Gå til innhold
Hundesonen.no

Fettkul?


Recommended Posts

Hannhunden min er 2,5 år. For et par-tre uker siden fant jeg en "klump" i huden på ham. Den er 5-10 cm nedenfor ryggraden, på ribbeina. På størrelse med en litt flat ert... Beste beskrivelsen jeg får til, for den er "flat"...

Jeg får tatt rundt den, altså fingertuppene møtes på "baksiden" av klumpen. Mistenker fettkul. Virker overhodet ikke som om det gjør vondt når jeg klemmer på den, og jeg ser ikke at det er noe hudforandringer der den er.

Jeg har ikke vært hos veterinær. Sist jeg fant en kul hos tispa, dro jeg etter et par uker - og MENS vi var hos veterinæren falt selvfølgelig en sånn "byllklump"/"innebygd kvise" ut da veterinæren begynte med pinsett. Men denne har vært uforandret nå i noen uker, så nå vurderer jeg veterinær... 

Hunden er slank, på grensa til tynn, og altså ikke gammel...

Noen som kan beskrive hvordan en fettkul kjennes for de som har vært borti det før? Den sitter ikke fast på noe vis, han er ganske "løs i skinnet", og det er null problem med å ta klumpen og huden ut fra kroppen og "klype" på innsiden av kulen mellom den og ribbeina... Men jeg får nok ikke ro i sjela før jeg har vært hos veterinær, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ikke noe som kan være åpning på den? En bitteliten skurve eller noe? Har hatt slike på flere hunder, og ofte finner jeg åpning på de- og det har også kommet ut litt "fettmateriale" av seg selv. (når de har blitt noen uker gamle)
Har også ei som har ett par kuler som er fulle av klar væske. Dyrlegen bryr seg ikke om noen av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Du finner ikke noe som kan være åpning på den? En bitteliten skurve eller noe? Har hatt slike på flere hunder, og ofte finner jeg åpning på de- og det har også kommet ut litt "fettmateriale" av seg selv. (når de har blitt noen uker gamle)
Har også ei som har ett par kuler som er fulle av klar væske. Dyrlegen bryr seg ikke om noen av de..

Nei, jeg har lett også - nettopp fordi det var noe sånt tispa viste seg å ha den gangen... Men jeg finner absolutt ingenting... Det ser ut som en innebygd kvise FØR huden rundt begynner å bli rød liksom, men nå har den jo vært der i flere uker OG det gjør ikke vondt for ham når jeg klemmer (jeg har prøvd ganske hardt). Kommer ikke ut noe som helst av den... Men godt tips dette med å sjekke om det har vært et sår altså, for det fant jeg jo ut sist... Typisk at det ordner seg i det man hopper opp på bordet hos veterinæren liksom ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...