Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring


Lilo14
 Share

Recommended Posts

Har besøk av hannunden tispa mi skal pares med. Og de prøver og prøver... virker ikke til att han treffer... hun er mer en villig og de har holdt på flere ganger. Nå har jeg skilt de av for og se om det blir bedre. Er det noen gode tips? Han kom i går og skal være til mandag. Det er hennes første gang.. hun er 3.5 år.  Eller tror dere jeg bare skal la de holde på og satse på att det går til slutt, de har jo noen dager på seg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lilo14 skrev:

Har besøk av hannunden tispa mi skal pares med. Og de prøver og prøver... virker ikke til att han treffer... hun er mer en villig og de har holdt på flere ganger. Nå har jeg skilt de av for og se om det blir bedre. Er det noen gode tips? Han kom i går og skal være til mandag. Det er hennes første gang.. hun er 3.5 år.  Eller tror dere jeg bare skal la de holde på og satse på att det går til slutt, de har jo noen dager på seg?

 

Jeg ville skilt de, og bare hatt de sammen en stund 2-3 ganger om dagen. Tispa kan bli lei, og de blir slitne av å holde på hele tiden..  Hvor har du forsøkt? Noen vil/tørr (?)  ikke mens matmor ser på, selv om de ser aldri så villige ut. Andre vil være inne, andre ute... Jeg har nylig fått til parring på ei tispe vi har forsøkt med ved mange løpetider, hadde egentlig gitt opp... Men så ble det til slutt når hun fikk være på kjøkkenet :innocent:  De har sine preferanser! De fleste gjør det hvor som helst, men visse har klare meninger om både tilskuere og sted.. Tispa vi fikk til parring på nå har også lagt på halen og hannen har fått ri, men ikke mer. jeg forsøkte også å støtte ved parring ute samme dager som vi fikk parringer, uten hell. Når de så fikk prøve inne senere på dagen var det klaff begge dager. Jeg har tidlgere opplevd å forsøkt parring inne mens jeg var der, samt ute mens jeg var der, uten klaff. Så ringte telefonen min, og jeg gikk inn for å snakke mens bikkjene var ute, da ble det parring etter knapt ett minutt :) det var første gang for hannen, og han trodde nok ikke han fikk lov å gå "hele veien" mens jeg var der , hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

vi brukte noen runder med løpetid her for å få alt til å klaffe.
hannhunden hadde gjort jobben sin før, men tispa har ikke hatt kull før.
nå har jo mine bodd sammen i over ett år da, og trygge på hverandre, men vi brukte to løpetider på å få det til. (nå var det også litt flytting og stress inne i bildet, så første løpetiden regnet vi ikke med det skulle bli noe uansett)

tispa ville gjerne pare, men ble redd når han traff riktig, og ville da gjerne hyle og hoppe frem. han var heller ikke en slik som fikk heng med en gang, så det var kanskje bra. da han endelig fikk heng var hun blitt så vant med akten at hun ikke ble redd.
forrige uke var vi på ultralyd og de så 2-4 stk:)

(min  likte best var at han var i kort bånd , slik at hun kunne komme til han og gå vekk som hun selv ville)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar? di har både vært for seg selv og mens jeg har vært rundt di. Ho stiller seg villig opp og lar han prøve. Jeg har di ikke sammen hele tiden. Stakkar må jo få noe fred? di skal få prøve igjen i kveld, så er di hver for seg i natt igjen. Prøver litt i morgen også, viss ikke det går, så går det ikke... Takk for svar og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Lilo14 said:

Vil jeg ikke merke det på hundene viss de får det til? Eller er di like gira uansett?

Du merker det. Og hannhunden spesielt blir nok roligere etterpå. Noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... jeg ville ikke latt de holde på uten oppsyn, spesielt ikke med både uerfsren tispe og hannhund! Når de henger sammen kan det gjøre meget vondt for tispa så man bør være tilstede både for å trygge henne og for å sørge for at hverken tispa eller hannhunden prøver å rive seg fra hverandre (dette kan skade dem begge) ? Jeg ville prøvd 2-3 ganger iløpet av dagen og skilt dem utenom. Parring (og forsøk på dette) er slitsomt og stressende for både hannhund og tispe så jeg hadde aldri latt det foregå over tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Shlush skrev:

Men... jeg ville ikke latt de holde på uten oppsyn, spesielt ikke med både uerfsren tispe og hannhund! Når de henger sammen kan det gjøre meget vondt for tispa så man bør være tilstede både for å trygge henne og for å sørge for at hverken tispa eller hannhunden prøver å rive seg fra hverandre (dette kan skade dem begge) ? Jeg ville prøvd 2-3 ganger iløpet av dagen og skilt dem utenom. Parring (og forsøk på dette) er slitsomt og stressende for både hannhund og tispe så jeg hadde aldri latt det foregå over tid.

Ja, faktisk. Aldri tenkt på det før, for dachser er ikke sterke nok til å dra seg løs. Men ved første paringa på hygenen nå, så greide jammen hannen å dra seg løs mens de hang. Tispa blødde som en sil... Så, følg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Ja, faktisk. Aldri tenkt på det før, for dachser er ikke sterke nok til å dra seg løs. Men ved første paringa på hygenen nå, så greide jammen hannen å dra seg løs mens de hang. Tispa blødde som en sil... Så, følg med.

Au ? Jeg har jo vært med på parring av kelpie og av dalmatiner, de er store og sterke nok til å dra seg løs og gjøre stor skade og smerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Shlush said:

Men... jeg ville ikke latt de holde på uten oppsyn, spesielt ikke med både uerfsren tispe og hannhund! Når de henger sammen kan det gjøre meget vondt for tispa så man bør være tilstede både for å trygge henne og for å sørge for at hverken tispa eller hannhunden prøver å rive seg fra hverandre (dette kan skade dem begge) ? Jeg ville prøvd 2-3 ganger iløpet av dagen og skilt dem utenom. Parring (og forsøk på dette) er slitsomt og stressende for både hannhund og tispe så jeg hadde aldri latt det foregå over tid.

Veldig enig i dette. Tispene kan bli irritert, hannhunden kan prøve å rive seg løs, og det kan i verste fall bli stygt. Jeg mener på ingen måte at hundene skal overlates til seg selv. Begge eiere bør delta for å roe dem ned mens de henger.
Og jeg mener heller ikke at hannhunden skal gå og mase på tispa slik at hun blir sur. 

Sunn fornuft varer lenge: La de leke om de er i modus for det. Lotta nå var sur bitch første dagen de var sammen, og da var hun nok heller ikke klar.Så da bare avledet vi dem med godbitsøk og trikseøvelser og lot dem bare være på samme sted og bli vant til hverandre. 
Andre dagen derimot lekte de typisk "springer-leking - hoppa og erta hverandre, løp etter hverandre mm. Han prøvde seg noen ganger - hun stod da stille og bretta halen pent tilside, han fikk det ikke til de første 5 - 6 gg han prøvde. Vi tok dem med inn på stua/kjøkkenet for å steke vafler og "ta en pause" og vips - på veg inn -midt i døråpningen - hang de... 
Lotta ble irritabel av å ha han hengende, så hun ble avledet med leverpostei og nystekte vafler...(virket veldig bra :D ) HAN sovna hengende oppå henne...så hans eier måtte støtte han så han ikke falt ned.
Deretter pause til neste dag. Der samme greia gjentok seg -bortsett fra at da lekte de bare 5 minutter før de plutselig hang igjen (og igjen -på veg inn på stua gjennom terrassedøra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leverer jeg hannunden. De har prøvd flere ganger, men han har ikke hengt på henne. Har lest att det kan være mulig og ha fått til vellykket parring selv uten henging. Jeg har ikke latt de være alene. Har hatt di adskilt en del for og unngå att hun skal bli sur og irritabel. De har lekt og kost seg masse. Har noen av dere opplevd att tispa har blitt med valper uten att de har hatt heng eller er sannynligheten liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lilo14 skrev:

Da leverer jeg hannunden. De har prøvd flere ganger, men han har ikke hengt på henne. Har lest att det kan være mulig og ha fått til vellykket parring selv uten henging. Jeg har ikke latt de være alene. Har hatt di adskilt en del for og unngå att hun skal bli sur og irritabel. De har lekt og kost seg masse. Har noen av dere opplevd att tispa har blitt med valper uten att de har hatt heng eller er sannynligheten liten?

Ja, det kan bli valper uten heng. Men det forutsetter jo at hannen har truffet, og fått levert noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...