Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet drept i felle


QUEST
 Share

Recommended Posts

Just now, Tonje said:

Jeg blir så forbanna av å lese sånt, noe så toskete og unødvendig! Nå er det trist nok at en hund gikk i den, men tenk om en unge hadde rota seg borti ei slik felle? :mad:

Da er spørsmålet: er vi 100% i mot fellen, eller er vi i mot den "bare" når det går utover barn eller våre hunder, men at det liksom er magisk ok når det går utover rev, hare eller bever? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Da er spørsmålet: er vi 100% i mot fellen, eller er vi i mot den "bare" når det går utover barn eller våre hunder, men at det liksom er magisk ok når det går utover rev, hare eller bever? :hmm:

Nå står det at dyrene blir drept momentant, så selve fella burde være grei. De må sjekke den ved jevne mellomrom også når den står ute. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Da er spørsmålet: er vi 100% i mot fellen, eller er vi i mot den "bare" når det går utover barn eller våre hunder, men at det liksom er magisk ok når det går utover rev, hare eller bever? :hmm:

Kommer jo an på hvordan en ser på jakt og fangts generelt. Selve fella er jo grei, og den virket jo som den skulle hvis hunden døde momentant. Men bruken/plasseringen av den er jo helt feil. Det skal ikke kunne gå andre dyr enn det som er tiltenkt i sånne feller. Og ikke unger heller så klart. 

Enig med @Pringlen Lav straff for en sånn brøler. Skal en bruke feller skal det gjøres riktig. Sånt som dette skal ikke gå an. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Krelise said:

Men bruken/plasseringen av den er jo helt feil. Det skal ikke kunne gå andre dyr enn det som er tiltenkt i sånne feller. Og ikke unger heller så klart. 

Hvordan garanterer man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Da er spørsmålet: er vi 100% i mot fellen, eller er vi i mot den "bare" når det går utover barn eller våre hunder, men at det liksom er magisk ok når det går utover rev, hare eller bever? :hmm:

Kan ikke svare for "vi", men jeg er i mot feller 100%. For, som du sier, hvordan kan man unngå at noe annet går i fella, være seg barn, hunder eller katter. Og selv om feller liksom skal være så humane og raske, så er ikke det alltid tilfelle. Dessuten, jeg synes det er ei feig måte å jakte på. Skal man drepe noe, så får man gjøre det skikkelig. Dette blir litt i samme gata som å slenge kattunger fra seg i en pappeske. De dør da og, men man slipper å gjøre dåden med egne hender. Skal man ta et liv, bør man ha vagina nok til å se livet forsvinne, mener jeg.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lene_S said:

Kan ikke svare for "vi", men jeg er i mot feller 100%. For, som du sier, hvordan kan man unngå at noe annet går i fella, være seg barn, hunder eller katter. Og selv om feller liksom skal være så humane og raske, så er ikke det alltid tilfelle. Dessuten, jeg synes det er ei feig måte å jakte på. Skal man drepe noe, så får man gjøre det skikkelig. Dette blir litt i samme gata som å slenge kattunger fra seg i en pappeske. De dør da og, men man slipper å gjøre dåden med egne hender. Skal man ta et liv, bør man ha vagina nok til å se livet forsvinne, mener jeg.

Amen. (liker at du brukte kvinneversionen av ballz-uttrykket :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei slagfelle fungerer med å slå over dyrets nakke eller skalle,  dyret dør momenttant. Fungerte fella som den skulle, er det ikke vanskelig å anslå om dyret døde momentant.

Fellefangst er ganske strengt regulert og man er bla. pliktet til å legge ut slik at ingen andre arter kan gå i den. Det kan man gjøre ved å enten plassere fella et sted eller bygge noe rundt, slik at ikke noe annet kommer seg inn. Er det vanskelig kan man sette opp levendefeller. Man er også pliktet til å holde oppsyn med fellene, levendefangst krever at man fører tilsyn minst morgen og kveld.

Slagfeller brukes vel mest til mår som er vanskelig å drive jakt på. Ikke er de lette å få i fella heller. Jeg bruker levendefeller til mink der det er praktisk i forhold til oppsyn. Hva som er mest stressende av å bli jaget av hund og menneske som prøver å skremme den ut av bolet for så å bli skutt på flukt, kontra å sitte noen timer i ei felle, kan man jo tenke seg til. Men klart, så lenge man har "vagina" nok til å se livet forsvinne, trenger man ikke å bry seg med det som utsetter dyr for unødig stress og lidelse. :rolleyes:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. De fellene som er tillatt brukt til smårovvilt (mink og mår) og bever er kraftige slagfeller, som pga åtets plassering, dreper momentant (i skarp motsetning til mange muse og rottefeller!!!) Det er også strenge krav til plassering og "innbygning" så ikke andre dyr kommer til. Det er åpenbart ikke fulgt her, og er graverende.

Endret av Pringlen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CrazyTerrierLady said:

Slagfeller brukes vel mest til mår som er vanskelig å drive jakt på. Ikke er de lette å få i fella heller. Jeg bruker levendefeller til mink der det er praktisk i forhold til oppsyn. Hva som er mest stressende av å bli jaget av hund og menneske som prøver å skremme den ut av bolet for så å bli skutt på flukt, kontra å sitte noen timer i ei felle, kan man jo tenke seg til. Men klart, så lenge man har "vagina" nok til å se livet forsvinne, trenger man ikke å bry seg med det som utsetter dyr for unødig stress og lidelse

Mink er en annen sak, da mink er et uønsket dyr i Norge (innført av pelsdyroppdrett) som man ønsker å utrydde. Da er jeg OK med at man bruker effektive metoder, fordi man både BØR og SKAL fjerne slike dyr fra Norsk fauna. Hvilke andre svartelistede dyr jakter man med felle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Hvordan garanterer man det?

Som andre nevner, ved plassering og eventuelt innebygging av fella. Kan man ikke garantere det, setter man ikke fella der/slik. Denne fyren har åpenbart ikke gjort jobben sin som han skulle.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Mink er en annen sak, da mink er et uønsket dyr i Norge (innført av pelsdyroppdrett) som man ønsker å utrydde. Da er jeg OK med at man bruker effektive metoder, fordi man både BØR og SKAL fjerne slike dyr fra Norsk fauna. Hvilke andre svartelistede dyr jakter man med felle?

Joda, minken er et særtilfelle. En for høy tetthet av rovpattedyr i et enkelt område vil likevel ha samme effekten på byttedyr, i tillegg til at andre arter kan ha et mye høyere smittepress seg i mellom enn det mink har.

Så lenge det er tillatt å felle en art og det kan gjøres på en etisk og forsvarlig måte både med felle og jakt, burde ikke det ene bli ansett som verre enn det andre. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, CrazyTerrierLady said:

En for høy tetthet av rovpattedyr i et enkelt område vil likevel ha samme effekten på byttedyr, i tillegg til at andre arter kan ha et mye høyere smittepress seg i mellom enn det mink har.

Usikker på hva du mener med dette, mener du at naturen ikke klarer å regulere seg selv hvis alle naturlige arter er tilstede i et økosystem uten mennesklig influens?

11 hours ago, CrazyTerrierLady said:

Så lenge det er tillatt å felle en art og det kan gjøres på en etisk og forsvarlig måte både med felle og jakt, burde ikke det ene bli ansett som verre enn det andre. 

Vel, det er forskjell for meg avhengig av årsak til det å drepe en art. Hvis man snakker om moralsk/etisk grenseland-jakt som jakten på norges 5 store rovdyr som alle er utrydningstruede (ulv, bjørn, gaupe, jerv og kongeørn), så skal man iallefall ha ballz/pæte nok til å se dyret i øya og behandle det med respekt når man tar livet av det. Det er for meg et slags minimum. Når det er snakk om dyr som er innført av mennesker uten vett mellom øra (mink, brunsnegle, mårhund) er jeg derimot enig i at hurtighet av fjerning trumfer det etiske/moralske behovet for rettferdighet. Da er det rettferdighet å fjerne artene for å beskytte vårt økosystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.3.2018 at 12:22 PM, Kangerlussuaq said:

Usikker på hva du mener med dette, mener du at naturen ikke klarer å regulere seg selv hvis alle naturlige arter er tilstede i et økosystem uten mennesklig influens?

Vel, det er forskjell for meg avhengig av årsak til det å drepe en art. Hvis man snakker om moralsk/etisk grenseland-jakt som jakten på norges 5 store rovdyr som alle er utrydningstruede (ulv, bjørn, gaupe, jerv og kongeørn), [...]

Dette er i grunn ikke tema for tråden så jeg tenker ikke å gå inn i noen lang debatt.

Jeg er helt enig i at naturen ville regulert seg selv, både på godt og vondt, uten menneskelig påvirkning, men mennesket påvirker omtrent alle arter og alle habitat i dag. Ved å holde et kunstig stabilt antall dyr unngår man store svingninger i bestandene forårsaket av både naturlig og menneskelige påvirkning. Da holder man et bærekraftig antall dyr på et område i en lengre periode, heller enn å la naturen gå sin gang der bestanden av rovdyr og byttedyr øker og synker om hverandre. Det er kanskje enda viktigere å sørge for at det ikke blir et for lavt antall individer av noen art i en tid der mennesket påvirker naturen så mye som vi gjør.

Debatten om de fem store blir en annen debatt, jeg sikter til smårovvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, CrazyTerrierLady said:

Dette er i grunn ikke tema for tråden så jeg tenker ikke å gå inn i noen lang debatt.

Jeg er helt enig i at naturen ville regulert seg selv, både på godt og vondt, uten menneskelig påvirkning, men mennesket påvirker omtrent alle arter og alle habitat i dag. Ved å holde et kunstig stabilt antall dyr unngår man store svingninger i bestandene forårsaket av både naturlig og menneskelige påvirkning. Da holder man et bærekraftig antall dyr på et område i en lengre periode, heller enn å la naturen gå sin gang der bestanden av rovdyr og byttedyr øker og synker om hverandre. Det er kanskje enda viktigere å sørge for at det ikke blir et for lavt antall individer av noen art i en tid der mennesket påvirker naturen så mye som vi gjør.

Debatten om de fem store blir en annen debatt, jeg sikter til smårovvilt.

Jeg er enig med deg i det at man må hjelpe naturen der vår påvirkning gjør naturen i ubalanse. Men jeg er uenig i "the working means", man kan ikke ta livet av dyr på en "egentlig" grusom måte hvis de kunne stabilisert seg selv. Da er vi inne på et umoralsk felt hvor vår egoisme går foran det velbefinnende til andre individer, og da er det ugreit.
Det er greit at vi bruker "grusomme" metoder om det direkte har påvirkning av resten av naturen, det vil si at naturen ikke kommer seg selv og vi må direkte inn og hjelpe (f.eks ta minken og katter ut for å hjelpe fuglebestanden).

Altså: måten vi dreper på kan legitimiseres hvis det moralske grunnlaget er der. Men hvis naturen fint kunne gjort det selv, er det ikke riktig å bruke "feil" metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...