Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2


Meer
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Det kommer helt an på hvordan hundehold du har, hvordan raser du har og skal ha, hvordan individ du har, hvordan erfaring du har osv osv. Jeg har flere jevngamle og noen som er veldig nært hverandre i alder. Det går helt fint. Men det er langt fra alle raser jeg ville hatt jevngamle hunder av samme kjønn av. Vil du gjøre det enklest for deg selv, så vil jeg si 2,5 år mellom. Da er første skikkelig oppdratt og gjennom den største utviklingen, før du får en ny valp å jobbe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo egentlig greit,  spm er ofte heller hva som er smart,  og det varierer jo en del ifht rase, hvorfan hundehold man ønsker å ha /har,  hvordan den første hunden er og hvordan valpen blir (men det vet man jo ikke på forhånd) 

Å ha litt aldersforskjell er jo feks ofte en fordel om man skal ha hunder av samme kjønn. Det minsker sannsynligheten for bråk de imellom.  I tillegg er det greit å ha god lydighet /oppdragelse på første før man får en til.  En er en og to kan fort virke som 3 eller 4 om man får problemer med noe. Jo mer satt den første er jo større sjanse for at den ikke henger seg på den lille om den skulle tøyse litt og at du bare har en hund du trenger å fokusere på. Det kan være kjekt ifht inne feks at en har landet litt mer  enn valpen  så det ikke blir bare herjing og kaos. Osv.  

Personlig tenker jeg at 2-3 år (eller mer) er en fin aldersforskjell, men hva som kjennes fornuftig for en selv må andre avgjør på egen hånd tror jeg.  Noen synes to valper samtidig er rett,  andre et års tid  imellom og noen vil ha lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Meer said:

Hvilke raser mener dere man burde vente lengre med da? 

De fleste raser som ikke bare er veldig enkle selskapshunder, og selv da kan det være fornuftig. Det er utrolig mye enklere med valp om man har en voksen, veloppdragen hund til å "hjelpe til" med oppdragelsen. Er den første hunden bare unghund eller valp selv er det større sannsynlighet for at du må jobbe mye hardere for å få begge oppdratt både sammen og hver for seg. De kan lett dra opp hverandre, og ikke minst knytte nærme bånd til hverandre og bli mindre opptatte av deg.

I tillegg tenker jeg det er spesielt viktig med enkelte typer hunder som sliter med dårlig mentalitet, samkjønnsaggresjon, eller krevende hunder av ulike typer (vakt/vokterhunder, hunder med sterk jakt osv).

Vi hadde fire år mellom, det synes jeg var fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Meer said:

Hvilke raser mener dere man burde vente lengre med da? 

10 hours ago, simira said:

De fleste raser som ikke bare er veldig enkle selskapshunder, og selv da kan det være fornuftig. Det er utrolig mye enklere med valp om man har en voksen, veloppdragen hund til å "hjelpe til" med oppdragelsen. Er den første hunden bare unghund eller valp selv er det større sannsynlighet for at du må jobbe mye hardere for å få begge oppdratt både sammen og hver for seg. De kan lett dra opp hverandre, og ikke minst knytte nærme bånd til hverandre og bli mindre opptatte av deg.

I tillegg tenker jeg det er spesielt viktig med enkelte typer hunder som sliter med dårlig mentalitet, samkjønnsaggresjon, eller krevende hunder av ulike typer (vakt/vokterhunder, hunder med sterk jakt osv).

Vi hadde fire år mellom, det synes jeg var fint.

Små hunder blir ofte voksne fortere enn store hunder, kan det også ha noe å si?
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen planer om å skaffe en til hund akkurat nå nei, men har alltid hatt et ønske om 2. Dessuten er det ei tispe jeg er veldig interessert i valp etter som muligens skal ha kull neste år og da fyller min 2 år. Er det rart å ta kontakt med oppdretter nå så tidlig? Det er lange ventelister, men det er jo ikke førstemann til mølla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Meer said:

Har ingen planer om å skaffe en til hund akkurat nå nei, men har alltid hatt et ønske om 2. Dessuten er det ei tispe jeg er veldig interessert i valp etter som muligens skal ha kull neste år og da fyller min 2 år. Er det rart å ta kontakt med oppdretter nå så tidlig? Det er lange ventelister, men det er jo ikke førstemann til mølla

Jeg tok kontakt med min oppdretter for 2 år siden og venter fortsatt på valp...:ahappy: Dette pga. kø og uflaks med antall valper i kullene. 
Skal sies at jeg valgte en sjelden rase med få oppdrettere i Norge, men jeg tror uansett at oppdrettere setter pris på tidlig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ederi skrev:

Jeg tok kontakt med min oppdretter for 2 år siden og venter fortsatt på valp...:ahappy: Dette pga. kø og uflaks med antall valper i kullene. 
Skal sies at jeg valgte en sjelden rase med få oppdrettere i Norge, men jeg tror uansett at oppdrettere setter pris på tidlig kontakt.

Ja, det er det jeg har vært litt bekymret for. Valpene blir jo ikke leveringsklare før min har blitt over 2 år uansett, så det skader vel ikke å ta kontakt. Føler bare at det er litt tidlig å snakke om en til hund når  jeg nesten nettopp har skaffet en, bare 1 år og  "nesten valp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...