Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange hunder har dere - og på hvor mye plass?


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Vi bor to stykker i en leilighet på litt over 100 kvadrat med hver vår hund, og det går helt fint :ahappy:  Men så vet jeg at begge to har lyst på en hund til etter hvert, og da vet jeg ikke helt hvordan vi løser det :lol:  Jeg vurderer å kjøpe leilighet selv, men trives samtidig veldig godt her jeg bor nå så jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan det blir.

Hvor mange hunder har dere, og hvor mye plass bor dere på? (Jeg spør bare for moro skyld og fordi jeg er nysgjerrig :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 hunder på 60 kvadrat. Det fungerer helt fint. Kunne godt hatt en hund til. Jeg er likevel usikker på om jeg ville hatt en valp inn i flokken her på så få kvadrat. Innbiller meg at det blir litt trangt, selv om vi nok hadde fått det til. Jeg tenker da mer på at det kan være en fordel å skille de. Også når de skal være alene. Og pr. i dag har vi ikke muligheten til å skille mer enn vi allerede har gjort. Så fire hunder er i utgangspunktet ikke noe problem, men fire forholdsvis unge hunder, der den eldste kun er 3 år, det synes jeg blir litt trangt. 

Jeg vil påstå at plass ikke nøvendigvis betyr så mye, men det er mer hva slags hunder du har, alder og hvordan de oppfører seg inne. Vi kunne sikkert hatt 5 eller 6 hunder også her, om de bare var rolige inne, alle kunne være sammen til enhver tid. Men jeg skal ikke legge skjul på at vi føler det er litt trangt nå, med to tobeinte og tre firbeinte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, ett barn, to hunder og tre katter på ca 130 kvm. Har hatt tre hunder og venter på ny valp. Plass er ikke et issue for meg, planløsning og mulighet til å stenge av osv. er mye viktigere enn antall kvm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en hund på 90 (130) kvm. Han brukte bare sikkert 50 av de 90 i den etasjen han oppholdt seg mest, noe som var selvvalgt. Han ville som regel ikke gå ned, og ikke på bad og soverom. Kunne ha hatt flere uten problem. Vil tro at muligheten for å avgrense om det skulle bli nødvendig er det viktigste. Bryr meg ikke så mye om hvor stor plass jeg har fordi jeg tror det skal mye til for at huset blir for lite hvis hunden får nok tid ute og i aktivitet :) 

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok også si at planløsning og mulighet til å stenge av - samt hvor mye man aktiviserer hundene utenfor hjemme - er mer avgjørende for antall hunder, enn antall kvadratmeter bolig :) 

Jeg har ca 130 kvadratmeter bolig der hundene kan være hvor de vil (men det er jo ingen av oss som bruker andre etasje, så strengt tatt bruker vi jo bare halve boligen). 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hunder, 2 katter, 2 voksne, en treårig og voksen fosterdatter som bor hjemme. Ca 200 (?) kvm hus (og 4 hundegårder, 3 av de er ca 35-50 kvm og en mindre). Hundene er mye ute på dagtid,men det er alltid et par stk inne. På kvelden og natta er alle inne. Hundene har tilgang til hovedetasjen i huset og oppholder seg fritt der når de er inne. Alle går fint sammen, ingen behov for å skille noen annet en ved løpetider (og selvsagt når vi har kull). Valper/unghunder sover på eget rom til de er "gnagesikre" :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hund, 51 kvm. (Nå) 

Har hatt 2 hunder på 30 kvm, fungerte helt fint. 
Merket ikke noe forskjell på "plassen" fra lille hytta med 2, til stort hus med 4, egentlig. 
mine sover inne, eller er rolige. Så merker ikke så mye til det :)

@tulip har vel bodd på hybel med to grander? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg, to hunder og en katt på 135 m2. Det er over 3 etg (hundene er kun i hovedetg) så de har tilgang til 1/3 av rekkehuset på dagen + soverommet på natta. Katta gjør hva den vil - har do og mat til den i kjelleren. Før bodde jeg to hunder, fire katter og en samboer på 47 m2. Det gikk fint, men det var trangt for kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Siri skrev:

 

Jeg vil nok også si at planløsning og mulighet til å stenge av - samt hvor mye man aktiviserer hundene utenfor hjemme - er mer avgjørende for antall hunder, enn antall kvadratmeter bolig :) 
 

 

Enig. Det betyr fint lite om du har 400 kvadratmeter stor boligflate, om hunden er henvist til vaskerommet store deler av døgnet..eller får lite turer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hund på 80kvm. Har og bodd veldig smått oppigjennom som student, først på knappe 12kvm, da med en 6mnd gammel unghund, og senere på 22kvm. Absolutt ikke noe problem, jeg trimmer jo ikke hunden innendørs. Hund på 35kg.

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Trangeste jeg hadde var 55 kvm bolig to hunder på hver 30 kg og en sønn hjemme.  Aktiviteten skulle skje ute og ro inne så ja det gikk helt greit En til ble litt kaotisk fordi hundene ville følge mine bein hele tiden. 

Nå To hunder og ca 90 kvm altså huset er større men bare grunnflata dem bruker. er litt sløvere i forhold til aktivitet inne da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt inntil 3 små hunder på 88 kvm.
Vi er 4 voksne (unga er :o voksne...)
Nå har jeg liten og middels på samme antall kvadrat.
Bruker bare første etasje, hvor grunnflata er kanskje 60-ish?
(Oppe er det skråtak, sånn at man mister målbart areal)
Når vi flytter får vi noen kvadrat mindre, men alt på samme flate.
Og flere og bedre muligheter til å stenge av (noe jeg ser frem til!).
Smartere planløsning :) 
Mosjon/tur/aktivitet foregår i all hovedsak ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem mennesker (3 voksne og 2 barn) og to hunder på 110 m² fordelt på tre etasjer. Savner eget hunderom , eller bedre mulighet til å stenge av pga tidvis makuleringshund som ikke kan være alene hvor som helst pga det. Fungerer helt fint, men føler vi har et rom eller to for lite, men ikke hovedsakelig pga hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 malamuter på 50 kvadrat,  2 hollendere og en malle på 120 kvadrat og nå en hund på 65 kvadrat.  For min del er det stort sett ikke str på leilighet /hus jeg føler er begrensende.  Er det gulvplass er det plass til hunder. Kunne godt hatt 3 hunder her og om det hadde passet inn i livet forøvrig. Sikkert 4 og,  men det vet jeg ikke om jeg vil ha uavhengig av plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hunder,fire katter og meg på ca 160kv. Kunne fint hatt ti av samme rase her og fortsatt hatt god plass :D.(Skal aldri ha det da)Hundene har fri tilgang til hele huset egentlig,men de er jo der jeg er så det spiller ikke så stor rolle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...