Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsvillig hund nummer to/Toller v Springer


Raldus
 Share

Recommended Posts

Vi er på jakt etter hund nummer to. Vi har en herlig flat coated retriever som vi er stormfornøyd med. Han driver vi å trener mot å bli redningshund (lavine), og det er i denne sammenheng vi ønsker å utvide familien med en hund til. Det hadde vært kjekt å ha to stykker å spille på. 

 
Om oss, vi er et par i midten av tyveårene, som har vært sammen i seks år. Samboer er aktiv speider, og har mye tid til tur og aktivitet. Jeg går en mastergrad, så har enn så lenge god tid til valp, hjemme alenetrening og tissetrening. Dette kommer selvsagt til å endre seg litt når jeg går ut i jobb, men hund er vår valgte hobby, og vi har fortsatt planer om å drive aktivt med det. Vi bor i fjerde etasje i blokk, og dette setter litt begrensninger på valg av hund. Hunden må være mellom 10kg og 25kg. Større enn 10kg fordi mindre enn dette kan slite i terrenget (redningshund), og mindre enn 25kg fordi større enn dette blir ikke gjennomførbart å bære opp og ned trappene. Ellers skulle vi gjerne hatt en flat til. Det kommer til å komme barn ila hundens levetid.
 
Krav og ønsker til hunden. Hunden må være blid og lettlært. Den bør være utholdende og lett å motivere. Den må tåle vær og vind, og være tilpasningsdyktig nok til å veksle mellom hjemme i leilighet og ute på telttur. Vi ønsker en lettstelt hund med vannavstøtende pels. Den bør kunne trenes av med å varsle særlig, da vi bor i leilighet. Den bør være stødig nok til å tåle familieforøkelse ila sin levetid. 
 
Vi har tenkt på diverse raser, og de som står på topp nå er springer spaniel og toller. Disse rasene virker hardtarbeidende og trivelige. 
 
Har noen erfaring med disse rasene? Forskjeller, likheter, tips og innspill. Både om springer og toller, men også raser vi ikke har tenkt på. 
 
Vi har ikke sett mye på gjeterhundrasene fordi vi ikke vil ha vakthund/bjeffing i leilighet. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For spaniel å være er nok springeren lettstelt, men noe klipping krever den jo. Ellers synes jeg den passer beskrivelsen din godt. Toller er en av mine favoritter, men jeg er også litt skeptisk pga. variabel mentalitet der, og jevnt over har jeg bedre inntrykk av springeren som arbeidshund.

Når det gjelder størrelse, så vet jeg ikke helt hvorfor dere trenger at den skal bæres i trapp? Er det på grunn av redningshundtreningen? Når hunden er valp kan det tidvis være hensiktsmessig å bære den ut mtp tissetreningen, men innen den nærmer seg voksen størrelse bør ikke det være nødvendig. Hvis dere trives med flat og vet dere skal ha en til, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

For spaniel å være er nok springeren lettstelt, men noe klipping krever den jo. Ellers synes jeg den passer beskrivelsen din godt. Toller er en av mine favoritter, men jeg er også litt skeptisk pga. variabel mentalitet der, og jevnt over har jeg bedre inntrykk av springeren som arbeidshund.

Når det gjelder størrelse, så vet jeg ikke helt hvorfor dere trenger at den skal bæres i trapp? Er det på grunn av redningshundtreningen? Når hunden er valp kan det tidvis være hensiktsmessig å bære den ut mtp tissetreningen, men innen den nærmer seg voksen størrelse bør ikke det være nødvendig. Hvis dere trives med flat og vet dere skal ha en til, så hvorfor ikke?

Takk for innspill!

Jeg har lest/lært at store hunder ikke skal gå opp og ned trapper første året pga at det er belastende for hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raldus said:

Takk for innspill!

Jeg har lest/lært at store hunder ikke skal gå opp og ned trapper første året pga at det er belastende for hoftene.

Og tror du faktisk at alle som har grand danois, mastiff, rottweiler, irsk ulvehund osv. faktisk bærer hundene sine i alle trapper helt til de er et år gamle? Ventet du også til hunden din var et år gammel med å gå i ulendt terreng i skogen, som jo også er krevende for kroppen?

Hunder som er genetisk disponert for HD kan øke faren for HD ved feil belastning i vokseperioden (sikkert flinkere folk enn meg her som kan lenke til forskningsresultater på dette), men utover det er det ingen grunn til å ikke la hunden gå selv. Nå bor ikke vi i blokk, men ridgebacken her i huset fikk gå trappene selv fra han hadde kroppskontroll til å greie dem. Så lenge hunden får bygget opp kroppen sin med normal belastning så går det helt fint for de aller fleste. De som er disponert for HD og andre plager utvikler gjerne dette uavhengig av hvor mange trapper de gikk som unghund.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer slår meg ikke som aller mest treningsvillige rasen (særlig redningsarbeid). De kan vell også bli levende snøballer på vinteren, det er jo litt pels på de (..og med det litt pelsjobb).

Har du sett på hvilke raser folk faktisk trener (og får godkjent) redning har?

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker dere en flat til, så skaff en flat, og ikke tenk på de trappene. Har aldri båret hunden min i en trapp(klart at en bitteliten valp kan trenge litt assistanse, men ikke en unghund).

Ellers så kan jo både toller og springer fungere som redningshund, og det finnes godkjente eksemplarer av begge rasene. Toller er nok et bedre pelsmessig valg, spesielt når man tenker på lavinetrening. Siden dere allerede er inne i redningshundmiljøet så ville jeg jo først og fremst sett meg om der for å se hva slags hundetype/rase/egenskaper jeg kunne tenke meg. Ellers så er det jo f.eks. mange med som trener redning med (jakt)labrador. Kunne det være noe for dere?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

jeg ville heller ikke tenkt på trapp som hindring. Ja så klart bærer du i starten til valpen blir å kunne holde seg til dere er ute og den kan gå selv i trappene. Etter det så hadde jeg begynt med at den fikk gå opp også gå ned og opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket ut hvordan det naturlige søket til toller og springer skiller seg fra flat? Selv gikk jeg fra aussie til jaktlabrador da jeg trente redning og ble helt overrasket over for et fantastisk naturlig søk labradoren hadde! Jeg hadde blitt fortalt det før, men aldri helt skjønt det (og ærlig talt tenkt det var rasesnobberi :lol: også skjønte jeg ikke helt nytteverdien av et naturlig/fritt søk vs å lære den å rundere). Dere som har flat kjenner nok til det gode søket til retrieverne, så du skjønner nok hva jeg snakker om :)

Springeren har vel et litt annet type søk, kanskje kortere? Tolleren vet jeg ikke om har det vanlige retriversøket siden de brukes på en annen måte i jakt. 

Det der søket får man jo veldig mye gratis i, så om dere liker det og ønsker å ha det i neste hund, ville jeg nok fortsatt med flat eller evt. sett på jaktutgaven av golden eller labrador.

Nå vet jeg ei veldig dyktig redningshundame som har hatt toller i alle år, så jeg sier ikke at toller ikke duger, altså, jeg kjenner bare rasen for dårlig. Av pels så er nok den også mer praktisk enn springeren sin. En jaktspringer har mindre pels, så det kunne kanskje vært et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har vært litt bekymret for pelsen til springeren, men har tenkt at det burde å fint siden de er jakthund? 

Apropos trapper og HD forstår jeg at noen hunder får det uansett, mens andre ikke får det uansett, men det er vel fortsatt slik at noen kan forverre HD ved å overbelastes som små? Ikke vits å planlegge for å utsette hunden for noe du lett kan unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden må nå i alle fall være midt i blinken. Tispene er sjelden over 25kg, hannene et par kilo mer, men som andre har nevnt så er det trappehysteriet sterkt overdrevet. Jaktlabrador bør vel passe akkurat like bra. Begge to er veldig tett beslektet med flat, og jeg tenker at det er umulig at dere ikke vil like dem. Jaktgolden er kanskje litt mer happy-go-lucky enn jaktlabradoren? Smak og behag. Eller rett og slett en ny flat siden dere liker dem.

Toller er kjempefine hunder når de virker. Min oppfatning er et det er lengre mellom de som virker enn det burde være. En stor popularitetsbølge for noen år siden får ta skylden for det, det ble mye dårlig avl på kort tid. Når det er sagt, så er det slettes ikke sikkert det er verre å finne en god oppdretter der enn av andre raser (inkl golden og labrador), jeg har ikke undersøkt veldig nøye. Personlig opplever jeg flat, golden og labrador som mye likt når det kommer til stykket (ikke store nok forskjeller til at jeg klarer å finne en favoritt, men det er det folk som absolutt klarer), men toller er litt annerledes uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er. Det kan også skyldes de eksemplarene jeg har truffet, og jeg har ikke truffet en som er avlet med fokus på bruksegenskaper. Litt reserverte kanskje? Men jeg har truffet en som var det motsatte også...

Springer spaniel er jo i samme leia som retrieverene, men jeg kjenner dem egentlig ikke godt nok til å si så mye. Annet enn at det er en av rasene jeg kommer til å vurdere om jeg skal ha en hund til i framtiden.

Angående trapper, valp og HD/AD så kan man selvsagt tenke seg at en hund som er disponert for det kan bli raskere dårlig om man ikke er tar spesielle hensyn. Men da er det ikke nok å tenke trapper ellers så vil den hunden bli dårlig uansett. Når man ser hva en liten valp finner på utendørs, så skjønner man raskt at den trappen er som en dråpe i havet selv om det kanskje er mykere underlag ute. Og så er det enorm forskjell på å la en valp løpe fritt opp og ned en trapp som den vil, og å gå rolig opp og ned en trapp når det trengs. Det første ville jeg ikke latt en garantert frisk valp gjøre heller, til det er sjansen for at den skader seg på andre måter for stor. Det siste kan jeg vanskelig se på som noe annet enn god eksentrisk trening som trener opp nøyaktig den stabiliserende muskulaturen som trengs for å kompensere for dårlige leddforhold - i alle fall når den er blitt så stor at den går ned hvert trinn og ikke må «tippe» seg ned, og det skjer rimelig fort.

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utfallet kan bli verre om hunden overbelastes. Men da snakker vi ikke om å gå noen trapper opp og ned når man skal på tur, da snakker man lange, krevende turer der hunden ikke har mulighet til å regulere tempo (sykkel, ski osv), kløving av ikke utvokst hund, og den type ting.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tillien skrev:

 

Toller er kjempefine hunder når de virker. Min oppfatning er et det er lengre mellom de som virker enn det burde være. En stor popularitetsbølge for noen år siden får ta skylden for det, det ble mye dårlig avl på kort tid. Når det er sagt, så er det slettes ikke sikkert det er verre å finne en god oppdretter der enn av andre raser (inkl golden og labrador), jeg har ikke undersøkt veldig nøye. Personlig opplever jeg flat, golden og labrador som mye likt når det kommer til stykket (ikke store nok forskjeller til at jeg klarer å finne en favoritt, men det er det folk som absolutt klarer), men toller er litt annerledes uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er. Det kan også skyldes de eksemplarene jeg har truffet, og jeg har ikke truffet en som er avlet med fokus på bruksegenskaper. Litt reserverte kanskje? Men jeg har truffet en som var det motsatte også...

Springer spaniel er jo i samme leia som retrieverene, men jeg kjenner dem egentlig ikke godt nok til å si så mye. Annet enn at det er en av rasene jeg kommer til å vurdere om jeg skal ha en hund til i framtiden.

 

De er annerledes, og skal være annerledes. De britiske rasene er jo avlet mye mer etter samme "mal", mens tolleren er avlet for noe litt annet. Fellesnevneren er jo apporteringslyst og at de skal utføre apporteringsarbeid - men på ulike premisser. Tolleren er avlet for å jakte alene, og oftest var det kun hunden og jegeren på jakt - ikke flere skyttere, hunder etc. Da blir det et annet fokus i avlen. Det sagt så syns jeg tolleren, fra rette linjer, har bedret seg veldig mtp det sosiale. Men de er ikke like utpreget supersosiale som golden, flat og lab. Heldigvis, for det hadde ikke jeg orka. :P Nå er det flere tollere som ikke bare er mindre sosiale enn "britene", men faktisk skeptisk. Det skal de ikke være - men der er det noen som unnskylder de med at det i rasebeskrivelser har stått at de er mer reserverte enn golden, lab og flat. Å tolke det som at det er greit å være usikker er litt skivebom i min verden, for å være mindre sosial enn dem er jo ikke så skrekkelig vanskelig. :lol: 

Jeg syns ikke det er problematisk å finne en toller med gode bruksegenskaper, hvor en får en arbeidsvillig hund med de rette forutsetningene. Rasen er ikke delt, enn så lenge i alle fall (og i alle fall ikke så voldsomt som golden og labrador), selv om noen fokuserer mer på bruksegenskaper enn andre - og enn vil vite mer om hva en kan få. Det jeg syns er problematisk er helsa, det er mye forskjellig grums der ute og fryktelig få som er ærlige på hva som har dukket opp hvor. Skulle jeg droppe toller fremover så er det ikke fordi det er vanskelig å finne et arbeidsjern, men helsebiten. Nå finnes det skikkelig dårlige tollere mtp arbeidsegenskaper, men har ikke sett flere av dem enn representanter fra de britiske retrieverrasene i løpet av de årene jeg har vært aktiv i retrievermiljøet. Det har skjedd mye i tollerverden siste 10 årene, både med kunnskap hos oppdrettere - men også en større interesse for å bruke tolleren. Dessverre er det jo en fryktelig populær rase, og flere skor seg på det. Når en kan ta 16-17000 for en valp, og kan ha tre-fire gjennomsnittlig store kull (snittstørrelsen på kull er ca 6 valper) samtidig og allikevel få solgt alle før de er 8 uker, så blir det jo veldig lukrativt. Særlig når de driter i det meste av tester etc. og bruker egne hannhunder. 

 

Jeg hadde valgt toller fremfor engelsk springer spaniel til redningshundarbeid (og i grunn generelt også, selv om jeg syns ESS er en super rase, allsidig og virker veldig omgjengelig etc. ), om det hadde stått mellom disse to. Jeg syns det fremstår som lettere å få til et større og mer selvstendig søk hos tolleren, enn springeren (de skal jo helst ha kort radius i søket sitt - så det må en vel gjerne trene på). Og tollerne har oftest en enklere pels (men der varierer det vel endel). Men, jeg tror ESS er mindre varslete enn tolleren kan være. DET er en negativ ting med disse røde her, de varsler - dog i veldig varierende grad. Hadde jeg hatt mellomstehunden som alenehund fra starten av hadde hun nok ikke varsla, mens eldstemann varsla allerede da han kom hjem 8 uker gammel. Jeg tror også det er lettere å navigere seg i "helsejungelen" hos ESS, enn hos toller - sistnevnte har mye rusk dessverre. 

Valget mitt bunner nok mye i at jeg kjenner tolleren som rase bedre, og vet hvor jeg skal henvende meg for å få en god og allsidig brukshund. Og at jeg liker det meste med dem (de kunne gjerne hatt litt lavere terskel for å lage lyd, men hos 3 av 4 har det vært ganske kontrollerbart her - eldstemann som har vært litt ymse der :P ). 

Men, skulle jeg uten å tenke på de personlige preferansene mine anbefalt en rase til redningshundarbeid, så ville jeg først og fremst anbefalt flat fra rette linjer tenker jeg (med personlige preferanser inne i bildet, så hadde det blitt toller eller jaktgolden :P ). De jeg har sett i praktisk arbeid har hatt en stor fordel i at de omtrent søker bare for å finne folk, og syns sosial belønning er veldig stas. Ulempen jeg har sett er at mange må jobbe hardt for å få til et samarbeid med fører, og ikke få en hund som gjør arbeidet helt alene - fordi de gjerne søker stort og bredt og får lett et enormt figurantsug. Men, det blir jo mye en treningssak og noe å være obs på der, og en vil jo ha en hund som elsker å finne folk. Årsaken til at jeg ville anbefalt flat fremfor golden og labrador (og når jeg snakker om de to er det mest jaktlinjer jeg tenker på, for det er vanskelig å finne en med nok guts og driv hos utstillingslinjene, syns jeg), er at de ikke er delt i like stor grad som de to andre, og en har litt mer å velge i mtp oppdrettere. Jeg syns også det virker som det er lettere å få til et balansert søk hos flattene, mens hos jaktgolden og jaktlab så kan det bli veldig mye spring i beina, som må jobbes med (når beina og nesa samarbeider så har de jo flotte søk, alle sammen da). Ulempen med flat er om en får en av de vimsete og stressa typene, men det syns jeg virker veldig linjeavhengig. Syns også flattene virker å være litt mindre myke enn jaktgolden f.eks., og det kan være en fordel i et arbeid som skal være til tider veldig selvstendig (men kan slå begge veier og en må jobbe ekstra for å få inn nok lydighet), og på jaktlab har jeg møtt flere som er sosialt usikre i den senere tiden (jeg håper dog jeg bare har vært uheldig), og syns flere har litt vel dårlig pels som å tas hensyn til. Men igjen, det går jo på individene jeg har møtt da, og å gå for enten en flat, golden eller labrador fra rette linjene vil jo være et rimelig godt valg mtp rase til redningshundarbeid, og mye vil da gå på personlige preferanser. Det er mye likt mellom rasene, men de har sine ulike styrker og svakheter. Jeg ville heller valgt en av retrieverrasene fremfor ESS. Det med å bære i trapper er jo bare tull, har bare båret noen av valpene her i trappen den første tiden - og da nedover fordi de har hatt en tendens til å ville leke seg ned den, og da er det mer fallskader jeg er redd for enn HD/AA. :P Hadde jeg hatt en valp av større type enn disse hadde jeg geleidet den i bånd ned trappa til den hadde gått den pent, men tollervalpene har vært greie å bare putte på arma. Ene tispa her gikk trapp veldig pent og pyntelig fra starten av, så hun ble aldri båret. Eldstemann ble båret litt mer, men han har oppført seg som en villbajas hele livet, og har ikke en eneste forkalkning nå 11 år gammel, og heller ikke HD eller AA. Hoppet ned av sofa, skrenter etc. 

Endret av Betty
  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Betty skrev:

De er annerledes, og skal være annerledes. De britiske rasene er jo avlet mye mer etter samme "mal", mens tolleren er avlet for noe litt annet. Fellesnevneren er jo apporteringslyst og at de skal utføre apporteringsarbeid - men på ulike premisser. Tolleren er avlet for å jakte alene, og oftest var det kun hunden og jegeren på jakt - ikke flere skyttere, hunder etc. Da blir det et annet fokus i avlen. Det sagt så syns jeg tolleren, fra rette linjer, har bedret seg veldig mtp det sosiale. Men de er ikke like utpreget supersosiale som golden, flat og lab. Heldigvis, for det hadde ikke jeg orka. :P Nå er det flere tollere som ikke bare er mindre sosiale enn "britene", men faktisk skeptisk. Det skal de ikke være - men der er det noen som unnskylder de med at det i rasebeskrivelser har stått at de er mer reserverte enn golden, lab og flat. Å tolke det som at det er greit å være usikker er litt skivebom i min verden, for å være mindre sosial enn dem er jo ikke så skrekkelig vanskelig. :lol: 

Jeg syns ikke det er problematisk å finne en toller med gode bruksegenskaper, hvor en får en arbeidsvillig hund med de rette forutsetningene. Rasen er ikke delt, enn så lenge i alle fall (og i alle fall ikke så voldsomt som golden og labrador), selv om noen fokuserer mer på bruksegenskaper enn andre - og enn vil vite mer om hva en kan få. Det jeg syns er problematisk er helsa, det er mye forskjellig grums der ute og fryktelig få som er ærlige på hva som har dukket opp hvor. Skulle jeg droppe toller fremover så er det ikke fordi det er vanskelig å finne et arbeidsjern, men helsebiten. Nå finnes det skikkelig dårlige tollere mtp arbeidsegenskaper, men har ikke sett flere av dem enn representanter fra de britiske retrieverrasene i løpet av de årene jeg har vært aktiv i retrievermiljøet. Det har skjedd mye i tollerverden siste 10 årene, både med kunnskap hos oppdrettere - men også en større interesse for å bruke tolleren. Dessverre er det jo en fryktelig populær rase, og flere skor seg på det. Når en kan ta 16-17000 for en valp, og kan ha tre-fire gjennomsnittlig store kull (snittstørrelsen på kull er ca 6 valper) samtidig og allikevel få solgt alle før de er 8 uker, så blir det jo veldig lukrativt. Særlig når de driter i det meste av tester etc. og bruker egne hannhunder. 

 

Jeg hadde valgt toller fremfor engelsk springer spaniel til redningshundarbeid (og i grunn generelt også, selv om jeg syns ESS er en super rase, allsidig og virker veldig omgjengelig etc. ), om det hadde stått mellom disse to. Jeg syns det fremstår som lettere å få til et større og mer selvstendig søk hos tolleren, enn springeren (de skal jo helst ha kort radius i søket sitt - så det må en vel gjerne trene på). Og tollerne har oftest en enklere pels (men der varierer det vel endel). Men, jeg tror ESS er mindre varslete enn tolleren kan være. DET er en negativ ting med disse røde her, de varsler - dog i veldig varierende grad. Hadde jeg hatt mellomstehunden som alenehund fra starten av hadde hun nok ikke varsla, mens eldstemann varsla allerede da han kom hjem 8 uker gammel. Jeg tror også det er lettere å navigere seg i "helsejungelen" hos ESS, enn hos toller - sistnevnte har mye rusk dessverre. 

Valget mitt bunner nok mye i at jeg kjenner tolleren som rase bedre, og vet hvor jeg skal henvende meg for å få en god og allsidig brukshund. Og at jeg liker det meste med dem (de kunne gjerne hatt litt lavere terskel for å lage lyd, men hos 3 av 4 har det vært ganske kontrollerbart her - eldstemann som har vært litt ymse der :P ). 

Men, skulle jeg uten å tenke på de personlige preferansene mine anbefalt en rase til redningshundarbeid, så ville jeg først og fremst anbefalt flat fra rette linjer tenker jeg (med personlige preferanser inne i bildet, så hadde det blitt toller eller jaktgolden :P ). De jeg har sett i praktisk arbeid har hatt en stor fordel i at de omtrent søker bare for å finne folk, og syns sosial belønning er veldig stas. Ulempen jeg har sett er at mange må jobbe hardt for å få til et samarbeid med fører, og ikke få en hund som gjør arbeidet helt alene - fordi de gjerne søker stort og bredt og får lett et enormt figurantsug. Men, det blir jo mye en treningssak og noe å være obs på der, og en vil jo ha en hund som elsker å finne folk. Årsaken til at jeg ville anbefalt flat fremfor golden og labrador (og når jeg snakker om de to er det mest jaktlinjer jeg tenker på, for det er vanskelig å finne en med nok guts og driv hos utstillingslinjene, syns jeg), er at de ikke er delt i like stor grad som de to andre, og en har litt mer å velge i mtp oppdrettere. Jeg syns også det virker som det er lettere å få til et balansert søk hos flattene, mens hos jaktgolden og jaktlab så kan det bli veldig mye spring i beina, som må jobbes med (når beina og nesa samarbeider så har de jo flotte søk, alle sammen da). Ulempen med flat er om en får en av de vimsete og stressa typene, men det syns jeg virker veldig linjeavhengig. Syns også flattene virker å være litt mindre myke enn jaktgolden f.eks., og det kan være en fordel i et arbeid som skal være til tider veldig selvstendig (men kan slå begge veier og en må jobbe ekstra for å få inn nok lydighet), og på jaktlab har jeg møtt flere som er sosialt usikre i den senere tiden (jeg håper dog jeg bare har vært uheldig), og syns flere har litt vel dårlig pels som å tas hensyn til. Men igjen, det går jo på individene jeg har møtt da, og å gå for enten en flat, golden eller labrador fra rette linjene vil jo være et rimelig godt valg mtp rase til redningshundarbeid, og mye vil da gå på personlige preferanser. Det er mye likt mellom rasene, men de har sine ulike styrker og svakheter. Jeg ville heller valgt en av retrieverrasene fremfor ESS. Det med å bære i trapper er jo bare tull, har bare båret noen av valpene her i trappen den første tiden - og da nedover fordi de har hatt en tendens til å ville leke seg ned den, og da er det mer fallskader jeg er redd for enn HD/AA. :P Hadde jeg hatt en valp av større type enn disse hadde jeg geleidet den i bånd ned trappa til den hadde gått den pent, men tollervalpene har vært greie å bare putte på arma. Ene tispa her gikk trapp veldig pent og pyntelig fra starten av, så hun ble aldri båret. Eldstemann ble båret litt mer, men han har oppført seg som en villbajas hele livet, og har ikke en eneste forkalkning nå 11 år gammel, og heller ikke HD eller AA. Hoppet ned av sofa, skrenter etc. 

Takk for utfyllende svar! Jeg har to venninner som begge har fått påvist HD/AD i sine, og er sikkert derfor litt ekstra hysterisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raldus said:

Takk for utfyllende svar! Jeg har to venninner som begge har fått påvist HD/AD i sine, og er sikkert derfor litt ekstra hysterisk. 

 

Gikk de mye trapper som valp/unghund? Er det noen grunn til å tro at det er en årsakssammenheng der?

Det er klart at ingen ønsker hunder med HD eller andre leddproblemer, men det er altså tvilsomt at det utløses av å gå i trapper i ung alder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, simira skrev:

Gikk de mye trapper som valp/unghund? Er det noen grunn til å tro at det er en årsakssammenheng der?

Det er klart at ingen ønsker hunder med HD eller andre leddproblemer, men det er altså tvilsomt at det utløses av å gå i trapper i ung alder.

Nei, ikke noen grunn til å tro det var overbelastning, heller medfødt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift ESS - fra en som kjenner rasen:
Det er ingen problemer med å få en god springer verken til å feltsøke eller rundere (min gjør det og elsker det).  Nesearbeid og spor osv er de godt kjent for så der trenger jeg neppe utfylle. 

Det er i større grad individegenskapene som vil avgjøre enn rase. Hunden må ha god kondisjon, like rundering/lete etter folk, trygg, miljøsterk og kunne jobbe med forstyrrelser. nysgjerrig, omgjengelig, kunne jobbe selvstendig. Utholdende i søk der funnene lar vente på seg. Norske redningshunder har flere ESS, så vel som border collie og retrievere, Kooiker, Schäfer, Mix av portugisisk vannhund og noe annet, Rottweiler, Border Collie, Jakt labrador. 

Hvordan pelsen er på en ESS vil i stor grad avhenge av linjer og individer. Noen er moderat pelset, andre har mye pels. Noen har pels som kladder sne, andre ikke. 

Uansett hva slags rase man går for vil det variere veldig mellom inivider, linjer og oppdrettere hvordan hunden er. Jeg har feks på kurs hatt flere tollere som har vist stor variasjon inenn rasen ift arbeidslyst, stress, konsentrasjonsevne med mer. Det samme med spingere.  Det viktigste er at man som kjøper gjør et godt forarbeid mtp hvorfra man kjøper hund (linjer, oppdretter osv). man får ikke en nødvendigvis en god arbeidshund av å kjøpe en viss rase. Uansett rase. 

I NRo feks kan man ta spesialutdannelse innen id-søk, liksøk og vannsøk, og der er springeren fantastisk. 

 

 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alt Betty sier om toller. 
Det er ganske store individuelle forskjeller på tolleren både med tanke på pels og størrelse (og selvsagt gemytt). Min toller hadde en ekstrem pels. Den var lettstelt og flott, men han røytet absolutt hele året. Pelsen holdt han varm i en sånn grad at han sleit litt med varme på sommeren og det kunne være tungt med høy aktivitet på de varmeste dagene. På vinteren kunne han ligge ute og sove og la seg snø ned på eget initiativ uten å fryse. Jeg synes toller er en rase som er veldig gøy å jobbe med. De er glade hunder som elsker å være med på alt som skjer. De kan ha litt lyd, med på min var det ganske greit å få han til å slutte når han varslet. Han bjeffet aldri i tide og utide. Når jeg fikk han bodde jeg i 3. etasjen i en blokk, og da varslet han aldri. Det ble litt mer varsling når vi bodde litt mer landlig og det var lenger imellom lydene fra folk. Han var grei å avlede og på ingen måte en gneldrehund. 

De kan kanskje være litt mer reserverte en for eksempel flat, men det skal ikke mye til :P Min var så overbegeistret for folk at han trodde hele verden dreide seg om han, og gikk på rundgang for å kose når vi var på treninger. Tror han fort kunne blitt litt voldsom som redningshund fordi han omtrent overfalt folk for å få kos. 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...