Gå til innhold
Hundesonen.no

løse hunder angriper rådyr- 11 rådyr drept i Oslo i vinter


Meg
 Share

Recommended Posts

Just now, Margrete said:

 

@Nimbus Det har stått på forsiden i de fleste aviser, og på forsidene på nett. Så det burde ikke være så vanskelig å få med seg. Tror ikke vi snakker om utvitenhet, vi snakker om god gammeldags arroganse.

Også jeg som liker å tro at jeg følger med... *kremt*

Jeg leser ikke papiraviser, og er sjelden innom Aftenposten (som vel er de som profilerer "Oslo-nytt" mest?), så det er kanskje forklaringen på at jeg aldri så noe offisielt. Det er sikkert flere som meg, men jeg synes ikke det er en god nok unnskyldning altså! Man plikter å følge med på sånne regler som hundeeier, og strengt tatt burde sunn fornuft egentlig holde for tida (det gjorde ihvertfall det for vår del). Jeg er enig med deg, arroganse er nok mye av årsaken: "Først meg selv, så meg selv, vilt - hva er det?"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selv mine langbeinte skrangleverk klarer ikke løpe veldig fort og langt i de snømengdene vi har hatt i vinter, men deres reduserte evne til å ta seg frem er like redusert for rådyr/elg, så "jakten evn

Å. men tenk for en fin verden det hadde blitt om vi kunne hatt persontilpasset lovverk!!! Wow!!!  Tenkt tilfelle: Siri stoppes av politiet på motorvegen. Politi: "Det gikk kanskje litt fort, dette h

når det å slippe bikkja går ut over andre dyrs velferd og LIV,  så er det utrolig egoistisk å la hunden gå løs. Men for enkelte er det jo helt klart, Fido trumfer alt. Det viser jo artiklene i avisen

Posted Images

4 timer siden, Margrete skrev:

Jeg skjems over å bo på denne kanten av byen ... 9 av 12 rådyr er drept på "min" side, og det sier dessverre en hel del om arrogansen som flyter over her. 

I går, på kveldsturen, "krasjet" jeg i fire stykker. De sto i en oppkjørsel og kikket på oss, jeg har mine i bånd fordi jeg VET at den lille flokken kan somle nede hos meg på kveldstid. I det jeg passerer kommer det en fyr med en ung golden, jeg sier i fra om at kan kanskje være greit å ta den i båndt pga rådyrene. Nope, det var ikke båndtvang innenfor ring 3, og det har han jo rett i, men han har da virkelig ikke rett til å la hunden sin jage rådyr jeg nettopp har sett. Samme skjedde to ganger til med jakthunder. Jeg blir så flau! Han med golden trodde nok jeg overdrev, for når jeg møtte han igjen så hadde han bikkja i bånd og sa at de sto veldig nære veien når han kom forbi. Den ene jakthunden jagde nok, for jeg hørte noen rope på hunden sin, håper rådyret overlevde og at bikkja er tatt inn av noen som ringte Falken.

 @Nimbus Det har stått på forsiden i de fleste aviser, og på forsidene på nett. Så det burde ikke være så vanskelig å få med seg. Tror ikke vi snakker om utvitenhet, vi snakker om god gammeldags arroganse.

Først; jeg aner ikke noe om de geografiske forhold på stedet du referer til, ha det i mente. Men..jeg forstår det slik at disse( og mnge andre rådyr) faktisk går rundt husveggene, midt i bebyggelsen? Så av den grunn skal det legges restriksjoner på hunder i området? 

Alle ser ut til å være skjønt enige her, stort sett.. Bytt ut rådyr med ulv, hvilket også gir restriksjoner på lufting av hund( dog av litt andre grunner) , jeg går ut fra at det er helt ok med ulv rundt husveggene og at man da selvfølgelig har bikkjene i bånd hele tiden? 

Litt hensyn til naturen og dyrene  ( selv om det er mitt inne i bebyggelsen..) må man da jammen ta..eller? 

Hva er det som gjør rådyr til en slags 'hellige kyr' i forhold til mange andre arter? Så vidt jeg har fått med meg så gjør de stor skade på bl.a hager og er særdeles lite populære blandt endel av  innehaverne av selvsamme sort..

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Først; jeg aner ikke noe om de geografiske forhold på stedet du referer til, ha det i mente. Men..jeg forstår det slik at disse( og mnge andre rådyr) faktisk går rundt husveggene, midt i bebyggelsen? Så av den grunn skal det legges restriksjoner på hunder i området? 

Alle ser ut til å være skjønt enige her, stort sett.. Bytt ut rådyr med ulv, hvilket også gir restriksjoner på lufting av hund( dog av litt andre grunner) , jeg går ut fra at det er helt ok med ulv rundt husveggene og at man da selvfølgelig har bikkjene i bånd hele tiden? 

Litt hensyn til naturen og dyrene  ( selv om det er mitt inne i bebyggelsen..) må man da jammen ta..eller? 

Hva er det som gjør rådyr til en slags 'hellige kyr' i forhold til mange andre arter? Så vidt jeg har fått med meg så gjør de stor skade på bl.a hager og er særdeles lite populære blandt endel av selvsamme sort..

her sliter jeg litt med å forstå hva du mener. Synes du det er greit å slippe løs hunder så de skader eller dreper rådyr, fordi rådyrene trekker mot folk?

Slipper man hund i området med ulv risikerer man at hunden blir drept. motsatt problemstilling. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

her sliter jeg litt med å forstå hva du mener. Synes du det er greit å slippe løs hunder så de skader eller dreper rådyr, fordi rådyrene trekker mot folk?

Slipper man hund i området med ulv risikerer man at hunden blir drept. motsatt problemstilling. 

 

Rådyr er etter som jeg har forstått på de som er uheldige å ha dem i sine hager, skadedyr av rang. Skyt ned de som trekker til bebyggelsen, det vil utvilsomt gagne både hage og hundeeiere. 

Det er ikke så motsatt det kan se ut som, i begge tilfeller vil det bety resteiksjoner på hunders mulighet for å være løse.

En art som er mer eller mindre avhengig av å trekke ned i bebyggelsen på vinterstid for å overleve, kan ikke sies å være hverken hjemmehørende i området eller vill i ordets rette betydning. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Rådyr er etter som jeg har forstått på de som er uheldige å ha dem i sine hager, skadedyr av rang. Skyt ned de som trekker til bebyggelsen, det vil utvilsomt gagne både hage og hundeeiere. 

Det er ikke så motsatt det kan se ut som, i begge tilfeller vil det bety resteiksjoner på hunders mulighet for å være løse. 

og det ser jeg virkelig ikke som noe problem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nei, men det kan jo muligens tenkes at andre gjør det? Som ikke har polarhunder..

når det å slippe bikkja går ut over andre dyrs velferd og LIV,  så er det utrolig egoistisk å la hunden gå løs. Men for enkelte er det jo helt klart, Fido trumfer alt. Det viser jo artiklene i avisen for tiden. :no:

Endret av Meg
  • Like 9
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Rådyr er etter som jeg har forstått på de som er uheldige å ha dem i sine hager, skadedyr av rang. Skyt ned de som trekker til bebyggelsen, det vil utvilsomt gagne både hage og hundeeiere. 

Det er ikke så motsatt det kan se ut som, i begge tilfeller vil det bety resteiksjoner på hunders mulighet for å være løse. 

Tja, jeg synes nå det er himmelvid forskjell på å få gnagd på et blomsterbed (som forøvrig ikke skjer når man har inngjerdet hage med bikkjer i) kontra å ikke en gang kunne lufte hundene i den inngjerdete hagen, uten fare for st de blir spist opp...

Fôrer forøvrig rådyr ca 150 m fra huset. Midt mellom oss og naboene. Ingen opplever skade på noe, nærmeste nabo lufter daglig bikkja si løs (der synker ikke dette med båndtvang inn...) men det går også bra, da den bikkja skylder jaktlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Rådyr er etter som jeg har forstått på de som er uheldige å ha dem i sine hager, skadedyr av rang. Skyt ned de som trekker til bebyggelsen, det vil utvilsomt gagne både hage og hundeeiere. 

Det er ikke så motsatt det kan se ut som, i begge tilfeller vil det bety resteiksjoner på hunders mulighet for å være løse.

En art som er mer eller mindre avhengig av å trekke ned i bebyggelsen på vinterstid for å overleve, kan ikke sies å være hverken hjemmehørende i området eller vill i ordets rette betydning. 

rådyr har vi ikke sett her i vinter,  elg derimot går i hagene daglig nå.  I sentrum. Ikke rart det vell, de velger minste motstands vei,  brøytede veier for enkel forflytning  og hagebusker som enkel mat, og de er definitivt hjemhørende her.  Når snøen krymper forsvinner de igjen. Nå er det vell ikke boområde som egentlig antyder hvor vilt et dyr er eller? Mange dyr som bor og trives i sentrale områder.  Tamme er de likevell ikke nødvendigvis.  Og stort sett så er det jo vi som bygger ut deres boområder, ikke de som invaderer våre. 

Naturen handler stort sett om å overleve, og det har ført til mange nisjer i dyreriket.  Inkl å leve tett på mennesker for fordelene det gir.  Det er ingenting uvanlig med det. 

Hagebusker er rimelig ubetydelig i det store bildet, og her kan man bygge gjerde da om man ønsker å stenge noe ute.  Hunder kan luftes løse på inngjerdet område om det ikke passer andre plasser.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Meg skrev:

når det å slippe bikkja går ut over andre dyrs velferd og LIV,  så er det utrolig egoistisk å la hunden gå løs. Men for enkelte er det jo helt klart, Fido trumfer alt. Det viser jo artiklene i avisen for tiden. :no:

Tja..man ønsker jo å skyte ulv, bla fordi den går etter hunder i bebyggelse og på turer. Det er vel himla egoistisk å skyte ulv, altså ennå et DYR som skyting må vel kunne karakteriseres som å 'gå utover velferd og LIV', fordi man ikke kan ha bikkjene ute? Det er vel bare å ha dem inne da, eventuellt ekstra sikker hundegård?? Null stress vel? 

Hadde det kommet et masjonalt eller regionalt totalforbud mot å bruke sbøscooter, hadde det ikke plaget MEG det minste. Likevel er jeg imot et forbud. For det har streifet meg at ANDRE muligens har stor glede av nevnte doning.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, QUEST skrev:

Først; jeg aner ikke noe om de geografiske forhold på stedet du referer til, ha det i mente. Men..jeg forstår det slik at disse( og mnge andre rådyr) faktisk går rundt husveggene, midt i bebyggelsen? Så av den grunn skal det legges restriksjoner på hunder i området? 

Ja, de går rundt husveggene nå vinterstid, ellers i året trekker de tilbake til skogen. Skogen er en ørliten km fra huset mitt, så det er ikke noen overraskelse at de kommer ned til oss og "rydder" litt i hagene. 
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det du sammenligner evt snøscooter forbud med nå @QUEST? Skyting av ulv? Skyting av rådyr fordi de er "iveien"? Om noe så burde vell heller evt snøscooter forbud sammenlignes med løse hunder i denne saken. All den tid det er en mulig forstyrrende fritidsinteresse. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, QUEST said:

Tja..man ønsker jo å skyte ulv, bla fordi den går etter hunder i bebyggelse og på turer. Det er vel himla egoistisk å skyte ulv, altså ennå et DYR som skyting må vel kunne karakteriseres som å 'gå utover velferd og LIV', fordi man ikke kan ha bikkjene ute? Det er vel bare å ha dem inne da, eventuellt ekstra sikker hundegård?? Null stress vel? 

Hadde det kommet et masjonalt eller regionalt totalforbud mot å bruke sbøscooter, hadde det ikke plaget MEG det minste. Likevel er jeg imot et forbud. For det har streifet meg at ANDRE muligens har stor glede av nevnte doning.. 

Tja. i stedet for å risikere hunden min sitt liv så hadde jeg nå bare bygget en ekstra sikker hundegård (om nødvendig, med snutetråd og topptråd på utsiden). (det er faktisk ganske relevant for min del, vurderer kjøpe hytte i ulveland). 

 

Snøscooterforbud er nok greit for dem som kjører, men forstyrrer alle andre i utmarka, inkl dyr. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk på veg inn hit for å spørre nøyaktig samme spørsmålet @QUEST...

Her har vi en sak hvor 11 rådyr er spist og drept av hund, folk skriver som gråtekoner og er alle enige om at det er synd og skam.

Vi mennesker har så langt skutt og drept siden 2018:
26 ulv

20-30 gauper

10 jerv

Fordi de "ikke passer inn" og "ikke gjør som vi ønsker". Det er et perpleks at samtlige nøkkelarter av rovdyr i Norge skal bulldoseres ned "til pass til dem", ikke sjans at vi skal tilpasse oss de. Mens vi skal liste oss på tå rundt rådyr som kanskje blir andpustne om vi skremmer dem i matauken. What? :huh:

EDIT: Mener selvsagt IKKE at man skal være *-hull mot rådyr, men at man skal tenke seg om hva man gjør mot rovdyr.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Jeg var faktisk på veg inn hit for å spørre nøyaktig samme spørsmålet @QUEST...

Her har vi en sak hvor 11 rådyr er spist og drept av hund, folk skriver som gråtekoner og er alle enige om at det er synd og skam.

Vi mennesker har så langt skutt og drept siden 2018:
26 ulv

20-30 gauper

10 jerv

Fordi de "ikke passer inn" og "ikke gjør som vi ønsker". Det er et perpleks at samtlige nøkkelarter av rovdyr i Norge skal bulldoseres ned "til pass til dem", ikke sjans at vi skal tilpasse oss de. Mens vi skal liste oss på tå rundt rådyr som kanskje blir andpustne om vi skremmer dem i matauken. What? :huh:

men altså. er det greit å pine rådyr fordi man skyter ulv? Går det ikke an å være opptatt av begge deler? Skal man la være å bry seg om dyrevelferd fordi det sulter barn i afrika? 

Endret av Meg
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

men altså. er det greit å pine rådyr fordi man skyter ulv? Går det ikke an å være opptatt av begge deler? 

Det er overhodet ikke det jeg sier, synd du tolket det sånn. Jeg mener at skal man mene det er synd med rådyr som pines (for det er det også) så skal man synes det er synd med rovdyr (ordspill) som pines. Men av en eller annen grunn er det ok med det ene og galt med det andre. Det finner jeg ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Det er overhodet ikke det jeg sier, synd du tolket det sånn. Jeg mener at skal man mene det er synd med rådyr som pines (for det er det også) så skal man synes det er synd med rovdyr (ordspill) som pines. Men av en eller annen grunn er det ok med det ene og galt med det andre. Det finner jeg ikke riktig.

da er jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Først; jeg aner ikke noe om de geografiske forhold på stedet du referer til, ha det i mente. Men..jeg forstår det slik at disse( og mnge andre rådyr) faktisk går rundt husveggene, midt i bebyggelsen? Så av den grunn skal det legges restriksjoner på hunder i området? 

Alle ser ut til å være skjønt enige her, stort sett.. Bytt ut rådyr med ulv, hvilket også gir restriksjoner på lufting av hund( dog av litt andre grunner) , jeg går ut fra at det er helt ok med ulv rundt husveggene og at man da selvfølgelig har bikkjene i bånd hele tiden? 

Litt hensyn til naturen og dyrene  ( selv om det er mitt inne i bebyggelsen..) må man da jammen ta..eller? 

Hva er det som gjør rådyr til en slags 'hellige kyr' i forhold til mange andre arter? Så vidt jeg har fått med meg så gjør de stor skade på bl.a hager og er særdeles lite populære blandt endel av  innehaverne av selvsamme sort..

Som @Margrete nevner, deler av Oslo nord er i skogkanten. Krysser jeg gata så er jeg i Nordmarka, mer eller mindre. Her ser man rådyr hele året, i vinter har det også vært en del elg. Klart de velger minste motstands vei - skiløyper og hager. Det ville jeg gjort også. Ulv rundt hushjørnet? Helt ok, det (ja, faktisk - har vokst opp i ulveområde). Men jeg ville kanskje mistenkt at den var syk? Greit at jeg bor i skogkanten, men det er mye folk, støy, biler og lite mat (få løse dyr, til og med overraskende få katter). Ikke helt optimale forhold for et rovdyr.

Og, vel. Jeg synes hundeeiere skal ta hensyn til alt vilt. Både rovdyr og rådyr. Det er vel ingen som anser rådyr for hellige, @Kangerlussuaq? Man bare synes ikke hundene skal få lov til å "leke" med dem på vinterstid (jf. artikkelen tidligere i tråden). Jeg hadde ihvertfall syntes det var like ille om hundene tok f.eks. elg (men det er vel av mange årsaker litt vanskeligere for de fleste hunder), eller om en flokk hunder tok knerten på en enslig streifulv eller jerv. Det er vi som forstyrrer naturen, så da tenker jeg at vi kan ta hensyn. Så får man heller løpe med hunden, sykle, la den bære kløv, etc.

Edit: Woops, beklager, @Kangerlussuaq! Ser at du ikke brukte ordet "hellig" :)

Endret av Nimbus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pringlen skrev:

Ehhh, ja, de bor i hagen din? Såå redde altså... Tror vi prater i hver vår verden (igjen)

Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om her. Selvfølgelig BOR ikke rådyrene i hagen min, de går rundt i hagene rundt skogen her hele vinteren. De spiser fuglemat som har havnet på bakken, de graver bort snøen for å komme til blåbærbuskene i hagen vår, og er vel generelt på jakt etter mat. Men løper ved den minste bevegelse eller lyd inn . Hvor vanskelig kan det være å forstå? Ikke vet jeg hva slags verden du lever i, men i min verden, der leter rådyra etter mat, men er redde for folk. Hvordan det kan høres så feil ut for deg, er forbi min fatteevne, det er sånn det skal og bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lene_S skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om her. Selvfølgelig BOR ikke rådyrene i hagen min, de går rundt i hagene rundt skogen her hele vinteren. De spiser fuglemat som har havnet på bakken, de graver bort snøen for å komme til blåbærbuskene i hagen vår, og er vel generelt på jakt etter mat. Men løper ved den minste bevegelse eller lyd inn . Hvor vanskelig kan det være å forstå? Ikke vet jeg hva slags verden du lever i, men i min verden, der leter rådyra etter mat, men er redde for folk. Hvordan det kan høres så feil ut for deg, er forbi min fatteevne, det er sånn det skal og bør være.

Nei, det er svært lite vanskelig å forstå. Nettopp fordi det er helt normalt, og ikke akkurat beskriver særlig sky dyr. Bare helt normale rådyr, som ser det som rimelig trygt å oppholde seg i nærheten av folk.

Red: når rådyr blir støkket, er det ikke sånn at de beinflyr kilometervis. De skvetter et lite stykke unna, stopper og avventer situasjonen.

Og beklager, feil ord. Skulle selvsagt stå oppholder seg, ikke bor. 

Endret av Pringlen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pringlen skrev:

Tja, jeg synes nå det er himmelvid forskjell på å få gnagd på et blomsterbed (som forøvrig ikke skjer når man har inngjerdet hage med bikkjer i) kontra å ikke en gang kunne lufte hundene i den inngjerdete hagen, uten fare for st de blir spist opp...

Fôrer forøvrig rådyr ca 150 m fra huset. Midt mellom oss og naboene. Ingen opplever skade på noe, nærmeste nabo lufter daglig bikkja si løs (der synker ikke dette med båndtvang inn...) men det går også bra, da den bikkja skylder jaktlyst. 

Skal man stole på diverse kommentarer i hagegrupper, så lar de seg så visst ikke stoppe av hverken hagegjerder eller hunder..

Nettopp! At Kari og Ola ikke kan slippe sine hunder løse, fordi de jakter på 'alt', skal altså Per og Anne 's hunder som helt fint kan gå løse uten problemer også 'blø' for.. Skal vi følge den 'logikken' så bør vi f.eks heve førerkort alderen til 30 år, for det er vel aldersgruppen mellom 18-25 som er involvert i flest ulykker..At vi da samtidig fullstendig unødig straffer alle de som kjører helt forskriftsmessig, det er vel ikke så farlig det.. Alkohol bør vi også totalforby, for det er vel kjent at mange ikke tåler nevnte fluidum men klikker med alvorlige følger, for både seg selv og andre ..igjen, jaja,,synd for de som kan nyte alkohol uten å gå bananas..

17 timer siden, Malamuten skrev:

hva er det du sammenligner evt snøscooter forbud med nå @QUEST? Skyting av ulv? Skyting av rådyr fordi de er "iveien"? Om noe så burde vell heller evt snøscooter forbud sammenlignes med løse hunder i denne saken. All den tid det er en mulig forstyrrende fritidsinteresse. 

Sammenlignes med forbud mot å lufte hundene løse ja. De aller fleste friluftsinteresser der mennesker er involvert, kan oppleves som forstyrrende. Både av andre folk og dyr.

16 timer siden, Meg skrev:

Tja. i stedet for å risikere hunden min sitt liv så hadde jeg nå bare bygget en ekstra sikker hundegård (om nødvendig, med snutetråd og topptråd på utsiden). (det er faktisk ganske relevant for min del, vurderer kjøpe hytte i ulveland). 

 

Snøscooterforbud er nok greit for dem som kjører, men forstyrrer alle andre i utmarka, inkl dyr. 

 Etter som jeg har forstått, så pleier jo ikke du å ha dine hunder løse? Ergo tviler jeg litt på om du kan sette deg inn i hvor mye det betyr for andre, som bla har det kriteriet ved valg av rase, at hunden med rimelig stor sannsynlighet KAN gå løs..

Som nevnt ovenfor, det meste av menneskelige friluftsaktiviteter kan oppleves som forstyrrende. Her igjen kommer det HELT an på den enkelte utøver.. Å innføre en kollektiv straff fordi noen ikke kan oppføre seg, er svært fjernt fra mitt syn på rett og galt..

 

Hvis det er slik at hunder må gå i bånd for å ikke forstyrre dyrelivet, så kan list over menneskelig aktivitet for å forhindre selvsamme bli mange meter lang..Siden det var snakk om rådyr her, så kan vi jo blandt annet nevne slåing med maskin på åkre, som etterlater mange  mer eller mindre kvestede rådyrkje hver eneste sommer.. Orienteringsløp bør vi totalforby, det kan i aller høyeste grad stresse dyrene også rådyr, det ble vel for noen år siden omtalt i en avis, at det etter o-løp ble funnet utmattede rådyr,som ble stresset av o-løperne..

Alminnelige turer i terrenget ..det er faktisk stor fare for å tråkke på reir/unger av bakkerugende fugl hvis man i det hele tatt trår utenfor en godt opptråkket sti.

Folk som er (over) ivrige naturfotografer og som forstyrrer dyrelivet også på hekkeplasser, for å få tatt blinkskudd..Som de senere poster på grupper på fb , gjerne med lokalisjon..ko ko ko..:blink: Til stor glede for de som har andre planer enn bare fotografering.

 

@Lene_S nevner jo over her at 'deres' rådyr er svært skvetne og løper avgårde bare de hører lyder innenfra eller at de ser bevegelser i vinduene. Av hensyn til dyrene nå på vinteren, så burde vel Lene helst lydisolere huset og bruke blendingsgardiner, slik at rådyrene ikke blir utsatt for unødig stress og påkjenning nå på vinteren? For skal man tro diverse kommentarer, så er jo disse rådyrene så ømtålige at de dauer som fluer, hvis de blir utsatt for noen form for stress på vinterstid.. Som igjen, som jeg har påpekt tidligere, vel kan taes som en indikasjon på at arten ikke er skapt for våre klimatiske forhold. Så spørs det da hvor mye hensyn man skal ta , til en art som tilsynelatende ikke hører hjemme her..

 

Jeg kunne fortsatt i metervis her med eksempler men ovenstående bør gi en liten pekepinn forhåpentligvis.

 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, QUEST skrev:

Skal man stole på diverse kommentarer i hagegrupper, så lar de seg så visst ikke stoppe av hverken hagegjerder eller hunder..

Nettopp! At Kari og Ola ikke kan slippe sine hunder løse, fordi de jakter på 'alt', skal altså Per og Anne 's hunder som helt fint kan gå løse uten problemer også 'blø' for.. Skal vi følge den 'logikken' så bør vi f.eks heve førerkort alderen til 30 år, for det er vel aldersgruppen mellom 18-25 som er involvert i flest ulykker..At vi da samtidig fullstendig unødig straffer alle de som kjører helt forskriftsmessig, det er vel ikke så farlig det.. Alkohol bør vi også totalforby, for det er vel kjent at mange ikke tåler nevnte fluidum men klikker med alvorlige følger, for både seg selv og andre ..igjen, jaja,,synd for de som kan nyte alkohol uten å gå bananas..

Sammenlignes med forbud mot å lufte hundene løse ja. De aller fleste friluftsinteresser der mennesker er involvert, kan oppleves som forstyrrende. Både av andre folk og dyr.

 Etter som jeg har forstått, så pleier jo ikke du å ha dine hunder løse? Ergo tviler jeg litt på om du kan sette deg inn i hvor mye det betyr for andre, som bla har det kriteriet ved valg av rase, at hunden med rimelig stor sannsynlighet KAN gå løs..

Som nevnt ovenfor, det meste av menneskelige friluftsaktiviteter kan oppleves som forstyrrende. Her igjen kommer det HELT an på den enkelte utøver.. Å innføre en kollektiv straff fordi noen ikke kan oppføre seg, er svært fjernt fra mitt syn på rett og galt..

 

Hvis det er slik at hunder må gå i bånd for å ikke forstyrre dyrelivet, så kan list over menneskelig aktivitet for å forhindre selvsamme bli mange meter lang..Siden det var snakk om rådyr her, så kan vi jo blandt annet nevne slåing med maskin på åkre, som etterlater mange  mer eller mindre kvestede rådyrkje hver eneste sommer.. Orienteringsløp bør vi totalforby, det kan i aller høyeste grad stresse dyrene også rådyr, det ble vel for noen år siden omtalt i en avis, at det etter o-løp ble funnet utmattede rådyr,som ble stresset av o-løperne..

Alminnelige turer i terrenget ..det er faktisk stor fare for å tråkke på reir/unger av bakkerugende fugl hvis man i det hele tatt trår utenfor en godt opptråkket sti.

Folk som er (over) ivrige naturfotografer og som forstyrrer dyrelivet også på hekkeplasser, for å få tatt blinkskudd..Som de senere poster på grupper på fb , gjerne med lokalisjon..ko ko ko..:blink: Til stor glede for de som har andre planer enn bare fotografering.

 

@Lene_S nevner jo over her at 'deres' rådyr er svært skvetne og løper avgårde bare de hører lyder innenfra eller at de ser bevegelser i vinduene. Av hensyn til dyrene nå på vinteren, så burde vel Lene helst lydisolere huset og bruke blendingsgardiner, slik at rådyrene ikke blir utsatt for unødig stress og påkjenning nå på vinteren? For skal man tro diverse kommentarer, så er jo disse rådyrene så ømtålige at de dauer som fluer, hvis de blir utsatt for noen form for stress på vinterstid.. Som igjen, som jeg har påpekt tidligere, vel kan taes som en indikasjon på at arten ikke er skapt for våre klimatiske forhold. Så spørs det da hvor mye hensyn man skal ta , til en art som tilsynelatende ikke hører hjemme her..

 

Jeg kunne fortsatt i metervis her med eksempler men ovenstående bør gi en liten pekepinn forhåpentligvis.

 

Hvor står du når det gjelder båndtvang grunnet beitedyr? Skal sauen få ha fjellet alene hele høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Skal man stole på diverse kommentarer i hagegrupper, så lar de seg så visst ikke stoppe av hverken hagegjerder eller hunder..

Nettopp! At Kari og Ola ikke kan slippe sine hunder løse, fordi de jakter på 'alt', skal altså Per og Anne 's hunder som helt fint kan gå løse uten problemer også 'blø' for.. Skal vi følge den 'logikken' så bør vi f.eks heve førerkort alderen til 30 år, for det er vel aldersgruppen mellom 18-25 som er involvert i flest ulykker..At vi da samtidig fullstendig unødig straffer alle de som kjører helt forskriftsmessig, det er vel ikke så farlig det.. Alkohol bør vi også totalforby, for det er vel kjent at mange ikke tåler nevnte fluidum men klikker med alvorlige følger, for både seg selv og andre ..igjen, jaja,,synd for de som kan nyte alkohol uten å gå bananas..

Sammenlignes med forbud mot å lufte hundene løse ja. De aller fleste friluftsinteresser der mennesker er involvert, kan oppleves som forstyrrende. Både av andre folk og dyr.

 Etter som jeg har forstått, så pleier jo ikke du å ha dine hunder løse? Ergo tviler jeg litt på om du kan sette deg inn i hvor mye det betyr for andre, som bla har det kriteriet ved valg av rase, at hunden med rimelig stor sannsynlighet KAN gå løs..

Som nevnt ovenfor, det meste av menneskelige friluftsaktiviteter kan oppleves som forstyrrende. Her igjen kommer det HELT an på den enkelte utøver.. Å innføre en kollektiv straff fordi noen ikke kan oppføre seg, er svært fjernt fra mitt syn på rett og galt..

 

Hvis det er slik at hunder må gå i bånd for å ikke forstyrre dyrelivet, så kan list over menneskelig aktivitet for å forhindre selvsamme bli mange meter lang..Siden det var snakk om rådyr her, så kan vi jo blandt annet nevne slåing med maskin på åkre, som etterlater mange  mer eller mindre kvestede rådyrkje hver eneste sommer.. Orienteringsløp bør vi totalforby, det kan i aller høyeste grad stresse dyrene også rådyr, det ble vel for noen år siden omtalt i en avis, at det etter o-løp ble funnet utmattede rådyr,som ble stresset av o-løperne..

Alminnelige turer i terrenget ..det er faktisk stor fare for å tråkke på reir/unger av bakkerugende fugl hvis man i det hele tatt trår utenfor en godt opptråkket sti.

Folk som er (over) ivrige naturfotografer og som forstyrrer dyrelivet også på hekkeplasser, for å få tatt blinkskudd..Som de senere poster på grupper på fb , gjerne med lokalisjon..ko ko ko..:blink: Til stor glede for de som har andre planer enn bare fotografering.

 

 

Det ble noe rot med quotinga her så jeg svarer på denne måten. Jeg har polarhunder, og de går i bånd. Dermed har jeg noen års erfaring med å sikre at hundene har et godt liv selv om de ikke kan slippes løs i skogen. Det går nemlig an. Det krever litt av eier, da (jogge, sykle, vognkjøring, sporsøk, løpe på inngjerdet område osv).   At et eier synes det er kjipt, er faktisk ikke så relevant i en diskusjon der vi diskuterer at folk bryter båndtvangen fordi Fido må få løpe rundt i skogen. Der det at det går med noen rådyr og sikkert et og annet annet dyr, betyr så lite for folk at de altså lar bikkja løpe løs. Det er for meg uforståelig. 

Jo det er flott for hunden å løpe løs rundt i skogen, i mer eller mindre nærhet av eier. Men når forholdene er som nå er det ikke forsvarlig overfor andre dyr i skogen. Jeg hadde andre raser tidligere, de slapp jeg løs. Men med båndtvang halve året (april-oktober) måtte jeg uansett tenke alternativt store deler av året. 

 

 

 

 

Endret av Meg
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Skal man stole på diverse kommentarer i hagegrupper, så lar de seg så visst ikke stoppe av hverken hagegjerder eller hunder..

Nettopp! At Kari og Ola ikke kan slippe sine hunder løse, fordi de jakter på 'alt', skal altså Per og Anne 's hunder som helt fint kan gå løse uten problemer også 'blø' for.. Skal vi følge den 'logikken' så bør vi f.eks heve førerkort alderen til 30 år, for det er vel aldersgruppen mellom 18-25 som er involvert i flest ulykker..At vi da samtidig fullstendig unødig straffer alle de som kjører helt forskriftsmessig, det er vel ikke så farlig det.. Alkohol bør vi også totalforby, for det er vel kjent at mange ikke tåler nevnte fluidum men klikker med alvorlige følger, for både seg selv og andre ..igjen, jaja,,synd for de som kan nyte alkohol uten å gå bananas..

Sammenlignes med forbud mot å lufte hundene løse ja. De aller fleste friluftsinteresser der mennesker er involvert, kan oppleves som forstyrrende. Både av andre folk og dyr.

 Etter som jeg har forstått, så pleier jo ikke du å ha dine hunder løse? Ergo tviler jeg litt på om du kan sette deg inn i hvor mye det betyr for andre, som bla har det kriteriet ved valg av rase, at hunden med rimelig stor sannsynlighet KAN gå løs..

Som nevnt ovenfor, det meste av menneskelige friluftsaktiviteter kan oppleves som forstyrrende. Her igjen kommer det HELT an på den enkelte utøver.. Å innføre en kollektiv straff fordi noen ikke kan oppføre seg, er svært fjernt fra mitt syn på rett og galt..

 

Hvis det er slik at hunder må gå i bånd for å ikke forstyrre dyrelivet, så kan list over menneskelig aktivitet for å forhindre selvsamme bli mange meter lang..Siden det var snakk om rådyr her, så kan vi jo blandt annet nevne slåing med maskin på åkre, som etterlater mange  mer eller mindre kvestede rådyrkje hver eneste sommer.. Orienteringsløp bør vi totalforby, det kan i aller høyeste grad stresse dyrene også rådyr, det ble vel for noen år siden omtalt i en avis, at det etter o-løp ble funnet utmattede rådyr,som ble stresset av o-løperne..

Alminnelige turer i terrenget ..det er faktisk stor fare for å tråkke på reir/unger av bakkerugende fugl hvis man i det hele tatt trår utenfor en godt opptråkket sti.

Folk som er (over) ivrige naturfotografer og som forstyrrer dyrelivet også på hekkeplasser, for å få tatt blinkskudd..Som de senere poster på grupper på fb , gjerne med lokalisjon..ko ko ko..:blink: Til stor glede for de som har andre planer enn bare fotografering.

 

@Lene_S nevner jo over her at 'deres' rådyr er svært skvetne og løper avgårde bare de hører lyder innenfra eller at de ser bevegelser i vinduene. Av hensyn til dyrene nå på vinteren, så burde vel Lene helst lydisolere huset og bruke blendingsgardiner, slik at rådyrene ikke blir utsatt for unødig stress og påkjenning nå på vinteren? For skal man tro diverse kommentarer, så er jo disse rådyrene så ømtålige at de dauer som fluer, hvis de blir utsatt for noen form for stress på vinterstid.. Som igjen, som jeg har påpekt tidligere, vel kan taes som en indikasjon på at arten ikke er skapt for våre klimatiske forhold. Så spørs det da hvor mye hensyn man skal ta , til en art som tilsynelatende ikke hører hjemme her..

 

Jeg kunne fortsatt i metervis her med eksempler men ovenstående bør gi en liten pekepinn forhåpentligvis.

 

Jeg er for at folk skal bruke hue, jeg. Men vi ser jo at mange nok er dårlig utstyrt der, og slipper løs bikkjer som faktisk jager (i motsetning til nabobikkja, det plager meg altså ikke at den bryter båntvangen rett ved siden av fôringsplassen)

Og som nevnt over: når man støkker rådyra, går de ikke langt. De har kontroll på situasjonen, og avventer i nærheten. Direkte jaging, derimot. Ja da må de jo bruke krefter på å komme unna. Vi støkker dyr på fôringa nærmest daglig. Hadde man sporet på dem noen timer senere, ville man funnet dem igjen på liggeplasser et par hundre meter unna. De har kontroll og er trygge på omgivelsene. Da er de ikke mye stresset.

Endret av Pringlen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Nettopp! At Kari og Ola ikke kan slippe sine hunder løse, fordi de jakter på 'alt', skal altså Per og Anne 's hunder som helt fint kan gå løse uten problemer også 'blø' for.. Skal vi følge den 'logikken' så bør vi f.eks heve førerkort alderen til 30 år, for det er vel aldersgruppen mellom 18-25 som er involvert i flest ulykker..At vi da samtidig fullstendig unødig straffer alle de som kjører helt forskriftsmessig, det er vel ikke så farlig det.. Alkohol bør vi også totalforby, for det er vel kjent at mange ikke tåler nevnte fluidum men klikker med alvorlige følger, for både seg selv og andre ..igjen, jaja,,synd for de som kan nyte alkohol uten å gå bananas..

Å. men tenk for en fin verden det hadde blitt om vi kunne hatt persontilpasset lovverk!!! Wow!!! 
Tenkt tilfelle: Siri stoppes av politiet på motorvegen. Politi: "Det gikk kanskje litt fort, dette her?" Siri: "Nei, gjorde det det? Det kan jeg ikke si jeg synes?" Politi: "Nei, det er sant. Du er jo slik en god sjåfør og har slik sikker bil - da er det selvsagt lov til å kjøre alt for fort. Beklager opptrinnet og god tur videre."... 

12 minutter siden, Meg skrev:

Det går nemlig an. Det krever litt av eier, da (jogge, sykle, vognkjøring, sporsøk, løpe på inngjerdet område osv).   At et eier synes det er kjipt, er faktisk ikke så relevant i en diskusjon der vi diskuterer at folk bryter båndtvangen fordi Fido må få løpe rundt i skogen. Der det at det går med noen rådyr og sikkert et og annet annet dyr, betyr så lite for folk at de altså lar bikkja løpe løs. Det er for meg uforståelig. 

HVA? Mener du VIRKELIG at folk som har hund burde bevege seg litt, tenke litt kreativt og til og med TRENE hundene litt annerledes? I stedet for bare å slippe dem i fri flyt i skauen så de får trimma seg sjøl??? Makan :aww: 

  • Like 4
  • Thanks 4
  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...