg på bakken. 

Nå er det jo mulig at mange ( herunder meg) reagerte på hvordan denne forespørselen ble formulert?  Hvis jeg sier at jeg slaktet hønsene mine selv,ville vel neppe mange reagere negativt. La jeg derimot ut en forespørsel om noen hadde høns til salgs fordi jeg syns det var så morsomt å slakte, så ville antagelig en hel del reist bust..? 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvor du går valpekurs! Om du er medlem i NKK og har fått siste hundesport så står det en veldig bra artikkel om valpebiting der faktisk. Valper "biter" og leker og lærer språk mellom seg allerede i valpekassen, jeg ville blitt veldig bekymret om en valp på 8 uker IKKE bet!
    • Jeg ville heller ikke korrigert ham ved å kjefte (NEI) eller ta i ham fysisk, det vil bare eskalere situasjonen. Og kan være årsaken til at han i dag gikk litt lengre i truslene sine. Be heller hunden om å gå ut av sengen, slik du får råd om over her. Og dette med alfa og dominering kan du bare glemme. Mennesker er ikke hunder, og det tror ikke hundene heller. Selv om vi kan bruke noe språk og signaler som hundene selv bruker, så vet de utrolig godt forskjellen på dem og oss. Det er dere som mennesker som tar de fleste avgjørelsene for hunden i løpet av en dag, og en hund tror aldri at den er "sjefen" over et menneske. At den er uoppdragen og gjør som den selv vil (det den selv mener lønner seg for ham) er en annen sak. Hvordan ser du at han står høyt i rang når han er med andre hunder? En dominant hund er som oftest en trygg og selvsikker hund, som ikke har behov for å undertrykke andre hunder. Veldig mange tror at når en hund jokker på andre så er dette dominanse, det er vanligvis stress (som igjen er en typisk reaksjon om man har mange hunder som herjer sammen på hundejorder og lignende).
    • Hei!
      Jeg har en Nova Scotia Duck Tolling Retriever valp på 12 uker nå.
      Han er veldig fin, lærevillig, og rolig, men også svært vilter til tider og biter mye (noe som jeg har skjønt er helt vanlig).
      Dette er min første valp og jeg har lest mye i bøker om hunder og valper for å skape et best mulig liv for han.
      Jeg synes dog at det hadde vært spennende å hørt om personlige beskrivelser av deres valp og hvordan den utviklet seg.
      Er det noen her som kan dele litt personlige erfaringer med å ha valp?
      Når begynte valpen din å bli roligere?
      Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
      Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
      Når ble valpen stueren?
      Når begynte kjønnsmodningen?
      Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?) Tusen takk på forhånd!

• Hvilken hund som helst kan bli farlig i feil hender, men noen hunder blir potensielt mye farlige enn andre, det er det som er poenget. En chihuahua i feil hender blir aldri potensielt like farlig som en rottweiler i feil hender. Noen raser har lettere for å reagere med aggressivitet enn andre. Det er mer alvor i noen raser. Har majoriteten av disse alvorlige bittsakene skjedd fordi hunden har vært i feil hender? Hadde bittsakene skjedd om eierne hadde hatt mildere raser? Hadde bittskadene blitt like alvorlige om det hadde vært en annen rase involvert?
    • Min hund heter Rafiki. Hentet fra løvenes konge, som betyr venn. --- Det skal være mange navnetråder her inne det er mulig å finne inspirasjon fra. Et søk gir disse siste trådene: http://hundesonen.no/topic/85449-navn-til-hannhund/?tab=comments#comment-2182175 http://hundesonen.no/topic/85325-hjelp-til-navnevalg/?tab=comments#comment-2173980 http://hundesonen.no/topic/85332-hjelp-til-å-navngi-golden-tispe/?tab=comments#comment-2171762 http://hundesonen.no/topic/85170-navnetips-til-hannhund/?tab=comments#comment-2164776 http://hundesonen.no/topic/83235-navnet-mio-kan-det-passe-til-en-tispe/?tab=comments#comment-2092766  
  • Nylig opprettede emner