Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste billige tørrföret?


jma
 Share

Recommended Posts

Jeg gir hundene V&H, men synes det er veldig greit å ha tørrför ved siden av (gir ca 70/30 V&H/tørt). Har prøvd diverse billige typer (er jo ikke avhengi av noe super kvalitet så lenge de får mest V&H), men synes at pelskvaliteten på hundene fort blir dårligere . Har dere noen tips til et billig merke som ikke går utover pelskvaliteten? Hvilke merker har minst korn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig brit blå eller franks pro gold, som vistnok er det samme bare at brit er produsert for tam kjeden og franks er for andre selgere. Jeg skal absolutt ikke påstå at det er et kvalitetsfor og hadde neppe brukt det om jeg hadde fort hovedsaklig på tørt.  Men likevell,  det har relativt høyt kjøttinnhold, sammenlignet med rc adult,  eukanuba og de der.  Franks har kjøtt som førdte ingrediens på lista, rundt 50 % om jeg husker rett.  Dog er det kyllingkjøtt og fettet i foret er også fra kylling eller fjærkre om jeg ikke husker feil.  Altså er det ikke det beste.  Men heller kyllingkjøtt enn enda mer korn,  ris etc tenker iallefall jeg,  og riktig  fett kan man jo i verste fall tilsette  på om man trenger å bruke det som fullfor en periode. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute etter det samme selv, men ville ha kornfritt. Valget falt på Taste Of the wild. Det liker hundene, og prisen levert på døra blir 657 for 13 kg. 
Ellers er jo Happydog og Meradog billige for- som også finnes i kornfritt- men da ikke så billige.  Kingsmoor var jeg fornøyd med, men hundene likte det ikke. Samme med fish4dogs som koster 600 med vip avtale for 12 kg men det ville hundene IKKE ha...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et for som overrasket meg i positiv forstand var Labb Ekstrem (15kg 479,-) 

Vi forer hovedsakelig på Vom&Hundemat men av praktiske årsaker får han litt tørrfor daglig så han er forberedt de dagene vi er på reisefot og bare har med oss tørrfor i bagasjen.

Kort fortalt er han frisk som en fisk frem til vi for morro skyld prøvde Mush og han fikk en kjempeallergisk reaksjon. Etter utredning hos veterinær viser det seg at tassen er predisponert for allergi og reagerer på enkelte proteiner, som svin og storfe.

Plutselig var det ikke "hipp som happ" hva han spiste og redselen for å måtte ende opp på et spesialfor i fremtiden var ikke spesielt fristende. Nysgjerrigheten etter å prøve nye fortyper, glossy forsekker og flashy salgsargumenter ble nå møtt med kjempe-skepsis.

Råforet  var enkelt, "tilbake til basic" sa veterinæren min; V&H puppy eller fullfor protein som ikke inneholder svin. Den var enkel men hva med når vi er på reisefot?, jeg må ha et tørrfor som ikke gjør hunden min syk nå eller i fremtiden.

Etter råd fra Førsteamanuensis Øystein Ahlstrøm, ernæringsfysiolog Lise von Krogh, veterinæren min og uttalige timer med nesa i rapporter og forskningsmateriale på nett var rådene klare, se etter et energirikt for med mye proteiner og fett og lite karbohydrater. Det spiller ingen rolle om karbohydratene kommer fra hvete, mais, poteter, ris eller "håndplukkede epler modnet på eikefat i solnedgang". Når tørrforet er prossesert opptar hunden stivelsen likt uavhengig av kilde. Så var det proteiner av høy kvalitet (god aminosyreprofil) og mye fett!  Hunden foretrekker fett. Trenger hunden mindre energi (blir feit) er det bedre å redusere på mengde for.

Da var det bare å prøve seg frem, Orijen, Royal Canine, Appetitt, Fish4Dogs, Eukanuba kan reklamere med sitt fortreffelige innhold, hunden brydde seg ikke om prisen på forsekken. Jeg kunne se temmelig fort om det fungerte eller ikke. Kløe, rød i huden, rennende øyne, hårløse områder, hyperaktiv.

Så prøvde vi Labb Ekstrem og hunden fikk masse pels! Jeg kunne nesten ikke huske at han hadde så mye pels, på brystet mellom bena og rundt ørene. Rødheten i huden forsvant og han virket roligere og tilfreds. Den ultimate lykkefølelse når du finner noe som fungerer og jeg tar det ikke lenger for gitt. Vi har funnet vår vinner kombo.

Så beklager at det ble et langt innlegg, jeg vet ikke om Labb Ekstrem kvalifiserer som et "billlig tørrfor" men det fungerer aldeles utmerket for oss og anbefales!

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nok en gang anvbefale at dere IKKE bruker Acana/Orijen. Meget høyt proteininnhold, lav PH er bare noen av grunnene til at en stor andel basenjier som har gått på dette föret har utviklet urinstein. 
Vi driver og kartlegger, og av 20 hunder med påvist urinstein gikk 16 på Acana eller Orijen. Det er en stor prosentandel, det! Særlig med tanke på at de kun har en brkdel av markedet. De er forøvrig også saksøkt grunnet for høye konsentrasjoner av et giftstoff i föret. http://truthaboutpetfood.com/lawsuit-filed-against-champion-pet-food-acana-and-orijen/

Forøvrig bruker vi kun Royal Canin. Nydelig pels, og aldri hatt noen allergiske reaksjoner eller sykdommer forbundet med det föret. Er vel kanskje ikke det rimeligste, men jeg har den tanken om at et rimelig för er det mye inn og mye ut, samt dårligere pels på kjøpet. 
Det er dog klart at ingen hunder er like, og det som funker supert på en hund ikke nødvendigvis er like bra for en annen. 

Endret av Yodel
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse tips :)

Har brukt Royal Canine før, og er super fornøyd med det. Men siden tørrforet nå kun kommer i tillegg til v&h, og de vil få lite av det til daglig, så vil jeg gjerne ha et billigere alternativ. Har dårlig erfaring med Labb, har prøvd det på forskjellige hunder, og alle av dem har bæsja ekstremt mye og fått dårlig pels når de har gått på det (har prøvd forskjellige typer Labb og.) Men jeg kan jo titte nærmere på Labb Esktrem. Jeg ga Labb Pluss en periode til hannen jeg hadde før, og han ble veldig stygg i pelsen av det, men han viste seg å være allergisk mot alt. Så det var jo ikke så rart :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Kaisa. Det funket veldig bra på søsterns vorsthere, og har vist seg å funke veldig fint på Maja (golden). Fin pels og lite som kommer ut i andre enden... også er det nesten halv pris (rundt regnet) av andre fôr vi har brukt før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2018 at 9:38 AM, *Marianne* said:

Vi bruker Kaisa. Det funket veldig bra på søsterns vorsthere, og har vist seg å funke veldig fint på Maja (golden). Fin pels og lite som kommer ut i andre enden... også er det nesten halv pris (rundt regnet) av andre fôr vi har brukt før...

Har du mulighet til å ta bilde av innholdsfortegnelsen? Jeg vurderte å prøve det, men lot være fordi jeg ikke fant en skikkelig innholdsfortegnelse som faktisk sier hva som er inni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AussieAllTheWay skrev:

Har du mulighet til å ta bilde av innholdsfortegnelsen? Jeg vurderte å prøve det, men lot være fordi jeg ikke fant en skikkelig innholdsfortegnelse som faktisk sier hva som er inni :)

Jeg er ikke på samme sted som sekken med fôr nå, men bildene viser noe jeg fant på en annen nettbutikk tidligere da jeg lette etter det samme for en kollega (og heller ikke hadde sekken tilgjengelig). Siden finner jeg ikke nå, så jeg har ikke referanse dessverre. 

 

(Beklager dobbeltpost, måtte klippe litt på bildet)

 

Endret av *Marianne*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Var vel det samme jeg fant. Hadde håp om at det fantes litt mer utfyllende info på sekken- hva er kornprodukter f.eks og hvor mye det er av hver.
Men takk :D


 

Skal se om jeg husker å ta bilde når jeg kommer hjem?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...