Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessert i jaktkurs


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har en dvergschnauzer og tenker at han egner seg for jakt. Oppdaget denne på facebook, og syns dette virker artig.

Hvor er det kurs så jeg kan lære hunden min å jakte rotter?

Holder til på vestlandet men kan reise. Synes det ser så morsomt ut for hundene!

Hvordan ville dere gått fram for å trene frem dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag finnes det mer effektive og humane måter å bli kvitt skadedyr på. De fleste er motstandere av at dyr skal pines for underholdningens skyld, som det jo blir når vi har andre metoder.

Det har nettopp vært en større rettssak mot folk som ikke har brydd seg videre om forbudet, med noe større hunder, du kan lese mer her:

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter er ikke villsvin, så tviler på at det kan sammenlignes. Er der ingen som kan fortelle meg hvor jeg kan lære hunden min å jakte på rotter som på den videoen jeg la ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vestlandsdrengen skrev:

Rotter er ikke villsvin, så tviler på at det kan sammenlignes. Er der ingen som kan fortelle meg hvor jeg kan lære hunden min å jakte på rotter som på den videoen jeg la ut? 

Jeg tviler på at de som eventuellt kan "lære deg" slikt befinner seg her på sonen..Eventuellt holder de en lav profil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Jeg tviler på at de som eventuellt kan "lære deg" slikt befinner seg her på sonen..Eventuellt holder de en lav profil..

Det finnes de på sonen som sier de har trent slik i utlandet og ikke ser noe problem med dette.

Jeg forstår ikke hvorfor man synes det ser så interessant ut å torturere/plage andre levende vesener at man er villig til å krysse landegrenser for å få gjort det. Kan man ikke trene spor eller lydighet med hunden sin i stedet for å finne glede i andres grufulle død? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, vestlandsdrengen skrev:

Rotter er ikke villsvin, så tviler på at det kan sammenlignes. Er der ingen som kan fortelle meg hvor jeg kan lære hunden min å jakte på rotter som på den videoen jeg la ut? 

Men rotter blir jo livredd, skadet og får voldsomme smerter i denne typen jakt, akkurat som villsvin? Synes du virkelig at det er "morsomt"? Jeg mener også at dyr som gjør stor skade noen ganger må drepes, jeg dreper mus selv i eget hus, men i et sivilisert samfunn så foregår sånt så humant som mulig, ikke som en "morsom aktivitet".

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele handler om dyrevelferd! Ja rotter er skadedyr men det er fortsatt levende vesen vi snakker om og avliving skal foregå på mest mulig human måte og det vil si at de skal dø momentant og ikke pines ihjel... Videoen viser hetsjakt som skremmer dyr, jager, og piner dem! Flere av rottene ligger levende og pines etter å ha blitt filleristet av hundene, de lever men er såpass skadet at de vil dø... dog ingen momentant død! Og det syns jeg IKKE er greit i heletatt! 

 

finn på noe annet med hunden din.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det å avlive rotter er negativt. 

Kan noen fornuftige fortelle meg hvordan man trener hunden sin opp til dette eller er det bare green-peace-folk på forumet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vestlandsdrengen skrev:

Jeg kan ikke se at det å avlive rotter er negativt. 

Kan noen fornuftige fortelle meg hvordan man trener hunden sin opp til dette eller er det bare green-peace-folk på forumet? 

Det er litt vanskelig og fortelle deg hvor man trener det,  da det er forbudt. Det er svært få som åpenlyst reklamerer for at de bryter loven. Selger du heroin putter du det ikke inn på gulesider liksom 

 

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Hva er det som er underholdende med å sende hunder etter mindre dyr for at de skal filleriste dem og pine dem i hjel? Hva er det som er en "morsom aktivitet" med det? 
Jakt på andre dyr fungerer ikke slik.  Og når man fanger mus og rotter i felle så er det faktisk langt mer humant i de aller fleste tilfeller enn hva du ser på som underholdning. 

Hva annet mener du er god underholdning? 
Hanekamp? Hundekamp? Hadde du ledd godt dersom din hund drepte en annen hund fordi du ikke likte den andre? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vestlandsdrengen skrev:

Jeg kan ikke se at det å avlive rotter er negativt. 

Kan noen fornuftige fortelle meg hvordan man trener hunden sin opp til dette eller er det bare green-peace-folk på forumet? 

Nei det å avlive rotter er ikke i seg selv negativt.  Men det handler om MÅTEN det gjøres på. Det er stor forskjell på human avlivning og dyreplageri. Den jakten du ønsker å drive med havner i kategorien dyreplageri, i tilfelle du var usikker. Det er en grunn til at den er ulovlig.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Nei det å avlive rotter er ikke i seg selv negativt.  Men det handler om MÅTEN det gjøres på. Det er stor forskjell på human avlivning og dyreplageri. Den jakten du ønsker å drive med havner i kategorien dyreplageri, i tilfelle du var usikker. Det er en grunn til at den er ulovlig.

 

Ærlig talt. Ett skikkelig bitt over nakken er da ikke dyreplageri. Det at de rister dyret etterpå er vel bare en ren refleks etter avlivingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, vestlandsdrengen said:

Ærlig talt. Ett skikkelig bitt over nakken er da ikke dyreplageri. Det at de rister dyret etterpå er vel bare en ren refleks etter avlivingen. 

Du tuller nå? Ristingen er like mye ett forsøk på å knekke nakken på byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, vestlandsdrengen skrev:

Ærlig talt. Ett skikkelig bitt over nakken er da ikke dyreplageri. Det at de rister dyret etterpå er vel bare en ren refleks etter avlivingen. 

Men hvorfor tror du at denne formen for jakt er forbudt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, vestlandsdrengen said:

Å drepe rotter kan da ikke være så ille. De er jo skadedyr. Kan ikke sammenlignes med tortur. Snodig sammenligning syns jeg. 

tortur handler ikke om hvem som opplever det, men hvordan det oppleves.  Skadedyr trenger i mange tilfeller å fjernes,  men så langt det lar seg gjøre gjør man det på så humane måter som mulig.  

Å sammenligne ulv og hund er heller ikke reelt,  det er naturlig for en hund å jakte,  men en hund får mat,  den trenger ikke å jakte,  det er ren underholdning som går på bekostning av andre levende  vesen. Det er heller ingen garanti for at det går raskt og smertefritt. Og i motsetning til ulv så er hund ikke en naturlig(eller nødvendig)  del av eller belastning for hverken flora eller fauna, noen steder.  

det er ikke bare ikke lov å trene slikt her,  man kan også bli fratatt  hunden om det kommer frem at man har brukt den til slikt eller trent den til det. (de blir avlivd) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...