Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal man gjøre når hunden angripes av en større hund?


KN58
 Share

Recommended Posts

I dag havnet hunden min i slagsmål med en større hund for første gang. Begge var i parken for lek, og de har lekt sammen før så tror vi begge eiere ikke tenkte over at det kunne skje noe. 

Plutselig glefser den store hunden mot min og jeg husker ærlig talt ikke helt hvem som bet etter hvem. Min var ikke redd - han ville ta igjen. Problemet er bare at den andre hunden er tre ganger større enn han. Heldigvis hadde eieren veldig god kustus på hunden og stelte seg over hunden og holdt han stille. Hvis ikke hadde jeg nok skreket at eier seff må ta hunden sin. Jeg prøvde ivrig å finne et smutthull for å få tak i min hund uten å bli bitt. Tenkte kanskje den andre hunden kunne finne på å bite meg.

Hva er rett å gjøre i slike situasjoner? Har jo hørt masse om at man aldri skal gå inn mellom hundene og sånt, men andre sier at man skal ta den største hunden og holde den tilbake. Spørs sikkert hvor lenge de holder på også selvfølgelig. Jeg er forvirret og vil være en god beskytter for hunden min. Hvis det er sånn at man skal kaste seg inn å ta hunden sin så er jeg skuffet over meg selv fordi jeg ikke røsket han ut med en gang, selv om det var vanskelig. Tok litt tid før jeg fikk tak i han. Det var den andre hundeeieren som fikk tak i min hund og nærmest gav meg han.

Og hvordan ser man forskjell på når det er snakk om en vanlig slosskamp og liv/død? 

Jeg må innrømme at jeg ble nesten satt i "frys" da det skjedde så fokuserte bare på å få min hund ut av det hele, klarte ikke se hvor de bet etter hverandre.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tar ikke igjen, de forsvarer seg.

Hvor gammel er hunden din? "Parksosialisering" passer ikke for alle hunder, og særlig ikke hunder som begynner å bli voksne. Det er ofte mye stress og ressurser å krangle om på slike steder, og faste "parksjefer" som "eier" området.

Når det gjelder håndtering av slosskamp så avhenger det veldig av situasjonen, hundene og eierene. Litt lyd og basking mellom hunder er som oftest ufarlig. Det er vanligvis lett å se om de barker sammen for alvor pga. ressursforsvar eller annet, og om de biter for å få tak eller om det er glefsing og bryting. Dersom den ene hunden får tak og holder, evt. begynner å "riste" på den andre (avliving) så bør man bryte inn rimelig fort. En mulighet er å prøve å få tak i bakbeina på hundene og løfte opp og vri, slik at hunden mister balansen foran. Så langt som mulig bør man unngå å holde fast kun den ene, siden den andre da får lettere tak. At folk som prøver å skille hunder i en slik situasjon risikerer å bli bitt er reellt, og en risiko man tar for å hindre alvorlig skade på hundene.

Om man har mulighet bør man lenge før det smeller gå unna hundene, helst hver sin vei, og rope dem inn fra hverandre. Hvis en situasjon mellom to hunder er spent, og den ene "får støtte" fra eieren i form av at eieren kommer nærmere og "backer den opp", så smeller det fort. Det er også lurt å være rimelig oppmerksom når hunden enten omgås fremmede hunder man ikke kjenner språket og grensene til, eller uansett når unge hunder er sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. 

Jeg mente egentlig at han forsvarte seg (ikke var redd) og det er jo forsåvidt litt fint, selv om han aldri hadde hatt sjans mot den andre hunden som er større i størrelse.

Min hund er 14 mnd og den andre var 7 mnd, så det er nok pga de begge er så unge og skal finne sin plass. Det er bare det at det har gått så fint tidligere så tror ikke noen av oss tenkte over det.

Takk for tips. Greit å vite hva man kan gjøre i stede for å bli usikker. 

Det var flere hunder der og det skjedde så fort at jeg egentlig ikke klarte å få med meg hva som nøyaktig skjedde. Stod bak den store hunden og var redd den skulle snu seg og bite av meg hånda. Da hadde jeg hvertfall ikke klart å ta vekk min hund. Kunne gått mye verre, men det sitter igjen, det må jeg innrømme. Blir nok en stund til vi kommer tilbake dit gitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en hanhund på den alderen ville jeg unngått hundeparker fullstendig, og bare gått turer sammen med trygge hunder dere kjenner. Parksosialisering er en stor risiko for dårlige opplevelser og en hund som kan bli aggressiv mot andre, eller bare redd og utrygg. Særlig i den alderen han er nå.

Gå heller turer som sagt, der dere er i bevegelse, og hundene har fokus på andre ting enn bare hverandre. Og hvor det ikke er tilfeldige fremmede hunder med og uten diller som blander seg inn. Det er ikke alle som har vett til å holde aggressive hunder unna slike steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...