Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli en god hundeeier?


Lilletiger
 Share

Recommended Posts

Jeg har vokst opp med hund, men mine foreldrene var og er av sorten som for det meste lar hunden få trene seg selv. Jeg har tenkt i mange år på å få meg hund nå. Men jeg ønsker å tilegne meg masse forhåndskunnskap slik at jeg har et best mulig utgangspunkt for å være en god hundeforelder fra starten av. Finnes det kurs for blivende hundeiere? Har noen tips om "must have" bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke egne kurs for forberedelser nei tror jeg ikke.  Noen kurs har vwll observatørplasser,  men det er jo oftest kurs som er litt mer spesialiserte inn mot konkuranse i sport og det er vell ikke nødvendigvis det mest fornuftige å sstarte med.  Men finnes mange gode bøker og forum som dette kan også være en fin  start.  Lese hva som er diskutert før og spørr om det er noe du undrer på. Og dra ut å treffe folk og hunder ?

Hva er det du tenker mest på?  Selve hundeholdet?  Oppdragelse?  Treningsmetoder? Hva som kreves av deg?  Eller mer konkuranserettet  trening? 

Du får sikkert bli med på kurs og om betaler,  men hund er ikke så vanskelig stort sett,  tror du har mer igjen for å ta de kursene sammen med hunden ?

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor I Bergen. Har ikke klart å finne noe kurs her foreløpig, men så kan det jo hende jeg ikke ser på de rette plassene :) 

Takk for tips om bøker, jeg skal sjekke de ut.

Det jeg I første omgang tenker på er oppdragelse. Det  vil jo som regel ta tid fra man får hunden til den får deltatt på sitt første kurs. Og I mellomtiden vil jeg gjerne vite hva jeg kan forvente og hvordan jeg skal håndtere det. Sånn som mitt forhold til hunden, hvordan jeg skal lære den basis-tingene som spisetid, tisse ute, ikke spise mammas..alt. Noen mener de skal sove I bur, noen får seng noen sover med eier. Noen starter med å ha hunden I lekegrind (har jeg sett på tv) inntil den er vant med alle lyder og dyr og mennesker I huset. Alt sånt. Jeg er nok mest redd for den "gammel vane er vond å vende". Jeg er redd for at hunden og jeg begge to skal få dårlige vaner som krever mye å snu igjen senere, og så blir vi bare begge ulykkelige. Kanskje overnervøs, men...jeg vil så gjerne bli en god hundemor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Bergen kan jeg tipse om valpekveld på Anicura Bergen Sør. De har valpekveld 1 gang i mnd. Det koster ingenting å være med. Dette er info kurs, ikke noen valper med.

Du må bare melde deg på sånn at de vet hvor mange som skal være med på kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort oppskrift på hvordan få en lykkelig valp med lykkelig  eier: 

1) La valpen sove i senga di - i hvert fall de første ukene. Det gir trygghet for valpen, og den får ro og gode sovevaner.
2) Ikke stress med at valpen skal lære alt mulig fra første stund. En hund lærer til den dør. Om valpen ikke får lære noe de første ukene du har den, er det aldri for seint. 
3) Ta valpen ut etter at den har sovet, spist eller lekt. Da trenger den ofte å tisse eller bæsje - eller begge deler. Om valpen tisser inne, er det ingen krise. Man kan vaske et gulv... eller et teppe. 
4) Ikke gjør noe mot valpen som du ikke ville gjort mot et barn. 
5) Bur trenger du ikke med mindre valpen viser seg å bli totalt rabiat og spiser opp huset. DA kan du vurdere om bur er en løsning for en periode. 
6) Ikke stress.
7) Ikke stress.
8) Ikke begynn med hjemme-alene-trening før valpen er moden for det. Noen valper takler fint å være hjemme alene litt fra de er små, andre må man vente til de er både 6 og 8 mnd før det er noen vits i å begynne med slik trening. Jeg tror mange påfører valper skrekk for å være hjemme alene fordi de lar valpen være alene hjemme lenge før den er klar for det. 
9) Viktige ting å lære valpen er "KOM" og å gå i bånd. 

... sånn ca :) 

  • Like 13
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mye av arbeidet for å bli en god hundeeier gjør man før hunden er i hus også. Tenk nøye gjennom hva du vil med hundeholdet og hva du kan tilby en hund. Sett deg inn i hvilke raser som passer deg og din hverdag ifht aktivitetsnivå, gemytt, størrelse, pelstype osv osv. Det er så mye enklere å bli en god hundeeier når man har en hund som passer til dine forventinger og din hverdag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 3/28/2018 at 6:33 PM, Siri said:

En kort oppskrift på hvordan få en lykkelig valp med lykkelig  eier: 

1) La valpen sove i senga di - i hvert fall de første ukene. Det gir trygghet for valpen, og den får ro og gode sovevaner.
2) Ikke stress med at valpen skal lære alt mulig fra første stund. En hund lærer til den dør. Om valpen ikke får lære noe de første ukene du har den, er det aldri for seint. 
3) Ta valpen ut etter at den har sovet, spist eller lekt. Da trenger den ofte å tisse eller bæsje - eller begge deler. Om valpen tisser inne, er det ingen krise. Man kan vaske et gulv... eller et teppe. 
4) Ikke gjør noe mot valpen som du ikke ville gjort mot et barn. 
5) Bur trenger du ikke med mindre valpen viser seg å bli totalt rabiat og spiser opp huset. DA kan du vurdere om bur er en løsning for en periode. 
6) Ikke stress.
7) Ikke stress.
8) Ikke begynn med hjemme-alene-trening før valpen er moden for det. Noen valper takler fint å være hjemme alene litt fra de er små, andre må man vente til de er både 6 og 8 mnd før det er noen vits i å begynne med slik trening. Jeg tror mange påfører valper skrekk for å være hjemme alene fordi de lar valpen være alene hjemme lenge før den er klar for det. 
9) Viktige ting å lære valpen er "KOM" og å gå i bånd. 

... sånn ca :) 

Enig i denne. Ta til deg det hun sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2018 at 5:12 PM, Lilletiger said:

Jeg har vokst opp med hund, men mine foreldrene var og er av sorten som for det meste lar hunden få trene seg selv. Jeg har tenkt i mange år på å få meg hund nå. Men jeg ønsker å tilegne meg masse forhåndskunnskap slik at jeg har et best mulig utgangspunkt for å være en god hundeforelder fra starten av. Finnes det kurs for blivende hundeiere? Har noen tips om "must have" bøker?

Slapp av, det går bra.

Jeg har selv to godt voksne hunder, som jeg har hatt fra de var valper, og jeg ser at de har hatt godt av å følge regler fra de var små. Har også hatt flere hunder tidligere som har vært gode.

Det er veldig viktig med sosialisering. Ta valpen med ut på alt du gjør, og la den møte de miljøer du vil den skal takle. La den møte andre hunder, men la det bli med noen få, som den kan løpe løs med, for du må trene på å gå forbi både hunder og folk. Ikke la den hilse på alle du møter, tren heller på å gå forbi.

Det har vært viktig for meg at vi kan gå tur uten at mine hunder har forventning om å hilse på andre hunder og folk de møter, og det må trenes inn fra starten. Det du trener inn når valpen er helt liten setter seg fast i minnet. Får valpen hilse på hunder og folk langs veien når du går tur når den er liten, og du ikke har trent inn at den ikke skal det, så får du en jobb der.

Jeg trener konsekvent på at vi ikke skal hilse på noen når vi går tur. Det er faktisk enklest i det lange løp å ikke gjøre det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet vanvittig mye både rett før og rett etter at valpen var kommet i hus, men det meste lærte jeg egentlig gjennom ham. Hunder er veldig forskjellige, så det er ikke sikkert alle "how to" på internett fungerer like bra for dere - eller så kan det hende generelle råd blir midt i blinken. Bare dette med hjemme alene finnes det sikkert 110334840 forskjellige løsninger på, så ikke fortvil om du ikke føler du har lest eller erfart nok før valpen kommer i hus. :) 

Men Illiya har noen skikkelig gode tips - hvis jeg skulle gitt deg to "hovedtips" vil jeg si meg enig i,

1) ikke stress

2) ta deg god tid til å bygge et forhold til valpen. Kos med den, lek med den, sov med den, ta den med steder - la den bli knyttet til deg og skaffe seg trygghet i sitt nye hjem.

Å lære valpen ting som å tisse ute, ikke bite, sitt/bli/ligg/rulle rundt/hva det nå skulle være, alt det kommer etterhvert så lenge du bruker den tiden det tar :P  valpekurs kan du også delta på fra den er 3-4 mnd eller noe slikt, her tar de gjerne for seg masse "grunnoppdragelse", og det skal godt gjøres å etablere livsvarige uvaner på tiden før det! Synes det er et godt tegn at du tenker og reflekterer så mye rundt eget hundehold og valpens første tid i huset allerede nå, så tror du kommer til å finne ut av det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...