Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennel Vidsyns første engelsk springer spaniel-kull


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri tidligere følt meg fristet til å "drive med" hundeavl. Ikke pga arbeidsmengden, men fordi jeg er superkritisk til egne hunder. Og jeg har alltid tenkt at avl skal tilføre RASEN noe, først og fremst. 
Så fikk jeg Lotta. Og for første gang kjenner jeg at jeg har en hund som bør avles på, mtp rasen. Pga det som bor mellom ørene på henne, og helsa og gemyttet og hele pakken. Og da jeg for halvannet år siden var figurant for et ESS-kull der hele kullet fremviste en utrolig bra MH, bestemte jeg meg for at hvis jeg skulle ha kull på Lotta, så måtte det bli med en hannhund fra dette spesielle kullet. 

Først litt om Lotta.
Lotta er født 13.09.2014, og er dermed 3,5 år gammel. Hun har fra første dag vært veldig energisk og aktiv, og da jeg skulle velge valp i kullet Lotta kommer fra (Kennel Engsoleias A-kull), falt jeg helt for denne hissigproppen som bet meg til blods fordi hun SKULLE HA filla jeg lekte med. Og jeg var klar p at hun var den jeg ville ha. Så jeg fikk henne. Og hun viste seg å være som hun "hadde lovet" :) 
 

AV-knappen måtte hun lære, men hun er lærenem, så hun forstod etterhvert at hjemme og innendørs hjemme er vi rolige. Men ute derimot er det full fres. Hun har vært med på alle mine turer i skog og mark og fjellturer. Hun har en nese av dimensjoner og er super i søksarbeid, noe som har innbrakt flere 1.plasser og 2.plasser i smeller, som vi trener og konkurrerer i, og pt er i klasse 2 i. Ved siden av har vi snust litt på rallylydighet, og deltatt på noen få konkurranser der, noe som så langt har gitt oss direkte opprykk først til klasse 2, og 3 konkurranser senere har vi napp til klasse 3. Hun elsker å gå spor, både blodspor og ID-spor, vi har lekt oss en del med feltsøk for morro skyld og fikk med oss en kurshelg i rundering  da hun var rundt 2 år- noe hun tok på strak arm og forstod konseptet rundt umiddelbart. Hun har et behagelig vesen, sosial ovenfor familie og venner, men ikke hypersosial og overser oftest fremmede. Ekstremt førerorientert  -mor er verdens mål, mening og navle. Selvgående i søksarbeid, og svært utholdende - kan godt gjøre romsøk i 2 - 3 timer, avbrutt av 2 - 3 pauser på ca 10 minutter jevnt fordelt. Er trent i spesialsøk, med luktpresentasjon gjennom en smellerboks, og kan i praksis la seg be om å søke etter hvilket som helst luktemne, da hun har knekt koden med smeller - og lukten hun skal søke etter. Jeg testet henne litt på dette i vinter og ba henne bla søke etter lukt av sprengstoff som var til da helt ukjent for henne - og hun gikk i søk og markerte knallsikkert på de riktige stedene der det var gjemt  sprengstoff. 
Ift andre hunder så er hun tolmodig, med et tydelig språk. Og sier klart fra hva hun mener om ting. Men hun er lang i strikken før det ev smeller, og da fortjener virkelig den andre at det smeller. Og som spaniels flest er hun gal etter vann, og elsker å apportere både fra vann og til land. 

Hun er stilt i utstilling noen ganger da avleggeren her i huset har drevet med juniorhandling, og hvordan hun har gjort det i ringen har vært avhengig av to ting: 1 - at mor ikke er i nærheten og ikke er den som handler henne - for da er hun bare opptatt av mor, og 2 - om dommeren er norsk eller utenlandsk. De norske dommerne liker henne, men ikke de utenlandske. De synes hun er for slank, og har for lite pels. Hun har en god brukspels, ikke overdimensjonert på noen måte. Så hun har tatt hjem noen røde sløyfer og noen blå. Hun fyller i aller høyeste grad rasestandard ift eksteriør, dog av den lettere varianten. 
Lottas kullsøsken og hennes mor har også gjort det bra innen hundesport-begge er i eliteklasse rallylydighet og konkurerer i lydighet, noe man kan lese om på Kennel Engsoleias hjemmeside. 

Fado - Mi-Mio's Elijah (NO38695/15) er hannhunden som er valgt ut som far for Lottas kull, han kommer fra en annen trøndersk oppdretter: Kennel Mi-Mio. Dette er en oppdretter som har fokus på bruksegenskaper og mentalitet, noe som syns gjennom de kullene hun produserer. Hun MH-tester alle sine kull, inkludert kullet Fado kommer fra. Han har en kullbror i Sverige som er under utdanning i narkotikapolitiet og som er brukt i et kull i 2017 hos Kennel Desperados. Hans far SEUCH SEVCH Picabo's Soul Patrol (Erk) er viltsporchampion og godkjent narkotikahund. Han jobber som certifisert terapihund på en skole. For dette arbeidet ble han utnevnt av Svenske Kennelklubben til Årets assistansehund 2013. De andre kullsøsken brukes aktivt til jakt og ettersøk av sine eiere. 
Fado brukes primært som aktiv turhund av sin eier. De har i tillegg lekt seg litt med rallylydighet, men pga svært tidkrevende arbeid har eier ikke mulighet til å konkurrere med han. Han har godkjent jaktanleggsprøve, og som Lotta har han både røde og blå sløyfer fra utstilling. 

Fados mamma NO SE VCH Mi-Mio`s Maiden Blush (Mynta) har godkjent jaktanleggsprøve, har gjennomført MH, er viltsporchampion med HP og godkjent ettersøkshund.  Hun har HD-Index: 115,31  ES:0,77  MS: 0,63 - som er en høy sikkerhet. 

Fado har et fantastisk behagelig vesen - totalt blottet for ressursforsvar, han er svært leken, er robust og miljøsterk og med et tydelig språk. Jo mer jeg har sett av han, jo mer forelsket har jeg blitt i han. Lotta delte heldigvis min begeistring for denne karen, så den 11.mars og 12.mars hadde vi to vellykkede parringer med 10 - 15 minutters heng hver gang. Om Lotta blir drektig som resultat av disse parringene ventes valper medio mai, med levering medio juli. 

Jeg forventer at dette blir svært aktive valper, som utvikler seg til aktive hunder og som passer for aktive førere. Enten aktive innen ulike hundesporter, eller aktive turfolk, til jakt og ettersøk. De egner seg ikke til sofaslitere, og jeg kan ikke love noen utstillingskarriære da Lotta spesielt er for lett i kroppen for mange utstillingdommeres smak. Både Fado og Lotta er røntget og helsetestet etter raseklubbens anbefalinger, og de er begge friske. Svarene p åhelsetester og resultat ev Mental beskrivelse (MH) finnes på dogweb for de som ønsker å sjekke opp dette selv. Interesserte kan henvende seg via Kennel Vidsyns hjemmeside og epost-adressen som står oppført der. 

Bilder av Lotta: 

Som valp: 

21210418142_9168956625_z.jpg.73495169022c5bef566e80bfe11e1b43.jpg

 

Som unghund og voksen: 

21038368099_c39550aa26_z.jpg.411ef83ce8201fb072057835474cad30.jpg21032926290_caf6674530_z.jpg.be8c9153bbd629121458530722d1e228.jpg18887392328_9db394f423_h.thumb.jpg.34813e562479fb583140e660e6bfc79a.jpg37435401450_b75db1dce7_k.thumb.jpg.9bd732bb03b77e3712d9aa7328d0b43e.jpg23163663006_58e815982c_b.thumb.jpg.23c4de998d4568037aa7db14d97a67b4.jpg40240694502_5fade09ec5_k.thumb.jpg.e2dd4b910bedf36d45844fee8178b02f.jpg34774848020_65a614180d_b.thumb.jpg.ead205391b9fdd199f005aa4a3446886.jpg

 

Bilder av Fado som valp og unghund (har ikke fått ordna med noen bilder av han nylig)

11416395_550765248398955_4457342626074134278_o.thumb.jpg.692279d63462c3286f6b0444151c8454.jpg11218177_562619667213513_3517286485878184144_o.thumb.jpg.76f3b9489189d6640419e0221c764774.jpg13116245_677499125725566_4906667552292284355_o.thumb.jpg.795a702aefdb88363cc56e28f6d10e31.jpg18891569_888234577985352_8367692907717205198_o.thumb.jpg.684efeff36f9419c74138665934856e3.jpg

 

 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen når man legger ut link til bloginnlegg om parringa og en MH-testleder som tester rimelig mange hunder hvert år kommenterer fordi hun huska hannhundens MH og at han var -sitat «et herlig råskinn». Så vet man at man har valgt en perle blandt sandkorn... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fantastisk lesing for en engelsk springer-entusiast. Da spesielt siden du fokuserer særlig på bruksegenskaper. Jeg krysser alt jeg har for at Lotta tar seg, og så gleeeeder jeg meg til å følge med på ferden. Om jeg ikke hadde fylt opp egen kvote med mine to, hadde det vært så og si umulig å ikke sette seg opp som interessent:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Brukes faren i praktisk jakt? Altså spanieljakt?

Nei. Eier har ikke tid til jakt. Pga jobben. Men han har trent på apport av and og bestått jaktanleggsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...