Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund døde etter 3 timer innelukket i bagasjehyllen i flykabinen...


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Nei, hva skal man si? Hvordan flyselskapet, eller mer sannsynlig det aktuelle crewet, fant ut at dette var en god idé er umulig å forstå. Men ikke i ville hel**te om jeg hadde funnet meg i det som eier! Og å ikke se til hunden flere timer?? Dog, det ville jo krevd et snev av fornuft - no som var utelukket i det øyeblikket hunden i det hele tatt ble pakket inn i bagasjehylla ... Nei, verden er full av merkverdige folk. Tror vi sier skylddeling jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var en Fransk Bulldog gjorde nok ikke overlevelsessjansene noe bedre.

EDIT: På facebookgrupper for flycrew (ikke spør, men ja jeg er der) så kommenteres det at damen hadde dopet ned hunden, og forsøkte å gjemme hunden vekk fra crewet ombord fordi hun ikke hadde fått tillatelse til å ha den med ombord. Vet ikke om det er gehalt i det, men gir jo ytterligere forklaring på hvorfor valpen trakk det korteste strået i dette livet.

Flere amerikanske flyverter skriver at de aldri har opplevd hverken kollegaer eller noen tilfeller hvor man bes om å putte en hund i overhead bins. Baggasjehyllen er heller ikke lufttett eller lydisolert (normalt sett er det til og med store sprekker mellom selve lokket og hylla), så om valpen begynte å få panikk skulle man vanligvis hørt den.

Andre sier at det kan ha berodd på en misforståelse hvor noen hadde baggen stående upraktisk til og flyvert/innen ikke forstod det var en hund i den og bare bad vedkommende om å legge baggen unna slik normal instruks er. Når eier da ikke sier i fra om at det er en hund i baggen, og man har dopet hunden så den ikke sier et pip, what can you do?

Uansett hva som har skjedd lukter hele saken veldig "iffy", og jeg tror ikke det vi leser i artikkelen ovenfor er 100% sannhet. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Kangerlussuaq said:

At det var en Fransk Bulldog gjorde nok ikke overlevelsessjansene noe bedre.

Det var min første tanke og. Det er vel ikke helt ukjent at hunder med trange luftveier omkommer på fly, så det er ikke sikkert den hadde overlevd uansett hvor den hadde blitt plassert. (At den ikke hadde noe i bagasjehyllen å gjøre er så selvsagt at det gidder jeg ikke å kommentere engang.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Det var min første tanke og. Det er vel ikke helt ukjent at hunder med trange luftveier omkommer på fly, så det er ikke sikkert den hadde overlevd uansett hvor den hadde blitt plassert. (At den ikke hadde noe i bagasjehyllen å gjøre er så selvsagt at det gidder jeg ikke å kommentere engang.)

I de tilfellene hvor hunder har omkommet på fly tror jeg det er snakk om hunder som fraktes i cargo, fordi flyselskapene ikke klarer å kontrollere temperaturen godt nok når det er veldig varmt eller kaldt. Tror det er derfor noen flyselskap har cargoforbud mot enkelte raser på sommer og/eller vinter. I kabinen er jo forholdene noe annet, og det blir sannsynligvis ikke så annerledes enn en biltur. Jeg synes det blir vel mye spekulering å dra inn rase i dette tilfellet ut fra informasjonen som er gitt i artikkelen, og jeg er redd det kan ta vekk fra alvoret i denne saken og dermed lette ansvaret fra flyselskapet om du skjønner? Jeg bare ser for meg hvor lite luft som er tilgjengelig for en hund som for det første var inne i en bag med begrenset ventilasjon som igjen var stengt inne i en bagasjehylle med mer eller mindre ingen ventilasjon i tre timer. Slike bagasjehyller er jo ikke store sakene. Jeg er bare usikker på om det er grunnlag for å si at en sunnere konstruksjon på en hund av samme størrelse ville vært avgjørende. 

Stakkars, stakkars hund. Han må ha vært helt desperat der inne :( 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kangerlussuaq said:

 

EDIT: På facebookgrupper for flycrew (ikke spør, men ja jeg er der) så kommenteres det at damen hadde dopet ned hunden, og forsøkte å gjemme hunden vekk fra crewet ombord fordi hun ikke hadde fått tillatelse til å ha den med ombord. Vet ikke om det er gehalt i det, men gir jo ytterligere forklaring på hvorfor valpen trakk det korteste strået i dette livet.

 

Hvordan klarer man å smugle inn en hund? :o (om det er tilfellet?) 

Stakkars liten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaja said:

Hvordan klarer man å smugle inn en hund? :o (om det er tilfellet?) 

Om det er tilfelle: hvis hunden er neddopa ligger den jo bare og døser og beveger seg ikke. Om du da har den i en bag som ikke typisk er en hundebag, så er det bare du som vet at det er en liten valp nedi der. For eksempel. Jeg leser også at crew opplever mange av de godkjente hundebaggene i dagens samfunn som vanskelige å gjenkjenne, fordi de blir mer og mer "dezign", altså tar de høyde for at det i et stresset sekund kan hende de sier "kan du vennligst legge baggen din i baggasjehyllen?" uten at de ser at det er et dyr i baggen. Da får man jo håpe at eier sier "åh beklager, men dette er en hundebag så da får jeg putte den under stolen foran meg", og at eier ikke er så noldus at de bare følger kommando uten å tenke seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Om det er tilfelle: hvis hunden er neddopa ligger den jo bare og døser og beveger seg ikke. Om du da har den i en bag som ikke typisk er en hundebag, så er det bare du som vet at det er en liten valp nedi der. For eksempel. Jeg leser også at crew opplever mange av de godkjente hundebaggene i dagens samfunn som vanskelige å gjenkjenne, fordi de blir mer og mer "dezign", altså tar de høyde for at det i et stresset sekund kan hende de sier "kan du vennligst legge baggen din i baggasjehyllen?" uten at de ser at det er et dyr i baggen. Da får man jo håpe at eier sier "åh beklager, men dette er en hundebag så da får jeg putte den under stolen foran meg", og at eier ikke er så noldus at de bare følger kommando uten å tenke seg om.

Jojo! 
Men inn på flyet liksom? Igjennom sikkerhetskontrollen? :o
Om det var slik at hun egentlig ikke fikk ha den i flyet, måtte den jo smugles inn hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaja said:

Jojo! 
Men inn på flyet liksom? Igjennom sikkerhetskontrollen? :o
Om det var slik at hun egentlig ikke fikk ha den i flyet, måtte den jo smugles inn hele veien. 

De i sikkerhetskontrollen har jo ikke noe kontakt med de på gate. På en stor flyplass kan du jo ta med deg hva du vil gjennom sikkerhetskontrollen og deretter skjule det på et senere tidspunkt. Ikke noe verre enn at hun på gate hadde hunden allerede "dau" (neddopa) i baggen og at hun bare hadde baggen på skuldra og gikk inn uten å si noe. Det er jo mye automatisk scanning på store flyplasser i dag, ikke bestandig at innsjekkingscrewet ser på deg når du går ombord. Vips har du smugla inn en liten hundevalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaja said:

Jojo! 
Men inn på flyet liksom? Igjennom sikkerhetskontrollen? :o
Om det var slik at hun egentlig ikke fikk ha den i flyet, måtte den jo smugles inn hele veien. 

Sjekkes billetten for pet in cabin i sikkerhetskontrollen da? Ellers ser jeg for meg at det er helt uproblematisk å smugle med seg en valp inn på et fly, i alle fall hvis den er dopa i tillegg. Jeg har flydd mye med min, og hun er så rolig i baggen at det er garantert ingen som kan se at jeg har hund med.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

De i sikkerhetskontrollen har jo ikke noe kontakt med de på gate. På en stor flyplass kan du jo ta med deg hva du vil gjennom sikkerhetskontrollen og deretter skjule det på et senere tidspunkt. Ikke noe verre enn at hun på gate hadde hunden allerede "dau" (neddopa) i baggen og at hun bare hadde baggen på skuldra og gikk inn uten å si noe. Det er jo mye automatisk scanning på store flyplasser i dag, ikke bestandig at innsjekkingscrewet ser på deg når du går ombord. Vips har du smugla inn en liten hundevalp.

Kjekt å vite, til neste gang man skal smugle valp altså :fear::fear::lol:
Sorry OT, ble bare nyskgjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bekreftet noe sted at flyselskapet ikke visste om at det var hund i bagen eller er det bare rykter? Leser på nettet at man kunne høre hunden pipe i starten, men at det så ble stille. Det virker rart om flyselskapet ikke har vært klar over hunden når de har tilbudt å betale for obduksjon. 

Uansett er det definitivt hårreisende av eier å putte hunden opp der i utgangspunktet. Mange mennesker er svært medgjørlige, særlig ovenfor autoriteter (noen som har sett "The Push", den viser akkurat det?), så det er ikke veldig overraskende at noen bare adlyder kommandoer uten å tenke selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elisabeth00 said:

Det virker rart om flyselskapet ikke har vært klar over hunden når de har tilbudt å betale for obduksjon. 

Isolert sett: dette er noe alle flyselskaper med litt vett i huet gjør, uansett hva saksgangen var/ikke var... Om du blir anklaget for vold så unnskylder du umiddelbart, selv om du vet at volden ikke har skjedd. Så kan du heller legge fram bevis for din uskyld senere. Innrømmelse er ikke automatisk skyld, eller noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elisabeth00 said:

Er det bekreftet noe sted at flyselskapet ikke visste om at det var hund i bagen eller er det bare rykter? Leser på nettet at man kunne høre hunden pipe i starten, men at det så ble stille. Det virker rart om flyselskapet ikke har vært klar over hunden når de har tilbudt å betale for obduksjon. 

Uansett er det definitivt hårreisende av eier å putte hunden opp der i utgangspunktet. Mange mennesker er svært medgjørlige, særlig ovenfor autoriteter (noen som har sett "The Push", den viser akkurat det?), så det er ikke veldig overraskende at noen bare adlyder kommandoer uten å tenke selv...

Kanskje litt i grensa av rykter eller ei, men herfra: http://www.bbc.com/news/world-us-canada-43394952

"The attendant later said she did not know the dog was in the bag."

men også:

""I witnessed a United flight attendant instruct a woman to put her dog carrier with live dog in an overhead bin," she told One Mile at a Time, a travel website.

"The passenger adamantly pushed back, sharing verbally that her dog was in the bag.""

Flyselskapet tar fullt ansvar står det i artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mari said:

Kanskje litt i grensa av rykter eller ei, men herfra: http://www.bbc.com/news/world-us-canada-43394952

"The attendant later said she did not know the dog was in the bag."

men også:

""I witnessed a United flight attendant instruct a woman to put her dog carrier with live dog in an overhead bin," she told One Mile at a Time, a travel website.

"The passenger adamantly pushed back, sharing verbally that her dog was in the bag.""

Flyselskapet tar fullt ansvar står det i artikkelen. 

Så artig å se one mile at a time bli referert her inne, det er type en side som er mostly bare for spesielt interesserte :P 

Men OM det skulle være som "Lucky" (han bak OMAAT) skriver, hvorfor har ingen andre reagert? Hvis en dame satt og så på og HØRTE at en flyvertinne ba noen om å putte en hundevalp i en baggasjehylle, hvorfor har ingen sagt noe? Det er så mye rart som ikke henger på greip, synes jeg. At en flyvertinne skulle insistere på det, da er det noe alvorlig galt med henne, type hjernedrypp eller "jeg vil miste jobben". Det er omtrent like basic som å feste et setebelte sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lett se for meg at folk ikke reagerer... nesten ingen vil være den personen som skiller seg ut og sier i fra. Det er typisk å tenke at andre hadde sakt i fra dersom situasjonen faktisk var farlig, og på den måten avfeie egen magefølelse. Spesielt om man er high in agreeableness and compliance, som en veldig stor del av befolkningen er. Mennesker baserer sin adferd på adferden til folk rundt seg og ingen vil være den ene som reagerer. Når ingen andre bryr seg virker det som det mest normale og også gjøre selv. Group mentality, the bystander effect, dangerous conformity...

Det har blitt gjort flere forsøk som viser dette, f.eks hvordan personer reagerer dersom et rom blir fylt med røyk. Er de alene forlater de rommet, men dersom de er sammen med andre (der noen er klar over forsøket) gjør de ikke det. De fortsetter å jobbe selv om det siver røyk inn i rommet. Ingen vil være den som (over)reagerer eller oppfattes hysterisk. Når de andre er rolige forblir også testpersonen rolig. Det samme har blitt erfart også i ekte situasjoner, der folk har blitt værende i lokalet alt for lenge, fordi ingen vil være den første til å si i fra. Brannalarmen har på den måten også en sosial funksjon om at det er greit å reagere og komme seg ut...

Vi får ta det som nok en påminnelse om å alltid si i fra dersom vi ser noe som kan være farlig eller åpenbart er uriktig. Ikke være passive og håpe at ting går bra. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nbcnewyork.com/news/local/Dog-Overhead-Compartment-United-Airlines-Statement-Attendant-Didnt-Hear-Understand-Kokito-476859113.html

Mer info er kommet fram. Damen snakket ikke engelsk, og kan ikke engelsk;

Quote

"We have learned that the customer did tell the flight attendant that there was a dog in the carrier," the airline said. "However, our flight attendant did not hear or understand her, and did not knowingly place the dog in the overhead bin. As we stated, we take full responsibility and are deeply sorry for this tragic accident. We remain in contact with the family to express our condolences and offer support."

"My mom was like, 'It's a dog, it's a dog,'" said Ceballos, speaking for her mother Catalina Robledo, whose native language is not English. "And (the flight attendant) said, 'You have to put it up there."

Synes det viser hvor trist flybransjen har blitt; det er så mye stress før hver flight, med så mye krangling med cabin crew, at man kan få slike "swiss cheese"-tilfeller hvor flyvertinna var stressa før avgang, en person som ikke snakker engelsk (og tydeligivs ikke har særlig kunnskap om verden rundt seg) forsøker å kommunisere men til slutt bare følger info som er gitt, og alle rundt bare sitter og ser på framfor å si noe.

Allikevel vil jeg ikke utelukke at rase har noe å si her. Siden hunden var en valp kan det jo tenkes at de hadde vært og kjøpt den et sted, og var på tur hjem? I Amerika finnes det store puppy-mills med disse kjempepopulære hunderasene (fransk bulldog, mops, etc). Vi kan ikke utelukke at denne valpen hadde et særs dårlig helsegrunnlag til å overleve den strabasiøse turen. Hadde en jack russel valp kommet bedre ut av det? Hvem vet. Personlig kan jeg ikke slå fra meg at anatomien til hunden antakeligvis har bidratt til at valpen døde raskere enn hva andre "normalt bygde" hundevalper hadde gjort, uten at det er noen unnskyldning for at man endte opp med den absurde situasjonen av at noen ble bedt om å putte en hundevalp i overhead bins og folk satt og hørte at den bjeffet under flyturen...

Quote

The airline added that by April, it will begin issuing bright-colored bag tags to travelers flying with pets.

Andre flight crews sier følgende:
 

Quote

Had a pet in carrier bag today. Could not tell that there was an animal in there. Black bag with heavy mesh.

//

Unless the bag looked like a duffle bag & the FA has no idea it was in there. I have seen dogs in Nike Gym bags!! Otherwise, completely inexcusable.

//

Geez nobody wants to stand up to an FA who supposedly said put your dog in a bin but everyday I get pax freaking out and sometimes dropping F bombs when I run out of sandwiches ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, yurij said:
Quote

I'm hoping that from now on they take better care of animals. They kind of treat them like they are luggage.

Problemet er at folk skal ha flybilletter til 299kr, men forventer at både de og baggasjen og dyrene skal behandles som kongelige. Jeg unnskylder det ikke, jeg bare spør hvorfor folk forventer at uhell aldri skal skje når de vet at luftfartsbransjen er i nose-dive i forhold til kvalitet fordi alt må spares inn på. Jo mer effektivisert og økonomisk bransjen skal bli, jo flere slike uhell kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Problemet er at folk skal ha flybilletter til 299kr, men forventer at både de og baggasjen og dyrene skal behandles som kongelige. Jeg unnskylder det ikke, jeg bare spør hvorfor folk forventer at uhell aldri skal skje når de vet at luftfartsbransjen er i nose-dive i forhold til kvalitet fordi alt må spares inn på. Jo mer effektivisert og økonomisk bransjen skal bli, jo flere slike uhell kommer til å skje.

Jeg er kanskje mer overrasket over at det ikke skjer oftere faktisk... Men sånne hendelser er jo en av grunnene til at jeg ikke flyr med mine hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er kanskje mer overrasket over at det ikke skjer oftere faktisk... Men sånne hendelser er jo en av grunnene til at jeg ikke flyr med mine hunder. 

OT men ler litt av tanken på at Siri prøver å få en av sine "små" opp i bagasjehylla på flyet :P

 

Til topic - grusom sak! Stakkars valp :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...