Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen kjappe spørsmål om natten med en ny valp.


Valentina
 Share

Recommended Posts

Valpen er i hus og vi har natten foran oss. Er det meningen at den skal sove, tisse, sove igjennom natten, eller kan jeg belage meg på at han vil leke og? Hvordan lærer man en valp/hund at de skal sove hele natten? Om jeg er oppe, bør jeg vekke valpen for tissetur? (Er ofte oppe 1-2 ganger av meg selv pga barn, dotur etc..) Er forberedt på piping nå de første nettene, Men hvor lang tid tok det før hunden roet seg? 

Merker jeg sammenligner dette litt med det å ha nyfødt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder venner seg fort til at aktiviteter foregår på dagtid, også sover man på natten. Ut og luft hunden før dere legger dere (sørg for at den tømmer seg), og jeg ville ikke vekket hunden på natten for at den skal tisse ei heller gitt den forhåpninger om at det er nå vi leker. Jeg er slik som våkner når valpen gjør det på natten, og får da tid til å hive på meg morgenkåpe og tøfler for å lufte. Har du valpen i sengen er det mange som sover natten gjennom uten uhell, og de får da nærheten de trenger og du er kvitt eventuell piping :) 

Endret av tutle
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 barn så klarer jeg ikke ha valpen i senga. Er heller ikke særlig trygt, redd de skal klare å dytte han ned på gulvet. Vi har laget en soveplass i gangen rett utenfor rommet vårt og en av oss sover med han. 

 

Etter at vi kom hjem og ting roer seg, så har han lekt, sovet, tisser, repeat. Så hvordan lærer man at han ikke skal leke om natten? 

Er og redd det blir for mye lek, har lest mange advarsler om overgiret hund. Vi lar ikke ungene løpe helt villmann med han, men han vil bite på lekene sine, og leker en del med de ogutforsker huset en del. (Avgrenset område-stue, kjøkken og gang). Samtidig så roer han seg godt på egenhånd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Valentina skrev:

Med 2 barn så klarer jeg ikke ha valpen i senga. Er heller ikke særlig trygt, redd de skal klare å dytte han ned på gulvet. Vi har laget en soveplass i gangen rett utenfor rommet vårt og en av oss sover med han. 

Jeg sov selv med en hånd ned i sengen, det roer hunden også. Det viktige er at de føler nærhet til dere, at han ikke føler seg alene/etterlatt.

Akkurat nå, Valentina skrev:

Etter at vi kom hjem og ting roer seg, så har han lekt, sovet, tisser, repeat. Så hvordan lærer man at han ikke skal leke om natten? 

Er og redd det blir for mye lek, har lest mange advarsler om overgiret hund. Vi lar ikke ungene løpe helt villmann med han, men han vil bite på lekene sine, og leker en del med de ogutforsker huset en del. (Avgrenset område-stue, kjøkken og gang). Samtidig så roer han seg godt på egenhånd.  

I starten går aktivitetene på repeat med korte intervaller ja, men stort sett så roer de seg mot kvelden etter at barna har lagt seg og omgivelsene blir roligere. Jeg husker min ble ofte overtrøtt og fikk raptus mot kvelden, men kjedet seg fort når vi mot kvelden la oss og kom selv til ro og fikk sove. 

Så lenge hunden har tid (og tar seg tid) til å hvile jevnt i løpet dagen vil jeg ikke bekymre meg for overaktivisering (om det hele tiden skjer noe/lek med barna f.eks). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er enn så lenge flinke til å ikke herje med han og la han ha pauser. Det har hvertfall skjedd litt naturlig idag. Plutselig vil de se barne-tv istede, eller gjøre noe annet. Ja, er mye roligere her på kvelden og jeg håper han merker det etterhvert. Mulig jeg overtenker dette og lager problemer som ikke finnes, Men liker å være forberedt ? Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Valentina skrev:

De er enn så lenge flinke til å ikke herje med han og la han ha pauser. Det har hvertfall skjedd litt naturlig idag. Plutselig vil de se barne-tv istede, eller gjøre noe annet. Ja, er mye roligere her på kvelden og jeg håper han merker det etterhvert. Mulig jeg overtenker dette og lager problemer som ikke finnes, Men liker å være forberedt ? Takk for svar. 

Det går nok helt fint skal du se :) Lykke til i natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...