Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hundetrener som kan redusere seprasjonsangst


krigje
 Share

Recommended Posts

Hei!

er det noen her som har erfaring med eller vet om en type trener som jobber med å redusere seprasjonsangst og bjeffing hos hund?

Jeg ser etter en slags «hundeskole» jeg kan sende hunden til.

Jeg hadde en tidligere kollega på jobb som hadde hatt sin hund på en slags «camp» i noen uker en sommer, å fikk tilbake en hund som var kvitt seprasjonsangsten og sov hodt i buret når den var alene hjemme. 

Min hun bjeffer mye når den er alene hjemme og vi skal flytte fra enebolig på landet,  til leilighet i byen, derfor må hunden kunne være rolig og stille når den er alene hjemme. I tillegg vil jeg at hunden skal være trygg når den er alene og ikke være redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo snart påske. Hva med å få en hundetrener hjem til dere før påsken som kan gi tips, så øver dere hele påska? Verdt et forsøk! 

Høres rart ut å kunne sende bort hunden. Den har nok mange negative opplevelser der dere bo nå og da er det lett å bare falle tilbake i samme spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig merkelig ut å sende hunden fra seg for 'opplæring'.. Gad vite hva slags metoder som ble brukt på denne 'campen'..?  Å tro at man bare kan sende en hund med problemer vekk og få tilbake en problemfri hund, er nok i overkant optimistisk.. 

Bur er forøvrig ikke noe man bør bruke annet en under transport, ikke hjemme. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle vært rimelig sikker på bakgrunn, utdanning og metoder før jeg sendte hunden fra meg for trening altså. Men jeg har vurdert det selv (ikke for separasjonsangst) , og startet en tråd for det, skal prøve å finne den når jeg er hjemme fra jobb.

Men separasjonsangst tenker jeg nok at jeg heller ville jobbet med hjemmefra og fått tett oppfølging. En av risikoene med det er at de lærer hunden å slappe av helt utmerket der, og så går det gradvis (eller plutselig) tilbake når hunden kommer hjem igjen.

Jeg er også skeptisk til at hunden er i bur når den er alene, nå er det jo ikke sikkert at det er nødvendig eller et "krav" fra dette stedet, men at hunden skal være nødt til å være i bur nesten halve døgnet er ikke bra.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, QUEST skrev:

Høres veldig merkelig ut å sende hunden fra seg for 'opplæring'.. Gad vite hva slags metoder som ble brukt på denne 'campen'..?  Å tro at man bare kan sende en hund med problemer vekk og få tilbake en problemfri hund, er nok i overkant optimistisk.. 

Bur er forøvrig ikke noe man bør bruke annet en under transport, ikke hjemme. 

Som eier av hund med separasjonsangst hadde jeg syntes det var fantastisk om det fantes slike "camper", gitt at det var moderne og gode metoder som ble brukt. Hadde gladelig betalt det. Eller betalt noen for å få nøkkel og drive med treningen i mitt hjem og passet den utenom.

Fordi problemet med separasjonsangst er at det faktisk så og si ikke går an å få hverdagen til å gå rundt og samtidig trene hunden slik separasjonsangst må trenes. Det er så sinnsykt vanskelig at de færreste med et normalt liv med jobb eller skole har mulighet til å fullføre treningen, og man er egentlig i en håpløs situasjon dersom man får en hund som utvikler separasjonsangst med mindre man er hjemmeværende eller kan ha med hund på jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...