Gå til innhold
Hundesonen.no

Gizmo har en klumpm på navelen..


Tine

Recommended Posts

Jada, Chica har det også.. Er ikke noe farlig, så lenge den er liten. Er den veldig stor, kan tarmer legge seg opp i det "hullet" og da kan det gå galt. Men så lenge den er liten,er det ingen fare for at det kan skje :P

Vi fikk beskjed av oppdretteren at navlebrokken er arvelig, men at den sannsynligvsis vil forsvinne av seg selv. Har den ikke det, når hun er 1 1/2 år, da skal hun operere den bort. Operasjonen vil ikke koste noe for oss, men det er oppdretteren som skal velge hvilken dyrlege som skal operere det bort..

Håper svaret hjalp deg litti alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler den blir mindre, etter så han vokser.. Er på likhet med en tiøring på størrelse...hva om den ikke blir operert bort da? jeg er skeptisk alså men når jeg tar på den merker hunden ingenting så han kan jo ikke ha vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisbee hadde navlebrokk. Det var ganske stort. Vi opererte det bort da han var 6 mndr. Gikk helt fint. Jeg merket aldri at det datt tarmer nedi der, selvom det var ett åpent brokk. Men jeg tror at det var ubehagelig, for han ble mye mer aktiv og spiste mye mere etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det faktisk på forsikringa jeg. Frisbee sitt var jo stort da. Trodde han var så aktiv som han skulle være jeg, og spiste godt... Men etter operasjonen satte han inn høygiret ja...

Er jo ikke sikkert du må gjøre noe med det, om det er lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussie har også navlebrokk. Tror ikke det er arvelig, men at moren biter av navlestrenger for nært magen.

Vi fikk beskjed om å følge med på størrelsen og om man kan dytte klumpen inn. Tussie sitt er ikke så stort så vi trenger ikke opperere fordi det er lukket (kan ikke presses inn). Faren med at det et åpent brokk er at tarmen kan falle ut i utposningen og gi tarmslyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også bare være en fedtknude. Bibi havde en temmelig stor en på navlen, da vi købte hende. Jeg var jo bekymret for navlebrok, men dyrlægen konstanterede, at det bare var en fedtknude. Den blev dog fjernet, da hun alligevel skulle under bedøvelse. Det kostede ca. 1200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Gizmo har det ikke...

Vet ikke om det MÅ være arvelig, eller hvordan det nedarves. Det er ikke alle arvelige defekter som er slik at et individ selv må være rammet for å kunne føre dem videre. Dessuten er det noen defekter som bare er arvbare på den måten at man arver en disposisjon - og det kan vel være tilfelle her - nedarvet svakt vev i bukhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren vår sa at det var uenigheter i miljøet om navlebrokk er arvelig eller ikke. Fordi tispa kan lage navlebokk ved å bite navlestrengen for langt inn. Noen sier at denne oppførselen er arvelig og at avkom derfor igjen kan bite for langt inn på sine barn også. Men som noen har sagt så kan det også være svakheter i bukveggen da..

Det gjør vel ingenting å avle på slike hunder? Det er jo ingen "feil" på samme måte som sykdommer. De fleste navlebrokk lukker seg av seg selv og kommer aldri til å plage hunden. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...