Gå til innhold
Hundesonen.no

"Påståtte helseproblemer" på blant annet mops.


Midas
 Share

Recommended Posts

36 minutter siden, Wachita skrev:

Men sånn du viser her, så er han jo lengre i ryggen enn høyden? Altså ikke kvadratisk. Den horisontale streken mangler jo noen cm på brystet :P Men ja, jeg tror jeg skjønner hva dere mener altså.
Og ikke vær redd for å si noe om hundene altså, hvis det er noe annet. For jeg syns det er super måte å lære mer enn jeg allerede kan på!

Ja, det var generelt hundens form jeg prøvde å vise :P Syns din hund ser ut som en 10:9 i forhold. Ble nok litt kort linje ja, men til mitt forsvar så lyver manken litt :lol:

Edit: Her er forresten en tråd som handler om kvadratiske og rektangulære kropper, hvis det skulle være interessant. :)

Endret av Mindi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg føler jo at vi fremdeles snakker om en ekstrem hund sammenlignet med ulven, men at det i alle fall er et stort steg i riktig retning. Du er nok dessverre inne på noe. Jeg mener at utseendet

På facebook har veterinærforening nå kommet med dette som svar på spørsmålet om mopsen i videoen: Til tidligere tråd om Mops hos dyrlegen som nå er avsluttet: Det er tydelig at denne saken har sk

It is... • soon to be 10 years since Pedigree Dogs Exposed • five years since The Advisory Council on the Welfare Issues of Dog Breeding highlighted the issues linked to head conformation in br

Posted Images

1 time siden, Synnikken skrev:

Mtp rasens popularitet og antall hunder tenker jeg det er andre ting NKK kan stille krav om på rasen før det blandes inn andre  raser. 

Dette er jeg enig i. En start kan kanskje være å utelukke de som har fått grad 3 neseåpning i avl? Og kanskje innføre denne konisjonstesten NKK snakker så varmt om. Chihuahua satt krav om lukket fontanell. Det ble krisetilstander i oppdrettsmiljøet en stund før det viste seg at det gikk greit allikevel. :)  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, mushi said:

Dette er jeg enig i.

Av nysgjerrighet: hvorfor? Det ligger jo mer til kritikken av hunderaser (herunder "flatnesehund" (orka ikke google riktig stavemåte til brachy...cepal...e...? hunder :P ) i dette tilfelle) - nemlig også indre problemer. Engelsk Bulldog og Shar Pei har vel en god del hudproblemer, Fransk Bulldog og Mops har en del deformasjoner i ryggraden. Alt dette kommer vel "enkelt forklart" av en utrolig liten gendatabase. Litt som norsk lundehund, de er jo ikke en gang deformerte i kroppen, de hadde bare en ekstremt liten genpool som de som var glad i rasen mente gav grunnlag for utavl. Det burde flere hunderaser også gjøre, for hundenes beste.

https://www.newscientist.com/article/2099278-inbreeding-has-destroyed-the-english-bulldogs-genetic-diversity/

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1350948/Pug-dogs-beloved-royalty-adorable-inbred-freaks.html

Quote

But there are also a good many reasons not to love them. Because pugs are also one of the most inbred of all dog breeds — all 10,000-plus of Britain’s pugs are descended from just 50 animals. And it shows.
 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tyskkunnskaper er dessverre ikke-eksisterende, men snublet over disse via Instagram. Franske bulldoger (?) med relativt ålreite nesepartier. Så det er mulig. Hvorvidt de er resultatet av at man har avlet inn andre raser er ikke så viktig for meg. Se så mye bedre de ser ut!

Edit: Selv om man fortsatt har mye å gå på, altså.

Endret av Nimbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rase som det registreres vel 250 (pluss/minus) av i året. Helsekrav og kanskje en form for kondisjonskrav skulle vært noe. Per dags dato er det kun PLsjekk før avl. Dette er jo en utvikling ifra ingen helsekrav som før men jeg håper det kommer flere. 

 

Så mtp antall individer så må det jo kunne gjøres noe før man tilfører ny rase tenker jeg selv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Synnikken said:

Dette er en rase som det registreres vel 250 (pluss/minus) av i året. Helsekrav og kanskje en form for kondisjonskrav skulle vært noe. Per dags dato er det kun PLsjekk før avl. Dette er jo en utvikling ifra ingen helsekrav som før men jeg håper det kommer flere. 

 

Så mtp antall individer så må det jo kunne gjøres noe før man tilfører ny rase tenker jeg selv. 

Vil ikke det være avhengig av den genetiske variasjonen? Greit nok at det blir registrert 250 hunder i året, men hvis man i praksis startet avlen med, si 50-100 individer, så har man vel uansett veldig liten pool å ta av? Godt mulig det ikke er tilfelle, altså. Noen som vet?  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
new%2Bdoc%2B2017-10-17%2B11.38.16_3.jpg
 
It is...

• soon to be 10 years since Pedigree Dogs Exposed
• five years since The Advisory Council on the Welfare Issues of Dog Breeding highlighted the issues linked to head conformation in brachycephalic breeds
• 18 months since the publication of research (funded by the kennel club) spelling out the link between stenosis (pinched nostrils) and respiratory issues, especially in French Bulldogs
• a year since a veterinary petition demanding urgent reform for flat-faced dogs
• almost a year since the Kennel Club set up the Brachcycephalic Breeds Working Group in response to that petition

.. and of course I have highlighted the issue of pinched nostrils endlessly here on this blog.

Endlessly.

And yet... the picture at the top is one the Kennel Club has used as the ideal depiction of the French Bulldog in its new edition (2017) of its Illustrated Breed Standards.

And it isn't a one-off. Here's the one the KC has used for the Boston Terrier standard.
 
new%2Bdoc%2B2017-10-17%2B11.38.16_4.jpg
©  The Kennel Club


The Bulldog.
new%2Bdoc%2B2017-10-17%2B11.38.16_6.jpg
©  The Kennel Club
And the Pug.
 
new%2Bdoc%2B2017-10-17%2B11.38.16_1.jpg
©  The Kennel Club
Dogs are as near-as-damn-it obligate nose breathers. And even if they can supplement by mouth-breathing when they are awake, they are unable to do so when they are asleep, meaning thousands of these dogs live lives of interrupted sleep as they have to wake up in order to not asphyxiate.

Study after study has shown that these dogs pay the price for not being able to pull in a decent lungful of air and that starts with the nostrils.
 
These pictures are all the proof you need that the Kennel Club is not taking this issue seriously; that at its very core the KC is paying nothing more than lip-service to the demands for reform by the veterinary profession and animal welfare campaigners.

At one of the first meetings of the Brachycephalic Breeds Working Group, then KC Chairman Steve Dean expressly said that he didn't want "changing the breed standards" to be at the top of everyone's list of actions that could be taken.

And indeed, it hasn't been.

There have been some new measures.  The KC continues to fund brachy research. There is also now a brachy learning resource available on the KC website, the promise of better education of judges and a breed club commitment to educate better about the importance of keeping brachycephalics slim. There are also now health schemes for the Bulldog, French Bulldog and the Pug which do test for respiratory issues.

All this is welcome. But, bottom line, the Kennel Club continues to bat for the breeders who do not want the basic phenotype to change because it's the breeders that pay their wages.

Of course the simplest, quickest remedy is to give these dogs back some muzzle - to help not just with breathing issues, but to help protect their eyes from trauma and to give their teeth some room in their overcrowded mouths (a Pug here compared to an Australian Shepherd).
 
aussie%2Bv%2Bpug%2Bteeth.jpg


The problem is that  breeders are wedded to flat faces, particularly in Pugs and Bulldogs. They talk about the perfect "layback" - which essentially means that the nose should not interrupt the line between the forehead and tip of the dog's chin.

In fact, there's a new book out on the Pug head (yours for only $159) which reminds everyone that the word Pug comes from the latin for "fist" and that this is the shape the Pug's head should be in profile - i.e. totally flat.
 
22555898_10155529703827559_1578488186_o.jpg
Source
 
Here's a reminder from a top UK show breeder of what the Bulldog's head should look like.
 
ocobo%2Blayback.png
Source
 
layback%2Bmore%2Bbulldog.jpg
 
head%2Bfaults%2Bbulldog.jpg
 
As you can see, a  protruding nose or a less severe underbite is considered a fault.
 
There was a big review of breed standards following Pedigree Dogs Exposed but it was mostly to add vague qualifiers such as, in the Pug standard,  "relatively" short rather than just short when describing the length of the muzzle. This gives the breeders way too much wiggle room.  We need proper metrics - a defined minimum skull/head/muzzle ratio and we need to find more profound ways to change their minds about what constitutes their breed in their eyes.
 
Large open nostrils are a requirement in brachy breed standards, but this is widely ignored because other points of the breed are considered more important. There would be outrage if a Frenchie with one lop ear  or a Bulldog with a liver-coloured nose won in the show-ring, but dogs with slits for nostrils continue to be made up to champions. 
 
Meanwhile, on my CRUFFA group, whenever you post a picture of more moderate examples of the breed, current of historical, the breeders heap scorn. A few days ago, one breeder insisted that the dog featured in this famous painting of a Pug by Carl Reichert, dating from the late 19th century, was a crossbreed.
Carl_Reichert_Mops.jpg
 
Same for these ones. Mongrels, the lot of them.
 
afbde5bff6d252cceb6db699f1d8e98a.jpg
 
She admitted that the eye-white showing was undesirable but  preferred the look of this Crufts dog.
 
72359080.jpg
 
Today, this was posted on a public Facebook page by one French Bulldog breeder in response to a plea by vets for more moderate dogs.
 
costa%2Blorna%2Bdavidson%2Bedited.png
 
 
 
To those who say you cannot rebuild Rome in a day I say... rubbish. There are already more moderate versions of these breeds out there being bred by breeders more interested in health than the current fashion. 
 
For more than 10 years, I have called for moderation and hoped it would come from the breeders. But  I now know it won't. If we want anything more than a wee bit of tweaking round the edges, then we need to demand it. 
 
It is time to get tough. These dogs suffer - not all of them all the time but too many of them too often. 
 
Brachycephalics live a third less long than non-brachy dogs. Fifty per cent have significant airway disease. Almost all struggle to cool themselves. Most Bulldogs still can't mate or give birth naturally. Pugs have 19 times the risk of developing corneal ulcers.  All suffer from very low genetic diversity. And so on.
 
Today, Bulldogs, French Bulldogs and Pugs make up one in five of the dogs registered with the Kennel Club - up from one in 50 in 2005.
 
Yesterday, a new petition was launched asking for a ban on brachycephalics.  Over 20k people signed it in the first 24 hrs. 
 
Have we reached a tipping point?  With your help. 
 
I haven't been able to blog much recently because I am busy finishing off a television series for BBC2. But I have taken time out to write this because the new breed standard pictures made me so angry.
 
So please... Although it's moderation I want, not a ban, sign the petition. Make your feelings known to the Kennel Club (see here). Complain if brands or media use generic pictures of brachycephalics to sell their wares. 
 
Vets: thank you so much for all that you are now doing, but please keep the pressure on.
 
And, of course, to everyone out there - please don't buy that puppy. 
 
It is not safe to buy a Pug, Bulldog or French Bulldog. Not safe for them and not safe for your wallet. 
 
nares%2Bstickers%2Bv0.jpg
 
 
 
Endret av Artemis
  • Like 2
  • Confused 1
  • Sad 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Synnikken skrev:

Dette er en rase som det registreres vel 250 (pluss/minus) av i året. Helsekrav og kanskje en form for kondisjonskrav skulle vært noe. Per dags dato er det kun PLsjekk før avl. Dette er jo en utvikling ifra ingen helsekrav som før men jeg håper det kommer flere. 

 

Så mtp antall individer så må det jo kunne gjøres noe før man tilfører ny rase tenker jeg selv. 

Men hva tenker du er problemet med evt innkryssninger? Det vil jo uansett bredde avlsbasen, og det er jo pluss samme hva. Men vil oppdretterene kanskje bare avle seg tilbake til utgangspunktet, og det derfor er meningsløst?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Pringlen said:

Men hva tenker du er problemet med evt innkryssninger? Det vil jo uansett bredde avlsbasen, og det er jo pluss samme hva. Men vil oppdretterene kanskje bare avle seg tilbake til utgangspunktet, og det derfor er meningsløst?

Jeg er ikke negativ til å redde raser ved å krysse inn annet. Da har jeg ordlagt meg for dårlig, beklager det :) 

 

Jeg bare tenker at det er andre tiltak som bør gjøres før det gjøres noe så drastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Synnikken said:

Jeg er ikke negativ til å redde raser ved å krysse inn annet. Da har jeg ordlagt meg for dårlig, beklager det :) 

Jeg bare tenker at det er andre tiltak som bør gjøres før det gjøres noe så drastisk. 

Ikke ta dette som kritikk, jeg er oppriktig nysgjerrig :) Men hvordan blir man kvitt så alvorlige misdannelser i luftveiene uten å krysse inn andre raser, tenker du? Jeg har jo også en såkalt utsatt rase, og der tenker jeg at å krysse inn noe annet er den eneste løsningen sånn som ståa er i dag.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Synnikken Håper du ikke tolker spørsmålene som et angrep. Jeg er nysgjerrig på hva du mener rundt problematikken.

Hva slags sykdom og skavanker er det man finner hos de useriøse oppdretterne av mops, kontra hos en mer seriøs oppdretter?
Hva er dine tanker rundt hva som forårsaker pustebesvær hos denne type rase? Hva tenker du om at man finner de nøyaktig samme problemene hos alle andre, ubeslektede, raser med samme type skallefasong?
Er eksteriøret noe oppdrettere evt. ville vært villig til å gå bort fra for å få en sunnere rase?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Synnikken skrev:

Jeg er ikke negativ til å redde raser ved å krysse inn annet. Da har jeg ordlagt meg for dårlig, beklager det :) 

 

Jeg bare tenker at det er andre tiltak som bør gjøres før det gjøres noe så drastisk. 

Ser absolutt det. I mitt hode må jo en kondisjonstest være et første bud. (uansett innkryssning eller ei) Men kommer det til å skje? Ellers er jo ikke innkryssning så veldig drastisk, gitt at man har relevante raser å bruke. Men det er kanskje ikke flust av kandidater? Eller har det vært tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare. Jeg tar dette ikke som angrep på noen måte. Jeg har eid rasen selv, drevet oppdrett og hatt to kull. Har per dags dato ingenting med mops å gjøre annet enn oppdateringer fra mine Valpekjøpere. :) 

Jeg har ingen problem med å prate/diskutere om en av mine hjerteraser sålenge det foregår på en voksen og ryddig måte :) 

Jeg har selv opplevd mopser som ser ut som de skal iflg standard men puster uten problem. Kondisjonerte hunder med tydelige muskler uten konstant pesing. Det jeg mener er at helsekravene bør skjerpes inn. Jeg tenker at hunder legges i narkose for å ta HD/AD røntgen. Det må jo kunne tatt en sjekk med ett kamera/blotte øyet (dette vet de som kan bedre) for å notere ned mengden bløtvev og utelukke de med problemer? 

 

Selv på de ti årene jeg drev aktivt kan man se en svak endring spør du meg personlig. Det er gått ifra å ha så si kun engelske (veldig linjeavlede) individer til å nå importere indidivder fra andre deler av verden også. Jeg personlig føler jeg ser endring fra da til nå med jevnere kropp, mindre ekstreme hoder og uttrykk. 

 

Jeg skal ikke være bastant med at ikke en utblanding kan hjelpe. Men først og fremst må vi utelukke individene som blir avlet på for inntjening, det er nok av de oppdretterne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Pringlen said:

Men hva tenker du er problemet med evt innkryssninger? Det vil jo uansett bredde avlsbasen, og det er jo pluss samme hva. Men vil oppdretterene kanskje bare avle seg tilbake til utgangspunktet, og det derfor er meningsløst?

Jeg mener helt klart at utkrysning er den beste veien å gå. Det går mye fortere å få en endring enn å avle blant individer i en rase hvor variasjonen blant individene tross alt ikke er så stor. For å ta mopsen som et eksempel så kom bare 4,8% innenfor den beste kategorien på BOAS-graderingen jeg linket til. 

bilde1

(Bilde lagret fra finn.no av en blanding av mops og buhund.)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uavhengig av rase,  hvorfor er man ikke sjeleglad for at nkk vurderer å åpne stambøker? En ting utelukker jo ikke en annen,  da kan man bli kvitt problemer på en generasjon eller to,  litt mer langsiktig arbeid blir det jo,  men altså,  da har man et friskt pust mtp genpool og man har individer og avle på som har helt motsatt "utfordring" enn det man finner ellers i rasen og resultatene kommer raskt og vil raskt og enkelt også spre seg til resten av rasen.  Jeg er sjeleglad for at at rasen "min"har åpne stambøker i noen land enda og at det stadig registreres inn noe nytt,  utavlsmuligheter.  

og å luke ut useriøse oppdrettere /de som tenker penger,  det er jo garantert fint  for rasen,  ingen tvil om det,  men hvor mange generasjoner vil det ta før det har en nevneverdig effekt på rasens tilstand?  Helsetesting må jo gjennomføres,  hvor lang tid tror du det tar å overbevise de fleste med mops om at helsetester er bra og nødvendig? Sånt skjer gjerne ikke over natten og her må vi huske på at å bare teste avlsdyr er omtrent like unyttig som å ikke teste.  Helheten er viktigst. 

og om man nå da både tester,  får vekk useriøse og dårlige oppdrettere osv hva da,  hvor mange generasjoner med avl må til før det er en nevneverdig endring /bedring med den avlsbasen man har?  Hunder som tross alt er relativt like?  Hvor mange linjer har man å velge i som ikke bærer med seg skavankene som rasen sliter med (sånn at man faktisk kommer unna problemene)? 

her kan man putte inn hvilken som helst rase egentlig.  å avle seg vekk fra relativt tunge problemer  i en tross alt relativt liten genpool som de fleste raser har, selv de med høye registreringstall,  det tar tid.  Lang tid. Og spesielt siden alle ikke er med på det.  Det skjer aldri.  Noen er useriøse, tenker penger etc,  andre mener at rasen skal være sånn og tviholder på det,  og de kommer man ikke unna 

  • Like 12
  • Thanks 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Artemis skrev:

Jeg mener helt klart at utkrysning er den beste veien å gå. Det går mye fortere å få en endring enn å avle blant individer i en rase hvor variasjonen blant individene tross alt ikke er så stor. For å ta mopsen som et eksempel så kom bare 4,8% innenfor den beste kategorien på BOAS-graderingen jeg linket til. 

bilde1

(Bilde lagret fra finn.no av en blanding av mops og buhund.)

Hunden på bildet må jo fremstå som ekstrem og sikkert no go for raseentustiaster... Men som veterinær tror du den har det godt nok, eller har den fortsatt litt dårlig plass til tenner og litt trang skalle..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marie skrev:

Hunden på bildet må jo fremstå som ekstrem og sikkert no go for raseentustiaster... Men som veterinær tror du den har det godt nok, eller har den fortsatt litt dårlig plass til tenner og litt trang skalle..?

Men det kan jeg faktisk forstå. Utseende til mops er helt unikt og ingenting vil se tåelig likt ut. Jeg tror det er mye av problemet. Den har jo også et spesielt gemytt etter hva jeg har hørt. Jeg tror det å blande inn andre raser og ikke ende opp på utgangspunktet igjen krever en revolusjon blant oppdretterne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, mushi said:

Men det kan jeg faktisk forstå. Utseende til mops er helt unikt og ingenting vil se tåelig likt ut. Jeg tror det er mye av problemet. Den har jo også et spesielt gemytt etter hva jeg har hørt. Jeg tror det å blande inn andre raser og ikke ende opp på utgangspunktet igjen krever en revolusjon blant oppdretterne. 

Nei det er jo det som er trasig, folk bryr seg mer om utseendet enn lidelse, smerte og plager. Man skulle tro det ble en revolusjon blandt folk når de fikk vite at hundene deres har vondt. Men nei, viktigere at de ser ut som a freak of nature. Kvalmt.

At mops har et så unikt gemytt tror jeg mer er en myte satt ut for å ha en slags "god unnskyldning", som om mopsen er et unikum i hundeverdenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Artemis jeg blir faktisk på gråten av det. 
Jeg prøver ikke å angripe noen med denne tråden eller være ufin. Jeg bare blir oppriktig opprørt over at det år ut og år inn ikke blir gjort noe drastisk som bedrer livssituasjonen til disse rasene fort. Raseentusiaster har vist nå, etter mange år med fokus på dette, at de ikke klarer eller vil gjøre noe for å endre situasjonen for hundene. Det går for sakte, om det går fremover i det hele tatt. Det ser man jo på hvilke av disse hundene som blir premiert på store utstillinger. Og ja, noen få oppdrettere avler på hunder med lenger snute, men det er likevel så enromt langt å gå til den blir bra. Dette er virkelig dårlig dyrevelferd. Å leve et liv der man aldri klarer å puste skikkelig, det må være tortur. Jeg tror mange som har disse rasene er uvitende om hvor ille det er, og mange opplyser at hunden deres ikke lider. Og da lurer jeg på om de sier det for å beskytte seg selv, eller om hunden har et så passivt liv at det virker som det fungerer greit så lenge den ikke blir andpusten. Ikke vet jeg, men det bør bli satt i gang en obligatorisk testing av hundene som både brukes i avl og alle de andre for å fysisk måle evnen til å puste og regulere temperatur osv, og ikke basere store deler av en RAS på eiernes egne uttalelser. Jeg blir skremt av at folk som jeg anser som oppegående og kunnskapsrike mennesker som har drevet avl i årevis på andre og sunnere raser kan mene at mopsen ikke har problemer, men at dette er noe vi uvitende driver og gnåler om. 

 

 

Apropo: Den norske veterinærforening har lagt ut en video av en mops på facebooksiden sin i dag :no:

Endret av Midas
  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
22 timer siden, mushi skrev:

Men det kan jeg faktisk forstå. Utseende til mops er helt unikt og ingenting vil se tåelig likt ut. Jeg tror det er mye av problemet. Den har jo også et spesielt gemytt etter hva jeg har hørt. Jeg tror det å blande inn andre raser og ikke ende opp på utgangspunktet igjen krever en revolusjon blant oppdretterne. 

Men har de egentlig så spesielt gemytt? Det spesielle gemyttet går på at de er snille, enkle, greie, elskverdige og klovnete hunder. Det er det da en hel drøss andre hunder som også er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Men har de egentlig så spesielt gemytt? Det spesielle gemyttet går på at de er snille, enkle, greie, elskverdige og klovnete hunder. Det er det da en hel drøss andre hunder som også er?

Definitivt! Jeg synes mange av dem virker litt sære og purkete, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Marie said:

Hunden på bildet må jo fremstå som ekstrem og sikkert no go for raseentustiaster... Men som veterinær tror du den har det godt nok, eller har den fortsatt litt dårlig plass til tenner og litt trang skalle..?

Jeg føler jo at vi fremdeles snakker om en ekstrem hund sammenlignet med ulven, men at det i alle fall er et stort steg i riktig retning.

22 hours ago, mushi said:

Men det kan jeg faktisk forstå. Utseende til mops er helt unikt og ingenting vil se tåelig likt ut. Jeg tror det er mye av problemet. Den har jo også et spesielt gemytt etter hva jeg har hørt. Jeg tror det å blande inn andre raser og ikke ende opp på utgangspunktet igjen krever en revolusjon blant oppdretterne. 

Du er nok dessverre inne på noe. Jeg mener at utseendet til dagens mops ikke er forenlig med en sunn konstruksjon og god dyrevelferd. Det som er så utrolig trist er jo at utseendet og lidelsene det fører med seg kun er fremelsket fordi noen synes at det ser stilig/pent/spesielt/kult/uvanlig ut. Det fører ikke med seg noen positive ting for hunden.

 

Når det kommer en mops/bulldog/fralle inn på venterommet på dyreklinikken, så kan vi høre det på bakrommet. "Jepp, der kom det en bulldog inn døren ja."

*pust, pes, grynt, snork, rall, skrall, gisp*

Eierne er selvsagt veldig glade i hunden sin, men det er utrolig mange som ser seg blinde på, eller ikke evner å forstå, eventuelt vil ikke innse plagene hunden har. Her forleden snakket jeg med en mopseeier som sa at hun elsket alle gryntesnøftesnorkelydene til hunden, det var jo så søtt! Jeg tror ikke hun hadde tatt inn over seg at de "søte" lydene egentlig er en konstant påminnelse på at hunden hennes sliter med å trekke inn nok luft for hvert pust den tar. Og så har du eierne som spøker med at frallen ikke får være med på campingferie, for den snorker så fælt at eierne ikke får sove. 

Ofte så er eierne av slike hunder ekstra bekymret for å måtte sedere/legge hunden i narkose. De har fått med seg at det er økt risiko for at noe kan gå galt for slike hunder, men "det er jo bare slik med bulldoger/mops/fralle/etc." 

Disse hundene puster aldri så godt som når de er neddopet og er intubert. Når hunder våkner etter narkose så synes de at det er ubehagelig å være intubert og vil ha tuben ut så fort som mulig. Hos brachycefale hunder så ser man at mange av dem faktisk trives med å ha tuben på plass selv i våken tilstand:

40265459104_9e459aa379_b.jpg

 

40974288021_8e980da831_z.jpg

 

Man får jo litt dårlig samvittighet når man ekstuberer dem. Da er det jo tilbake til den vante kampen med å få nok luft. Husker f.eks. da jeg ekstuberte en bulldog som lå rolig på siden og slappet av. Resultatet var at den brått kavet seg opp i brystleie, for plutselig ble det vanskelig å puste igjen. 

 

Det er helt forferdelig at vi mennesker har gjort dette med vår beste venn. 

  • Sad 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...