Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskningsprosjekt: fryser hundene på potene


Poter
 Share

Recommended Posts

Tror det var i fjor vinter en svensk, kjent hundemann ba om data til et forskningsprosjekt om følt kulde på hundenes labber. Han skulle sjekke om hundene fryser på vinteren sånn ca. Husker dere hva han heter og hvor langt han har kommet med prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rekken av tullete "forskningsprosjekt" den fyren har satt i gang... 
Jeg er ofte kald i huden selv om jeg ikke fryser. Hudens overflatetemperatur sier sannsynligvis lite om hvorvidt man fryser eller ikke. Tenker jeg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Interessant, men alle er jo kalde på bena når de har stått på kaldt underlag.  Det blir jo vi og det. Skjønner ikke helt hva han skal få ut av dette ?

Kanskje om noen hundetyper kjennes varmere ut på potene enn andre (pga bedre blodomløp der?) Ellers synes jeg det han skriver høres ganske riktig ut, så tviler på at han kommer særlig nærmere noen "fasit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Just now, Pringlen said:

Kanskje om noen hundetyper kjennes varmere ut på potene enn andre (pga bedre blodomløp der?) Ellers synes jeg det han skriver høres ganske riktig ut, så tviler på at han kommer særlig nærmere noen "fasit".

Kanskje.  Blir litt gøy å lese resultatet da, mulig han vet noe jeg ikke skjønner.  Alle mine  har vært kalde på bena ute iallefall.  Malamutene som aldri frøys /fikk vondt,  1 belger og 2 hollendere som fikk vondt og måtte ha sokker når det krøyp nedover og siste hollender som tåler det godt igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Malamuten skrev:

 

Kanskje.  Blir litt gøy å lese resultatet da, mulig han vet noe jeg ikke skjønner.  Alle mine  har vært kalde på bena ute iallefall.  Malamutene som aldri frøys /fikk vondt,  1 belger og 2 hollendere som fikk vondt og måtte ha sokker når det krøyp nedover og siste hollender som tåler det godt igjen.  

Det kan godt hende altså, at man ikke kjenner noen forskjell uansett hva som foregår på innsiden. Har aldri kjent på bikkjelabbene når vi er ute :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Ingen tvil om at hunder kan fryse på beina da... Casper blir så kald at han nesten ikke fungerer lenger, klapper helt sammen... potssokker er et must!

Nei,  Det er sikkert.  Har hatt 3 som tydelig får vondt/ubehag når det blir for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis å kjenne på potene kan bli noe konkret å gå ut i fra i stedenfor det mer diffuse å se på atferd om hunden fryser, så vil det jo være fint å ha noe å forholde seg til.

Selv om vi kan være kalde på kinnene uten å fryse, så vil man jo når man virkelig er kald, kunne kjenne det på huden. Kinnene er vel ikke den sikreste målestokken, men andre kroppsdeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det finnes mye fornuftig å forske på når det gjelder hund, men dette ser jeg virkelig ikke poenget med. Hunder som er kalde på labbene viser det tydelig. Da tar man på sokker. Når man kjenner hundene sine, så vet man hvilke forhold som gjør at de begynner å fryse, og setter på sokker før de blir kalde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Poter said:

Hvis å kjenne på potene kan bli noe konkret å gå ut i fra i stedenfor det mer diffuse å se på atferd om hunden fryser, så vil det jo være fint å ha noe å forholde seg til.

Selv om vi kan være kalde på kinnene uten å fryse, så vil man jo når man virkelig er kald, kunne kjenne det på huden. Kinnene er vel ikke den sikreste målestokken, men andre kroppsdeler. 

Hvordan kjenner  man det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som har lite pels på beina, som basenjien, er det overhodet ikke vanskelig å kjenne at han blir kald, man ser det forsåvidt også. Han blir rød,  kjennes iskald ut, vil ikke gå og  i det heletatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Hvordan kjenner  man det? 

Bruker ikke foreldre kjenne barna i nakken om de er for varme eller kalde?

Ellers kjenner man vel gjerne på kroppen generelt om den er for kald. Beina. Hendene. Huden ellers på kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Bruker ikke foreldre kjenne barna i nakken om de er for varme eller kalde?

Ellers kjenner man vel gjerne på kroppen generelt om den er for kald. Beina. Hendene. Huden ellers på kroppen. 

jo,  men det forutsetter jo at det området man kjenner på har vært tildekt.  Alt som er i "kontakt" med kulda blir jo kaldt utenpå uavhengig av om hunden eller barnet eller hva det nå er er kald ellers  eller ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er litt interessant, jeg. Lenge har jeg tenkt at det kanskje ikke bare handler om de fryser, men også hvor høy smerteterskel de har. Jeg føler at Tidi kunne fortsatt med mye av det hun gjøre uavhengig av om hun har vondt av noe slag. Mens Blondie er veldig tydelig på når hun syns noe er vondt, om det så bare er bittelitt vondt. Tidi har aldri brukt potesokker, men det er mulig hun har syntes det var kaldt, men ikke vist det. Blondie nekter å gå om det blir for kaldt, løfter opp beina og står omtrent på 1 fot hvis hun mener det er for kaldt. 

Endret av MegaMarie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...