Gå til innhold
Hundesonen.no

Påskequizbok har tegning av korsfestet kylling på coveret


QUEST
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/kultur/bokhandlere-gjemmer-juritzen-bok-i-butikkhyllene-1.13965112

Ja her lurer jeg virkelig på om ingen faktisk reagerte på dette coveret før det gikk i trykken?? Nå er det ikke blasfemien jeg reagerer mest på men at man finner det helt ok å bruke en tegning av en korsfestet kylling på coveret? :blink:  Det får meg til å tenke på bilder jeg har sett av ekte hunder og katter som har vært korsfestet men selv uten slike minnebilder syns jeg dette er groteskt. Hva illustratøren tenkte på kan man jo også undre seg over..

At Arve Juritzen finner slikt 'humoristisk' får meg jo til å undre en smule kan man si..

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, QUEST skrev:

https://www.nrk.no/kultur/bokhandlere-gjemmer-juritzen-bok-i-butikkhyllene-1.13965112

Ja her lurer jeg virkelig på om ingen faktisk reagerte på dette coveret før det gikk i trykken?? Nå er det ikke blasfemien jeg reagerer mest på men at man finner det helt ok å bruke en tegning av en korsfestet kylling på coveret? :blink:  Det får meg til å tenke på bilder jeg har sett av ekte hunder og katter som har vært korsfestet men selv uten slike minnebilder syns jeg dette er groteskt. Hva illustratøren tenkte på kan man jo også undre seg over..

At Arve Juritzen finner slikt 'humoristisk' får meg jo til å undre en smule kan man si..

Nå synes jeg du er skikkelig  snerpete altså :aww: Du vet jo at verden går framover, det er viktig å utfordre konformiteter og tøye grenser litt, ellers får man ingen utvikling vet du :aww: 

Endret av Siri
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler ?

 

Edit

(Klikket på linken for å se bilder før jeg leste resten av innlegget, må si at dyremishandling falt meg ikke inn, jeg tenker bare god gammeldags blasfemi jeg, og det er tross alt en av mine favoritt humorer (jaja det er ikke et ord da...))

Endret av Lola Pagola
  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg ler ?

 

Edit

(Klikket på linken for å se bilder før jeg leste resten av innlegget, må si at dyremishandling falt meg ikke inn, jeg tenker bare god gammeldags blasfemi jeg, og det er tross alt en av mine favoritt humorer (jaja det er ikke et ord da...))

Samme gjorde jeg, og dyreplaging entra ikke knollen i det hele tatt her, heller. Og litt blasfemisk humor er da ikke farlig, ingen dør av å se en tegneseriekylling på et kors.

Her er vi på et område som engasjerer, fascinerer og forundrer meg, nemlig det med hva folk velger å la bli et problem. Dette er i utgangspunktet, i seg selv, og isolert, ikke et problem for noen. Ingen blir syke eller skadet av det, ingen dør, ikke en eneste person blir så mye som litt snørrete av dette her. Det blir kun et problem når noen lager et problem. Og det sliter jeg med å forstå, vitsen med å lage et problem av dimensjoner av noe som bare er en tegning på et papir. Jeg er veldig tilhenger av det gode, gamle, veldig enkle, helt gratis og mye sunnere alternativet: Liker du ikke det du ser, så se en annen vei! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hørtes groteskt ut når den ble beskrevet som korsfestet kylling, men når jeg så bildet nå så syntes jeg ikke det var noe groteskt over det i det hele tatt i praksis. Om ingen hadde gjort meg oppmerksom på at det var em greie  så hadde ikke jeg tenkt over at det var noe galt med det coveret der overhodet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Poter said:

Hvordan er dette blasfemi? Jeg er kristen selv og føler ikke det går innenfor «blasfemi-grensa». 

Enig. Jeg jobber i kirka, og tror ingen på jobb hadde reagert noe nevneverdig på dette. I verste fall "jaja, dem om det", liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt , det var ikke det mulig blasfemiske jeg reagerte på mtp denne illustrasjonen, jeg syns det er groteskt å ha en tegning av et korsfestet dyr som illustrasjon. At det er en tegning gjør ingen eller liten forskjell for min del, en tegning av et korsfestet barn ville vært like ille, selv  om det 'bare' var en tegning. 

Ville det f.eks vært ok med en tegning( ikke bilde) av overgrep mot barn, selv om det faktisk ikke viste en reell situasjon? i en annen setting enn denne? For meg presenterer en tegning eller bilde et 'budskap' om man vil og når man som her publiserer det, har det betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg ser poenget ditt med å illustrere dyr som er spikret til korset altså. Men det var noe med denne tegningen som gjorde at jeg bare tenkte at det var jo en noe merkelig ting å ha på forsiden av et krimhefte, og det var det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

Som sagt , det var ikke det mulig blasfemiske jeg reagerte på mtp denne illustrasjonen, jeg syns det er groteskt å ha en tegning av et korsfestet dyr som illustrasjon. At det er en tegning gjør ingen eller liten forskjell for min del, en tegning av et korsfestet barn ville vært like ille, selv  om det 'bare' var en tegning. 

Ville det f.eks vært ok med en tegning( ikke bilde) av overgrep mot barn, selv om det faktisk ikke viste en reell situasjon? i en annen setting enn denne? For meg presenterer en tegning eller bilde et 'budskap' om man vil og når man som her publiserer det, har det betydning. 

Veldig avhengig av hvordan detaljene i tegningen er, men   om de greier å tegne noe som forestiller et overgrep eller et korsfestet barn på en måte hvor tegningen ikke oppleves som grotesk så har jeg ikke noe større problem med det enn dette. Greit nok at illustrasjoner har et budskap eller en betydning,  men ofte så er ikke den så bokstavelig som at dette er en kylling på et kors =dyremisshandling,  feks.  Eller det betyr ikke at dyremisshandling er greit. Kanskje betyr det det motsatte i lys av div dyrevellferdssaker det har vært i media i det siste kan det jo være et forsøk på å øke fokus på det.  Eller så er det så enkelt som korsfestelse pluss kylling =to av de tingene vi forbinder påska med.  Eller kristen påske møter ateist påske.  Greia med illustrasjoner ligger jo ofte i hvordan det fremstilles i tegningen,   detaljene rundt,  her feks en viktig detalj at det er påskerelatert osv. Mulig det er usmakelig i teorien,  selv om jeg feiler å se det, nettopp fordi en illustrasjon kan bety så mye mer enn en beskrivelse av hovedelementene som er tegnet(som feks å si at dette er en korsfestet kylling) og tro at det alene er budskapet. Jeg kan se for meg flere potensielle meninger bak dette bildet,  at dette er pro  dyremisshandling eller noe i den duren er ikke en av dem.  Ikke en gang om jet virkelig prøver. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...