Gå til innhold
Hundesonen.no

PETA slår til igjen.... CRUFTS denne gang


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Just now, *Kat84* said:

Lurer på hva i all verden de skulle buse inn der for? :blink: 
Har de ikke viktigere saker å kjempe for enn hundeutstillinger? 

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/animal-rights-group-peta-claims-12170446
 

Quote

 

"Crufts glorifies pedigree fetishists' twisted pursuit of the 'perfect' dog," says PETA Director Elisa Allen.

"There's nothing natural about breeding dogs with extreme and debilitating physical traits, and PETA urges everyone to stay away from this cruel beauty pageant."

PETA - whose motto reads, in part, that "animals are not ours to abuse in any way" - said breeding pedigree dogs in abnormal shapes and sizes leaves them with genetic predispositions to epilepsy, heart disease, deafness, hip dysplasia, and numerous other health problems.

Many bulldogs, pugs, Pekingese, and other brachycephalic (flat-faced) dogs cannot breathe well - let alone go for a walk or chase a ball without gasping for air - because of their unnaturally shortened airways, the group said.

A spokesman said Crufts causes further harm by sending the message that purebred dogs are more desirable than mixed-breeds, leading many people to buy "must-have" breeds while thousands of healthy, lovable dogs languish in animal shelters, desperately in need of good homes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men PETA motsier seg jo litt da, om du kun skal gå ut mot rasehunder.  At man heller skal kjøpe blandinger fra shelters da eller? 
Hva med å heller jobbe med å "bli kvitt problemet". Disse blandingene havner jo på shelters av en grunn. 

DET har jo lite med raseavl å gjøre. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Å himmel... 

De tar jo ikke feil da. Men hvis det var disse problemene de ville demonstrere mot så hjelper det lite å fly inn i ringen hvor det ikke er individer av disse rasene. 
Og det måtte da vært bedre måter å gjøre det på slik at de kunne fremstått som noe seriøse. De sliter jo med ryktet som det er pga at de fremstår som rene ekstremistene, så det kunne med fordel vært gjort på en måte som gav dem positiv oppmerksomhet hvor budskapet faktisk kom fram. 

 

Akkurat nå, Kaja skrev:

Men PETA motsier seg jo litt da, om du kun skal gå ut mot rasehunder.  At man heller skal kjøpe blandinger fra shelters da eller? 
Hva med å heller jobbe med å "bli kvitt problemet". Disse blandingene havner jo på shelters av en grunn. 

DET har jo lite med raseavl å gjøre. 

Helt enig! 
Raseavl generelt er ikke et problem i seg selv. Useriøs avl, og da innen hvilken som helst kategori, er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaja said:

Men PETA motsier seg jo litt da, om du kun skal gå ut mot rasehunder.  At man heller skal kjøpe blandinger fra shelters da eller? 
Hva med å heller jobbe med å "bli kvitt problemet". Disse blandingene havner jo på shelters av en grunn. 

DET har jo lite med raseavl å gjøre. 

Hvordan mener du man skal bli kvitt problemet med at folk gir seg katta i å kastrere hunden sin, og får blandingsvalpekull? Det skjer jo overalt i Norge, kan du tenke deg hvor mange millioner hunder det er i amerika og england? Folk får jo også unger når de ikke har råd til det, slik "idioti" kan man ikke stoppe. Man må heller tilpasse samfunnet til det. Eller har du en god idé til hvordan man stopper folk som ikke bør få barn fra å få barn, eller stopper folk som ikke bryr seg om dyr, til å bry seg om dyr? Fattigdom og lavt utdanningsnivå er typisk for disse samfunnsgruppene, og det er vel strengt tatt ikke dyrevernsorganisasjoners ansvar å stoppe fattigdom og dårlig utdanning i samfunnet? Dyrevernsorganisasjoner behandler symptomene, nemlig de dyrene som allerede har kommet - og kommer til å komme. De behandler ikke sykdommen, det må samfunnet gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PETA gjør det PETA kan best, skape furore og frustrasjon. Jeg kan ikke se hvordan en hysterisk person som stormer en BIS-ring, skal tale for PETA's sak. Men det var kanskje ikke poenget. Poenget var å bli sett. Nok en negativ assosiasjon man kan koble til den organisasjonen. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert på dette her, akkurat som jeg blir forbanna på idioter som slipper pelsdyr løs i naturen, høner samme vei osv. Ikke fordi jeg ikke er enig med PETA, eller hvem det nå er, i at det er et problem. Men løsningen ligger aldri i terrorisme. Man ser jo hvor "godt" det funker for ekstreme muslimer, hvor mye støtte de får utenfor egne rekker, liksom. Nope, slikt funker aldri, og heldigvis for det (selv om jeg skal innrømme at jeg i all hemmelighet har hatt lyst til å leke meg litt med en sprayboks når ei pelskåpe tripper forbi, men det blir med tanken :innocent:). Men nettopp derfor irriterer det meg grønn når folk jeg egentlig er på lag med (i dette tilfellet motstander av alt det horrible raseavlen driver med, ikke metoder som brukes i hytt og pine) gjør så duste ting. Nå var jo dette langt fra det verste, da, at en pokalseremoni i en skjønnhetskonkurranse ble ødelagt vil nok ikke frata meg spesielt nye søvn, så sånn sett var ikke dette noen krise, og jeg synes det hauses voldsomt opp hvor traumatisk og dramatisk dette var. Jeez, liksom, en oversminka dama fikk avbrutt sine fem minutter med fame, buuhuu. Altså, no harm, no fouul, strengt tatt, men som prinsipp vil aldri ødeleggelse av noen ting føre til mer støtte for en sak. Det har aldri funka, så hva får folk til å tro det plutselig skal funke nå? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk iallefall showcasa problemet med crufts og skakkkjørt avl i alle de største mediene i England, de fikk nevnt behovet for hjelp til millioner av hjemløse hunder, og de fikk satt søkelys på deformerte hunderaser. Dette ble diskutert i alle de største avisene og mediene i England i dag. De har bragt problematisk hundeavl og hjemløse hunders sak inn i hjemmene til millioner av mennesker i Europa. Så at det ikke funka, vet ikke helt jeg? De gjorde det jo ikke for at folk som elsker utstilling og ikke bryr seg om ihjelavla hunder skulle få noe mer omtanke og kjærlighet for PETA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...