Gå til innhold
Hundesonen.no

Anslår at det er ca 100 000 hjemløse katter i Norge


QUEST
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Stella skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å sette et lovpålagt krav om id-merking og kastrering av alle katter. Unntak er selvsagt rasekatter som brukes i avl. Men de skal holdes under kontroll, ikke løpe løse rundt. Blir da som med hund, man kan ikke ha dem løstspringende rundt, de skal være under kontroll.
Alle katter som fanges inn som ikke er id-merket og kastrert blir avlivet. Enkelt og greit. Et dødt dyr lider ikke, og det ville tatt bort hele problemet med overskudd, katter gis bort, omplasseringssteder overfylt av katter osv osv.
 

Jeg er ikke enig i at det bør bli lovpålagt å kastrere, dersom man samtidig skal drepe alt som ikke er kastrert. Det må være enten eller. Misforstå ikke, kastrering er en absolutt nødvendighet, men jeg støtter forslaget om pålagt båndtvang på ukastrerte katter. Grunnen bak handler om genetikk. Den eneste fordelen med at kattebestanden er som den er nå, er at kattene selv velger sine paringspartnere, noe som gir en enorme genpoolen. Den gjør at det hos huskatter er befriende lave forekomster av arvelige og genetiske skavanker som raseverden sliter med. Jeg vet, den evige diskusjon i hundeverden, men katteverden er annerledes, og kan ikke sammenlignes. Huskatter er generelt "friskere" på den måten. Om man skal ha lovpålagt kastrering av alle huskatter, vil det underforståtte målet være enten å utrydde den helt, eller å få den underlagt samme kriterier som raseavl, og ingen av delene er ønskelig, synes jeg. Raseavl har ødelagt alt av kjæledyr, og for mange er det for sent å snu. Slik raseavl fungerer per dags dato, er det ikke noe å hige etter. Det har blitt gjort blitt gjort, med f.eks. British shorthair, å sette huskattavl i system, og den har etter hvert fått økt forekomst av ulike arvelige sykdommer. 

Ideelt sett hadde kattene fortsatt kunnet styre sin egen formering, men uten at overpopulasjon var en risiko. Jeg ser det er vanskelig, kanskje utopisk, og at man i en periode, kort eller lang, må prioritere å få bestanden ned. Men jeg vil ikke at prisen skal være at enten huskatta ikke lenger vil eksistere eller bli ødelagt av organisert avl. 

1 time siden, QUEST skrev:

Hadde man innført båndtvang på katter så hadde man kommet problemet til livs på flere måter. For det første vill nok en ikke ubetydelig andel kattespekulanter latt være å skaffe seg katt når det faktisk fulgte arbeid og kostand( påbudt id-merking/kastrering) med på kjøpet og hadde man samtidig avlivet alle løskatter, så tror jeg nok at problemet hadde blitt vesentlig redusert om noen år. 

Igjen må jeg få stille spørsmål ved logikken din. Du argumenterer hardt mot reptilhold, hvor folk som har greie på det, masse kunnskap og erfaring, over hele verden, er klare på at en del reptiler er egner seg bedre til begrenset frihet enn alle andre arter/grupper vi har i fangenskap. Og i en annen tråd skriver du dette: "Det er i aller høyeste grad diskutabelt hvor god dyrevelferd det er å ha en hund i bånd store deler/hele året." Mens med katter mener du altså at å begrense friheten ikke bare greit, men ønskelig? For en merkelig tankegang. Du tar jo overhodet ikke hensyn til dyrene det faktisk er snakk om. Her i landet er det faktisk pr nå forbudt å tvinge en katt som er vant til å gå fritt til å kun gå i bånd, og det med god grunn. Det anses som dyreplaging av alle som kan noe om katters atferd, bl.a. Norges fremste ekspert på området Bjarne O. Braastad. Likevel mener du det stikk motsatt av alle ekspertene; reptiler, som i naturen knapt beveger seg i løpet av en dag, skal ikke være i fangenskap, mens katter, som er avhengig av å få utløp for sine instinkter for å ha det bra, de kan godt holdes fanget. Wow! Just wow! 
Jeg er veldig, veldig glad for at de som faktisk bestemmer lover og regler hittil har tatt hensyn til dyrenes ulike behov på disse punktene, slik at kattenes behov for frihet veier tyngst. 

Nei, båndtvang for alle katter er en styggdom. Det strider mot dyrevelferdsloven, det strider mot den faktiske velferden til kattene, og det strider mot deres natur. Bare det at en stor andel katter aldri venner seg til å gå i bånd, burde være argument godt nok. Jeg har flere selv, som har blitt forsøkt tilvent sele fra de var små, men som aldri ble vant til det, aldri klarte å akseptere selen. Hvis man kan litt om katteatferd, så vet man at det er unaturlig og ubehagelig for flertallet av katter å bli holdt fast. En del lærer aldri å en gang finne seg i det. En sele gir følelsen av å bli holdt fast, og er ubehagelig for mange katter.

Og helt ærlig: Mine katters, og andres, velferd er viktigere enn ting og tang du har i garasjen. Sorry, levende mot døde ting = no brainer, de levende har rangen. Hvis det plager deg, så får du sikre bedre. Jada jada, jeg har hørt argumentene, om at det er eiers ansvar, og du skal ikke lide for at andre har katter osv (og jada, jeg forstår at det er irriterende), men løsningen er aldri at dyra skal lide. Så for din egen mentale helse, så er det rett og slett bedre å sikre det selv, fremfor å være avhengig av andre, eller å straffe dyr for at de er dyr, hvilket er en fordømt uting samme fankern hva det gjelder. Evt send regninga til katteeier. Vi, som i jeg og kona, er faktisk ikke mer interessert i at våre katter skal være til plage enn du er i å bli plaget, men vi er avhengige av at folk snakker med oss. Vi får ikke gjort noe med det vi ikke vet om, men hjelper gjerne til for å fikse problemer som måtte dukke opp. Vi betalte flere tusen kroner for en tidligere nabos gedigne oppblåsbare basseng de mente den ene vår hadde punktert, selv om vi syntes det var lite gjennomtenkt å kjøpe noe med så høy risiko for å gå i stykker, våre var ikke de eneste kattene i nabolaget, og det var nok av drittunger, som jo gjerne synes sånt er dritgøy. Det handler om å forholde seg til verden slik den faktisk er, ikke sånn man personlig skulle ønske den var. Jeg skulle ønske at alle elsket katter, passet på dem, og ikke plaget dem, men den verden lever jeg ikke i, og må forholde meg til det. Du må forholde deg til at katter går fritt, selv om du heller så at de led seg gjennom et liv i bånd, og jeg anbefaler å ta forholdsregler fremfor å ønske mer lidelse for kattene. Har ikke de, som art, det ille nok?

Nå var det jo egentlig ikke båndtvang for katter som var trådens tema, men hjemløse katter, og hva man kan gjøre for å løse det. Det er mange forslag til løsninger, som alle har til felles at de har både fordeler og ulemper for kattene, enten for enkeltindivider eller for gruppa. Båndtvang for alle katter har ingenting har ingen fordeler for kattene, kun ulemper, mer lidelse, og bør derfor ikke engang vurderes seriøst.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, QUEST said:

Husker jeg ikke feil el vel omtalte dames redningsaksjoner noe omdiskutert.. Hun hadde vel i alle fall tidligere huset stappende fullt av 'løskatter' og man kan jo spørre seg hvorvidt det er så himla dyrevennlig.. 

 

Ja hun er rimelig omdiskutert. Jeg har helt ærlig ikke satt meg inn i hvordan hun faktisk gjør ting, men hun skal i det minste ha for engasjementet. :P 


Jeg er enig i mye av det Lene skriver. Genpoolen er også et punkt å tenke på, men skal ikke skyte seg selv i foten heller, sånn på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...