Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter som er treig med å oppdatere eierinformasjon.


GamerWithDog
 Share

Recommended Posts

Hunden er nå 6 mnd, snart 7 mnd faktisk. Chippen er fortsatt registrert på oppdretter. Purret på for noen måneder siden, og da skulle det "ordnes ila uka", men fortsatt null, niks og nada. Purret igjen, men ikkje fått svar på sms.

Hva gjør eg dersom oppdretter ikkje ordner opp i dette, hvilke rettigheter har eg?

Syns det rett og slett er ubehagelig at hunden er registrert i noen andre sitt navn, for dersom hunden forsvinner f.eks og blir funnet, så er det jo oppdretter som får telefon om det, ikkje eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Er den registrert på deg i Dogweb, og du har fått eierbevis?

Nå spør du godt... 

Eg har ikkje peiling på hva dogweb er, og eg har kun kontrakten eg underskreiv når hunden ble levert. Eg skulle få noe tilsendt på e-post (som eg ikkje har fått, tror det var info rundt noen tester og røntgen som skal tas ved 12-18 mnd alder som skal sendes inn til NKK), og hunden er/skal være registrert i NKK. Sjekket chippen på dyreid.no, og der står oppdretter oppført i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oppdretter registrerer hunden på deg, vil du få en e-post fra nkk, som du må svare bekreftende på, for at omregistreringen skal fullføres. Om denne e-posten ikke er besvart (feks feil adresse, havnet i spam etc) vil hunden fortsette å stå på oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Når oppdretter registrerer hunden på deg, vil du få en e-post fra nkk, som du må svare bekreftende på, for at omregistreringen skal fullføres. Om denne e-posten ikke er besvart (feks feil adresse, havnet i spam etc) vil hunden fortsette å stå på oppdretter.

Eg har ikkje fått noen e-post fra NKK, oppdretter fikk e-postadressen min når vi skreiv kontrakten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Sorry altså, men det høres ut som du har blitt rundlurt...

Det skulle være seriøs oppdretter, det sjekket eg før eg kjøpte, men tydeligvis har noe gått litt skeis denne gangen...

Akkurat nå, Line skrev:

Tror du får ta en telefon til NKK i morgen jeg.

Hva er forresten det fulle stamtavlenavnet på hunden? Kan sjekke for deg om kullet i det minste er registrert.

Eh, kan eg skrive det til deg på pm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, GamerWithDog said:

Det skulle være seriøs oppdretter, det sjekket eg før eg kjøpte, men tydeligvis har noe gått litt skeis denne gangen...

Dette høres dessverre så langt fra seriøst ut som det går an å komme. Når oppdretter slutter å svare på henvendelser, så er det et eller annet riv ruskende galt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Dette høres dessverre så langt fra seriøst ut som det går an å komme. Når oppdretter slutter å svare på henvendelser, så er det et eller annet riv ruskende galt.

Eg håper jo på at oppdretter bare har vært opptatt med jobb eller noe, og at eg får svar snart. Det er vel gått ca 3-4 dager siden eg sendte melding og etterlyste papirer og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
17 hours ago, GamerWithDog said:

Vel, eg har fortsatt ikkje fått svar fra oppdretter, sendte ny sms for nesten ei uke siden og nada.

Eg har også sendt e-post til NKK, men de hadde ikkje så mange gode råd å komme med dessverre ☹️

Har du i det minste kontrakt på at du har kjøpt hundene?
Og sjekket NKK at oppdretter IKKE har sendt inn eierskiftet eller bare svarte de utfra en generell forespørsel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snøfrost skrev:

Har du i det minste kontrakt på at du har kjøpt hundene?
Og sjekket NKK at oppdretter IKKE har sendt inn eierskiftet eller bare svarte de utfra en generell forespørsel? 

Eg har kontrakten liggende. 

NKK sjekket ingenting, de svarte på mer "generell basis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GamerWithDog said:

Eg har kontrakten liggende. 

NKK sjekket ingenting, de svarte på mer "generell basis".

Ta kontakt igjen etter påska og spør om de har mulighet til å sjekke om oppdretter har eierskiftet til deg (det blir jo ikke ferdig hvis du ikke har fått eposten og bekreftet dersom oppdretter gjør det digitalt). 
Si at du eventuelt kan sende bilde av kontrakten som bevis på at du har kjøpt valpen. 
Da vet du i alle fall om det er oppdretter eller prosessen via datasystemer som har sviktet :) 

Oppdretter burde selvsagt uansett ha svart deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 31.3.2018 at 10:41 PM, Snøfrost skrev:

Ta kontakt igjen etter påska og spør om de har mulighet til å sjekke om oppdretter har eierskiftet til deg (det blir jo ikke ferdig hvis du ikke har fått eposten og bekreftet dersom oppdretter gjør det digitalt). 
Si at du eventuelt kan sende bilde av kontrakten som bevis på at du har kjøpt valpen. 
Da vet du i alle fall om det er oppdretter eller prosessen via datasystemer som har sviktet :) 

Oppdretter burde selvsagt uansett ha svart deg! 

Eg har sendt e-post til de nå, så håper på å høre fra de etter helgen. Takk for svar og godt råd ? Hatt litt trøblete internett her, så derfor har eg ikkje fått svart før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkte du oppdretter osv før du kjøpte valpen? Hvis du vet hvor oppdretter holder til å ville jeg muligens dukket opp hjemme hos dem for å se hvordan ståa er. Veldig kjipt om du har blitt lurt, men hvis alt er registrert online (kull osv) så burde det jo være nogenlunde oppegående dette. Hva med andre valpekjøpere? Har du mulighet til å kontakte noen av de for å høre hvordan ståa er hos disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2018 at 6:46 AM, pippin skrev:

Besøkte du oppdretter osv før du kjøpte valpen? Hvis du vet hvor oppdretter holder til å ville jeg muligens dukket opp hjemme hos dem for å se hvordan ståa er. Veldig kjipt om du har blitt lurt, men hvis alt er registrert online (kull osv) så burde det jo være nogenlunde oppegående dette. Hva med andre valpekjøpere? Har du mulighet til å kontakte noen av de for å høre hvordan ståa er hos disse?

Eg besøkte ikkje og fikk valpen levert heime hos meg, da oppdretter bor eit godt stykke unna og eg er billøs (+ oppdretter hadde valpene hos noen andre fordi ho holdt på med flytting, så eg har ikkje peiling på adressen). Eg ser jo at det burde fått alarmklokker til å gå av, men eg følte (og føler vel på sett og vis fortsatt) at det var seriøs oppdrett, men hva som har skjedd nå med dette her med omregistrering og stamtavle osv, det er jo eit mysterium.

Eg veit at min oppdretter har eit samarbeid med ein mer lokal oppdretter av samme rase (hvor eksen min kjenner sønnen til den lokale oppdretteren), og det var slik eg kom i kontakt med den oppdretteren, da den lokale ikkje hadde tisper tilgjengelig i sitt kull. Eg har ikkje peiling på hvem andre som kjøpte valp fra dette lille kullet, eller tidligere kull, så eg har ingen måte å få kontakt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, GamerWithDog said:

Eg besøkte ikkje og fikk valpen levert heime hos meg, da oppdretter bor eit godt stykke unna og eg er billøs (+ oppdretter hadde valpene hos noen andre fordi ho holdt på med flytting, så eg har ikkje peiling på adressen). Eg ser jo at det burde fått alarmklokker til å gå av, men eg følte (og føler vel på sett og vis fortsatt) at det var seriøs oppdrett, men hva som har skjedd nå med dette her med omregistrering og stamtavle osv, det er jo eit mysterium.

Eg veit at min oppdretter har eit samarbeid med ein mer lokal oppdretter av samme rase (hvor eksen min kjenner sønnen til den lokale oppdretteren), og det var slik eg kom i kontakt med den oppdretteren, da den lokale ikkje hadde tisper tilgjengelig i sitt kull. Eg har ikkje peiling på hvem andre som kjøpte valp fra dette lille kullet, eller tidligere kull, så eg har ingen måte å få kontakt med de.

Da ville jeg kontakten den personen det samarbeides med som holder til mer lokalt. :)

Ikke sikkert det hjelper, men uansett bør vedkommende vite at den andre parten har surra med papirer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...