Gå til innhold
Hundesonen.no

Om katteeieres ansvar for egne dyr, båndtvang og årsakene til kattehat..


QUEST
 Share

Recommended Posts

M,  QUEST skrev: 

Hadde man innført båndtvang på katter så hadde man kommet problemet til livs på flere måter. For det første vill nok en ikke ubetydelig andel kattespekulanter latt være å skaffe seg katt når det faktisk fulgte arbeid og kostand( påbudt id-merking/kastrering) med på kjøpet og hadde man samtidig avlivet alle løskatter, så tror jeg nok at problemet hadde blitt vesentlig redusert om noen år.

 

Innlegget under er skrevet av @Lene_S i en annen tråd og jeg flyttet det hit, siden det tar opp bl.a båndtvang og ansvar for løsgående katter. 

Igjen må jeg få stille spørsmål ved logikken din. Du argumenterer hardt mot reptilhold, hvor folk som har greie på det, masse kunnskap og erfaring, over hele verden, er klare på at en del reptiler er egner seg bedre til begrenset frihet enn alle andre arter/grupper vi har i fangenskap. Og i en annen tråd skriver du dette: "Det er i aller høyeste grad diskutabelt hvor god dyrevelferd det er å ha en hund i bånd store deler/hele året." Mens med katter mener du altså at å begrense friheten ikke bare greit, men ønskelig? For en merkelig tankegang. Du tar jo overhodet ikke hensyn til dyrene det faktisk er snakk om. Her i landet er det faktisk pr nå forbudt å tvinge en katt som er vant til å gå fritt til å kun gå i bånd, og det med god grunn. Det anses som dyreplaging av alle som kan noe om katters atferd, bl.a. Norges fremste ekspert på området Bjarne O. Braastad. Likevel mener du det stikk motsatt av alle ekspertene; reptiler, som i naturen knapt beveger seg i løpet av en dag, skal ikke være i fangenskap, mens katter, som er avhengig av å få utløp for sine instinkter for å ha det bra, de kan godt holdes fanget. Wow! Just wow! 
Jeg er veldig, veldig glad for at de som faktisk bestemmer lover og regler hittil har tatt hensyn til dyrenes ulike behov på disse punktene, slik at kattenes behov for frihet veier tyngst. 

Nei, båndtvang for alle katter er en styggdom. Det strider mot dyrevelferdsloven, det strider mot den faktiske velferden til kattene, og det strider mot deres natur. Bare det at en stor andel katter aldri venner seg til å gå i bånd, burde være argument godt nok. Jeg har flere selv, som har blitt forsøkt tilvent sele fra de var små, men som aldri ble vant til det, aldri klarte å akseptere selen. Hvis man kan litt om katteatferd, så vet man at det er unaturlig og ubehagelig for flertallet av katter å bli holdt fast. En del lærer aldri å en gang finne seg i det. En sele gir følelsen av å bli holdt fast, og er ubehagelig for mange katter.

Og helt ærlig: Mine katters, og andres, velferd er viktigere enn ting og tang du har i garasjen. Sorry, levende mot døde ting = no brainer, de levende har rangen. Hvis det plager deg, så får du sikre bedre. Jada jada, jeg har hørt argumentene, om at det er eiers ansvar, og du skal ikke lide for at andre har katter osv (og jada, jeg forstår at det er irriterende), men løsningen er aldri at dyra skal lide. Så for din egen mentale helse, så er det rett og slett bedre å sikre det selv, fremfor å være avhengig av andre, eller å straffe dyr for at de er dyr, hvilket er en fordømt uting samme fankern hva det gjelder. Evt send regninga til katteeier. Vi, som i jeg og kona, er faktisk ikke mer interessert i at våre katter skal være til plage enn du er i å bli plaget, men vi er avhengige av at folk snakker med oss. Vi får ikke gjort noe med det vi ikke vet om, men hjelper gjerne til for å fikse problemer som måtte dukke opp. Vi betalte flere tusen kroner for en tidligere nabos gedigne oppblåsbare basseng de mente den ene vår hadde punktert, selv om vi syntes det var lite gjennomtenkt å kjøpe noe med så høy risiko for å gå i stykker, våre var ikke de eneste kattene i nabolaget, og det var nok av drittunger, som jo gjerne synes sånt er dritgøy. Det handler om å forholde seg til verden slik den faktisk er, ikke sånn man personlig skulle ønske den var. Jeg skulle ønske at alle elsket katter, passet på dem, og ikke plaget dem, men den verden lever jeg ikke i, og må forholde meg til det. Du må forholde deg til at katter går fritt, selv om du heller så at de led seg gjennom et liv i bånd, og jeg anbefaler å ta forholdsregler fremfor å ønske mer lidelse for kattene. Har ikke de, som art, det ille nok?

Nå var det jo egentlig ikke båndtvang for katter som var trådens tema, men hjemløse katter, og hva man kan gjøre for å løse det. Det er mange forslag til løsninger, som alle har til felles at de har både fordeler og ulemper for kattene, enten for enkeltindivider eller for gruppa. Båndtvang for alle katter har ingenting har ingen fordeler for kattene, kun ulemper, mer lidelse, og bør derfor ikke engang vurderes seriøst.

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg blir rett og slett trist av å lese denne tråden. Katter er katter, de gjør det katter skal. Enn så lenge er det fullstendig lovlig å slippe dem løs. Det kan man diskutere både fornuften i og om de

Kommer en kanin seg inn i hagen min og blir drept føler jeg faktisk medfølelse for eier og dyr. Det skulle bare mangle egentlig. Dyr har egenverdi selv om man ikke liker akkurat den arten. 

Jeg er ikke glad i kattene mine fordi jeg lar dem gå ute? Da er jeg vel ikke glad i hønsene og endene mine heller, siden jeg lar dem også gå fritt. Eller hestene som får gå på store områder om sommern

1 time siden, Stella skrev:

Øke i verdi oppnås ved å sette større krav/regler (id-merking og kastrering), og avlive alt som ikke holdes etter regelverket.

Og det hadde vært fint om man klarte å skille mellom menneskenes interesser i å holde katten som kjæledyr, og kattens eget liv. Det å dø er i seg selv ikke et problem. Dyr drepes hele tiden for å bli mat osv. Det er ikke slemt mot katten at den blir drept (gitt at drapet ikke skjer som lang pining), det er eventuelt slemt mot eieren. Eller rangerer du dyr? Du setter katter over ku, gris, sau, høns osv?

Det er slettes ikke motstridende på noe vis å ønske at leveforholdene til dyr i fangenskap skal være gode, samtidig som man kan støtte avliving av katter som utgjør et problem. Man kan faktisk mene at katter skal ha gode liv, samtidig som man kan støtte avliving av alle umerkede katter. Igjen, det å dø er ikke et problem.

Du må ha levd et svært skjermet liv om du aldri har opplevd noen som har synes løskatter eller eide katter på vift er et irritasjonsproblem eller har ødelagt eiendeler hos andre.

Ja, det er vel der et av problemene ligger. Jeg kan ikke på noe vis forstå at noen er glad i et dyr de lar løpe fritt og utsette dem for alle de farer dette medfører. I mitt hode er dette helt umulig å forene, det henger ikke på greip.

Jeg glemte å svare på det jeg uthevet over her: om vi skal gå etter tankegangen at det ikke er vondt for et individ å være død, så fremst det er blitt dødt på en human måte, så kan man jo strekke det til at det ikke er så farlig for et menneske å bli drept heller, for det har det ikke vondt når det er dødt. Det blir jo bare feil! Jeg tror virkelig ikke man kommer noen vei med å ønske kattene døde, så lenge det er eierne som er problemet og jeg tviler på at de vil høre etter når kattehatet står skrevet med fete bokstaver over alt som blir sagt.

Jeg tenker at om man ønsker at katter skal ha det bedre, så må man starte i den enden, ved å vise dem omsorg, ikke ved å ønske dem død.

38 minutter siden, QUEST skrev:

Hadde en av problemkattene i området( angriper mine på egen tomt/veranda og som pisser ned garasje/tingene inne i ) som ikke er mulig å bli kvitt tross stadig jaging, både fra meg og hundene, hadde blitt tatt på min inngjerdede tomt, nei da hadde jeg ikke blitt lei meg.. Jeg hadde tenkt at da var det problemet ute av verden. Det ville heller ikke vile noe som helst ansvar på meg eller andre som opplever lignende, det er faktisk ikke vårt ansvar og passe på andres husdyr på VÅR tomt..

Jeg 'hater' ikke kamphunder , selv om jeg er skeptisk i mange tilfeller ja, mtp eierenes håndtering eller mangel på sadan av sine hunder. Jeg har som tidligere nevnt vært nabo i mange år med nettopp 'kamphunder' og det gikk alldeles utmerket det! Årsaken var jo selvsagt ateieren til disse hundene tok ANSVAR og vart fullt klar over hva som bodde i hens hunder. Hadde denne eieren derimot latt sine hunder springe fritt for å tygge på nabolagets hunder, hadde nok innstillingen vært noe anderledes ja.. 

Og da er vi igjen tilbake til hvor ansvaret ligger for det etterhvert nokså utbredte katte'hatet' ..? Jeg er rimelig 100% sikker på at feilen ligger først og fremst hos katteeierene selv.. For når man presterer å klemme ut av seg i fullt alvor at ansvaret for å sikre egen eiendom mot andres kjæledyrs ødeleggelser , da legger man ikke akkurat opp til fred, fordragelighet og forståelse.. Hat er forresten et litt løselig begrep i debattrn her, i alle fall fra min side. Jeg har katter selv, så jeg vil vel ikke akkurat karakterisere meg som 'kattehater'men jeg blir forbannet ja, når eiendom og egne dyr blir ødelagt av andres kjæledyr og attpåtil får presentert at det er MITT ansvar..

Dessverre later det til at mange katteeiere har lukket øra på forhånd.. Man kan  lese mye rart på nett om dette og hint men jeg må ærlig si at uttalelser man kan lese i diverse kattegrupper ( og ellers) fra såkalte katteelskere, er mildest talt både hårreisende og oppsiktsvekkende.. Det mangler i mange tilfeller totalt forståelse av at katter ( løsgående) kan være/er et problem for både folk og fauna. Ansvaret ligger først og fremst hos katteeierne selv, det er de som må sørge for at deres husdyr ikke er til svært stor sjenanse for andre, det er ikke vi 'andre' som skal tilpasse oss andres mer eller mindre sløve kjæledyrhold..

Helt klart! Det er stor forskjell på å ha løsgående katter i mer grisgrendte strøk og i nabolag, der det gjerne er en mye større tetthet av katter også. 

Selv om det er din eiendom så står du jo ikke i din fulle rett til å drepe dem som kommer innom og er til plage.

Om vi nå kan gå over til å diskutere det som faktisk er problemet og ikke om man skal drepe katter eller ikke, så mener jeg at problemet ligger hos eierne og generelt i samfunnet med verdien til katter. Toskete dyreeiere får vi vel innen alle arter, så da må man vel begynne på samfunnsplan med bla å øke verdien til dyrene. Så lenge man i fullt alvor kan si at man ønsker å drepe katten, fjerne den på kreative måter, pusse hunden på den osv, og at det ikke kommer noen motreaksjoner på det, men heller at det høres greit ut, så sier det noe om verdien til katten, ikke sant? Hadde det blitt sagt om f.eks en elefant eller en hund, ville folk reagert på det, men siden det bare er ei katt, så er det liksom greit (nå snakker jeg generelt).

Jeg tror også at så lenge katten har såpass lav verdi i samfunnet, så vil det være vanskelig å få folk til å ta godt nok vare på dem. Når statusen økes, så vil de ta mer vare på den med oppfølging hos veterinær og hvor den slippes ut osv. Det er vel litt sånn som det var med hunder for en generasjon eller to tilbake siden. Det var mer vaktbikkjer og sauehunder som bodde på gården og fikk slengt til seg mat og bodde i fjøsen eller yttergangen. Sånn som mange katter gjør nå, med å være fjøskatter som holder skadedyr unna. Hvis katten kan oppgraderes til et kjærledyr og familiemedlem sånn jevnt over, så tror jeg man får gjort mer på alle plan med utfordringene som kommer med katter.

Endret av Poter
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
Akkurat nå, Poter skrev:

Jeg glemte å svare på det jeg uthevet over her: om vi skal gå etter tankegangen at det ikke er vondt for et individ å være død, så fremst det er blitt dødt på en human måte, så kan man jo strekke det til at det ikke er så farlig for et menneske å bli drept heller, for det har det ikke vondt når det er dødt. Det blir jo bare feil! Jeg tror virkelig ikke man kommer noen vei med å ønske kattene døde, så lenge det er eierne som er problemet og jeg tviler på at de vil høre etter når kattehatet står skrevet med fete bokstaver over alt som blir sagt.

Jeg tenker at om man ønsker at katter skal ha det bedre, så må man starte i den enden, ved å vise dem omsorg, ikke ved å ønske dem død.

 

Og derfor er dette en helt unødvendig diskusjon, for vi står på helt ulike steder. Du klarer ikke se ting fra mitt synspunkt, like lite som jeg klarer å se ditt. Så da legger jeg den død fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Poter skrev:

Jeg tror virkelig ikke man kommer noen vei med å ønske kattene døde, så lenge det er eierne som er problemet og jeg tviler på at de vil høre etter når kattehatet står skrevet med fete bokstaver over alt som blir sagt.

Jeg tenker at om man ønsker at katter skal ha det bedre, så må man starte i den enden, ved å vise dem omsorg, ikke ved å ønske dem død.

Dette blir litt høna eller egget føler jeg.. Man bør kanskje spørre seg om HVORFOR folk ønsker endel katter døde og HVORFOR 'kattehatet' står skrevet med fete bokstaver..Igjen, jeg legger omtrent all skyld på diverse katteriere/elskere.. Som sagt, jeg har katter selv. Etter å ha begynt å følge endel 'kattesider' og følge med på diverse debatter der katter er fokuset, eller rettere sagt problemene som løsgående katter kan medføre som f.eks pissing, driting, slåssing mm..på andres eiendom /tomt, så blir jeg helt matt, mildest talt.. Spørsmålstiller/trådstarter kan stille spørsmål på aller 'peneste måte' uten tegn til noe 'hat' av noe slag og så får de til svar at tenk!, det er DERES ansvar å sikre egen eiendom mot ødeleggelser fra frittgående nabokatter..:blink: 

Hva tror du slike svar gjør for velviljen ovenfor katter, både hos opprinnelig spørsmålstiller og ikke minst andre lesere?? Selv som katteeier kan man bli katte'hater' av sånt.. Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne..en ikke ubetydelig del av katteentusiastene er ikke helt jorda..så laangt derifra..

2 minutter siden, Poter skrev:

Selv om det er din eiendom så står du jo ikke i din fulle rett til å drepe dem som kommer innom og er til plage.

Om vi nå kan gå over til å diskutere det som faktisk er problemet og ikke om man skal drepe katter eller ikke, så mener jeg at problemet ligger hos eierne og generelt i samfunnet med verdien til katter. Toskete dyreeiere får vi vel innen alle arter, så da må man vel begynne på samfunnsplan med bla å øke verdien til dyrene. Så lenge man i fullt alvor kan si at man ønsker å drepe katten, fjerne den på kreative måter, pusse hunden på den osv, og at det ikke kommer noen motreaksjoner på det, men heller at det høres greit ut, så sier det noe om verdien til katten, ikke sant? Hadde det blitt sagt om f.eks en elefant eller en hund, ville folk reagert på det, men siden det bare er ei katt, så er det liksom greit (nå snakker jeg generelt).

Jeg tror også at så lenge katten har såpass lav verdi i samfunnet, så vil det være vanskelig å få folk til å ta godt nok vare på dem. Når statusen økes, så vil de ta mer vare på den med oppfølging hos veterinær og hvor den slippes ut osv. Det er vel litt sånn som det var med hunder for en generasjon eller to tilbake siden. Det var mer vaktbikkjer og sauehunder som bodde på gården og fikk slengt til seg mat og bodde i fjøsen eller yttergangen. Sånn som mange katter gjør nå, med å være fjøskatter som holder skadedyr unna. Hvis katten kan oppgraderes til et kjærledyr og familiemedlem sånn jevnt over, så tror jeg man får gjort mer på alle plan med utfordringene som kommer med katter.

Det er jeg nok uenig i. En katt som gjentagne ganger kommer inn på min eiendom og forårsaker ødeleggelser på både eiendom og egne dyr og der alle forsøk på å skremme den vekk mislykkes, vel da får man ta til mer permanente løsninger da. 

Ja nettopp..problemet er EIERENE til kattene, ikke i første rekke 'kattehaterne' som nok ikke ble 'født sånn' stort sett..de ble skapt..

Helt enig at det hadde vært ønskelig med en statusøkning på katt men så spørs det hvordan man skal oppnå det da.. Det er nå engang sånn at vi mennesker ofte setter likhetstegn mellom status og verdi. Så lenge katter får formere seg an mass, 'alt' som kryper og går skal 'reddes' ( les ; oppbevares i årevis i mer eller mindre gnede fasiliteter) og så mange katteelskere/eiere har et fullstendig urealistisk og fjernt syn på katters 'rettigheter' i samfunnet, så tror jeg ikke vi kommer noen vei, dessverre..

Jeg tror veien å gå er å redusere antallet sterkt! og her får vi begynne med alle de forvillede 'løskattene', innføre påbud om idmerking og kastrering av ALLE katter som får gå fritt ute og aller helst et båndtvngspåbud. 

Slik det er nå er det himla lett og lite krevende å skaffe seg katt. Jeg kan bare hente en kattunge eller flere hos noen og slippe katta/ene ut og stort sett la de styre seg selv. Mer arbeid og utgifter bortsett fra litt for, behøver jeg ikke legge ned i mitt kattehold. Klart at slikt oppfordrer til uansvarlig kattehold..Hadde det derimot vært krav om både id-merking, kastrering og båndtvang, hadde det nok ikke blitt riktig så lettvindt å bare skaffe seg katt på impuls med påfølgende problemer for både kattene og andre i omgivelsene.

Endret av QUEST
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke engang å lese alle innleggene her, for jeg blir bare trist og provosert. Spesielt med tanke på at det på et forum for dyr finnes mennesker med så liten respekt for dem. Furting fra hundeeiere over at katter er annerledes, og dermed får lov til å leve annerledes er ikke noe nytt det er gamle argumenter, men jeg hadde håpet at på Sonen, hvor folk var over snittet engasjerte, at kunnskap om og respekt for dyr også var høyere enn snittet. Det viser det seg gang på gang at det ikke er, og jeg orker ikke å diskutere med hatere som kun bryr seg om sine egne, døde ting, uten tanke på at det handler om levende skapninger i den andre enden. Jeg skulle ønske at en del av dere hadde skam nok til å bli flaue over det dere uttrykker offentlig av manglende forståelse for dyrs natur, manglende kunnskaper om god dyrevelferd og en total mangel på respekt for liv, men erfaring tilsier at når manglende er så store, så er selvinnsikten tilsvarende dårlig. 

Dette mølet er ikke verdt å kaste bort tid på når det gjør meg så sint og trist, så jeg tar det samme valget jeg har tatt når det kommer til enkelte andre tråder: Jeg kommer ikke til å lese flere innlegg i denne tråden, ei heller svar på dette.
Til dere som orker å fortsette å skrive saklig om katters behov og rettigheter mot alt dette kunnskapsløse hatet: Stor takk fra meg, jeg beundrer at dere klarer å stå i mot <3

EDIT: Vil bare føye til at i mitt hode så er kattehatet fra hundefolket like meningsløst og ulogisk som at homofile fordømmer transpersoner. Begge gruppene møter mye fordommer og hat, slik hunder og hundeeiere også gjør, og burde være de første til å ha et åpent sinn og en forståelse for andre som blir utsatt for det samme. Men neida, man sender bare hatet videre til neste gruppe i stedet. Og nei, kattefolket er ikke noe bedre, men hvis alle satser på øye-for-øye, blir alle til slutt blinde. 

Endret av Lene_S
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lene_S skrev:

Jeg orker ikke engang å lese alle innleggene her, for jeg blir bare trist og provosert. Spesielt med tanke på at det på et forum for dyr finnes mennesker med så liten respekt for dem. Furting fra hundeeiere over at katter er annerledes, og dermed får lov til å leve annerledes er ikke noe nytt det er gamle argumenter, men jeg hadde håpet at på Sonen, hvor folk var over snittet engasjerte, at kunnskap om og respekt for dyr også var høyere enn snittet. Det viser det seg gang på gang at det ikke er, og jeg orker ikke å diskutere med hatere som kun bryr seg om sine egne, døde ting, uten tanke på at det handler om levende skapninger i den andre enden. Jeg skulle ønske at en del av dere hadde skam nok til å bli flaue over det dere uttrykker offentlig av manglende forståelse for dyrs natur, manglende kunnskaper om god dyrevelferd og en total mangel på respekt for liv, men erfaring tilsier at når manglende er så store, så er selvinnsikten tilsvarende dårlig. 

Dette mølet er ikke verdt å kaste bort tid på når det gjør meg så sint og trist, så jeg tar det samme valget jeg har tatt når det kommer til enkelte andre tråder: Jeg kommer ikke til å lese flere innlegg i denne tråden, ei heller svar på dette.
Til dere som orker å fortsette å skrive saklig om katters behov og rettigheter mot alt dette kunnskapsløse hatet: Stor takk fra meg, jeg beundrer at dere klarer å stå i mot <3

EDIT: Vil bare føye til at i mitt hode så er kattehatet fra hundefolket like meningsløst og ulogisk som at homofile fordømmer transpersoner. Begge gruppene møter mye fordommer og hat, slik hunder og hundeeiere også gjør, og burde være de første til å ha et åpent sinn og en forståelse for andre som blir utsatt for det samme. Men neida, man sender bare hatet videre til neste gruppe i stedet. Og nei, kattefolket er ikke noe bedre, men hvis alle satser på øye-for-øye, blir alle til slutt blinde. 

Det står deg selvsagt helt fritt både hvilke tråder du vil følge og hvilke du vil delta i. Men det å avskrive andres opplevelser/problemer med frittgående katter som egoisme, opptatthet av døde ting( katten min var så visst ikke død da den ble angrepet og nesten omkom som resultat..) , manglende respekt for liv og møl, det fremmer ikke akkurat forståelsen eller øker respekten for katter og deres eiere i det hele tatt, tvert om.. Dessverre så sementerer slike uttalelser bare synet på katteeiere som folk som har null forståelse og aksept  for de problemer katter kan forårsake for andre og dermed er vi like langt.. Det er katteEIERENE som må ta ansvar først og fremst, ikke de andre som får tildels store problemer med ANDRES kjæledyr..

 

 
Hvis noen har konkrete forslag på hvordan man kan bedre forholdet mellom 'løskatter' og berørte parter ( naboer) så ville det være interessant å diskutere, det kunne jo faktisk ende opp med å gagne kattene også, som vel faktisk var et av temaene i tråden.. Det forutsetter dog at man innser at løsgående katter kan være og er et problem for mange og at ingen katter tjener på at eierene fraskriver seg ansvar eller øser seg opp over de 'hjerteløse' katte'haterne'.. Hvis alt skal fortsette som status quo, så vil det uten noen som helst tvil bli født flere kattehatere og mange flere katter vil måtte lide for eierenes manglende forståelse for andre mennesker synspunkter og problemer med katter.  r
Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
39 minutter siden, Lene_S skrev:

Jeg orker ikke engang å lese alle innleggene her, for jeg blir bare trist og provosert. Spesielt med tanke på at det på et forum for dyr finnes mennesker med så liten respekt for dem. Furting fra hundeeiere over at katter er annerledes, og dermed får lov til å leve annerledes er ikke noe nytt det er gamle argumenter, men jeg hadde håpet at på Sonen, hvor folk var over snittet engasjerte, at kunnskap om og respekt for dyr også var høyere enn snittet. Det viser det seg gang på gang at det ikke er, og jeg orker ikke å diskutere med hatere som kun bryr seg om sine egne, døde ting, uten tanke på at det handler om levende skapninger i den andre enden. Jeg skulle ønske at en del av dere hadde skam nok til å bli flaue over det dere uttrykker offentlig av manglende forståelse for dyrs natur, manglende kunnskaper om god dyrevelferd og en total mangel på respekt for liv, men erfaring tilsier at når manglende er så store, så er selvinnsikten tilsvarende dårlig. 

Dette mølet er ikke verdt å kaste bort tid på når det gjør meg så sint og trist, så jeg tar det samme valget jeg har tatt når det kommer til enkelte andre tråder: Jeg kommer ikke til å lese flere innlegg i denne tråden, ei heller svar på dette.
Til dere som orker å fortsette å skrive saklig om katters behov og rettigheter mot alt dette kunnskapsløse hatet: Stor takk fra meg, jeg beundrer at dere klarer å stå i mot <3

EDIT: Vil bare føye til at i mitt hode så er kattehatet fra hundefolket like meningsløst og ulogisk som at homofile fordømmer transpersoner. Begge gruppene møter mye fordommer og hat, slik hunder og hundeeiere også gjør, og burde være de første til å ha et åpent sinn og en forståelse for andre som blir utsatt for det samme. Men neida, man sender bare hatet videre til neste gruppe i stedet. Og nei, kattefolket er ikke noe bedre, men hvis alle satser på øye-for-øye, blir alle til slutt blinde. 

Spiser du kjøtt, og/eller bruker animalske produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, QUEST skrev:

Dette blir litt høna eller egget føler jeg.. Man bør kanskje spørre seg om HVORFOR folk ønsker endel katter døde og HVORFOR 'kattehatet' står skrevet med fete bokstaver..Igjen, jeg legger omtrent all skyld på diverse katteriere/elskere.. Som sagt, jeg har katter selv. Etter å ha begynt å følge endel 'kattesider' og følge med på diverse debatter der katter er fokuset, eller rettere sagt problemene som løsgående katter kan medføre som f.eks pissing, driting, slåssing mm..på andres eiendom /tomt, så blir jeg helt matt, mildest talt.. Spørsmålstiller/trådstarter kan stille spørsmål på aller 'peneste måte' uten tegn til noe 'hat' av noe slag og så får de til svar at tenk!, det er DERES ansvar å sikre egen eiendom mot ødeleggelser fra frittgående nabokatter..:blink: 

Hva tror du slike svar gjør for velviljen ovenfor katter, både hos opprinnelig spørsmålstiller og ikke minst andre lesere?? Selv som katteeier kan man bli katte'hater' av sånt.. Jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjerne..en ikke ubetydelig del av katteentusiastene er ikke helt jorda..så laangt derifra..

Det er jeg nok uenig i. En katt som gjentagne ganger kommer inn på min eiendom og forårsaker ødeleggelser på både eiendom og egne dyr og der alle forsøk på å skremme den vekk mislykkes, vel da får man ta til mer permanente løsninger da. 

Ja nettopp..problemet er EIERENE til kattene, ikke i første rekke 'kattehaterne' som nok ikke ble 'født sånn' stort sett..de ble skapt..

Helt enig at det hadde vært ønskelig med en statusøkning på katt men så spørs det hvordan man skal oppnå det da.. Det er nå engang sånn at vi mennesker ofte setter likhetstegn mellom status og verdi. Så lenge katter får formere seg an mass, 'alt' som kryper og går skal 'reddes' ( les ; oppbevares i årevis i mer eller mindre gnede fasiliteter) og så mange katteelskere/eiere har et fullstendig urealistisk og fjernt syn på katters 'rettigheter' i samfunnet, så tror jeg ikke vi kommer noen vei, dessverre..

Jeg tror veien å gå er å redusere antallet sterkt! og her får vi begynne med alle de forvillede 'løskattene', innføre påbud om idmerking og kastrering av ALLE katter som får gå fritt ute og aller helst et båndtvngspåbud. 

Slik det er nå er det himla lett og lite krevende å skaffe seg katt. Jeg kan bare hente en kattunge eller flere hos noen og slippe katta/ene ut og stort sett la de styre seg selv. Mer arbeid og utgifter bortsett fra litt for, behøver jeg ikke legge ned i mitt kattehold. Klart at slikt oppfordrer til uansvarlig kattehold..Hadde det derimot vært krav om både id-merking, kastrering og båndtvang, hadde det nok ikke blitt riktig så lettvindt å bare skaffe seg katt på impuls med påfølgende problemer for både kattene og andre i omgivelsene.

Jeg kjenner ikke til kattemiljøet, så jeg aner virkelig ikke hvordan de/det er, men jeg har jo hørt rykter, særlig om at de skal være enda værre en hundemiljøet ;) Sier de ikke det samme om hestemiljøet? ;)

Jeg synes som sagt det er forståelig at folk blir irriterte på katter som kommer innom og gjør i fra seg på deres eiendom og på deres ting, jeg har jo fått tisset ned en del ting selv, men jeg synes ikke det er greit at man skal ønske eller oppmuntre til drap av dem. Jeg tror ikke man får løst noe som helst ved å hate, da lukkes det meste av fornuft ned og man greier ikke tenke løsningsorientert. Her inne på Sonen hadde jeg håpet at folk var lit mer fornuftig enn som så. Det blir jo like teit å ville drepe katter som å ville drepe utagerende hunder.

Hvilken ende man skal starte i, er jammen ikke godt å si. Det er nok som du er inne på et ganske omfattende prosjekt. Hadde verdien på katter økt, tror jeg ikke at det hadde vært så lett å bare få seg en kattunge, da hadde man tenkt seg om, sånn som man jo burde siden katter fort kan bli 15-20 år. Og som du sier, om de måtte vaksineres, id-merkes og kastreres. 

Når det gjelder båndtvang av katter er jeg derimot usikker.

For å beskytte fauna har jeg skjønt at det foreløpig ikke er nødvendig, alt etter som Bjarne O Braastad skrev i boken "Katten" om forskning som er gjort på det. Denne videoen sier noe om det. Interessant er det jo at de har sett at rotte -og musebestanden øker når kattene reduseres, så det er jo ikke bare uønsket med jakten deres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Poter skrev:

Jeg kjenner ikke til kattemiljøet, så jeg aner virkelig ikke hvordan de/det er, men jeg har jo hørt rykter, særlig om at de skal være enda værre en hundemiljøet ;) Sier de ikke det samme om hestemiljøet? ;)

Jeg synes som sagt det er forståelig at folk blir irriterte på katter som kommer innom og gjør i fra seg på deres eiendom og på deres ting, jeg har jo fått tisset ned en del ting selv, men jeg synes ikke det er greit at man skal ønske eller oppmuntre til drap av dem. Jeg tror ikke man får løst noe som helst ved å hate, da lukkes det meste av fornuft ned og man greier ikke tenke løsningsorientert. Her inne på Sonen hadde jeg håpet at folk var lit mer fornuftig enn som så. Det blir jo like teit å ville drepe katter som å ville drepe utagerende hunder.

Hvilken ende man skal starte i, er jammen ikke godt å si. Det er nok som du er inne på et ganske omfattende prosjekt. Hadde verdien på katter økt, tror jeg ikke at det hadde vært så lett å bare få seg en kattunge, da hadde man tenkt seg om, sånn som man jo burde siden katter fort kan bli 15-20 år. Og som du sier, om de måtte vaksineres, id-merkes og kastreres. 

Når det gjelder båndtvang av katter er jeg derimot usikker.

For å beskytte fauna har jeg skjønt at det foreløpig ikke er nødvendig, alt etter som Bjarne O Braastad skrev i boken "Katten" om forskning som er gjort på det. Denne videoen sier noe om det. Interessant er det jo at de har sett at rotte -og musebestanden øker når kattene reduseres, så det er jo ikke bare uønsket med jakten deres.

 

Jeg kjenner ikke til hestemiljøet annet enn ved omtale men jeg kjenner til hunde og kattemiljøet fra innsiden.. Og for å formulere meg veldig pent og meget diplomtisk..kattemiljøet er en aaaanelse 'mer' på alle måter..:blink::D

 

Som sagt 'hat' var nok mer løselig brukt enn det kan fremstå som, sterk motvilje, sinne, irritasjon ville være like beskrivende. Nå tror jeg dog de færreste griper til 'permanente' løsninger for problemet sånn uten videre, da har det nok gjerne gått en stund og vel så det, der offeret gjerne ikke når frem med sine klager. Man skal vel heller ikke så raskt gripe til å tro at alle formuleringer i opphetede øyeblikk er et utrykk for oppfordringer eller et konkret forslag/plan. Man må nok se på endel med litt humoristiske briller, i alle fall gjør jeg det. 

Helt klart er den manglende verdien/statusen til katter et stort og medvirkende problem! Så lenge katter på ingen som helst måte er noen mangelvare, heller tvert om, så tror jeg ikke det vil skje noen vesentlige endringer. Jordbærsylteøy er jo f.eks ikke noe 'statusmat' her i Norden, hadde det derimot vært grisedyrt og vanskelig å få tak i, så hadde det nok vært flere av fiffen som hadde briefet med inntak nettopp omtalte 'tøy'.. 

Som allerede nevnt, jeg tror skal man få noen positiv endring når det kommer til katter, så må antallet drastisk reduseres og det må bli 'vanskeligere' å ha katt. Det vil bl.a si at det ikke er bare å få seg en katt og så slippe den ut, uten flere kostnader. 

Påbudt id-merking og kastrering ved max 6 måneders alder( alle påtrufnekatter uten id/kastrering blir avlivet uten noe om og men) og muligheter for enkelt og lovlig uttak av problemkatter, hvis kattene skal fortsatt gå løse. Som jeg nevnte lenger opp, det er jo nemlig slett ikke alle løsgående katter som er problematiske for naboer, det er gjerne noen få bare. Disse bør kunne taes ut , uten problemer eventuellt får eier påbud om å holde den innedørs/i innhegning eller i bånd. I motsatt fall blir den avlivet. 

Båndtvang.. Ikke en s/h problemstilling, da jeg mener at båndtvang både på hund og katt på generellt grunnlag medfører nedsatt livskvalitet. Skal vi videre holde oss til katt her, siden det er det vi diskuterer; På minussiden; uten tvil vil en helårsbåndtvang medføre nedsatt livskvalitet for mange katter og mnge måtte gå i bånd ( eller være i en rømmingsikket innhegning) uten at det egentlig er behov for det for den aktuelle kattens del( akkurat som på hund) . 

På plusssiden så ville en lovpålagt båndtvang ( pluss de andre påleggene nevnt ovenfor) nok ha fått noen flere til å tenke seg to ganger om, før de skaffet seg katt..Når det ikke var så 'enkelt' lengre å ha katt. Det ville kunne føre til færre katter og også færre katter som går en mer eller mindre usikker fremtid i møte utendørs som frittgående. Det forsvinner mange katter hvert år, en hel del blir nok tatt av biler , forulykker/blir innestengt, blir syke osv  men jeg mistenker at en del 'forsvinner' fordi naboer har fått nok.. Når katteeiere skryter av å ha 'gatas skrekk' som er kongen i nabolaget og banker opp alt den kommer over ( og er selvfølgelig ukastrert fordi man skal da ikke ta fra katta verdigheten dens.. ) så kan man nok ikke fortenke naboer i å 'hjelpe' den videre, etter nok mange år med plager..

 

Og sist men ikke minst; mange katteeiere må innta en ADSKILLIG mer ydmyk og forstående holdning til de som blir ille plaget av løsgående katter! Så lenge man som katteeier mener at ens kjæledyrs 'rettigheter' trumfer alle andres, så kommer vi ingen vei, heller tvertom, det polariserer bare partene ytterligere. 

Det er helt greit at man selv mener at det er uproblematisk å få hus og eiendom nedpisset /skitt av nabokatter men å hevde og å forvente at de utsatte skal mene det samme, er i beste fall tåpelig, for ikke å si direkte skadelig. Og de som får lide til syvende og sist er nettopp kattene..

Endret av QUEST
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Igjen må jeg få stille spørsmål ved logikken din. Du argumenterer hardt mot reptilhold, hvor folk som har greie på det, masse kunnskap og erfaring, over hele verden, er klare på at en del reptiler er egner seg bedre til begrenset frihet enn alle andre arter/grupper vi har i fangenskap. Og i en annen tråd skriver du dette: "Det er i aller høyeste grad diskutabelt hvor god dyrevelferd det er å ha en hund i bånd store deler/hele året." Mens med katter mener du altså at å begrense friheten ikke bare greit, men ønskelig? For en merkelig tankegang. Du tar jo overhodet ikke hensyn til dyrene det faktisk er snakk om. Her i landet er det faktisk pr nå forbudt å tvinge en katt som er vant til å gå fritt til å kun gå i bånd, og det med god grunn. Det anses som dyreplaging av alle som kan noe om katters atferd, bl.a. Norges fremste ekspert på området Bjarne O. Braastad. Likevel mener du det stikk motsatt av alle ekspertene; reptiler, som i naturen knapt beveger seg i løpet av en dag, skal ikke være i fangenskap, mens katter, som er avhengig av å få utløp for sine instinkter for å ha det bra, de kan godt holdes fanget. Wow! Just wow! 
Jeg er veldig, veldig glad for at de som faktisk bestemmer lover og regler hittil har tatt hensyn til dyrenes ulike behov på disse punktene, slik at kattenes behov for frihet veier tyngst. 

Reptilhold i motsetning til kattehold vil sjeldent påvirke omgivelsene ( naboene) i noen grad utenom i ekstreme tilfeller, så det hopper jeg over her. 

Det er dessverre et motsetningsforhold mellom et helt 'fritt liv' for katter og omgivelsenes ( naboers) helt forståelig ønske om å slippe å få sin eiendom ødelagt av naboenes kjæledyr. 

Det er ikke på noen måte 'naturlig' hverken for hunder eller katter å være begrenset av bånd/seler. De er begge rovdyr og i tillegg er vel gjerne hundedyr ennå mer aktive i naturlig tilstand enn katter er.. Så katter har nok ikke mer 'krav' på frihet enn andre husdyr eller hund har. 

Jeg vil gjerne se en henvisning til denne loven du viser til, at det ikke er lovlig å ha katt i sele som ikke er vandt til det? 

Katter har pdd en særstilling i lovverket vårt. De har rettigheter som kjæledyr men også en frihet som er forunt få eller ingen andre husdyr. Det kan jo høres fantastisk ut og det hadde det også vært, hadde dette forløpt uten særlige problemer for hverken kattene selv eller deres omgivelser.. Realiteten er dessverre at katter i mange tilfeller må betale en høy pris for denne friheten..og naboer får sine hus/eiendeler ( og noen ganger også egne husdyr) ødelagt av omstreifende katter. 

Man skal ikke glemme at lover er ikke skrevet i stein, hvilket betyr at den friheten mange katter nyter nå.fort kan bli endret.. Det skal ikke mer til enn den riktige person eller pressgruppe, så kan friheten være en saga blott. Hvis man som kattenetusiast ønsker at denne friheten skal bestå, så ville det jo være naturlig og tro at man  gjorde alt for at det skulle fortsette som det er nå? 

Når man avviser og flytter ansvaret for egne kjæledyr på ofrene for de selvsamme, altså plagede naboer, så har man ikke helt skjønt sitt eget( kattenes) beste.. En slik framferd som mange katteiere fremviser i debatter om problematiske katter er jo tvert om et hurtigtog til lovendring til det verre for katters frihet.. For ikke å snakke om at det er rene supergjødselen til folk som allerede har et anstrengt forhold til katter..

 

7 timer siden, QUEST skrev:

Nei, båndtvang for alle katter er en styggdom. Det strider mot dyrevelferdsloven, det strider mot den faktiske velferden til kattene, og det strider mot deres natur. Bare det at en stor andel katter aldri venner seg til å gå i bånd, burde være argument godt nok. Jeg har flere selv, som har blitt forsøkt tilvent sele fra de var små, men som aldri ble vant til det, aldri klarte å akseptere selen. Hvis man kan litt om katteatferd, så vet man at det er unaturlig og ubehagelig for flertallet av katter å bli holdt fast. En del lærer aldri å en gang finne seg i det. En sele gir følelsen av å bli holdt fast, og er ubehagelig for mange katter.

Som nevnt ovenfor, det er ikke  noe mer naturlig for hunder og gå i seler eller bånd og heller ikke hunder liker å bli holdt fast. Jeg tror nok det butter mest imot hos katteeierne fordi man er vandt til å se hunder i bånd og ergo tror man at det er 'naturlig og greit' , det er utrolig hva som oppleves som 'normalt' bare man blir vandt til det. ( f.eks oppdrett av svin) I tillegg er det nok ganske sikkert endel katteierere som reiser bust med tanken på at de faktisk aktivt måtte mosjonere/aktivisere kattene sine.. 

7 timer siden, QUEST skrev:

Og helt ærlig: Mine katters, og andres, velferd er viktigere enn ting og tang du har i garasjen. Sorry, levende mot døde ting = no brainer, de levende har rangen. Hvis det plager deg, så får du sikre bedre. Jada jada, jeg har hørt argumentene, om at det er eiers ansvar, og du skal ikke lide for at andre har katter osv (og jada, jeg forstår at det er irriterende), men løsningen er aldri at dyra skal lide. Så for din egen mentale helse, så er det rett og slett bedre å sikre det selv, fremfor å være avhengig av andre, eller å straffe dyr for at de er dyr, hvilket er en fordømt uting samme fankern hva det gjelder. Evt send regninga til katteeier. Vi, som i jeg og kona, er faktisk ikke mer interessert i at våre katter skal være til plage enn du er i å bli plaget, men vi er avhengige av at folk snakker med oss. Vi får ikke gjort noe med det vi ikke vet om, men hjelper gjerne til for å fikse problemer som måtte dukke opp. Vi betalte flere tusen kroner for en tidligere nabos gedigne oppblåsbare basseng de mente den ene vår hadde punktert, selv om vi syntes det var lite gjennomtenkt å kjøpe noe med så høy risiko for å gå i stykker, våre var ikke de eneste kattene i nabolaget, og det var nok av drittunger, som jo gjerne synes sånt er dritgøy. Det handler om å forholde seg til verden slik den faktisk er, ikke sånn man personlig skulle ønske den var. Jeg skulle ønske at alle elsket katter, passet på dem, og ikke plaget dem, men den verden lever jeg ikke i, og må forholde meg til det. Du må forholde deg til at katter går fritt, selv om du heller så at de led seg gjennom et liv i bånd, og jeg anbefaler å ta forholdsregler fremfor å ønske mer lidelse for kattene. Har ikke de, som art, det ille nok?

Det står deg selvsagt helt fritt og mene og hevde at dine katters 'velferd'( altså retten til å gjøre som de vil på MIN eiendom) trumfer min eiendom og det jeg måtte oppbevare der..også inne i en garasje.. Forøvrig; det er ikke 'bare' materialle ting det går ut over, som nevnt lenger opp i tråden , så kan fremmede katter også skade svært alvorlig husets egne katter.. Og de er minst like levende og har minst like stor rett ril å leve et fritt liv som fremmede katter på min eiendom..Men jeg kan love deg at en slik påstand ikke gjør noe som helst positivt for folks syn på frittgående katter, deres eiere eller særdeles kattene selv.. For det hender nemlig og antagelig oftere enn vi tror, at folk går lei og gjør noe med problemet, på den ene eller den andre måten. Og det er nok ikke alltid på den mest humane måten heller. Så mao, en slik innstilling vil høyst sannsynlig føre til at katter lider og hvem sitt ansvar er det? Eieren som fraskriver seg ansvaret for sitt eget dyr eller den som tilslutt får mer enn nok av at andres dyr ramponerer ens eiendom? 

Ja, presis..! Det gjelder å forholde seg til verden slik den er , ikke slik man skulle ønske den var.. Og realiteten, enten man liker det eller ei, er nemlig at 'folk flest' ikke syns det er helt ok at andres katter pisser/skiter ned ens eiedom, klorer opp biler og skader egne dyr ..Det hjelper fint lite at en del katteeiere mener at det er mitt ansvar å helsikre egen eiendom mot ødeleggelser foretatt av uønskede katter på besøk.. Eller forslag om å holde egne katter innendørs, fordi andres katter kommer på min eiendom og angriper og skader dem. Slikt er rene oppskriften på å skape en kattehater..Skjønner man ikke noe så grunnleggende og enkelt, så ser jeg lite håp om noen løsning som også gagner kattenes velferd.. 

Jo katter har det i mange tilfeller mer enn 'ille nok' spørsmålet er, hvem sin feil er det, sånn egentlig..? 

7 timer siden, QUEST skrev:

Nå var det jo egentlig ikke båndtvang for katter som var trådens tema, men hjemløse katter, og hva man kan gjøre for å løse det. Det er mange forslag til løsninger, som alle har til felles at de har både fordeler og ulemper for kattene, enten for enkeltindivider eller for gruppa. Båndtvang for alle katter har ingenting har ingen fordeler for kattene, kun ulemper, mer lidelse, og bør derfor ikke engang vurderes seriøst.

Jeg tok opp eventuell fordeler med båndtvang i et innlegg lenger opp. Dessverre kommer man ikke fra at alle mulige løsninger vil medføre 'ulemper' for kattene på en eller annen måte. Det er dessverre prisen for å være husdyr .

 

For de som måtte undre over at jeg tilsynelatende diskuterer med meg selv; alle quotene er kopier av Lene_S' svar i en annen tråd om katter men de passet inn i denne tråden. 

Endret av QUEST
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, QUEST said:

Katter er katter og gjør det katter skal' -Alldeles utmerket argument! Det kan vel selvfølgelig overføres på hund også, går jeg ut fra?

Er vi på dette nivået igjen nå?

Hvis du tar med resten av argumentet mitt, så ser du forskjellen.

8 hours ago, Stella said:

Det er slettes ikke motstridende på noe vis å ønske at leveforholdene til dyr i fangenskap skal være gode, samtidig som man kan støtte avliving av katter som utgjør et problem. Man kan faktisk mene at katter skal ha gode liv, samtidig som man kan støtte avliving av alle umerkede katter. Igjen, det å dø er ikke et problem.

Du overså det jeg sa om egenverdi. Det er også er argument mot «det å dø er ikke et problem». Skal man snakke om «katter som utgjør et problem», så får man definere hva dette er. Jeg har kun snakket om katter som bæsjer og tisser der hvor folk ikke liker det. Hjemløse katter som utgjør både en helserisiko og som har grusomme liv er en helt annen historie. 

8 hours ago, Stella said:

Du må ha levd et svært skjermet liv om du aldri har opplevd noen som har synes løskatter eller eide katter på vift er et irritasjonsproblem eller har ødelagt eiendeler hos andre

Får si som jeg sa til QUEST: Er vi på dette nivået igjen? Uten at dette var så horriblet, så hadde jeg håpet - etter nyårets oppvask på forumet - at vi var ferdige med å påstå ting om folk man vet ingenting om.

Men for å gjenta det jeg sa: «Jeg kan ikke en gang huske å i levende live ha truffet noen som har uttalt at katter er plagsomme en gang». Merk «katter», som at katter generelt er plagsomme. Jeg har selvsagt truffet de som har irritert seg over kattpisslukt, remjing om natta (vært der selv), naboens katt som sniker seg inn og stjeler hundemat og sikkert mye mer. Men jeg har aldri før hørt noen si at slike ting bør føre til dødsdom. Bor man i tettbebygd strøk, så er det sånt man må regne med. Akkurat som bilstøy, naboens plenklipper eller konstante vedfyring som forpester ute- og innelufta.

Da jeg ser at denne debatten er i ferd med å eskalere i god gammel sonen-stil, så sier jeg meg ferdig der.

Endret av tillito
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Er vi på dette nivået igjen nå?

Hvis du tar med resten

Hvilket 'nivå' henviser du til? 

Akkurat nå, tillien skrev:

Du overså det jeg sa om egenverdi. Det er også er argument mot «det å dø er ikke et problem». Skal man snakke om «katter som utgjør et problem», så får man definere hva dette er. Jeg har kun snakket om katter som bæsjer og tisser der hvor folk ikke liker det. Hjemløse katter som utgjør både en helserisiko og som har grusomme liv er en helt annen historie. 

Jeg tror det er gjort klart ganske mange ganger allerede i denne tråden allerede, ikke minst av meg, hva som oppleves som et problem med andres frittgående katter.. Men for all del, jeg kan gjerne gjenta det; katter som pisser/skiter ned eiendom/hus/garasjer med innhold,  fremmede katter som angriper egne katter på egen eiendom bl.a.. 

Akkurat nå, tillien skrev:

Får si som jeg sa til QUEST: Er vi på dette nivået igjen? Uten at dette var så horriblet, så hadde jeg håpet - etter nyårets oppvask på forumet - at vi var ferdige med å påstå ting om folk man vet ingenting om.

Men for å gjenta det jeg sa: «Jeg kan ikke en gang huske å i levende live ha truffet noen som har uttalt at katter er plagsomme en gang». Merk «katter», som at katter generelt er plagsomme. Jeg har selvsagt truffet de som har irritert seg over kattpisslukt, remjing om natta (vært der selv), naboens katt som sniker seg inn og stjeler hundemat og sikkert mye mer. Men jeg har aldri før hørt noen si at slike ting bør føre til dødsdom. Bor man i tettbebygd strøk, så er det sånt man må regne med. Akkurat som bilstøy, naboens plenklipper eller konstante vedfyring som forpester ute- og innelufta.

Da jeg ser at denne debatten er i ferd med å eskalere i god gammel sonen-stil, så sier jeg meg ferdig der.

Jeg vet jo selvsagt ikke noe om din omgangskrets eller hva slags fora du beveger deg på forutenom sonen men..jeg må få lov å si at det er ganske utrolig hvis du aldri har kommet over noen som har fått mer enn nok av ødelagt eiendom/egne husdyr og som siden de ofte ikke kommer noen vei med kattenes eiere får nok og ikke ser annen løsning på problemet enn å få avlivet de aktuelle kattene. At dette skal være så horribelt, har jeg vansker med å forstå, da det titt og ofte her på sonen f.eks anbefales avliving av hunder som ikke fungerer i samfunnet..  Hva slags særstilling står katter i , når det kommer til katter som oppleves som et stort problem av sine omgivelser og der eier av kattene fraskriver seg alt ansvar og utrolig nok ber ofrene sørge for at deres egne kjæledyr ikke forårsaker skade på annen manns eiendom eller husdyr? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvilket 'nivå' henviser du til? 

Jeg tror det er gjort klart ganske mange ganger allerede i denne tråden allerede, ikke minst av meg, hva som oppleves som et problem med andres frittgående katter.. Men for all del, jeg kan gjerne gjenta det; katter som pisser/skiter ned eiendom/hus/garasjer med innhold,  fremmede katter som angriper egne katter på egen eiendom bl.a.. 

Jeg vet jo selvsagt ikke noe om din omgangskrets eller hva slags fora du beveger deg på forutenom sonen men..jeg må få lov å si at det er ganske utrolig hvis du aldri har kommet over noen som har fått mer enn nok av ødelagt eiendom/egne husdyr og som siden de ofte ikke kommer noen vei med kattenes eiere får nok og ikke ser annen løsning på problemet enn å få avlivet de aktuelle kattene. At dette skal være så horribelt, har jeg vansker med å forstå, da det titt og ofte her på sonen f.eks anbefales avliving av hunder som ikke fungerer i samfunnet..  Hva slags særstilling står katter i , når det kommer til katter som oppleves som et stort problem av sine omgivelser og der eier av kattene fraskriver seg alt ansvar og utrolig nok ber ofrene sørge for at deres egne kjæledyr ikke forårsaker skade på annen manns eiendom eller husdyr? 

Problemet er vel at noen tidligere i tråden fremstilte det som bare å drepe katten når den var på eiendommen og gjorde fra seg eller plagde hundene. Ikke den konkretiseringen du har med sist her om at det er «problemkatter» (om man kan kalle det det). Det var i allefall det jeg reagerte på, at katter generelt som art sees ned på og bare kan drepes, gjerne av en hund med de «riktige» instinktene. 

Å diskutere hva vi kan gjøre for å øke kattens vel er jeg gjerne med på. Da tenker jeg i vid forstand. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Problemet er vel at noen tidligere i tråden fremstilte det som bare å drepe katten når den var på eiendommen og gjorde fra seg eller plagde hundene. Ikke den konkretiseringen du har med sist her om at det er «problemkatter» (om man kan kalle det det). Det var i allefall det jeg reagerte på, at katter generelt som art sees ned på og bare kan drepes, gjerne av en hund med de «riktige» instinktene. 

Å diskutere hva vi kan gjøre for å øke kattens vel er jeg gjerne med på. Da tenker jeg i vid forstand. 

Det kan godt ha vært meg det. Jeg var rimelig heit i toppen da, jeg hadde nettopp kommet inn fra garasjen og oppdaget at den var  forvandlet til kattedass og flere ting, bla svindyre biltrekk som hang på veggen var fullstendig nedpissa.. De er bare å hive rett i søpla. 

Jeg har ingenting imot at nabokatter passerer over tomta, derimot godtar jeg ikke at de bruker verandaen og garasjen som dass..eller at de alvorlig skader mine katter. Det er overhodet ikke akseptabelt etter mitt syn, uansett hva andre måtte mene om katters 'rett' til å gjøre som de vil på andres eiendom..

En slik diskusjon er jeg gjerne med på , kom gjerne med innspill/innlegg som vi kan bygge videre på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Problemet er vel at noen tidligere i tråden fremstilte det som bare å drepe katten når den var på eiendommen og gjorde fra seg eller plagde hundene. Ikke den konkretiseringen du har med sist her om at det er «problemkatter» (om man kan kalle det det). Det var i allefall det jeg reagerte på, at katter generelt som art sees ned på og bare kan drepes, gjerne av en hund med de «riktige» instinktene. 

Spikern på hodet. Blir vanskelig å diskutere fornuftig når de som har reist diskusjonen ikke vet hvilken diskusjon de har reist :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Spikern på hodet. Blir vanskelig å diskutere fornuftig når de som har reist diskusjonen ikke vet hvilken diskusjon de har reist :D 

Du har nok ikke helt fått med deg hvordan denne tråden ble 'født'.. ;) 

Årsaken til at tråden kan se noe merkelig i starten er at jeg ba moderator om å flytte de innlegg som omhandlet katter, fra en tråd som ikke hadde noe med katter å gjøre, til denne nye tråden. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, QUEST skrev:

Det kan godt ha vært meg det. Jeg var rimelig heit i toppen da, jeg hadde nettopp kommet inn fra garasjen og oppdaget at den var  forvandlet til kattedass og flere ting, bla svindyre biltrekk som hang på veggen var fullstendig nedpissa.. De er bare å hive rett i søpla. 

Jeg har ingenting imot at nabokatter passerer over tomta, derimot godtar jeg ikke at de bruker verandaen og garasjen som dass..eller at de alvorlig skader mine katter. Det er overhodet ikke akseptabelt etter mitt syn, uansett hva andre måtte mene om katters 'rett' til å gjøre som de vil på andres eiendom..

En slik diskusjon er jeg gjerne med på , kom gjerne med innspill/innlegg som vi kan bygge videre på :) 

Det er ikke noe gøy å oppdage at ting har blitt nedgriset. Kom en morgen ut til at løpeskoene mine, som hadde stått ute på verandaen for lufting, var blitt tissa på. Ikke så veldig gøy. Fikk ikke lyst å drepe nabokattene av den grunn, men man lurer jo på hva som kan gjøres for at det skal unngåes og ikke minst: hva gjør min katt når han er ute og vimser? Enda han er kastrert, så lutker det jo av tisset hans. Nå er jo sko bare sko og de kunne vaskes og jeg fikk lukta bort.

Det som virkelig ikke var noe særlig var da vi bodde et sted og en av nabolagets katter la sin hat på vår katt. De la vel sin hat på hverandre for å være nøyaktig og de føyk i tottene på hverandre når de hadde sjansen. Det var veldig stor kattetetthet der og Max hadde ofte sår og skrammer. Han hadde aldri sloss så mye som da vi bodde der og jeg har vel hatt noen tråder her på sonen om hva jeg burde gjøre. Holde ham inne på den tiden var ikke bra for ham heller, så aktiv utekatt som han var (jeg skriver var, fordi han er selvvalgt innekatt nå), samtidig var det jo ikke bra for ham å være i slosskamper flere ganger i uka. Han utviklet et slags stress også, bare han hørte lyder utenfra eller så katter utenfor, løp han mot døren og ville ut. Antakelig for å forsvare reviret sitt. Sånt er jo ikke godt for et dyr, så han måtte begrenses.

Å finne ut hvor "Erkefienden" bodde var heller ikke så lett siden dette var et stort nabolag. Det vi imidlertid så hjalp, var å be nærmeste nabo ta inn kattematen. De gav nemlig mat til sin katt ute og han kunne få mye smaskens der, gjerne fersk fisk, og det tiltrakk jo hele nabolagets kattegjeng. Klart det ble slossing på vår eiendom. Vi forklarte situasjonen og de var forståelsesfulle og tok hensyn. Da avtok slossingen betraktelig.

Max er jo nå 15 år og gjennom disse årene har han hatt sin del av skader, ikke bare fra andre katter, men også skade på tenner som blant annet en gang kunne tyde på at han var blitt sparket. Av mennesker. Etter det ble jeg mye mer skeptisk til å ha ham ute. Før dette hadde vi bodd på friere områder hvor han som oftes var ute i skogen og koste seg. Nå var det lengre til nærmeste skog, i et tett nabolag, og han måtte krysse en sterkt traffikert vei for å komme til skogen. Disse årene var han nok mest i nabolaget og traff dermed på flere mennesker, også av de som ikke ville ham godt. På denne tiden begynte vi å begrense når han kunne være ute, han kunne være ute på formiddagen og deler av ettermiddagen, men måtte være inne til syv om kvelden. Vi valgte også å holde ham inne i rushtiden og på den tiden barna kom hjem fra skolen.

Slik type begresning tror jeg de fleste katter kan venne seg til. Det var jo klart det ble masing i starten. Han var jo vant til å få gå ut omtrent når han ville! Vi prøvde heller å tilby ham mat, lek eller kos i stedenfor og etter hvert vente han seg til det. Han har jo vært borti lignende før, hvor han har måtte være inne i forbindelse med sykdom og skader og slikt.

Etter vi flyttet nærmere skogen igjen, kom vi til en annen problemstilling: hunder! Vår katt er jo vokst opp med hunder, men siden han nå er blitt en gammel mann og ikke like kjapp og smidig som før, syntes jeg ikke det var greit å la ham bli utsatt for løshunder. Så derfor var planen å holde ham inne i de periodene de fleste lufter hundene sine (utenom båndtvangen). Nå viste det seg at han ikke vil være ute her, så jeg har sluppet å bekymre meg videre for det og jeg må ærlig innrømme at jeg liker mye bedre å ha ham inne hvor jeg har kontroll på ham og vet hva som skjer med ham! Lille gullet mitt :heart:

Disse lange tankene er ikke noe å bygge en videre diskusjon på, jeg ville bare dele litt om hva jeg tenker om mitt eget kattehold. Av erfaring er det jo greit å holde diskusjonene på et generelt nivå, så det hadde vært fint om vi kunne fortsette med det :) Jeg skal ellers sove på det, om konkrete forslag/innlegg for videre diskusjon :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest atiram
På 20.3.2018 at 10:11 PM, mushi skrev:

Kommer en kanin seg inn i hagen min og blir drept føler jeg faktisk medfølelse for eier og dyr. Det skulle bare mangle egentlig. Dyr har egenverdi selv om man ikke liker akkurat den arten. 

men en kanin ødelegger vel ikke så fryktelig mye den.

katter som reker gjør jo det. det er jo derfor folk ikke liker de. svigerfar fikk en bil ødelagt fordi ei hannkatt gikk inn i garasjen og inn i bilen og pissa på setene. dette var en bil som da holdt på å bli vasket pga salg, og svigerfar gikk inn i 5 min for en kaffekopp.
barnevogner til mine søsken har blitt nedpisset, sko som står på trappa, klær som henger på knagger  ved ytterdør,  ved og turutstyr som ligger på altan.
alt blir nedpisset og ødelagt.
når de som eier kattene ikke gidder gjøre noe med problemet, enten å holde katta si inne, eller sterilisere de så de slutter med å reke og pisse på alt, så skjønner jeg godt at folk tar saken i egne hender og avliver slike skadedyr. for det er det de er når de holder på slik.

så har du i tillegg de kattene som er aggressive og angriper folk og dyr. var det en hund som angrep noe ville det blitt ramaskrik,..men katter, de "er jo bare slik", så de må jo få gå fritt å plyndre reir og ta fugler de. 

jeg har selv vokst opp med katt, og har katt. jeg liker katter, men jeg hater andres usteriliserte katter som går rundt å pisser på alt de kommer over.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, atiram skrev:

men en kanin ødelegger vel ikke så fryktelig mye den.

katter som reker gjør jo det. det er jo derfor folk ikke liker de. svigerfar fikk en bil ødelagt fordi ei hannkatt gikk inn i garasjen og inn i bilen og pissa på setene. dette var en bil som da holdt på å bli vasket pga salg, og svigerfar gikk inn i 5 min for en kaffekopp.
barnevogner til mine søsken har blitt nedpisset, sko som står på trappa, klær som henger på knagger  ved ytterdør,  ved og turutstyr som ligger på altan.
alt blir nedpisset og ødelagt.
når de som eier kattene ikke gidder gjøre noe med problemet, enten å holde katta si inne, eller sterilisere de så de slutter med å reke og pisse på alt, så skjønner jeg godt at folk tar saken i egne hender og avliver slike skadedyr. for det er det de er når de holder på slik.

så har du i tillegg de kattene som er aggressive og angriper folk og dyr. var det en hund som angrep noe ville det blitt ramaskrik,..men katter, de "er jo bare slik", så de må jo få gå fritt å plyndre reir og ta fugler de. 

jeg har selv vokst opp med katt, og har katt. jeg liker katter, men jeg hater andres usteriliserte katter som går rundt å pisser på alt de kommer over.
 

Alt det du mevner over her er jo velkjent for de som er 'heldige' å ha pissekatter i nabolaget.. Garasjen her har tydeligvis blitt forvandlet til kattedass i løpet av vinteren og jeg tør knapt tenke på hvordan det kommer til å stinke når varmen kommer..

En tidligere nabo var ille plaget med en mons som stadig var og pisset ned, trapp, veranda og alt som sto ute på trapp/veranda, dyre sko inkludert.. Det var umulig å ha noe stående ute, uten å få det nedpisset. Det ble dog en brå slutt på det, da katten pisset på gardinene hjemme hos eieren.. Det var visst det siste den gjorde. Sålenge den pisset ned andres eiendom var det tydeligvis uproblematisk å ha katt, men hjemme, se det var noe helt annet..

Jeg har selv katter og er således ingen  kattehater men jeg syns overhodet ikke det er greit på noen som helst måte å få eiendommen nedpisset og skitt av nabolgets katter..

@Kangerlussuaq; pris deg lykkelig så lenge den bare ødelegger lakken på bilen og sitter i utemøblene..Vent til de begynner å pisse ned eiendommen.. og skite i bedene..

Hvordan bli kvitt dem, ja se det skulle jeg også gjerne visst..

 

 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Nå er jeg drit ***** lei av nabokatta som sitter oppå Audien min og i hagemøblene mine. 

Hva gjør jeg for å holde jævelskapen vekk?

Spray med Get Off evnt Get Off garden krystaller. Lukter litt sterkt granbar. Hadde god effekt med det da eg hadde carport og besøk av fremmede katter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Ingidano said:

Spray med Get Off evnt Get Off garden krystaller. Lukter litt sterkt granbar. Hadde god effekt med det da eg hadde carport og besøk av fremmede katter. 

Hvor? Jeg sprayer ikke hagemøblene mine eller audien min med noe som helst som ikke tilhører på en billakk eller hagemøbel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ingidano skrev:

Spray med Get Off evnt Get Off garden krystaller. Lukter litt sterkt granbar. Hadde god effekt med det da eg hadde carport og besøk av fremmede katter. 

Er disse krystallene grønne og ser ut som pellets? Jeg hadde problemer med at kattene la seg på lysarmaturene på akvariene og kjøpte noen slike grønne pellets som skulle holde katter på god avstand.. Funka fjell de..kattene la seg oppå disse pelletsene..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen til mye av det dere irriterer dere over er jo faktisk kastrering. De som "pisser, driter og slåss" og går rundt og remjer, er jo i hovedsak fertile katter som markerer området sitt og beskytter det mot andre. Det er ikke alle løsgående katter.. men én ukastrert hannkatt i en gruppe katter, eller i et boligfelt , kan lede til mye frustrasjon og ødeleggelser. Det er en uting å la fertile katter gå løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...