Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne tapte rettssak om hundehold i borettslag


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Forferdelig trist. Og de mener at økt livsglede ikke er god nok grunn til å skulle ha hund fordi det er noe alle hundeeiere kan si at de får. Det gir jo ingen mening. Jeg forstår ikke helt at de kan nekte henne å beholde hunden, det står vel i lovverket at hunden må være til vesentlig ulempe dersom man skal bli nektet hundehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dommen strider mot alle andre dommer jeg har lest i lignende saker, pluss forarbeidene til lovparagrafen dette handler om. Gjengs praksis har, siden Emmelinedommen, vært at at fordeler og ulemper følger hverandre. Dersom det ikke finnes ulemper for noen, så skal kravene til "gode grunner" være tilsvarende lave, altså livskvalitet er mer enn god nok grunn. Og motsatt, at ved veldig gode grunner, som servicehund, så må ulempen være tilsvarende stor, type fare for liv. Denne retten har gått mot gjeldende praksis, som har vært etter lovens intensjon. Veldig glad saken er anket, dette er helt høl i huet!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo på sett og vis forstå at man ikke ønsker å "belønne" brudd på vedtak, samtidig som vedtaket er hinsides all fornuft. Jeg bor også i borettslag, og det står faktisk i regelverket at det ikke er tillatt med dyr - men det regelverket har ikke vært revidert siden 1984 eller deromkring. Jeg søkte til styret før jeg i det hele tatt la inn bud på leiligheta, og fikk til svar at hunden var hjertlig velkommen. Ellers hadde jeg aldri flyttet hit, en ting er at borettslaget muligens ikke har anledning til å nekte beboerne å ha dyr (jeg trodde i alle fall ikke det før jeg leste denne saken), men man ønsker seg jo helst et godt forhold til naboene også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Man kjøper leilighet og betaler i de aller fleste tilfeller i dyre dommer for å ha noe man kaller eget. Og så skal man følge alle andres regler når det kommer til hver minste ting... 

VI har eid leilighet, og etter hvert ble det foreslått regler for alt. 
Blant annet var det foreslått å forby kullgrill pga brannfare (i en betongbygning), og rett etter var det en gassflaske som tok fyr på en nabo sin terrasse. 
De fant ut at hundeeiere skulle feie, eller vaske gangen om det var vått ute, selv om det var innleid renholdsfirma hver uke. 
Og så var det den smartingen som foreslo at det ikke skulle være lov å henge klær på tørkestativ ute på terrassene, fordi det kunne være sjenerende for naboene. Hva pokker skal naboene glo inn på hverandres private uteplasser for? :blink: 


Borettslag og sameier kommer aldri på tale. Både på grunn av at de egentlig kan gjøre hva de vil i forhold til dyr, og fordi jeg synes ikke det er verdt å ha boliglån for at andre skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. 
Det er tydeligvis en helt spesiell type folk som vil være i disse styrene. I hvert fall i de tilfellene hvor de griper inn og faktisk forringer livskvaliteten til folk på den måten i den saken her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Det er tydeligvis en helt spesiell type folk som vil være i disse styrene. I hvert fall i de tilfellene hvor de griper inn og faktisk forringer livskvaliteten til folk på den måten i den saken her. 

Den tror jeg det er mange som kan skrive under på også etter egne opplevelser..

'Den typen' ser man også på fb og andre fora svært hyppig, deres eneste mål, menig og oppgave i livet er tydeligvis å peke på alle andres "feil" og gjøre livet surest mulig for sine medborgere..Jeg har mer en en gang blitt alldeles himmelfallen over hva slike kan finne på å klage på, det er faktisk de mest utrolige ting som knapt noen andre normale mennesker ville brydd seg filla om. Her tror jeg faktisk det dreier seg om folk som i mange tilfeller ikke er "helt i vater" i den mer alminnelige mening med utrykket.

Uansett årsak til galskapen, de kan forsure livet vesentlig for andre mennesker som er uheldig å ha dem i sin nærhet. 

De later til å opptre på alle arenaer der det er mulig å finne noe å klage på, og det er utrolig mange det.. På sider med mistet/funnede kjæledyr kan man sikkert som amen i kjerka forvente at de gauler 'BÅNDTVANG!' hvis noen har funnet/mistet en hund, har noen parkert 5 cm utenfor riktig plass er det lange tirader og gjerne bilder av 'illgjerningpersonens' bil, har parkert sykkelen! ( her trodde jeg nesten ikke egne øyne..) sin feil etter deres oppfatning o.s.v i det uendelige.. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, *Kat84* said:

De fant ut at hundeeiere skulle feie, eller vaske gangen om det var vått ute, selv om det var innleid renholdsfirma hver uke. 

Jeg tror jeg kunne strukket meg ganske langt for å få lov til å ha hund her jeg bor. Feie over gulvet hadde jeg lett gjort (selv om jeg bærer hunden i trappa). Prøv og finne et sted å bo i Tromsø der det er tillatt med dyr liksom, større sjanse for å bli lottomillionær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg tror jeg kunne strukket meg ganske langt for å få lov til å ha hund her jeg bor. Feie over gulvet hadde jeg lett gjort (selv om jeg bærer hunden i trappa). Prøv og finne et sted å bo i Tromsø der det er tillatt med dyr liksom, større sjanse for å bli lottomillionær...

Er det så vanskelig å finne boplasser med hund i Tromsø? Ser jo iblandt at folk ( gjerne studenter) etterlyser boplass der dyr er tillatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Er det så vanskelig å finne boplasser med hund i Tromsø? Ser jo iblandt at folk ( gjerne studenter) etterlyser boplass der dyr er tillatt. 

Boligmarkedet her er helt hinsides, så ja. Det er nærmest umulig, i hvert fall hvis man skal leie. Kjøper man står man selvsagt litt mer fritt, men med mindre man har eget hus er det alltids et eller annet regelverk som skal følges. Og når markedet er så presset som det er her er kan man omtrent stille så urimelige krav man bare vil, for køa er lang og man vil helst ha naboer som er til minst mulig sjenanse... Jeg synes oppriktig synd på de som kommer flyttende hit med "det ordner seg nok"-holdning, for nei, det gjør ikke det. Sannsynligvis må du enten bo i telt eller kvitte deg med dyrene dine.

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, QUEST skrev:

Den tror jeg det er mange som kan skrive under på også etter egne opplevelser..

'Den typen' ser man også på fb og andre fora svært hyppig, deres eneste mål, menig og oppgave i livet er tydeligvis å peke på alle andres "feil" og gjøre livet surest mulig for sine medborgere..Jeg har mer en en gang blitt alldeles himmelfallen over hva slike kan finne på å klage på, det er faktisk de mest utrolige ting som knapt noen andre normale mennesker ville brydd seg filla om. Her tror jeg faktisk det dreier seg om folk som i mange tilfeller ikke er "helt i vater" i den mer alminnelige mening med utrykket.

Uansett årsak til galskapen, de kan forsure livet vesentlig for andre mennesker som er uheldig å ha dem i sin nærhet. 

De later til å opptre på alle arenaer der det er mulig å finne noe å klage på, og det er utrolig mange det.. På sider med mistet/funnede kjæledyr kan man sikkert som amen i kjerka forvente at de gauler 'BÅNDTVANG!' hvis noen har funnet/mistet en hund, har noen parkert 5 cm utenfor riktig plass er det lange tirader og gjerne bilder av 'illgjerningpersonens' bil, har parkert sykkelen! ( her trodde jeg nesten ikke egne øyne..) sin feil etter deres oppfatning o.s.v i det uendelige.. 

Det ser ut til at det faller noen lettere å leke hverdagspoliti enn andre ja. 
Man finner dem jo faktisk over alt. Både i sameier/borettslag, kommentarfelt, og i byggefelt. Problemet utover at de er irriterende å ha rundt seg oppstår når slike folk tar en plass i et styre fordi ingen andre er interessert i å ha verv der. 
 

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg tror jeg kunne strukket meg ganske langt for å få lov til å ha hund her jeg bor. Feie over gulvet hadde jeg lett gjort (selv om jeg bærer hunden i trappa). Prøv og finne et sted å bo i Tromsø der det er tillatt med dyr liksom, større sjanse for å bli lottomillionær...

 

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Boligmarkedet her er helt hinsides, så ja. Det er nærmest umulig, i hvert fall hvis man skal leie. Kjøper man står man selvsagt litt mer fritt, men med mindre man har eget hus er det alltids et eller annet regelverk som skal følges. Og når markedet er så presset som det er her er kan man omtrent stille så urimelige krav man bare vil, for køa er lang og man vil helst ha naboer som er til minst mulig sjenanse... Jeg synes oppriktig synd på de som kommer flyttende hit med "det ordner seg nok"-holdning, for nei, det gjør ikke det. Sannsynligvis må du enten bo i telt eller kvitte deg med dyrene dine.

Men når man leier (som jeg leser det som at du gjør) så sier det seg selv at man må følge andres regler. Da bor man jo faktisk i andres private bolig. 
Når man kjøper leilighet, enten det er i sameie eller borettslag, så har man boliglån, og likevel så får man ikke bestemme hva man skal gjøre innenfor egne fire vegger omtrent. Og det er for meg helt idiotisk. 

Her vi bor har vi tilbudt 1500 ekstra i måneden i husleie, og høyere depositum enn i utgangspunktet for å ha hund. Og de vil ikke ha løse hunder utenfor, ikke tissing på eiendommen, osv. Og det er helt greit, for det er andres eiendom og ikke vår. 

Det er stor forskjell på å kjøpe og leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Hvordan i alle dager klarer du å lese det? Jeg eier ;)

Jeg tok utgangspunkt i det du skrev om dersom man leier. Men ja, personlig vil jeg heller leie eller kjøpe noe langt utenfor allfarvei enn å betale i dyre dommer for å bli fortalt av andre hva jeg skal gjøre i forhold til både dyr, grill, klesvask, osv. Så da er vi relativt forskjellige der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, *Kat84* said:

Jeg tok utgangspunkt i det du skrev om dersom man leier. Men ja, personlig vil jeg heller leie eller kjøpe noe langt utenfor allfarvei enn å betale i dyre dommer for å bli fortalt av andre hva jeg skal gjøre i forhold til både dyr, grill, klesvask, osv. Så da er vi relativt forskjellige der. :) 

Jeg synes borettslag er helt fantastisk. Alt av utvendig vedlikehold utføres uten at jeg (eller bankkontoen) ofrer det en tanke. Plenen klippes, snøen brøytes, og i det hele tatt - alt som skal gjøres blir gjort på magisk vis ;) For meg er det også viktig å bo relativt sentralt (i gangavstand til universitetet), samtidig som det ikke ligger midt i byen. 

Jeg kan godt drømme om et hus på landet innimellom, men slår det rask fra meg når jeg tenker på alt man selv er ansvarlig for da. Jeg tror jeg hadde vært konstant rett for at et eller annet stort og dyrt skulle ryke :P Nei, da dropper jeg heller den grillinga :teehe:

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 at 10:21 AM, QUEST skrev:

Den tror jeg det er mange som kan skrive under på også etter egne opplevelser..

'Den typen' ser man også på fb og andre fora svært hyppig, deres eneste mål, menig og oppgave i livet er tydeligvis å peke på alle andres "feil" og gjøre livet surest mulig for sine medborgere..Jeg har mer en en gang blitt alldeles himmelfallen over hva slike kan finne på å klage på, det er faktisk de mest utrolige ting som knapt noen andre normale mennesker ville brydd seg filla om. Her tror jeg faktisk det dreier seg om folk som i mange tilfeller ikke er "helt i vater" i den mer alminnelige mening med utrykket.

Uansett årsak til galskapen, de kan forsure livet vesentlig for andre mennesker som er uheldig å ha dem i sin nærhet. 

De later til å opptre på alle arenaer der det er mulig å finne noe å klage på, og det er utrolig mange det.. På sider med mistet/funnede kjæledyr kan man sikkert som amen i kjerka forvente at de gauler 'BÅNDTVANG!' hvis noen har funnet/mistet en hund, har noen parkert 5 cm utenfor riktig plass er det lange tirader og gjerne bilder av 'illgjerningpersonens' bil, har parkert sykkelen! ( her trodde jeg nesten ikke egne øyne..) sin feil etter deres oppfatning o.s.v i det uendelige.. 

Av disse, og en haug med andre grunner, så bor jeg heller i telt enn å kjøpe noe i et borettslag ;)

Min søster bor i borettslag, og herrefred, for noe folk. Nå skal du får høre:
- Søs har flere ganger fått klage fra den gamle gubben som bor midt mot henne på at hun går naken i egen leilighet. Dette på dagtid, mens solen står på, og da vet du sikkert hvor lett det er å se noe inn gjennom vinduer ;) Lurer på hvor nære gubben var, og fremfor alt, hva f**n klager han på, hvis han kan se en naken 30 åring rusle rundt :P 
- De har en regel om at søpleposer MÅ dobbeltknytes, altså med to knuter :o Ille nok, sant? Men da hører det selvfølgelig til en kjerring, som naturligvis ikke engang sitter i styret, som står med notatblokk og passer på hvem som sluntrer unna med kun en knute på posen *knis*
- Søs bor i første etasje, og får ikke lov til å henge ut dyna si til lufting i helgen, mens de over henne har lov til å lufte sin dyne, og dermed sperre hennes utsikt og soltilgang.
- Søs har fått klager på at hun soler seg i bikini på terrassen sin, mens ingen gjør noe med dem som har høylydt sex midt på dagen med vinduet opp rett over huet hennes, for det er visst ikke noe styret har noe med.

Osv osv osv.

Nope, telt før borettslag på denne dama, gitt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2018 at 11:02 PM, mushi skrev:

Dette er grunnen til at borettslag er uaktuelt når jeg kjøper et sted å bo. Er på min andre selveier-leilighet nå. Ikke noe problem. 

Samme her. Da vi skulle kjøpe hus og "måtte" gå for rekkehus i stedet for enebolig, gikk vi bevisst etter selveier.

På 29.3.2018 at 10:08 AM, *Kat84* skrev:

Man kjøper leilighet og betaler i de aller fleste tilfeller i dyre dommer for å ha noe man kaller eget. Og så skal man følge alle andres regler når det kommer til hver minste ting... 

VI har eid leilighet, og etter hvert ble det foreslått regler for alt. 
Blant annet var det foreslått å forby kullgrill pga brannfare (i en betongbygning), og rett etter var det en gassflaske som tok fyr på en nabo sin terrasse. 
De fant ut at hundeeiere skulle feie, eller vaske gangen om det var vått ute, selv om det var innleid renholdsfirma hver uke. 
Og så var det den smartingen som foreslo at det ikke skulle være lov å henge klær på tørkestativ ute på terrassene, fordi det kunne være sjenerende for naboene. Hva pokker skal naboene glo inn på hverandres private uteplasser for? :blink: 


Borettslag og sameier kommer aldri på tale. Både på grunn av at de egentlig kan gjøre hva de vil i forhold til dyr, og fordi jeg synes ikke det er verdt å ha boliglån for at andre skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. 
Det er tydeligvis en helt spesiell type folk som vil være i disse styrene. I hvert fall i de tilfellene hvor de griper inn og faktisk forringer livskvaliteten til folk på den måten i den saken her. 

Enig. Jeg er på mitt borettslag nr. 2. Det første var helt håpløst. Maktsyk idiot av en styreleder som elska å herse med beboere han ikke likte. Vi kom litt på gal side, fordi han mente det var nok med en hund, da jeg uformelt informerte om at det ville komme en hund til. Så krangla vi litt om det da :P Så fikk jeg beskjed om å vaske oppgangen en gang i uka, i tillegg til vaskinga som ble gjort en gang i uka, fordi det...gud bevares var etpar hundehår der når schäferen røyta. Jeg nøyde meg med å plukke opp det jeg kunne se, og hørte ikke noe mer om det. Det verste var da vi ble anklaget for å være årsaken til lekkasjen i leiligheten under, som ble helt ødelagt. Fordi de påsto å ha funnet sprøyter i rørene og at vi derfor hadde kastet disse i do. De anklaget min daværende samboer for å være narkoman! De kunne så klart ikke bevise noe, og nei, vi hadde ikke kastet annet enn dopapir i do, så det var uansett ikke vår feil. Så det ble ikke noe mer enn det, men det var jo ubehagelig at styreleder kom på døra i tide og utide og anklaget oss for det ene eller det andre "bare fordi". 

Når jeg flytta inn med nåværende samboer, så eide han allerede leilighet i borettslag, så da var det naturlig at jeg flytta inn dit. Jeg opplever ikke det som like ille der. Han sitter i tillegg i styret, så det hjelper nok litt på. Der er de kanskje litt for dårlige til å ta opp ting med folk innimellom. Sliter med mye festing og bråk på kveldene og den ene naboen har en hannhund som får gå løs utenfor og pisser ned alt som er. Han pissa utenfor hos oss når mine tisper hadde løpetid. 

Nei...å bo så tett på folk er ikke noe for meg i det hele tatt. I tillegg til et styre som bestemmer alt mulig rart, det gidder jeg ikke. Da tar jeg mye heller vedlikeholdet utenfor selv.

I forrige borettslaget hadde vi regler som:
- Ikke lov å ha noe på verandaen som gikk over rekkverket, for å ikke ødelegge helhetsinntrykket. Det utgikk derfor å tørke klær på tørkestativ.
- Kun lov med gule julelys utenfor. 
Og en hel haug med andre ting jeg ikke husker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i to forskjellige borettslag, selveier og leid hus med hund. Det første borettslaget var et mareritt, det neste var helt ok. Selveier  gikk helt greit med 2 hunder, men gubedre hvor dette "styret" blandet seg i alt mulig, som fasongen på gjerdet, fargen på markisene, plantene i hagen osv. Tydelig  folk som tidligere hadde bodd i en hybellleilighet uten utsikt:P, og som plutselig fikk makt til  å bestemme over andre folk. Der vi bor nå, kan ingen bestemme over oss og hundene våre, og jeg vil helst slippe å måtte flytte til et sted hvor naboer skal blande seg i hunderiet mitt. Hvis denne damen skulle vinne en ankesak, vil hun da greie å bo sammen med disse naboene, liste seg på tå, og hele tiden være rredd for at hunden skal gi lyd fra seg ?

 

Endret av patricia
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...