Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør fra seg inne...


Lillemix
 Share

Recommended Posts

Min lille blandingsvalp er nå blitt 5 mndr. Fremdeles gjør han mest fra seg inne. Vi kan kan vært ute 1 time uten at han gjør noe og det er det første han gjør når vi kommer inn.

Skryter vi når han tisser ute, så slutter han for å komme bort til oss.

Bærer vi ham ut når han har begynt å tisse inne, så fortsetter han ikke ute.

Til hans forsvar så har det vært mellom -8 og -25 grader siden vi fikk ham. Først siste halvannen uke det er blitt litt mildere. 

Han sover i bur på natta og gjør ikke fra seg der. Han er i gangen med lukkende dører når han er alene hjemme, gjør heller ikke fra seg der. Det vitner jo om at han har litt kontroll?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Unghunden her var ikke husren før hun var 9 mnd. Gå ut ofte, oftere enn du skulle tro. Vær kjedelig, hvis ingenting er interessant er det lettere å huske hva man går ut for ;) og ha tålmodighet, noen er husrene fra dag en omtrent, andre er tregere. Jeg roste ikke av samme grunn som det dere opplever, det ble mer interessant. Og min erfaring er at kaldt vintervær er med på å forlenge tiden det tar å bli husren. Men det går! Det tar bare litt tid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt  sett så burde ting være bedre nå, men som du selv er inne på så  finnes det ting som kan påvirke.  Kulde kan selvsagt være en faktor.  Er han usikker?  Ofte vil ikke usikre valper gjøre fra seg utenfor sitt kjente område. Det virker jo som han har kontroll, som du sier,  altså kan man jo mest sannsynlig utelukke sykdomsrelaterte årsaker. 

Nå går det jo mot varmere tider,  forhåpentligvis,  så da kan det jo hende dette løsner av seg selv nå snart,  viss ikke så kan dere jo prøve endre litt på ting så dere kanskje får han til å tisse ute likevel. Første tips tenker jeg er å ha en sånn absorberende  kladd som man får kjøpt på apotek bla  liggende en plass. Kanskje helst ved døren om det ikke blir for sjenerende.  Byttes selvsagt ut etter evt uhell, og målet skal fortsatt være at den ikke blir brukt,  men blir det nå bom så er det bedre at uhellet kommer der enn andre plasser. Det kan jo og være signal til dere når han går mot døren. 

Ellers tenker jeg at det er fint å gå en grei tur, slik dere har gjort,  men legg den til tidspunkt hvor det er lenge siden hunden har vært på do slik at det er størst mulig sannsynlighet for at hunden må tisse ila turen.  Du skriver ikke hvilken hund det er,  så et generelt råd,  pass på at hunden ikke fryser om det er en hund som blir kald.  Både dekken og potesokker kan være nødvendig.  Tisser den ikke når dere er ute så kan det være god hjelp å ha hunden under kontrol inne etterpå, om man tenker at det egentlig er på tide med å gjøre fra seg.  De tisder jo sjeldent mens de ligger så da er det lett å se når den våkner til liv /blir urolig, også prøver man igjen.  Før eller siden må de jo, cluet er jo bare ånfå til å unngå uhellet inne. Kanskje det hjelper å legge ut en sånn absorberende pad som er tisset på,  for lukten sin del.  Kanskje det finnes en liten flik med kunstgress eller noe slikt man kan få tak i å legge ut,  om man har uteområder. Etc.  Men med våren i anmarsj og evt misstanke om at kulden er /har vørt problemet så ville jeg nok bare sett an litt til nå, når dere først har holdt på så lenge uansett.  Mest sannsynlig  løsner det nå uten noe mer om og men 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...