Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase.


Carmenlita
 Share

Recommended Posts

Jeg er så usikk på hvilken rase som er rett for meg.

Lists med krav blir bare lenger og lenger.

Jeg mener ddt er uhyre viktig å tenke nøye gjennom dette valget, men mulig jeg har tippa over nå, og tenker litt for mye...

 

Jeg ønsker neg en middels stor hund.

Jeg liker veldig godt type Boxer, Pit, CC, DC og Am Bull.

Men, jeg liker også Groenendael, Lapphund og Eurasier!

Jeg hadde egentlig bestemt meg Boxer for mange år siden.

Men  så sier mange at de krever SÅ mye mosjon!

Også er det dette med sykdommer.

Jeg vil.ha en.friskest mulig hund uten plager.

Hvordan er det egentlig med Boxer, har den store plager grunnet utseende?

 

Jeg er ikke en.veldig god leder, så.jeg kan.ikke ha en veldig egenrådig, stri, dominant hund.

Jeg vil.ha hannhund.

Jeg går to turer om.dagen med han jeg har nå, 30-60 minutter. Jeg er ikke veldig sporty, så.å.tro at jeg skal begynne med agility ol er ikke aktuelt.

Mao ikke veldig høyt aktivitetsnivå.

Og ikke en supersmart rase som må aktiviseres mentalt. Igjen, agility - skjer ikke.

 

Jeg kan.godt tenke meg litt vakt, men.det er ikke viktig.

Ikke en.arbeidshund, men en.kompis :-)

En glad, lærevilig, ikke for smart, underdanig hund.

Og nei, ikke Labrador :-D

Noe mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med CC mener du da chinese crested?

Det er en vesentlig forskjell på rasene du lister opp. Hvis du selv mener du ikke er en spesielt god leder (hva legger du i det?) så bør du nok ikke ha en hund med noe vakt. Det er ofte hunder som trenger en tydelig eier som setter grenser, blant annet når de får lov til å varsle/vokte og ikke. Om du er ute etter en førermyk hund som skal ha 1-2 timer tur om dagen og ikke noe mental aktivisering så anbefaler jeg deg å se på selskapshundgruppen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke vil ha en rase som kan være egenrådig, stri eller dominant, og vil ha hannhund, så utgår jo egentlig både cc, dc og ambull og den type raser. Og om du vil ha en hund som ikke har høyt energinivå så utgår også boxer. 

  • Like 4
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendael trenger også en som er tydelig. Hvis ikke vil nok den gå rundt alle regler og bestemme litt selv. Og som AnnikenK sier, så vil den trenger noe mental stimuli, hvis ikke blir den veldig oppfinnsom, og slitsom å ha i hus. 

Av de rasene du skisserer, og det du kan tilby ville jeg sett rundt lapphund og eurasier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av de rasene du nevner så er det egentlig bare lapphund og eurasier jeg tenker kan passe deg. Men hva med å legge til noen flere alternativer?  Jeg er litt på ukjent grunn her så du får ta det med en klype salt og sjekke opp detaljer selv,  men mener ca de bou (eller hvordan det skrives) er mildere enn de andre mastiffene du har ramset opp, men ellers relativt  lik i utseende og aktivitetsnivå. Grand danois, stor, men.  Noen av sennenhundene,  feks grosser eller appenzeller? (litt usikker på vokt osv her), howavart,  litt i samme kategori som belger,  men ikke fult så høygir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Malamuten said:

av de rasene du nevner så er det egentlig bare lapphund og eurasier jeg tenker kan passe deg. Men hva med å legge til noen flere alternativer?  Jeg er litt på ukjent grunn her så du får ta det med en klype salt og sjekke opp detaljer selv,  men mener ca de bou (eller hvordan det skrives) er mildere enn de andre mastiffene du har ramset opp, men ellers relativt  lik i utseende og aktivitetsnivå. Grand danois, stor, men.  Noen av sennenhundene,  feks grosser eller appenzeller? (litt usikker på vokt osv her), howavart,  litt i samme kategori som belger,  men ikke fult så høygir. 

Hovawart er en brukshund? Mitt inntrykk er at de er vel så krevende som belgerene, men det kan kanskje komme litt an på hvem man snakker med? Sennenhundene du nevner tror jeg heller ikke er et godt alternativ mtp vokt. Da kanskje heller berner sennen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, simira said:

Hovawart er en brukshund? Mitt inntrykk er at de er vel så krevende som belgerene, men det kan kanskje komme litt an på hvem man snakker med? Sennenhundene du nevner tror jeg heller ikke er et godt alternativ mtp vokt. Da kanskje heller berner sennen.

Vell,  det er vell et definisjonsspm,  jeg vet det finnes ipolinjer osv nedover på kontinentet,  men de jeg har møtt har ikke akkurat vært råskinn.  De har vært tildels treige og tungmotiverte  og lite krevende hunder.  Kjekke hunder altså,  men langt unna noe jeg hadde kjøpt om jeg skulle trene/konkurrere  hund.

jeg tror nok berner sikkert er enda enklere, men noe sier meg at grosser kanskje treffer ts litt mer om i det hele tatt.  Som sagt så vet jeg ikke så veldig masse om disse så hun får sjekke selv detaljer,  men jeg har inntrykk av at det er litt annet kaliber enn dogo osv,  selv om de sikkert ikke er helt blottet for vokt/vakt nødvendigvis.  Men nå er det jo ikke sånn at alle grader av vokt eller skarphet er vanskelig og håndtere eller er krevende,  det kommer veldig an på helheten i hundens mentalitet, egenskaper og væremåte. Det er jo tildels individavhengig selvsagt,  men som regel også ganske tydelige forskjeller innenfor raser.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Malamuten skrev:

Men nå er det jo ikke sånn at alle grader av vokt eller skarphet er vanskelig og håndtere eller er krevende,  det kommer veldig an på helheten i hundens mentalitet, egenskaper og væremåte. Det er jo tildels individavhengig selvsagt,  men som regel også ganske tydelige forskjeller innenfor raser.  

For ikke snakke om at det kommer veldig an på eiers kunnskap/evne  til å håndtere disse egenskapene..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

For ikke snakke om at det kommer veldig an på eiers kunnskap/evne  til å håndtere disse egenskapene..

Ja, og det er vell det vi diskuterer nå da, hvilke raser som kan passe ts sine forutsetninger.  Hun bør kanskje ikke velge de strieste,  galeste, mest alvorlige ettersom hun hverken har høyt aktivitetsnivå eller er en tydelig leder (etter egen beskrivelse),  men jeg tenker at det utelukker ikke alt med mer vakt/vokt enn en labrador. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Carmenlita Glemte å nevne ifht boxer, jeg vet ikke om de plages med noe relatert til utseende/bygning, men de har MYE å stri med. Hjerte, allergier, spondylose mm. Og med det aktivitetsnivået du beskriver at du har så tror jeg uansett det bør utgå. 

Om str ikke er så viktig, lapphund og eurasier er jo ikke så store da, så hva med bullterrier? Bulledyr, klovner, ikke voldsomt aktive, ikke avlet for jobb (nå lenger iallefall), robuste og man slipper vokt osv som kan sette litt mer krav til eiers struktur. Utseendet er kanskje ikke for alle, men. Eller enda litt mindre så har man jo staffen. Litt kvikkere/mer aktiv igjen, men fortsatt ikke noen ekstremhund. Dog får man jo ofte samkjønnsaggresjon igjen her da, og dels hos bullterrieren og. Det gjelder jo mange av rasene du ønsker forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...