Gå til innhold
Hundesonen.no

'Plen'-hva slags plentype foretrekker du hos deg selv og andre? ;)

Recommended Posts

Ja hva slags 'plentype' foretrekker du hos deg selv og andre er altså spørsmålet her..:P

1: Man skal ikke klusse med naturen, la gresset gro! :sleep:

2: Foretrekker pen og velfrisert plen med der gresset ikke er lengre enn at det er praktisk for lek og morro.. ;) 

3: Vekk med ugresset! Jeg foretrekker svaberg. 

Selv er jeg jo glad i naturen og er nok en plass mellom alternativ 1og 2, litt avhengig av hvor kraftig plenveksten er.. Blir det det rene Mato Grosso syns jeg personlig det blir litt i overkant og det er jo en viss fare for at man roter seg bort i urskogen og ikke finner fram til målet om man nå skulle få for seg å spille litt ball f.eks .. ;) Alternativ 3 er no,no for min del, både hos meg selv og andre. Selv om svaberg kan være pent og praktisk andre steder enn i 'hagen' så vil jeg både se og føle at jeg ikke er på nyanlagt plen..

Endret av QUEST
  • Haha 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, julnil skrev:

Grønnmalt asfalt hadde vært det enkleste...

Grønn? Det må da unektelig se litt eh..spesiellt ut? :D

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2. 

Herregudda. Var helt klar for hageprat nå, jeg :P Men ja ja, svaret blir vel det samme...

Endret av Pringlen
  • Haha 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg foretrekker svaberg, men så lenge jeg ikke er... ehh... aktiv... så får naturen stort sett styre plenen. :lol: 

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes tett, kortklipt, ordentlig grønn plen er lekkert å se på - men så er det orken å skulle holde det slik selv, da :lol: 

Det er dog forskjell på hageplen som i ulendt terreng osv, og flat, åpen gressplen. Førstnevnte kan godt være litt rufsete, sistnevnte skal være vellstelt :) 

• Haha 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kristiin skrev:

2.

2 kan fint kombineres med 3. På hytta har vi grønn (klipt) plen rett foran svabergene :)

Nå er jeg litt usikker på hva slags 'plen' du snakker om? ;) 

@maysofie; 'ulendt terreng' som i hos den mannlige del av befolkningen? :lol:

Endret av QUEST

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg innså nettopp at det ikke er grønt gress det prates om :aww: 

• Like 1
  • Haha 12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man har en rosebusk vil man jo vise den frem, ikke gjemme den bak tornekratt og gamle hekkesakser med rust på. 

3 all the way.

• Haha 9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Tommy said:

Hvis man har en rosebusk vil man jo vise den frem, ikke gjemme den bak tornekratt og gamle hekkesakser med rust på. 

3 all the way.

NÅ våkna du liksom

• Haha 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kaja skrev:

NÅ våkna du liksom

Hva skal man si? Har tatt opp landskapsarkitektur på mine eldre dager.

• Like 1
  • Haha 11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner at eufemismene kan (har allerede) føre til mye moro. Lo høyt og rått av @maysofie sin flotte og lyriske innlegg om  hage kontra terreng :fish: Og så må jeg innrømme at jeg er veldig nysgjerrig på denne "hytta" til @Kristiin:) 

Stort sett så gror ugresset fritt på denne plenen, men det nokså sparsommelig sådd fra naturens side. En kjapp runde med en dytt-deg-i-hjel på en varm sommerdag har dog skjedd, med dertil ujevnt resultat hva lengde angår. I andres hager foretrekker jeg at det i hvert fall synes at det er spredd frø, bare jordsmonnet ser jo fort veldig fersk og uferdig ut.

Endret av Lene_S
  • Haha 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg foretrekker nr. 2. Både hos meg selv og andre. Man skal jo finne fram og kunne nyte utsikten, men det _skal_ jo være noe plen i hagen, så svaberg blir litt for unaturlig for min del. Hvis andre i husholdningen f.eks. skulle være uenig i det, så får de passe på sin egen hage, men i min hage bestemmer jeg :P Jeg synes dog det er litt verre når noen andre skal beskue min hage. Er den nyklippet, eller kanskje svaberg, så er jeg redd besøket tror jeg har brukt mye tid på det for deres del og det er jo litt kleint. Jeg tror jeg har landet på relativt nyfrisert, men en uke eller to groing. Må med andre ord planlegges nøye :lol: Jeg stresser litt med det, men det skal ikke se sånn ut *ler*

Jeg er ikke så forfengelig av meg, så jeg skreller alt når jeg først gidder, når jeg skal ha besøk som likevel nyter utsikten til vanlig fra tid til annen. I starten skal man jo gi et godt inntrykk så da er jeg litt mer nøye på friseringen :icon_redface:

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Lene_S skrev:

Aner at eufemismene kan (har allerede) føre til mye moro. Lo høyt og rått av @maysofie sin flotte og lyriske innlegg om  hage kontra terreng :fish: Og så må jeg innrømme at jeg er veldig nysgjerrig på denne "hytta" til @Kristiin:) 

Nå er det en gang slik at man vanker på Internett hvor bruk av apostrof brukes løst, når man så ikke vanker i alle hunde-utelaterte tråder og da ikke får med seg at det er en fortsettelse fra noe annet, så tilgir jeg meg selv (og de andre!) som ikke catchet meningen med det samme :aww: 

———

Som svar til tråden; jeg bryr meg filla, jeg, hvordan andre ser ut - men for min egen del så har jeg preferanser :P 

• Like 1
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, QUEST skrev:

Jeg trodde dere prata om plen jeg :lol::lol: Skulle visst lest en vis annen tråd først :P

Kan dog holde fast på 2. Å nei, ikke kombineres med 3 :lol: (Hva 3 egentlig er :P)

Edit

Nå henger jeg med på svalberg. Er kanskje litt der :P

Endret av Kristiin
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg glad jeg leste den ANDRE tråden før jeg gikk inn her... :aww: 

Jeg er sånn passe god på kantklipp og liker det litt ryddig, men glattskurt svaberg skjer ikke lenger.. :aww: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Tommy skrev:

3 all the way.

Hm..jeg heller litt mot at det kommer  del  an på rosebuskens eventuellt rosens vekstform..Uten særlig tvil ( mener jeg) er det enkelte roser særdeles , som nok tar seg ennå bedre ut diskre gjemt bak litt gress.. Der man kan ane konturene men ikke ser hele rosen før man eventuelt skal ta hm.. makrobilder..

Kantklipp som @Siri nevner over her gjør seg bra i mange tilfeller og da særdeles hvis plenen er av en slik beskaffenhet at den gror vilt og uhemmet utenfor hagegjerdet :sleep:

• Haha 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart 2. Tett, grønn kortklipt gressplen er det beste for både meg og hunden, hun liker ikke å ligge i for langt gress.

• Haha 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Th3a skrev:

Helt klart 2. Tett, grønn kortklipt gressplen er det beste for både meg og hunden, hun liker ikke å ligge i for langt gress.

Øhm...jegtror muligens ( forhåpentligvis..:P) du ikke helt har fått med deg hva slags 'plen' det er snakk om...:D

• Haha 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Trives bedre med svaberg enn med gressplen :sleep:

Du og dere andre som foretrekker svaberg,  syns ikke at det blir et problem med stubb eller ujevnheter etter full nedklipping? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, QUEST skrev:

Du og dere andre som foretrekker svaberg,  syns ikke at det blir et problem med stubb eller ujevnheter etter full nedklipping? :P

En bør ha jevnlig vedlikehold ja. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, det bør man ikke avle på, men avl er ikke 1+1=2 heller. Og variasjoner, utskudd osv forekommer, uansett. En del er nok dårlig avl også, altså, men dette er ikke hunder som nødvendigvis har det vondt med seg selv eller må ha kunstig hjelp, som du sier, de lærer seg og håndtere det selv, ofte tar det ikke lang tid heller og metoder osv trenger på ingen måte å være slemme. Greit å prøve å unngå så langt som over hodet mulig å avle slikt, selvsagt, men det er jo ikke akkurat hunder man løper å avliver fordi de har det så vondt med seg selv. Stort sett. Det finnes jo grader her og, og ifht treningsresultater, om man er konsekvent, tydelig og gjør det enkelt for hunden så ser man gjerne store resultater ila dager. Kanskje allerede dag 1. Og når slike hunder nå først finnes, samme hvorfor, så må man jo få lov til å håndtere det, for sin egen del og for hundens del.   Nei, men det hjelper jo ikke ts her da, og ikke så hyggelig nødvendigvis å bli fortalt ganske direkte og på tynn bakgrunn at man gjør feil(spesielt når man kanskje ikke gjør feil) og det er ikke så vanskelig å forklare. Det er bare å si at timeout som treningsmetode med riktig timing og korte opphold, typ sekunder/minutter(ikke oppbevaring av hund i bur/bånd/på annet rom etc over lengre tid) er helt greit. Bortstuing av hunder man ikke orker å forholde seg til fordi det er "enkelt", er ikke greit, og har heller ingenting med hundetrening/oppdragelse eller timeout å gjøre.  Men at det kanskje bør spesifiseres litt for å ikke misstolkes eller missbrukes, ja, det er nok fornuftig.  
    • Ikke uenig men som du sier ,da kommer vi inn på et annet tema, nemlig avl og hvorvidt man i det hele bør avle på hunder som trenger 'hjelp' for å slappe av..Jeg mener nei , da jeg mener at et individ som må ha 'kunstig' hjelp for å slappe av( hvis de øvrige forutsetninger er tilstede, vel og merke) ikke har det bra med seg selv men det er jo forsåvidt en helt annen diskusjon.  Problemet er, at hvis du eller jeg eller noen andre, 'bare' sier at det er greit å bruke time-out i bur, eller grind o.sv, uten å nærmest detaljforklare hva du mener, så kan du være rimelig sikker på at ikke helt få tenker som så: 'Aha, så det er en bra metode, da virker det sikkert enda bedre med 1 time time-out i bur, for da får Passopp tid til å tenke skikkelig over hvorfor han ble stengt inne i buret.'  Man kan dessverre ikke gå ut fra at alle folk forstår, bruker vett og forstand eller sunn fornuft. Det gjelder selvsagt ikke bare time-out, det gjelder en hel del 'enkle' råd eller bekreftelser.  Igjen, mange treningsmetoder passer bare for folk som faktisk vet hva de holder på med og forstår hvor viktig riktig timing er, ikke for 'Hvermansen' uten forkunnskap. 
    • Markering er det nok ikke, det er jo ofte mer sånn løfte på benet og pisse oppetter veggen eller møbler osv, for hannhunder iallefall. Og de markerer selvsagt ikke i søvne. Hadde nok fort vært litt mer mengde også. Ejakulere i søvne kan de jo absolutt, selv om det kanskje er mer normalt hos enda litt yngre hunder, spesielt ifht at litt mindre raser ofte er litt tidligere voksne/modne enn store raser ifht alder. Men individuelle forskjeller er det jo uansett og din kanskje er litt sent moden feks og befinner seg kanskje i ca siste pubertetsrunde nå, og det kan jo forklare en del ihvertfall. Om det kan være sæd rett og slett, eller sædveske. 

Jeg tenker at om det er et lite uhell med urin så er det jo ikke nødvendigvis tegn på noe galt, hunder er vell ikke så forferdelig annerledes sånn rent kroppslig og mtp funksjoner her enn oss mennesker, vi kan drømme og være uheldig, og være uheldige i en hel rekke andre situasjoner, og her er det jo hverken mye eller ofte, at hunden "skjemmes" kommer antagelig mest på grunn av deres reaksjon, selv om dere evt ikke er sint på han så regner jeg med at dere som de fleste andre ikke blir overlykkelige om dere våkner til tiss i sengen, og det merker hundene og begynner å dempe, selv om de ikke nødvnedigvis aner hvorfor dere er sånn og selv om de ikke har noen forventninger til at dere skal ta ut dette humøret på hunden. 

Men uansett, tror dere at noe kan være galt så ta en tur til vet. Det er jo ikke normalt i den forstand at hunder tisser på seg i søvne og å utelukke uvi eller andre ting er et bra sted å begynne. Da får dere bekreftet at hunden er frisk(evt ikke frisk) og hunden slipper å feks gå å plages med uvi lenger enn nødvendig. Spesielt kanskje om det er noe som oppstår plutselig på en såpass "gammel" hund, det kan jo tyde på en endring av noe slag. Selv om jeg ikke synes det høres direkte foruroliggende ut nødvendigvis. 
    • Og som nevnt i forrige innlegg (det ble redigert så det kom nok ikke med tidsnok) så er det mye "problemadferd", i våre øyne, som kan være fullstendig naturlig og ikke har noe med dårlig avl eller dårlig hund eller noe å gjøre. Pubertet feks er ganske utfordrende på de fleste pattedyr iallefall, og ting må håndteres underveis, for det er ingen selvfølge at man lander på bena på andre siden av slike perioder, om alt bare får flyte fritt mens det står på. Og for mange hunder som stresser lett så vil jo slikt som du skisserer kunne være skikkelig bensin på bålet. Løpe løs og børne rundt, alene eller med andre hunder. For andre er det kanskje mer frustrerende å måtte jobbe med seg selv i bånd eller vanskelig miljø, mens for andre igjen så er det det som hjelper. Ikke alle hunder kan gå løs eller leke med andre hunder. Fordi de er idioter/ufine, fordi det blir for stressende, eller pga stor jaktlyst etc. Men de fleste her lider jo ikke på noe vis med seg selv eller livet sitt, og med litt rettledning og rammer, alder og modenhet så lærer de jo å håndtere  seg selv på en god måte. Uten at de blir utsatt for noe graverende hverken på den ene eller andre måten, alt i alt, selv om de fleste av oss garantert aller helst bare skulle hatt fri flyt og godisspising hele dagen, uten krav, rammer eller begrensninger over hodet, om vi hadde hunder som fungerte på en god måte for både seg selv og omgivelsene under slike forutsetninger.  
    • Selvsagt, men motor er ofte ikke problemet, men hvor lett hunder stresser seg opp og hvor godt/dårlig de håndterer stresset. Uavhengig av driv eller motor. Det er ikke noe mindre vanlig på selskapshunder eller raser med mindre motor enn det er på mer høydriftige hunder og har ingenting med mosjon å gjøre. Det kan definitivt påvirkes i negativ retning av feil type mosjon/stimuli og i rett retning med rett type mosjon/stimuli, men avhengig av graden så er det ofte ikke nok å bare tilpasse slikt. De må ha hjelp til å lære seg av/på. Så kan man jo selvsagt diskutere hvor bra det er, hvor rett det er osv, men det blir jo mer en diskusjon om avl og noe de fleste vanlige hundeeiere ikke får gjort så mye med når alt kommer til alt. Ikke alt slikt er nødvendigvis heller synlig i valpekassa, og ikke alt er mulig å forutse ifht linjevalg, oppdrettervalg osv. 

Timeout er jo en av de snille metodene og man gjør jo lite skade om man ikke er presis i timing osv. Det vil kanskje ta noe lengre tid for hunden å skjønne tegningen, men selv om man bommer fullstendig på når man slipper ut hunden hver eneste gang så vil den uansett før eller siden koble sammenhengen mellom jeg gjør denne adferden og jeg blir puttet i bur/bånd/holdt etc. Og i mellomtiden så lider jo ikke akkurat på noe sett og vis. Med mindre den blir stuet vekk i lange tider, men da er det ikke og har ingenting å gjøre med timeout, eller trening. Da stuer man vekk bikkja for egen del og det er det. Og det er det jo for all del mange som gjør og, men det er ingen grunn til å være i mot bruk av timeout. 
  • Nylig opprettede emner